نوروبلاستوم . سرطان شایع کودکان زیر 1سال

elahe .

کاربر فعال
نوروبلاستوما (به انگلیسی: Neuroblastoma) یکی از شایعترین تومورهای بدخیم توپر دوران کودکی است که در کلیه ایجاد شده و بیش‌ترین احتمال بروز آن در کودکان وجود دارد. بیش از نیمی از موارد این تومور خارج جمجمه ای در کودکان زیر دوسال روی میدهد.

منشا :

منشا این تومور نورواندوکرین از سلولهای ستیغ عصبی (اجزای سیستم سمپاتیک) است. این تومور اغلب از غده فوق کلیوی منشا میگیرد ولی از سلولهای عصبی گردن ، سینه ، شکم و لگن نیز میتواند نشات بگیرد.

علایم و تشخیص:

شایع ترین علامت نوروبلاستوما ، وجود یک توده یا برآمدگی غیرمعمول است که معمولاً در شکم کودک یافت میشود. سایر علائم عبارتند از تب ، اسهال مقاوم ، فشارخون بالا ( به دلیل تحریک پذیری ) ،ضربان سریع قلب ، سرخی پوست ، گر گرفتگی و تعریق . گاه چشمان کودک به شکلی غیر طبیعی حرکت می کنند . این وضعیت با نام نشانگان اپسوکلونوس – میوکلونوس شناخته می شود .

تشخیص نوروبلاستوما: در نود درصد موارد نوروبلاستوما ، سلول های تومور کاته کولامین ها را به حدی ترشح می کنند که در ادرار و خون قابل سنجش باشند . بعضی علایم مرتبط با نوروبلاستوما هم چون فشار خون بالا ، ضربان سریع قلب یا اسهال ، مستقیماً به دلیل افزایش کاته کولامین ها می باشند .

تشخیص قطعی نیازمند دیدن سلول های نوروبلاستوما در نمونه های بافتی زیر میکروسکوپ است . به این منظور بیوپسی مغز استخوان یا آسپیراسیون آن انجام میگیرد .

آزمون های تصویربرداری جهت مرحله بندی نوروبلاستوما : رادیوگرافی ساده ، سی تی اسکن ، (MRI) و اسکن رادیونوکلئید یا سینتی گرافی .

درمان:

جراحی : در برخی موارد ، جراحی می تواند باعث برداشت کل تومور شده و درنتیجه بهبودی کامل حاصل شود .

شیمی درمانی: داروهای اصلی که برای درمان نوروبلاستوما بکار می روند عبارتند از : سیکلوفسفامید ، سیسپلاتین ، وین کریستین ، دوکسوروبیسین ، اتوپوساید ، و توپوتکان . به طور کلی این داروها در دو سوم کودکان کاملاً جواب خواهند داد . ترکیبی که امروز به کار می رود عبارت است از : سیکلوفسفامید به علاوه دوکسوروبیسین و یا سیس پلاتین به علاوه اتوپوساید .

پرتودرمانی : این روش همچنین به خوبی برای جداکردن تومورها قبل از جراحی و برای تسهیل برداشتن جراحی تومور کاربرد داشته است .

پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی خون محیطی : دو روش برای پیوند مغز و استخوان وجود دارد . یک راه استفاده از سلول های ریشه ای خونی و یامغز استخوان خود کودک می باشد ( که تحت عنوان BMT یا PBSC اتولوگ نامیده می شود ) راه دیگر استفاده از مغز استخوان یک فرد دهنده می باشد ( که به نام BMT آلوژنیک معروف است ).

پیوند به بیرون

GeneReviews/NCBI/NIH/Neuroblastoma Overview
Information انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا
نوروبلاستوم
 
بالا