نماي ساختمان

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
دلايل جدا شدن سنگ از نمای ساختمان

دلايل جدا شدن سنگ از نمای ساختمان

يکي از مصالحي که اين روز ها به وفور در نماي ساختمان ها مشاهده مي شود، سنگ است سنگ از ديد معماري و زيبائي بنا را سنگين و داراي انسجام مي کند و به ساختمان هاي شهر هويت معنا داري مي بخشد سنگ از مصالحي است که با توجه به آلودگي هاي شهري ، ديرتر از بقيه مصالح کثيف شده و تميز کردن آن هم نسبت به بقيه مصالح ساده تر است. در مورد سنگهاي نما ضريب انبساط حرارتي کاني هاي مختلف سنگ و همچنين ملات پشت آن بايد در يک حدود باشد تا از خرد شدن سنگ و جدا شدن آن از ملات جلوگيري به عمل آيد. عواملي که باعث جدا شدن سنگ نما مي شود را در زير بيشتر توضيح ميدهيم. مقاومت سنگ ، تحت تاثير عوامل مختلفي از قبيل هوازدگي ، سرما ، گرما و آتش سوزي ، دائما تغيير ميابد. در کلان شهر ها حضور گاز هايي نظير 2SO ,2O و 2CO مي تواند يکي از عوامل مربوط به هوازدگي شيميايي باشد که به وفور در هوا وجود دارد و سنگ هاي نماي ساختماني بيشتر تحت تاثير آنها مقاومت خود را از دست مي دهند. برخي عوامل فيزيکي نظير انجماد و ذوب آب داخل حفره ها ، سنگ را تحت تاثير قرار مي دهد لازم به توضيح مي باشد که عوامل هوازدگي شيميايي و فيزيکي تواما عمل مي کنند . غالبا سبب تغيير رنگ ، شکسته شدن و جدا شدن سنگ از بنا مي شود همچنين اجراي نماسازي در داخل و خارج ساختمان توسط افراد فاقد آموزش هاي لازم با مصالح سنتي نيز مي تواند يکي از دلايل جدا شدن سنگ باشد و نيز ميزان تخلخل در اثر نفوذ آب باران به داخل حفره هاي سنگ تاثير به سزايي دارد اين حفره ها خود غالبا تحت اثر شيميايي محلول هاي طبيعي بر روي بعضي از کانيهاي موجود در سنگ به وجود مي آيند در هواي صفر درجه زمستان آبي که داخل خلل و فرج سنگ (و يا بعضا به پشت سنگ نما) نفوذ مي نمايد. منجمد شده و موجب مي گردد. که در سنگ ترکهاي عمده اي ايجاد گردد. اين ترکها به مرور زياد تر شده تا اينکه موجب افتادن تمام و يا قطعه اي از سنگ نما مي گردد نيروي قوي زلزله را هم مي توان يکي از دلايل مهم بشمار آورد به اين صورت که رابطه مستقيم نيروي جانبي زلزله با وزن ساختمان ها با توجه تفاوت ضريب انتقال حرارتي و همچنين متفاوت بودن ميزان انبساط و انقباض قسمت ملات پشت سنگ را نسبت به خود مصالح بيروني نما و بخش سفت کاري موجود ملاحظه مي گردد که با گذشت زمان نه چندان طولاني ، سنگ ها جدا شده و حتي اسکوپ هاي سيمي نيز از افتادن آنها جلوگيري نمي کند.

درسطح بعضي از سنگهاي نما خلل و فرجي موجود است. که اين سوراخ ها براي نصب بسيار مناسب هستند زيرا ملات و ماسه و سيمان پشت سنگ به داخل اين سوراخ ها نفوذ نموده و مانع جدا شدن آن از نما مي گردد از جمله اين سنگ ها مي توان انواع سنگ هاي تراورتن را نام برد بعضي از سنگ ها مانند سنگ هاي باغ ابريشم و مرمر و يا مرمريت و انواع سنگ هاي چيني داراي سطحي صيقلي بوده و با توجه به اينکه سنگ خاصيت مکندگي چنداني ندارد به خوبي به نما نمي چسبد و ممکن است بعد از مدتي از نما جدا شده و سقوط نمايد براي جلوگيري از اين کار بايد از پشت آنها را بوسيله ميله هاي مخصوصي که به آن اصطلا اسکوب مي گويند به ديوار محکم نمود.

کثرا ديده شده است ساختمان هايي که در نما از سنگ مرمريت استفاده کردند بعد از گذشت کمتر از 5 سال و با شرايط محيطي و آب و هوايي مانند شهر تهران به مرور زمان سنگ از نما جدا شده و افتاده است. اين به دليل رشته هاي آهکي موجود در سنگ مرمريت مي باشد. که بر اثر سرما و گرما و نم باران و شرايط جوي ديگر بازتر شده و خود را از بستر ملات سيمان ول کرده و به زمين مي افتد اضافه مي شود. که سنگ هاي آهکي در مناطقي که بارندگي زياد بوده و گاز کربنيک موجود در فضا بيش از اندازه باشد. براي نماي خارجي ساختمان ها چندان مناسب نمي باشد (به ويژه انواع تراورتن ها)

سنگ گرانيت به علت سخت بودن و کم بودن خلل و فرج آن (تخلخل کم) در پشت سنگ و جذب آب بسيار کم براي نصب در نما با ملات سيمان و ماسه به تنهايي کار کاملا غير حرفه اي و مشکل ساز مي باشد. چون دوغاب را به خوبي جذب نمي کند و به همين دليل معمولا چسبندگي کافي بين سنگ و دوغاب به وجود نمي آيد. اين موضوع باعث مي شود. تا کمتر از يک سال سنگ خود را از ملات جدا کرده و از نما بيافتد اين اشکال گرانيت با بستن و مهار کردن سنگ گرانيت تا قسمت زيادي بر طرف مي شود. چنانچه اين کار با چاک دادن سنگ و بستن آن با سيم گالوانيزه قبل از دوغاب ريزي انجام گيرد (اسکوپ) ناميده مي شود. روش ديگر آن نصب خشک است. که جزئيات متفاوتي دارد و امروزه بسيار رايج است.


برگرفته شده از سایت:artastones.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
الگوی رایج در نماهای مسکونی معاصر

الگوی رایج در نماهای مسکونی معاصر



معماری خیابانی در دوران پهلوی اول همزمان با ورود تأسیسات، برق، آب و غیره به درون ساختمان‌ها به وجود آمد و با ایجاد طبقه متوسط که خانه‌های کوچک را می‌ طلبیدند، رونق پیدا کرد. در این دوران کوچه به خیابان تبدیل شد. معماری درون‌گرا با اندرونی و بیرونی جای خود را به معماری داد که به ناچار کنار خیابان قرار می‌گرفت و نوعی معماری خیابانی را به وجود می‌آورد. به صورت کلی این نوع معماری خیابانی را که دارای سیمای خاص و مشخص بودند می‌توان این گونه تقسیم‌بندی کرد:


- معماری آپارتمانی:
طراحی شده برای آپارتمان‌ها در طبقات دوم و سوم کنار خیابان و در ردیف همکف، پیاده‌رو، مغازه‌ها و دکان‌ها. امز مهمترین نمونه‌ها: خیابان انقلاب تهران.

- معماری ساده خیابانی در دو طبقه:
مغازه‌ها و دکان‌ها در پایین و بالا معماری ریتمیک با نظم خاص، مانند نمونه: خیابان‌های حافظ، سعدی، فردوسی، ناصرخسرو و سرچشمه. در این نمونه‌ها بالکن‌ها رو به خیابان بسیار جذاب است. این بالکن‌ها را هم رو به خیابان مشاهده می‌کنیم و هم رو به کوچه. اینها نشانه‌هایی از توجه به فضاهای عمومی شهری است که در شهرسازی گذشته ایران سابقه نداشت.

- معماری زمین‌های تقسیم‌شده بین مردم:
به صورت قطعات تفکیکی، مانند مجموعه‌های بین خیابان‌های جمهوری و انقلاب که با تقسیم‌بندی شطرنجی منظم در خور توجه‌اند. این قطعات تفکیکی که به عنوان محله‌ها و توسعه های جدید شهری درآمدند غالباً به عرض ۱۰-۱۵-۲۰ متر و طول ۲۰-۳۰-۴۰ متر به صورت شمالی و یا جنوبی واگذار می‌شدند. در این واگذاری‌ها ساختمان در ۵۰ یا ۶۰ درصد سطح اشغال و یک یا دو طبقه ساخته می‌شد. این مجموعه ها که تقریباً تا سال‌های دهه ۱۳۳۰ به سبک و سیاق معماری پیش از مدرن اجرا می‌شدند، علی‌رغم ایجاد ناهمگونی‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و در نتیجه مجموعه‌هایی بسیار زیبا به نظر می‌رسیدند که متأسفانه به جز تعداد اندک مشمول تخریب شده‌اند. این نماها دارای این ویژگی‌ها بوده‌اند:

-استفاده از مصالح محدود مانند آجر و گچ که نوعی آجر بهمنی در اوایل دهه ۱۳۳۰ از بهترین این نمونه‌ها است.
-از عناصر تکراری در نما مانند پیش‌آمدگی‌ها، ایوان‌ها و بالکن‌ها استفاده می‌شده است.
-خط آسمان و به اصطلاح هره پشت بام غالبا با آجر و به صورت تزیینی کار می‌شد و در محل اتصال به زمین به جای سنگ‌های ۳۰ سانتی‌متری پلاک امروزی در بناهای امروز، از سنگ‌های لاشه‌ای و به ارتفاع حدود یک متر استفاده می‌شد. (صارمی، ۱۳۹۱: ۹).

در سال‌های اخیر شاهد شیوه‌های التقاطی طراحی نما هستیم که در آن‌ها هم از شیوه‌های پیشین الگوبرداری شده و هم از شیوه‌های جدید غربی که معروف‌ترین آن‌ها پست مدرنیسیم و دیکانستراکشن است. تا یک دهه قبل نما با آجر سه سانتی مد روز بود و پس از آن مای معروف به نمای رومی با سیمان سفید و ستون‌های فرم داده شده رایج شده است. گاهی این ستون‌ها به ارتفاع چندین طبقه و به صورت تزیینی و بدون تناسب و بدون نقش سازه‌ای در جلوی ستون‌های بلند قرار می‌گیرند. نماهای با نقش برجسته ستون به تقلید از سبک نئوکلاسیک؛ همچنین نماهایی با کاشی‌کاری و آجرکاری سنتی که البته بسیاری از این نماها ممکن است از لحاظ شیوه معماری با پلان آن‌ها هماهنگی نداشته باشند.


ترکیب چند شیوه معماری را نیز در بسیاری از نماها می‌بینیم. نماهای اخیر از کنترل خارج شده و هر کس به سلیقه خود عناصر ناهمگونی را در کنار هم می‌چیند و نما طراحی می‌کند. این شیوه‌های التقاطی، چند صباحی ممکن است مردم را جذب کنند و به عنوان مد روز مطرح شوند ولی ماندنی نیستند و زودگذرند. مد در مورد پوشاک و … که عمر کوتاهی دارند مشکل ایجاد نمی‌کند ولی در ساختمان هایی با عمر ۵۰ سال و با این همه هزینه که برای آن ها صرف می‌شود نباید تابع مد باشند.

نویسنده: مهندس سمیرا گرشاسبی

برگرفته شده از سایت:artastones.com

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مهندسی نما

مهندسی نما

صرف نظر از ویژگی های فرمی زیبایی شناسی و عملکردی مهمترین وظیفه نما به عنوان بیرونی ترین لایه معماری ساختمان دست یابی به مطلوب ترین سطح آسایش فضای داخلی میباشد .به جهت درک سریع تر این وظیفه تشبیه نما به پوست جانداران می تواند برخی از انتظارات کارکردی نما را روشن و در قالب اهداف مهندسی نما ترسیم نماید . همانطور که پوست بدن می تواند جلوی آسیب های مستقیم در اثر ضربه را بگیرد. نمای ساختمان نیز می بایست دارای مقاومت کافی به جهت مقابله با ضربات خارجی همچون فشار باد و یا ضربات مستقیم در اثر بر خورد شی خارجی و یا داخلی با نما را داشته باشد .محاسبات استاتیکی المان های نما یکی از سر فصل های جدی در مهندسی نماست. حرکت به عنوان یکی از قابلیت های ملموس جانداران در ساختمان ها نیز می بایست مورد توجه قرارگیرد. هرچند این حرکت در ساختمان ها عمدتا ارادی نیست لاکن شناسایی نیروهای وارده به ساختمان که موجب حرکت آن خواهد شد، می بایست در مهندسی نما مورد توجه قرار گیرد. در ساختمان ها بلند مرتبه حرکت در آثر نیروی باد، در مناطق لرزه خیز حرکت در اثر نیروی زلزله و یا عموما حرکت در اثر تنش های حرارتی مقوله هایی است که مهندسی نما بدان می پردازد و پاسخ های فنی مناسبی در برابر آنها مطرح می نماید تا در اثر چنین حرکتهای اجتناب ناپذیری تخریب ساختار یا کارکرد روی نداده و خسارت به بار نیاید .عدم مهندسی مناسب در این مقوله همچنین میتواند به عنوان تهدیدی بر ایمنی شهروندان در حرکت در مجاورت ساختمان ها در محیط شهری محسوب گردد . از الزامات جنبی این مهندسی دستیابی به ساختار های سبک در نماست که امروزه رویکردی فنی –اقتصادی در صنعت ساختمان محسوب می گردد.

پوست برخی از جانداران یکی از اجزای سیستمی است که در تنظیم شرایط درونی مستقل از شرایط خارجی عملکرد حیاتی دارد . این وظیفه در ساختمان ها عملا مهمترین فاکتور تامین آسایش و تنظیم شرایط محیطی است. مقاومت در مقابل نفوذ آب، باد، روشنایی، انرژی گرمایی و سرو صدای بیرون به داخل، برخی از مهمترین خواص کارکردی نما هستند، رسیدن به ترکیب مطلوبی از این مقاومت ها با استفاده از مواد شفاف همچون شیشه، سرفصل تازه ای در مهندسی نما ایجاد نموده و توجه عملی به آن موجب پیشرفت های چشمگیری در صنایع شیشه سازی شده است. شناخت استفاده و بهینه سازی این خواص در مهندسی نما و انتخاب ساختار های مناسب برای شیشه و فریم ها از دیگر وظایف مهندسی نماست. عدم توجه به آب بندی و هوا بندی به عنوان دو فاکتور مهم در مهندسی نما، علاوه بر آنکه می تواند مخل آسایش بهره بردار در داخل ساختمان شود، عامل مخرب دیگر المان های داخلی ساختمان نیز خواهد بود لذا با توجه به ارتفاع ساختمان و شدت فشار بادحاکم ونیز درجه درزبندی موذد نظر کلاس های مختلفی از این درزبندی در مهندسی نما تعریف و برای دستیابی به آن روش های مختلفی سنجیده خواهد شد.

حضور نور طبیعی در فضای داخلی متناسب با کارکرد ساختمان یکی از امتیازات معماری ساختمان محسوب می گردد، لکن عبور کنترل نشده آن نیز به همان میزان می تواند از مطلوبیت فضا بکاهد . ضمن این که کنترل میزان نور پردازی مصنوعی به عنوان مکمل عامل مهمی در صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود لذا در صورت استفاده از نما های بسته و یا شفاف در پیروی از کانسپت اولیه معماری، مهندسی نما نقشی مهم در حل مساله مذکور دارد . انواع تکنیک ها به کار رفته در تولید شیشه ها high performance می بایست در این فصل از مهندسی نما مد نظر قرار گیرد. مخصوصا به جهت تنظیم میزان نور وارد شده نور بازتابانده شده از داخل و خارج و رنگ نور عبور کرده. آسایش دمایی داخل نیز از مشترکات وظایف کارکردی بین پوست بدن و نمای ساختمان است و عملکرد عایق گونه به روش های active و یا passive در کنترل میزان انرژی وارد شده از سطح نما به داخل و کنترل میزان اتلاف حرارت از داخل به خارج از مهمترین شاخص های کنترل این شرایط محسوب می گردد. این فاکتورها در مورد مسایل مختلف و همجواری آنها در ساختار نما نیاز به شبیه سازی های پیچیده جهت حصول به ضرایب واقعی آن دارد. در تامین چنین آسایشی علاوه بر انرژی گرمایی تهویه و رطوبت نیز موثر هستند که در صورت کنترل طبیعی این عوامل میزان فیلترینگ آن از پوسته نما جز وظایف کارکردی نما محسوب می گردد. استفاده از عناصر با قابلیت ارتباط و کنترل هوشمند در نما می توانند به میزان قابل ملاحظه ای عوامل فوق را در قالب بازشوهای هوشمند وسایبان های هوشمند در ارتباط با شرایط متغییر بیرونی تامین نمایند.مقتومت آکوستیکی جدار نما امروزه در زندگی پر هیاهوی شهری عامل اثر گذاری در حفظ آرامش صوتی فضای داخل محسوب می گردد. کنترل شاخص STC یا ضریب صوت در مهندسی نمای ساختمان در ساختار و عناصر وانتخاب مصالح عامل موثری است.از آنجایی که ساختمان ها در دنیا سهم مهمی از مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهند ,طراحی بهینه به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی از مهمترین شاخص های ارزیابی یک طرح معماری محسوب می گردد. مبحث اتلاف انرژی از ساختمان با توجه به فیزیک حرارت عمدتا به سطح نمای ساختمان بر می گردد. لذا همانطور که قبلا اشره شد مقاومت حرارتی جدار نما به شدت می تواند در کاهش این اتلاف موثر بوده و هزینه ها جاری انرژی در ساختمان راکاهش داده و ظرفیت مولد های انرژی در تاسیسات ساختمان را نیز تقلیل دهد.علاوه بر این مهم جذب انرژی های طبیعی در اطراف ساختمان عمدتا بر عهده نمای ساختمان است ,لذا توجه به وجود این انرژی ها و نحوه جذب آن میتواند در مهندسی نمای ساختمان مد نظر قرارگیرد.

توجه به مقوله های ایمنی و عوامل تهدید کننده آن همچون حریق در مهندسی نما حایز اهمیت ویژهای بوده و به کارگیری جزییاتی که مانع گسترش دود وحریق از قسمت های مختلف داخلی و خارجی توسط نما جزو الزامات مهندسی نما بوده و استفاده از مصالح با قابلیت غیر قابل اشتعال یا خاصیت خاموش کننده کمک زیادی به ایمنی ساکنان ساختمان ها خواهد نمود.دیگر موارد ایمنی نوع ساختار شیشه پس از شکست و سقوط آن است که ساختارهای سکوریت، نیمه سکوریت ولمینت در شیشه های تک جداره و یا چند جداره نیاز به مهندسی خاص خود داشته و به کارگیری آن بدون شناخت این ترکیب ها و رفتارهای آن میتواند منجر به خصارت مالی و جانی گردد.بررسی اجمالی این خواص کارکردی و همجواری آنها در یک ساختار نما در کنار یکدیگر در قالب فرم ساختمان اهمیت این موضوع را بیش از پیش روشن می نماید که موضوع مهندسی نما چیزی فراتر از ارایه جزییات اجرایی نصب قطعات نما است و اساسا همزمان با ارایه طرح کانسپت نما نیازمند مطالعت دقیق مصالح استاتیک و دینامیک نما مطالعات حرارتی آکوستیکی و مدل سازی دو بعدی و ۳ بعدی نما تا رسیدن به انتخاب هایی نهایی وروش های اجرایی و جزییات می باشد . انجام تست ها و آزمایشهای کارکردی و دستور العمل های ساخت، تضمین کننده این مهندسی خواهد بود.مجموع این فرایند هاشرح خدمات مهندسی نما را تشکیل می دهد که حوزه ای نوین در عرصه مهندسی و صنعت ساختمان بوده و در کشور ما با شرایط اقلیمی ، جغرافیایی و لرزه خیزی آن، نیاز به این رشته تخصصی در حوزه طراحی وساخت جدی تر نیز می باشد.
منبع:
مجله پرهون- مهندسی علیرضا صبوری فرد
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اصول و ضوابط طراحی نمای ساختمان ها

اصول و ضوابط طراحی نمای ساختمان ها

از زمانی که زیبایی ظاهری و آرامش و صرفه جویی در انرژی برای ساختمان ها مدنظر قرار گرفت، ایجاد نما ها با مصالح و شیوه های مختلف در دستور کار مالکان و سازندگان ساختمان ها قرار گرفت. البته در این مورد، ایرانیان دارای سابقه طولانی هستند. در طول تاریخ از گچ بری و آهک بری برای نماسازی استفاده می کردند. نتیجه به دست آمده از هنرمندان و معماران و سازندگان ایرانی را می توانیم در بناهای تاریخی مثل مسجد جامع بسیاری از شهرها از جمله شیراز، تبریز، اصفهان و بسیاری از عمارت ها، مقبره ها و بسیاری دیگر از بناهای قدیمی و تاریخی در جاهای مختلف کشور ببینیم ….

ضوابط و مقررات در طراحی نمای ساختمان

قبل ازشروع طراحی نما ضروری است نسبت به انتخاب یکی ازدو سبک کلاسیک (استفاده ازسرستون,کتیبه,قوس وسراحی،تناسب و تقارن در فرم) یا مدرن (استفاده ازخطوط و سطوح صاف ،مصالح جدید و پیش ساخته، انعطاف پذیری در فرم بدون پیچیدگی و…. ) (طبق تعاریف ارائه شده درصفحات قبل ) اقدام شود.
توجه:استفاده ازنمای کلاسیک در پلاک ثبتی هایی که سقف آنها شیبدار می باشد ممنوع است.( به عنوان مثال درشهرک آزاد شهر –کوهک غرب و شرق و
شهرک دانشگاه صنعتی شریف ممنوع است )ودربقیه موارد در هماهنگی باساختمانهای مجاوربه دوصورت فوق امکان پذیراست.


خط آسمان

– در طراحی خط آسمان به صورت برجسته (پیشانی ) با خطوط صاف ومنظم وشکستهای منطقی به همراه استفاده از عناصری مانند پروفیل در قرنیز بالای بام(طیف رنگی روشن –تیره) ,چوب درشکستهاالزامی است واستفاده ازالحاقات تزیینی ونمایشی مانند گچ بری , مجسمه ,لوزی و…در کل بدنه نما ممنوع می باشد.
– مصالح سقف شیبدار صرفاً از جنس سفال طبرستان یا روف تایل به رنگ آجری یا سفالی باشد


جنس و رنگ مصالح:

طراحی بدنه اصلی نما به دو صورت امکان پذیر است:
?-در صورت استفاده از یک نوع مصالح در بدنه موارد زیرالزامی می باشد:
-استفاده از مصالح روشن (تراورتن سفید وکرم یا سیمان شسته روشن) به همراه چفت و استفاده از مصالح تیره ممنوع می باشد.
-استفاده ازسنگ ازاره تراورتن قهوه ای یا خاکستری
-استفاده از پروفیل قهوه ای یا به طرح چوب.
-استفاده ازپروفیل قهوه ای یا به رنگ چوب درقرنیز بام(تخت و شیبدار)
?-درصورت استفاده از ترکیب چند نوع مصالح رعایت مواردزیرالزامی می باشد:
-جهت جلوگیری از یکنواختی وایجاد تنوع مطلوب بصری درنما توصیه می شود نما به صورت حجمی (ایجاد برجستگی وفرورفتگی ) باترکیب مصالح به مشخصات زیر طراحی شود:
-تراورتن صیقلی کرم یاسفید باچفت (با بندکشی خاکستری )+سنگ قیچی (گردویی,لیمویی,شکلاتی ,بژ,سیلوردودی,قرمز) یاسنگ بادبر,تراورتن تیشه ای رزین نشده (بافت دار)+چوب فرآوری شده قابل استفاده درنما(MDF) یاآجرنمای نسوزطرح انگلیسی به رنگ(قرمز,قهوهای و….) با بند کشی به رنگ روشن+سنگ ازاره (تراورتن قهوه ای یاتراورتن سیلورخاکستری)


ورودی :

-جنس مصالح مصرفی در ورودی (دیوار حیاط و ورودی مشرف به گذر )باید در هماهنگی با مصالح استفاده شده در بدنه نما باشد
– طراحی ورودی اصلی ساختمان باتمهیداتی چون ایجاد پیش فضای ورودی (عقب نشینی )حداقل ۴۰سانتی متر وحداکثر۱٫۵۰سانتی متر واستفاده ازباغچه وفلاورباکس در هماهنگی با کل نما الزامی است.
– رعایت تناسب ارتفاع به عرض ورودی و سردر ورودی ارتفاع بین ۲۰-۳۰ رعایت شود.


خط نشست زمین

استفاده از سنگ ازاره به رنگ تیره و به ارتفاع حداقل ۴۰ سانتی مترومصالح مصرفی سنگ تراورتن قهوه ای یا خاکستری سیلور متناسب با رنگ غالب بدنه الزامی است ( این اندازه می تواند به فاصله زمین تا همکف بنا امتداد داشته یاشد)

در و پنجره و بالکن :

– نوع و فرم و ابعاد پنجره ها با توجه به عملکرد فضا طراحی شود.حداقل ۱٫۲*۱٫۲ و حداکثر ۱٫۵*۱٫۸
-استفاده از پنجره های سرتاسری جهت باکس پله مجاز نمی باشد.لازم است ابعاد پنجره های باکس پله یک دوم پنجره های اصلی باشد
-استفاده از شیشه رفلکس در نما مجاز نمی باشد واستفاده از شیشه ساده دوجداره upvcالزامی است.
-استفاده صرفا ًنرده دربالکن ها (تراس ها) ممنوع می باشدودرصورت ترکیب با مصالح بنایی بلامانع می باشد.
-رعایت مدولاسیون در طراحی پنجره ها به منظور ایجاد تنوع و عدم یکنواختی نما توصیه می شود.


نما در معماری


در سال های اخیر، پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ای پیدا کرد. نما درعمل، درون ساختمان را از بیرون جدا میکند. نما باعث می شود ما بفهمیم که طراح و معمار و سازنده هر ساختمان دارای چه عقیده، فرهنگ و ذوقی است. در واقع حالتی است که فرد مالک یا طراح از خود در برابر بیرون دارد. نماهای ساختمان جنبه خصوصی ندارند. نامهایی که به سمت کوچه و بافت شهر دارد جنبه عمومی دارند. بنابراین نمای ساختمان از یک طرف دارای جنبه اجتماعی و از طرف دیگر نمود شخصیت ساکنان است. نما در واقع یک سطح صاف و تخت نیست بلکه سطح انتقالی بین فضای داخلی و خارجی است که با برجستگی های تراس و چیزهای دیگر با فضای داخل ارتباط پیدا می کند.
نمای هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن واقع شده است خیلی مؤثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه کنیم می بینیم که یکنواختی نمای شهر در مجموع از بین می رود.
نمای هر ساختمان تأثیر مستقیم بر شهری دارد که در آن قرار گرفته و تأثیر آن را در بدنه خیابان ها یا میدان های آن شهر می بینیم. تفاوت بین شهری بودن یا فردی بودن نما در صورتی از بین می رود که ساختمان جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباط آن با محیط اطراف خودش چند جانبه باشد.

4دلیل استفاده از نما:



  • ۱- زیبا و دلپذیر کردن قیافه ظاهری و بیرونی ساختمان ها و دورنمایی که مناسب و قابل قبول برای شهر یا محلی که ساختمان در آن بنا شده، باشد.
  • ۲- جلوگیری از هدر رفتن انرژی در تمام فصل ها ، چون نقش یک عایق حرارتی را اجرا می کند.
  • ۳- جلوگیری از آلودگی های صوتی. نمای ساختمان باعث جلوگیری از ورود صداهای آزاردهنده محیط بیرون، به فضای داخلی ساختمان های اداری، مسکونی و … می گردد.
  • ۴- و در نهایت باعث می شود که ساختمان ها مقاومت بیشتری در مقابل شرایط نامساعد جوی پیدا کنند مثل زلزله ها، باد و باران و رطوبت های خورنده، یخبندان و مانند آن. در کل باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.
همانطورکه می دانید، از مصالح مختلف مثل آجر، سنگ، بتن، شیشه و … برای ساخت نمای ساختمان استفاده می شود برای مثال می توانیم نماسازی به روش سنتی (اندودکاری) را بگوییم. در این روش برحسب شرایط جوی منطقه، جنس مصالح از نظر جذب آب و رطوبت و میزان مقاومت و چسبندگی و چیزهای دیگر، از ملات های سیمانی گچی، گلی، آهکی و یا ترکیبی از آنها استفاده می شد . به عنون مثال: از نظر مقاومت ملات های سیمانی دارای بیشترین مقاومت و ملات های گلی و گچی به ترتیب دارای کمترین مقاومت هستند.

نمای ساختمان به سه دسته تقسیم می شود:
۱- نمای سنتی
۲- نماسازی با استفاده از روکش های خارجی
۳- نمای شیشه ای
بکار گرفتن روکش های خارجی مثل استفاده از رنگ های لعابی و انواع رنگ ها و یا استفاده از انواع روکش های ساخته شده از مواد رزینی مثل رزین های اکریلیک،
پلی استر و غیره . . . یا نماهای مصنوعی مثل انواع کامپوزیت و سنگ های مصنوعی.
استفاده از شیشه دارای قدمتی حدود ۶۵۰۰ سال است . بر اساس شواهد تاریخی، در قرن ششم میلادی برای اولین بار در کلیسایی در قسطنطنیه از شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی استفاده شده و قصر کریستال لندن اولین ساختمان شیشه ای بود که در سا ل۱۸۵۱ ساخته شده. پس با این نگاه متوجه می شویم که کار نو و جدیدی نیست. شاید در اوایل زیاد از شیشه استقبال نشده باشد ولی بعدها با پیشرفت هایی که در تولید شیشه شد هر روز به میزان استفاده از انواع مختلف آن به عنوان یک مصالح ساختمانی زیبا، عایق و در عین حال با صرفه اقتصادی، اضافه می شود. شیشه ها را به انواع شیشه های نشکن، دو یا چند جداره، عایق حرارت و صدا، رفلکس و غیره می شود تقسیم کرد. و از خاصیت های مهم آن فراهم شدن امکان دید وسیع و روشنایی کافی برای ساکنان می توان نام برد.

اصول ساختن نما


ورودی ها یکی از عناصر اصلی یک نماست. ورودی ها جائی هستند که افراد از محل خصوصیشان وارد محل عمومی می شوند. اما به دلیل اهمیت اقتصادی که برای سازندگان دارد، اغلب ورودی ها به فضاهای کم اهمیت تبدیل شده. در بعضی از
ورودی ها، ورودی افراد با ورودی اتومبیل ها یکی است و را ه باریکی برای تردد افراد پیاده دارد و در برخی از ورودی ها آنقدر از تجملات استفاده شده که عملکرد ساختمان را دگرگون می کند. طبقه همکف به دلیل اینکه کاملا در معرض دید است از اهمیت زیادی برخوردار است. تراس ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان ایجاد می کند. لبه بام حد و مرز ساختمان و آسمان است و از نظر چشمی، بام انتهای نماست. بنابراین لبه بام نمی تواند بی تفاوت با دیگر قسمت ها در آسمان رها شود.

نورپردازی در نمای ساختمان


‌ نمای بیرونی ساختمان ها بخصوص نمای ساختما های اداری از لحاظ نورپردازی خیلی مهم است. چراغ ها باید در رابطه با فرم معماری نما طراحی شوند. چنانچه نمای ساختمان در خیابان ها و معابر عمومی قرار گیرد، بخش پایینی نما می تواند نورپردازی قوی تری در مقایسه با قسمت های بالایی نما داشته باشد. البته این امر بیشتر در مورد ساختمان های مرتفع صدق می کند.
به طور کلی نما در تمامی ساختمان ها یکی از نکته های اصلی معماری و دکور محسوب می شود. چرا که هر کس که بخواهد وارد ساختمان شود اولین چیزی که به نظرش بیاید نمای ساختمان است اگر نما زیبا باشد برای او دلچسب و گواراست و اگر زیبا نباشد حتی دلش نمی خواهد وارد آن ساختمان شود. نما در خرید و فروش آپارتمان و ساختمان خیلی تأثیر دارد چه بسا که خیلی از سازندگان بیشتر از اینکه در داخل ساختمان از مصالح خوب استفاده کنند، در نما از مصالح خوب استفاده می کنند و نظر مشتری ها را جلب می کنند.
نمای هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می رود.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه می شود. در ایران نیز شهر نشینی طی دهه های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد.
رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزاینده ای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته که این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است. ناتوانی در پاسخگویی مطلوب و مناسب به این مساله، وضعیت نا مطلوبی را به صورت بی مسکنی، بد مسکنی و تنگ مسکنی برای بسیاری از اقشار جامعه به همراه آورده است.
مسکن به عنوان یکی از نیازهای نخستین بشر، ابتدایی ترین سوالی بوده که انسان سعی در یافتن پاسخی مناسب و معقول برای آن بوده است، اما همیشه در برنامه ریزی های ملی به مسکن نه به عنوان محلی برای آسایش ساکنان در ابعاد عینی و ذهنی، بلکه به عنوان یک مشکل اقتصادی و فقط از این بعد بر خورد شده است.
سازندگان و تولیدکنندگان مسکن آزاد به دلیل اینکه به دنبال فروش سریع و بازگشت سرمایه خود هستند، سعی در هر چه بیشتر مطرح کردن خود در محله مسکونی و نمایشی متمایز از بنای خود دارند و به همین دلیل یکی از دلایل عمده ناهماهنگی نمای ساختمان ها در سطح شهر هستند.
در رابطه با مسکن تعاونی شرایط بدتری وجود دارد. به دلیل وضعیت مالی ضعیف سازندگان و اینکه ساکنان و مالکان به دنبال فروش ساختمان نیستند، بدون انجام عملیات پایانی نظیر نماسازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا با کمترین هزینه و بدون طراحی نما، حجم و کالبد ساختمان رها می شود. البته در سال های اخیر در شهر تهران هیچ ساختمانی بدون نماسازی نبوده است، لیکن این مساله در شهرستان ها همچنان انجام می شود.

چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟


نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر
چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت، قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.
در سال های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ای یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند. نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است. یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می شوند، جنبه عمومی تر دارند.
بنابراین وجوه پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.
نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان ها یا میدان ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می رود.
تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی نما در صورتی می تواند از بین رود که ساختمان جزیی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد. نمای رو به کوچه و خیابان باید تابع عوامل همبستگی بین نماهای اطراف باشد. اما در عین حال بر اساس ترکیبی از اجزا مختلف بر حسب عملکرد، ابعاد و مصالحشان شخصیت خاص خود را دارد.
نما در واقع یک سطح صاف و تخت نیست بلکه آن سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که با عقب نشستگی و پیش آمدگی، تراس و غیره با فضای داخل مسکن ارتباط پیدا می کند.
برای اینکه نمای ساختمان حریم خصوصی ساکنان خود را حفظ کند باید نسبت به خیابان بسته تر و محفوظتر باشد.
نمای ساختمان باید به دنبال خلق یک کلیت هماهنگ به وسیله تناسب خوب پنجره ها، بازشوهای در، سایبان و محدوده سقف ها، سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزیینی و… باشد. پنجره ها همواره با دیگر عناصر دیوار، سطوح باز و بسته، تیره وروشن، صاف و ناهموار را بوجود می آورند. به علت تکرار دوره ای پنجره ها، در ساختمان های چند طبقه، نظم کاملی به چشم می خورد. اما گاه به علت افزایش نور در طبقات بالاتر کاهش داده می شود و این نظم آهنگ خود را از دست می دهد.
جداسازی عناصر افقی و عمودی تاثیر کلی در نما دارد. تناسبات عناصر ساختمان لازم است با کل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد. برای مثال در ساختمان های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب خواهد بود. در ساختمان های بلند عناصر باریک برتری خود رانشان می دهند. در و پنجره و نعل درگاه ها تاثیر خاصی در نما می گذارند. ناودان ها، سایه بانها، پیش آمدگی های سقف و بالکن ها ایجاد سایه های خاصی بر روی نما می کنند.
تفاوت سطح ها باید در نما مشخص باشد. برای مثال بین طبقه همکف، سایر طبقات و طبقه انتهایی باید یک تفاوت اساسی وجود داشته باشد. ترکیب کلی نما در واقع نظم در این تفاوت ها است.
عناصر اصلی نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ، و مصالحشان با یکدیگر اختلاف دارند. این عناصر معناهای متفاوتی دارند. مثلا نمی توان بالا و پایین پنجره و در را با هم هم ردیف کرد. اگر ارتفاع این بازشوها یکسان نباشد می توان از ضرایب مشترک و یا رنگهای یکسان استفاده نمود. نسبت های هندسی نقش تعیین کننده ای در هماهنگ سازی ظاهر نما دارند. می توان پنجره ها را در گروه های کوچکتر ترکیب شده که شکل مشخصی را ایجاد می کنند دسته بندی کرد. نماها می توانند از نظر مصالح نیز با یکدیگر متفاوت باشند.
مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خشنی نما تاثیر می گذارد. مصالح بومی نشان می دهد که نما مربوط به چه منطقه ای است.
ترکیب پنجره ها، ایوان ها، درها و به طور کلی بازشوها، همچنین بافت و جنس نما و کمپوزسیون آن در هر عصر متفاوت است و در عین حال در یک تداوم شهری تغییر می کند. طراح می تواند نما را به عالیترین حد ترکیب معماری برساند و یا آنرا تا حد یک سطح بدون طراحی و فکر رها کند.
در اعصار مختلف بازشوها به شکل مشابهی در سطح نما قرار می گیرند و تنوع در قرار گیری آنها تابع عوامل داخلی چون بزرگی ساختمان، عریض بودن آن و یا عوامل اقلیمی چون جهت قرارگیری و محل قرارگیری است. در پهنای دیوار نما تعبیه پنجره دو جداره، آفتاب شکن، سایبان و … نقش تنظیم کننده شرایط آب و هوایی فضاهای داخلی را خواهد داشت.
در دیوارهای باریک معاصر این عمل با جلو و عقب آمدن ساختمان انجام می شود. یکی از عوامل ضروری درهویت نما تعیین محدوده نما است. نمایی می تواند در طرح خود موفق باشد که به این سوال ها پاسخ گوید. محدوده عمودی جانبی ساختمان کجاست؟ خط پایانی افقی ساختمانی چگونه است و مرز ساختمان در آسمان به چه شکل است؟ انتهای ساختمان چگونه به پایان می رسد؟ گوشه های ساختمان چه وضعی دارد؟ اگر ساختمان همسایه ای دارد ارتباط نمای ساختمان فعلی با نمای همسایه چگونه به پایان می رسد؟ گوشه های ساختمان چه وضعی دارد؟ اگر ساختمان همسایه دارد ارتباط نمای همسایه چگونه است و اگر در فضا قطع می شود این ارتباط چگونه است.
محدوده های افقی ساختمان عبارتند از نقطه اتصال به آسمان ( محدوده پایانی ساختمان) نقطه اتصال به زمین (محل نشستن ساختمان بر زمین) و پوشش ساختمان مثل بام و شیروانی. محدوده پایانی ساختمان باید معنای اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان باید مفهوم نشستن ساختمان بر زمین را برساند. طبقه همکف باید در محدوده قد افراد کشش لازم را بر عابر پیاده و بیننده ایجاد کند.
کنج یا گوشه نما در واقع محل برخورد دو نمای عمود بر هم است. کنج می تواند حالت عمود ۹۰ درجه، نیم دایره یا سه وجهی را داشته باشد و هر کدام می تواند تاثیرات متفاوتی را در نما بگذارد. در یک میدان یا چهارراه هماهنگی کنجهای ساختمان هایی که در چهار طرف آن قرار گرفته است می تواند در نمای شهری تاثیر زیبایی داشته باشد.

نمای ساختمان خالق نمای شهری است


نمای شهری از مجموعه نماهای مشرف به فضای عمومی به دست می آید. این نماها از جهتی همگن و از جهتی ناهمگن هستند. می توانند همگن باشند چون با استفاده از زبانی مشترک روی بدنه اجزا شهر اجرا می شوند و اما از آنجا که هر کدام از این فضاها به کمک این زبان، مقاصد و نیازهای خود را بیان می کند، ناهمگن هستند. در شهرهای ما زبان مشترکی بین نماها وجود ندارد. نه فرهنگ مشترکی برای بیان دارند، نه مصالح یکسانی به کار گرفته اند و نه سبک مشخصی را دنبال می کنند.
در واقع هر یک از نماها در شهر نشانه وضعیت اقتصادی و اجتماعی سازنده و نحوه تفکر و نگرش او به مسایل مختلف است.
نمای شهری در واقع ترکیبی از اجزا متفاوت است که بر اساس اتفاقاتی که در خیابان ها ومعابر می افتد شکل می گیرد.
این اجزا در صورت رعایت مسایلی که پیش از این نیز به آن پرداخته شد می توانند با یکدیگر نقاط اشتراک جالبی داشته باشند که نمی توان وجود آنها را نفی کرد.

عناصر پراهمیت درنما


ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است. در ورودی نشانه گذر از فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی و یکی از مهم ترین عناصری است که می توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.
لیکن به دلیل اهمیت اقتصادی که سطوح ساخته شده داخلی برای سازندگان دارند، اغلب ورودی ها به فضاهای کم اهمیتی تنزل یافته اند. سرمایه گذاران ساختمانی هم فقط به رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان بسنده می کنند.
بیشترین مشکل زمانی است که ورودی وسایل نقلیه به حیاط پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی شود. در این حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی می ماند. گاه نیز ورودی یک ساختمان مسکونی بیش از حد پرتجمل است، به نحوی که عملکرد ساختمان را دگرگون می سازد. زمانی هم ورودی به یک بنای بزرگ تنها با روزنه ای امکان پذیر می شود. تناسب ورودی و حجم ساختمان می تواند نقش مهمی در توجیه عملکرد و شکل ساختمان داشته باشد.
از آنجا که طبقه همکف ساختمان قسمت اتصال به زمین یا کف پیاده رو است، به صورت قابل توجهی در معرض دید قرار می گیرد. طبقه همکف اهمیت ویژه ای در زندگی شهری دارد، به این علت که عابران پیاده این قسمت را به طور مستقیم می بینند. از این رو نمای این قسمت پر اهمیت است و مصالح مورد استفاده در این قسمت باید نسبت به بقیه ساختمان با دوامتر و مستحکم تر باشد تا عابر در نگاه به نمای ساختمان احساس ثبات کند. ساختمان هایی که طبقه همکف آنها عملکرد تجاری دارد، به دلیل تغییر دکوراسیون واحدهای تجاری دایما دستخوش دگرگونی می شوند. همین موضوع موجب می شود که ساختمان مذکور شخصیت ثابت خود را از دست داده و دارای نمای شناخته شده ثابتی نباشد.
تراس ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان فراهم می آورند. بالکن ها نباید حالت موقت و ناپایداری که در بیننده تصور به راحتی جدا شدن از بدنه ساختمان القا شود را داشته باشند.
لبه بام حد و مرز ساختمان و آسمان است و از نظر بصری بام انتهای نماست. بام پوسته ای است که بر سر ساختمان قرار دارد. بنابراین لبه بام نمی تواند بدون تفاوت با دیگر قسمت ها در آسمان رها شود.
صورت ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان در برابر عابران و سایر افراد غیر استفاده کننده از ساختمان است. همان طور که عنوان شد نمای ساختمان ها، نمای شهری را ایجاد می کند، اما به دلیل ضعف قوانین موظف کننده طراح و سازنده در این ارتباط، نمای ساختمان در کمترین اهمیت قرار گرفته است.
در بسیاری از شهر های بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژه ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجسته ترین افراد با تخصص های مرتبط هنر زیبا سازی و زیبایی شناسی به کنترل طرح های بزرگ و کوچک معماری و شهری از نقطه نظر هماهنگی نمای بیرونی ساختمان ها و محیط شهری یعنی از جنبه های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نما، رعایت اصول هماهنگی و تناسبات و… می پردازند.
آنچه برای علاقه مندان به این موضوع نگران کننده است، پاسخگویی با شتاب به نیازی کاملا محسوس است. در این ساخت و ساز پر شتاب نیاز به بررسی طرح های ارایه شده توسط جمعی از صاحب نظران و مسوولان در مراکز تایید پروانه های ساختمانی ضروری به نظر می رسد. بررسی میدانی طرح ساختمانها با بناهای اطراف از لحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان های اطراف، زیبایی طرح و مصا لح مورد استفاده و… نیز گامی موثر در بالا بردن کیفیت نماهای شهری است. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و القا آن توسط شهرداری هر شهر، می توان شاهد ارتقا کیفیت شهرها و زیباسازی نمای شهرها بود

منبع:
alfaeo.ir
 

mahdi_ce

عضو جدید
نماهای شهری و مصالح ساختمانی: معیارها و ارزیابی

نماهای شهری و مصالح ساختمانی: معیارها و ارزیابی







عمده ترین تحولات در معماری معاصر ایران را می توان در ابتدای قرن شمسی حاضر، مصادف با تغییر حاکمیت از قاجاریه به پهلوی دانست که بازنمودهایی خاص در معماری ایران داشته است. تحولات چشمگیر این دوران در فرم ها و سبک های معماری، همراه با دگرگونی و دگردیسی در مصالح ساختمانی باعث شده است که گستره ای از انواع ساختمان های با نما های متفاوت و ناهمگون بوجود بیاید. در این میان، پیشرفت تکنولوژی در ساخت و تولید مصالح ساختمانی تاثیر داشته است، چنان چه باید اذعان داشت، بدون تطبیق اقلیمی، فرهنگی و حتی ماهوی این مصالح به استفاده از این مصالح در ساختمان ها اقدام شده است. براین اساس می توان تقسیم بندی ویژه ای را برای کاربست مصالح ساختمانی در معماری معاصر ایران در نظر گرفت که دچار نوعی آشفتگی بیان در زبان معماری و گوناگونی جلوه های نمایی که گهگاه با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران نیز همخوانی ندارد، شده است. علاوه بر آن رعایت نکردن اصول استفاده ار این مصالح، نبود دانش کافی و نیرو های فنی ماهر و کاردان در اجرا، باعث ایجاد ناکارآمدی در نماهای شهری در ایران، خلاصه در تهران شده است. در ادامه به تقسیم بندی ویژه ای در این باره اشاره می شود.
نما های آجری:
آجر از مصالح ساختمانی رایج در معماری گذشته ایران می باشد که در دوره سبکی معماری مدرن در اوایل قرن حاضر ،مورد استفاده بوده است و تا اواخر معماری مدرن متاخر نیز، بعنوان مصالح رایج فراگیر در آثار معماری این دوران دیده می شود. دلیل این امر را در این نکته می توان یافت که در آن دوران، ترکیب در فرم و حجم های معماری بعنوان رویه غالب در طراحی معماری مدنظر قرار داشت، بدان گونه که با ترکیب های بی بدیل حجمی همراه شده است که نمونه های آن در آثار مهندس فروغی، غیابی و وارطان قابل مشاهده است.
نماهای سیمانی(رومی):
از آن جا که پوشاندن نماها با آجر در ساختمان های بلند مرتبه و چند طبقه دشوار می نمود، استفاده از روش سیمان شسته نمایی مورد توجه قرار گرفت. این روش، در اوایل قرن حاضر و در اواسط دهه30 شمسی مورد استفاده قرار گرفت که نمونه های رایج آن را در معماری دانشگاه تهران، می توان مشاده کرد. در این روش از پودر های رنگی با رنگدانه های گوناگون استفاده می شود که پس از اندود شدن در نمای ساختمان با پاشیدن فشار آب بر نمای ساختمان و شسته شدن سیمان رویه نما، دانه های پودر سنگ در نما قرار می گیرد. برای جلوگیری از ترک اندود نما، شیار هایی افقی و عمودی با فواصل معین در نظر گرفته می شود که از حاشیه ای برای تزیین به صورت تیشه ای نیز، استفاده می شود. این روش در سال های اخیر نیز، خاصه در برخی شهرهای کشور مانند کرمان، یزد، قزوین و تهران دوباره رایج شده است.
نمای های سنگی:
استفاده از این روش از اواسط دهه 40 شمسی رواج یافت که هنوز هم ادامه دارد. از آن جا که فراوری سنگ های صیقلی، هزینه زیادی در بر دارد، استفاده از سنگ های تراورتن رواج گرفت که جایگزینی برای سنگ های گرانیتی بشمار می رود. علاوه بر این، عدم دقت در اجرا و عدم تطبیق با شرایط محیطی و مکانی، باعث کاهش زیبایی و دوام این نماها شده است. برای استفاده از سنگ های صیقلی در نما، از روش سیم اسکوپ استفاده می شود که سنگ ها را از پشت با پیچ و سیم های با ضخامت مشخص، به بدنه ساختمان نصب می کنند. این روش امروزه با ترکیب با دیگر روش های نماسازی، ارزش کارآمد خود را در معیار های زیبا شناختی از دست داده است، علاوه بر این که در اجرا نیز بدلیل ظرافت و دشواری فرایند اجرا گهگاه با سهل انگاری نیروهای فنی روبرو شده است.

نماهای پرده ای:
این روش از اواسط دهه 50 شمسی در ایران خاصه تهران رواج یافت که ریشه های آن را می توان در گفتمان بحران انرژی در غرب دانست. این روش، در ساختمان های تجاری و اداری بزرگ تهران در بلوار کشاورز و خیابان انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش، از شبکه هایی با خطوط عمودی از پروفیل ها و قوطی های فلزی استفاده می شود که با پانل هایی که از طرف بیرون با ورق های آلومینیوم، شیشه های رنگی یا ورق های آزبستی پوشانده می شود. وجه تسمیه این نام را در این نکته می دانند که این پوشش، مانند پرده از نمای اصلی ساختمان آویزان می شود. این روش به دلیل دشواری تجدید رنگ در نما های پرده ای با پوشش شیشه های رنگی، و یا دشواری در اجرا، تا حدودی اهمیت خود را از دست داده است.
نماهای بتنی:
این روش در اواسط دهه 60 مورد توجه قرار گرفت که به عنوان جایگزینی برای نما های پرده ای بشمار می رفت. در این روش از نما های پیش ساخته بتنی استفاده می شد که نمونه های آن در نما ها ساختمانی تهران قابل مشاهده است.
نماهای شیشه ای:
این روش، در اواسط دهه70 شمسی در ایران مورد توجه قرار گرفت که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش نماسازی، نمای ساختمان بطور کامل با شیشه و پروفیل پوشانده می شود که جنبه کاملا وارداتی و ناهمگون با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران دارد. ار آنجا که در این روش نمای ساختمان با شیشه پوشانده می شود، هیچ گونه همگونی با شرایط اقلیمی ایران(آب و هوا، تابش آفتاب و شرایط بیوکلیماتیک) ندارد که نامناسب ترین روش در نماسازی در ایران و خاصه تهران به شمار می رود. متاسفانه این روش کاربرد گسترده ای یافته است که تنها نشان از فراگیری تبلیغات شرکت های عرضه این محصولات و عدم التفات معماران ایرانی به ناکارآمدی های این روش را دارد. علاوه بر این، در هنگام اجرای نمای ساختمان(شیشه نما) شاقولی نمیشود، چنان چه پس از انعکاس، تصاویر را بصورت خارج از فرم(کج و معوج) جلوه می دهد. در ضمن، هزینه و زمان نظافت و پاکیزگی این نماها، بسیار بالا برآورد می شود.
نما های آلومینیومی:
این روش، از اوایل دهه 80 شمسی با گسترش شرکت های وارد کننده پوشش های آلومینیومی رواج یافته است که بعنوان نمای غالب اکثر ساختمان های تجاری و اداری در تهران بشمار می رود. از برتری این روش نسبت به روش قبلی، میتوان با امکان فرم دهی ورق های آلومینیومی و تنوع نمایی بیشتر اشاره کرد که با دشواری اجرا و نیاز به نیروی فنی ماهر و کاردان همراه می شود.

منبع:http://www.civilboard.ir
 

farhadhasanii

عضو جدید

به
نمای اسپایدر، نمای مدرن شیشه ای خود ایستا نیز گفته میشود که در آن شیشه به وسیله اتصالات نقطه ای به سازه وصل می شوند. این اتصالات و بست های اسپایدر تمام استیل بوده و به صورت چنگکی به شیشه متصل می شود. کاربرد نمای اسپایدر در ساختمان های اداری و تجاری می باشد. ساختار سازه ای نمای اسپایدر از سازه های فلزی، کابلی و شیشه ای می باشد که با توجه به کاربرد ساختمان، در نما استفاده می شود.
نمای اسپایدر به گونه ایی طراحی شده که مانع از نفوذ جریان هوا و آب به فضای داخلی ساختمان می شود. با انواع ساختار شیشه ای این نما می تواند اجرا شود از جمله شیشه لمینت، دو جداره، لمینت دو جداره ، سکوریت و کریستال... که با توجه به شرایط محیطی و کاربردی ساختمان استفاده می شود. ضخامت شیشه های آن بر اساس نیرو های وارده و رنگ شیشه بر پایه پارامتر های عبور نور و طراحی معماری تعیین می گردد. می توان از شیشه های ضد تشعشع آفتاب استفاده کرد هم از تابش تشعشعات مضر آفتاب به داخل ساختمان جلوگیری کند و هم باعث خنثی شدن گرمای بیش از حد آفتاب شود.
به علت نداشتن فریم فلزی اطراف شیشه باعث می شود وسعت دید بالاتری نسبت به نماهای ساختمانی دیگر داشته باشد. نمای اسپایدری بایستی به صورت کاملا مهندسی طراحی و اجرا شوند . نمای اسپایدر را میتوان با انواع مصالح ساختمانی از جمله کامپوزیت، فریم لس، سفال نما، سنگ و... ترکیب کرد. از ویژگی های نمای اسپایدر سرعت بسیار بالای تولید و اجرای آن نسبت به سایر متریال های ساختمانی است.
ویژگی های نمای اسپایدری :
انعطاف پذیری بالا در اجرا هایی به صورت خم و صاف
سبکی
شفافیت
تحمل بهتر زلزله
لرزه پذیر بودن
پوشش دکوراتیو نمای خارجی
قابلیت تلفیق با نماهای دیگر
اجرای سریع و آسان
 

reza._y

کاربر فعال
انواع نمای ساختمانی

انواع نمای ساختمانی

به سوی بیرونی ساختمان در اصلاح نما گفته می شود که از مصالح مختلفی استفاده می شود. نمای اجری،سنگی،سرامیکی جزو پر مصرفترین نماهای ساختمانی به شمار می روند.
از مزایای نمای آجری می توان به ضریب انتقال حرارت پایین،تنوع و ثبات رنگ،سرعت بالای اجرا و حس نوستالژیک در فضای شهر نام برد.
نمای سنگی نیز دارای مزیت های همچون عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار،مقاومت در برابر رطوبت،تنوع در رنگ و چینش نام برد.
سرامیک پرسلانی زیر مجموعه ای از تایل های سرامیکی است از مزایای نمای سرامیکی می توان به عایق رطوبت،تنوع بی نظیر طرح و رنگ،مقاومت فیزیکی بالا و مقاومت در برابر یخ زدگی و... می توان نام برد.


 

Similar threads

بالا