نماي ساختمان

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جزئیات اجرایی نمای دو پوسته ساختمان Potsdamer Platz

مدتهاست معماران ومهندسان این آرزو را در سر می پرورانند که دیوار ساختمان بتواند مثل پوست طبیعی عمل کند هنوز راه زیادی تا تحقق این امر باقی است اما پیشرفتهای اخیر در زمینه نماهای چند لایه گام مهمی برای دستیابی به پوسته شبه نافذ ساختمان محسوب می شود. این گونه ساختمانها به هیچ وجه کاملا به اقلیم سازی مصنوعی برای ایجاد بالاترین سطح از آسایش در فضای داخل وابسته نیستند بلکه در جهت کشف راه حل هایی برای استفاده از انرزیهای طبیعی وبه خصوص با بهره گیری از پوستهای با کارایی بالا برای ارضا نیازهای بهره برداران گام برمی دارند برای تحقق این اندیشه شبه سازیهای متعددی برای مطالعه رفتار طبیعی باد و نور انجام میگیرد تا امینان حاصل شود که ساختمان قادر به بیشترین میزان بهره مندی از زمان مفید کاربرد تهویه و نور خواهدبود .

این فایل جالب رو حتی برای 1 بار دیدن هم که شده دانلود کنید جالبه فقط 1 چیزی یادتون نره زمان طراحی این ساختمان :1992




[URL="http://mohamo.persiangig.com/document/potsmelder%20platz/DATAIL%20OF%20POTSDAMER%20PLATZ.rar"]در یافت فایل ترسیمی با فرمت(DWF)







Potsdamer Platz Reconstruction, Berlin – Germany1992-2000


Architects: renzo piano & associate

[/URL]
 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
نما هاي دو جداره

نما هاي دو جداره

نما هاي دو جداره

امروزه استفاده از نماهای كاملاً شیشه ای در بین معماران و طراحان اروپایی بسیار رایج شده است. در اقلیم های مختلف ساختمان های كاملاً شیشه ای نیاز به ابزاری (پرده) جهت سایه اندازی دارند.
ابزارهای سایه انداز بیرونی بسیار مؤثرتر از ابزار سایه انداز درونی هستند. اگرچه ابزارهای سایه انداز بیرونی به خاطر هزینه و مسائل مكانیكی و دلایل اكوستیكی زیاد مرسوم نیستند به همین دلیل از ابزار سایه اندازی كه در داخل پوسته در یك كاواك تهویه شده قرار می گیرد، استفاده می شود. در دهه هفتاد ایده پنجره های اقلیمی توسعه پیدا كرد. بیشترین پیشرفت اخیر مربوط به ایده façade Double skin می باشد كه در شكل زیر نشان داده شده است.


پیش بینی عملكرد Double skin façade كار ساده ای نیست. درجه حرارت و جریان هوا نتیجه فرآیند تغییرات آنی دما و جریان سیال و روان هوا می باشد. این فرآیندها به هندسه، فیزیك حرارتی، تركیب گوناگون انواع آیروینامیكی ساختار Double skin façade و نیز درجه حرارت فضای داخل، دمای محیط، سرعت باد، مسیر باد، جذب و عبور اشعه تابشی خورشید و زاویه آن بستگی دارد. بطور عموم پوسته هوشمند بعنوان یك ضد گرمایی در جلوی ساختمان عمل می كند و این موضوع سه تأثیر گرمایی برای ساختمان دارد:
1- در اكثر اوقات روز درجه حرارت هوا در داخل پوسته هوشمند از دمای محیط بیشتر خواهد شد. رسانش پایین گرمای از دست رفته و رسانش بالای گرمای بدست آمده در تابستان بستگی به دمای محیط و سطوح تابش اشعه خورشید دارد.
2- لایه شیشه ای اضافی پوسته هوشمند مقدار تابش اشعه آفتاب به پوسته داخلی را كاهش می دهد. بنابراین بازتابش اشعه خورشید به ساختمان به خاطر عبور از شیشه كاهش می یابد.
3- پوسته هوشمند امكان قرار گرفتن پرده در داخل پوسته را فرآهم می آورد. بنابراین بار اشعه تابشی از پنجره كاهش می یابد. اینكه كدامیك از این سه مورد در یك زمان مخصوص مهم تر است بستگی به خصوصیات و عملكرد سازه و دینامیك پیچیده گرمایی بین نما، دماها، جریان هوا در پوسته هوشمند و فضای بیرونی دارد.

طراحی معماری
برای اشخاص شاغل در ساختمان سازی بررسی توانایی كنترل موقعیت خود از لحاظ ( روشنایی، درجه حرارت و شرایط آب و هوایی ) بسیار ضروری و مهم است. صاحبان ساختمان ها اهدافی مثل خدمات و سرویس بلندمدت برای زندگی، مزایای تكنیكی و علمی، ارزش های مازاد خوب و توسعه فضاهایی را برای كار در شرایط محیطی مورد نظر ترجیح می دهند. مالكین، سرمایه گذاری در نماهای دو جداره را با ارزش می دانند. نمای دو جدار ( پوسته هوشمند) قسمتی از انتخاب ها و تصمیمات پیچیده و مؤثر در یك طراحی عمومی است كه نیازهای عملی را برآورده می كند.

نمای هوشمند یك روند حركتی معماری اروپایی است برای:
* اهداف اكوستیكی برای یك نمای شیشه ای كه منجر به افزایش شفافیت می شود.
* یك نیاز عملی برای فضای درونی
* توسعه اكوستیك در ساختمانهایی كه در محل های شلوغ و آلوده واقع شده اند.
* كاهش مصرف انرژی در ساعات كاری ساختمان


اگرچه پوسته هوشمند ایده جدیدی است. با این وجود تمایل زیادی از طرف معماران و مهندسان برای استفاده از آن نشان داده شده است.
تحقیقات کلی بر روی این مسائل متمركز است:
- طراحی و معماری پوسته
- نمای كاملاً شیشه ای
- استفاده بهتر از محیط پیرامون
- توسعه نیمرخ اطراف ساختمان (توسعه نمای بیرونی ساختمان)
- آرامش گرمایی (آسایش گرمایی)
- امكان استفاده از انرژی خورشیدی در تمام مدت سال
- جلوگیری از گرم شدن ساختمان
- تنظیم دمای داخل ساختمان در طول زمستان و تابستان
- آسایش مصرفی:
- توسعه آسایش بصری مانند اجتناب از روشنایی خیره كننده و زننده


تهویه
- استفاده از تهویه طبیعی به جای تهویه مكانیكی

مصارف انرژی
- كاهش نیاز به گرما در طول زمستان
- كاهش نیاز به سرما در طول تابستان
- حداكثر كاهش وسایل گرمازا و سرمازا
- استفاده از نور طبیعی به جای نور مصنوعی تا آنجا كه ممكن باشد.
- تنظیم دمای داخلی ساختمان در طول تابستان و زمستان (دمای مطلوب داخلی در طول تابستان و زمستان)

مفهوم Double skin façade
Double skin façade
سیستمی است كه از دو لایه شیشه كه هوا در بین حفره میان دو شیشه در جریان است تشكیل شده است. تهویه كاواك (حفره) می تواند بطور طبیعی یا بطور مكانیكی باشد. جدا از نوع تهویه در داخل كاواك، مبدأ و مقصد هوا نیز می تواند فرق داشته باشد كه بستگی به شرایط آب و هوایی، نوع استفاده، موقعیت ساختمان و ساعت های اداری ساختمان و استراتژی (HVAC ) دارد. شیشه façade می تواند 1 تایی، 2 تایی. در داخل كاواك (حفره) درپوش هایی قرار دارد. خواص خورشیدی façade دولا با façade یك لایه تفاوتی ندارد در هر حال در façade دولا به خاطر یك پوسته اضافی سپر گرمایی تشكیل می شود كه تلفات گرما را كاهش می دهد و امكان بهره برداری از انرژی خورشیدی بصورت ذخیره شده ممكن می شود.

لایه های façade عبارتند از
شیشه بیرونی: معمولاً شیشه منفرد سخت شده است. façade بیرونی می تواند كاملاً شیشه ای باشد.
شیشه درونی: شیشه دو لایه عایق شده ( شیشه های خورشیدی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد ) می باشد ممكن است این لایه كاملاً شیشه ای نباشد.
حفره هوای بین دو شیشه: می تواند كاملاً طبیعی یا مكانیكی تهویه شود. پهنای كاواك ( حفره ) بین cm‌ 20 تا m‌m 2 متغیر است. پهنای كاواك زمانی كه façade بعنوان نگه دارنده است اثرگذار می باشد. پنجره های داخلی توسط كاربر می تواند باز شود این روش ممكن است اجازه تهویه طبیعی بدهد. تنظیم اتوماتیك سایه خورشید می تواند بطور یكپارچه در داخل كاواك انجام گیرد. در مفهوم عملكرد façade و نوع شیشه رادیاتورهای گرما می تواند در كنار façade نصب شود.

طبقه بندی Double skin façade
رایج ترین روش طبقه بندی بر اساس نوع هندسه كاواك می باشد:
Multi storey D.s.f : در این روش ستون های عمودی یا افقی بین لایه ها وجود ندارد. در تهویه كاواك جریان هوا از طریق سوراخ های نزدیك زمین و پشت بام ساختمان انجام می گیرد.
Corridor façade : بخش های افقی برای اكوستیک، حفاظت در مقابل آتش یا برای تهویه ساخته شده است.
Box window type: در این مورد قسمت های افقی و عمودی façade را به Boxهای كوچكتر و مستقل تقسیم می كند.
Shaft Box type: یك سری عناصر در façade قرار می گیرند. این عناصر از طریق رشته های عمودی كه در façade قرار دارند به هم وصل شده تاثیر یك طیف گسترده را حتمی می كنند.



مزایا
1- هزینه های پائین ساخت كه بوسیله مقایسه با سایر پروژه ها می توان دریافت.
2- عایق صوتی: به نظر بعضی از محققان عایق صدا یكی از دلایل مهم برای استفاده از Double skin façade میباشد.
3- كاهش سطح صدای داخلی (نوع Double skin façade و تعداد بازشوها برای عایق صوتی بودن با توجه به آلودگی داخلی و خارجی دارای اهمیت است.)
4- عایق گرمایی
5- یستم تهویه در طول شب
6- ذخیره انرژی:
7- كاهش تأثیر فشار باد
8- طراحی شفاف
9- تهویه طبیعی
10- گریز از آتش
معایب طرح Double skin façade
1- هزینه های ساخت بالا در مقایسه با façade های معمولی ( متداول )
2- كاهش فضای مفید قابل استفاده
3- هزینه های مازاد نگهداری
4- مشكلات جوش
5- افزایش گرمای سازه
نمونه های ساخته شده با Double skin facades در کشور سوئد

ABB Bussines Centre Nokia House

Kista Science Tower Glashusett

منابع:

www.double skin façades.com
www.intelligent façades.com
 

nino

مدیر بازنشسته
مقاله اي درباره نماهاي ساختماني

نماي هر ساختمان در شكل‌دهي به مجموعه شهري كه در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نماي يك ساختمان بدون در نظر گرفتن نماي ديگر ساختمان‌هاي شهر توجه شود، همگوني نماي شهري در مجموع از بين مي‌رود.
به نقل از پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري، بررسي آماري نشان دهنده اين موضوع است كه در هر سال 50 ميليون نفر به جمعيت شهر نشين كشورهاي در حال توسعه اضافه مي‌شود. در ايران نيز شهر نشيني طي دهه‌هاي گذشته با شتاب فزاينده اي گسترش يافته و همچنان اين روند ادامه دارد.

رشد سريع جمعيت و گرايش مردم به شهر نشيني، تقاضاي فزاينده‌اي را براي تهيه مسكن به دنبال داشته كه اين موضوع در پي خود مشكلات عديده اي در زمينه توسعه شهري بوجود آورده است. ناتواني در پاسخگويي مطلوب و مناسب به اين مساله، وضعيت نا مطلوبي را به صورت بي مسكني، بد مسكني و تنگ مسكني براي بسياري از اقشار جامعه به همراه آورده است.

مسكن به عنوان يكي از نيازهاي نخستين بشر، ابتدايي ترين سوالي بوده كه انسان سعي در يافتن پاسخي مناسب و معقول براي آن بوده است، اما هميشه در برنامه ريزي‌هاي ملي به مسكن نه به عنوان محلي براي آسايش ساكنان در ابعاد عيني و ذهني، بلكه به عنوان يك مشكل اقتصادي و فقط از اين بعد بر خورد شده است.

سازندگان و توليدكنندگان مسكن آزاد به‌دليل اينكه به‌دنبال فروش سريع و بازگشت سرمايه خود هستند، سعي در هر چه بيشتر مطرح كردن خود در محله مسكوني و نمايشي متمايز از بناي خود دارند و به همين دليل يكي از دلايل عمده ناهماهنگي نماي ساختمان‌ها در سطح شهر هستند.

در رابطه با مسكن تعاوني شرايط بدتري وجود دارد. به دليل وضعيت مالي ضعيف سازندگان و اينكه ساكنان و مالكان به‌دنبال فروش ساختمان نيستند، بدون انجام عمليات پاياني نظير نماسازي مورد استفاده قرار مي گيرند و يا با كمترين هزينه و بدون طراحي نما، حجم و كالبد ساختمان رها مي‌شود. البته در سال‌هاي اخير در شهر تهران هيچ ساختماني بدون نماسازي نبوده است، ليكن اين مساله در شهرستان‌ها همچنان انجام مي‌شود.

چگونه به موضوع نما در معماري بينديشيم؟

نما در لغت نامه دهخدا به معناي صورت ظاهري هر چيزي، آنچه كه در معرض ديد و برابر چشم است، آنچه از بيرون سوي ديده مي شود، منظره خارجي بنا و عمارت،‌ قسمت خارجي ساختمان و نماسازي، فن روسازي ساختمان و ساختن نماي عمارت است.

در سال‌هاي اخير پس از مطرح شدن دوباره اهميت فضاهاي عمومي و ارزش زندگي شهري، نما اهميت دوباره اي يافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بيرون و فضاي خصوصي را از فضاي عمومي جدا مي كند. نما حاكي از موقعيت فرهنگي سازندگان ساختمان است و نشانگر ميزان نظم طرح ساختمان، امكانات و ذوق تزيين و خانه آرايي طراح و مالك است. يك نما به مثابه معرفي وضعيت ساكنان ساختمان در بين عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترين بيان حالتي است كه فرد طراح يا مالك از خود در برابر بيرون دارد. نماهاي داخل ساختمان بيشتر جنبه خصوصي دارند، ليكن نماهايي كه به سمت كوچه و بافت شهر باز مي‌شوند، جنبه عمومي تر دارند.

بنابراين وجوه پشت و جلوي ساختمان از يك طرف داراي نمود اجتماعي و از طرف ديگر نمود مشخص ساكنان خود است بنابراين نماي هر ساختمان بايد هم با فضاي عمومي همبستگي داشته باشد و هم بتواند حجم داخلي ساختمان را بيان نمايد.

نماي هر ساختمان موثر در مجموعه شهري است كه در آن حضور دارد و اين تاثير را در بدنه خيابان‌ها يا ميدان‌ها كه در آن قرار گرفته است مي گذارد. اگر به نماي ساختمان واحدي، بدون در نظر گرفتن نماي ديگر ساختمانها فكر شود، همگوني نماي شهري در كليت از بين مي‌رود.

تناقض بين جنبه شهري و بيان فردي نما در صورتي مي‌تواند از بين رود كه ساختمان جزيي از شهر در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محيط اطراف چند جانبه باشد. نماي رو به كوچه و خيابان بايد تابع عوامل همبستگي بين نماهاي اطراف باشد. اما در عين حال بر اساس تركيبي از اجزا مختلف بر حسب عملكرد، ابعاد و مصالحشان شخصيت خاص خود را دارد.

نما در واقع يك سطح صاف و تخت نيست بلكه آن سطح انتقالي بين فضاي داخل و خارج است كه با عقب نشستگي و پيش آمدگي، تراس و غيره با فضاي داخل مسكن ارتباط پيدا مي‌كند.

براي اينكه نماي ساختمان حريم خصوصي ساكنان خود را حفظ كند بايد نسبت به خيابان بسته‌تر و محفوظتر باشد.

نماي ساختمان بايد به‌دنبال خلق يك كليت هماهنگ به‌وسيله تناسب خوب پنجره ها، بازشوهاي در، سايبان و محدوده سقف‌ها،‌ سازه عمودي و افقي، مصالح، رنگ، عناصر تزييني و... باشد. پنجره‌ها همواره با ديگر عناصر ديوار، ‌سطوح باز و بسته، تيره وروشن، صاف و ناهموار را بوجود مي آورند. به علت تكرار دوره اي پنجره ها، در ساختمان‌هاي چند طبقه، نظم كاملي به چشم مي‌خورد. اما گاه به‌علت افزايش نور در طبقات بالاتر كاهش داده مي‌شود و اين نظم آهنگ خود را از دست مي‌دهد.

جداسازي عناصر افقي و عمودي تاثير كلي در نما دارد. تناسبات عناصر ساختمان لازم است با كل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد. براي مثال در ساختمان‌هاي كوتاه عريض، ابعاد عرضي غالب خواهد بود. در ساختمان‌هاي بلند عناصر باريك برتري خود رانشان مي‌دهند. در و پنجره و نعل درگاه‌ها تاثير خاصي در نما مي‌گذارند. ناودان‌ها، سايه بانها، پيش آمدگي‌هاي سقف و بالكن‌ها ايجاد سايه هاي خاصي بر روي نما مي‌كنند.

تفاوت سطح ها بايد در نما مشخص باشد. براي مثال بين طبقه همكف، ساير طبقات و طبقه انتهايي بايد يك تفاوت اساسي وجود داشته باشد. تركيب كلي نما در واقع نظم در اين تفاوت‌ها است.

عناصر اصلي نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پاياني سقف و غيره در شكل، رنگ، و مصالحشان با يكديگر اختلاف دارند. اين عناصر معناهاي متفاوتي دارند. مثلا نمي‌توان بالا و پايين پنجره و در را با هم هم‌رديف كرد. اگر ارتفاع اين بازشوها يكسان نباشد مي توان از ضرايب مشترك و يا رنگهاي يكسان استفاده نمود. نسبت‌هاي هندسي نقش تعيين كننده اي در هماهنگ سازي ظاهر نما دارند. مي‌توان پنجره ها را در گروه‌هاي كوچكتر تركيب شده كه شكل مشخصي را ايجاد مي‌كنند دسته بندي كرد. نماها مي توانند از نظر مصالح نيز با يكديگر متفاوت باشند.

مصالح نما در رنگ، شكل، زبري و خشني نما تاثير مي گذارد. مصالح بومي نشان مي‌دهد كه نما مربوط به چه منطقه اي است.

تركيب پنجره ها، ايوان‌ها، درها و به‌طور كلي بازشوها، همچنين بافت و جنس نما و كمپوزسيون آن در هر عصر متفاوت است و در عين حال در يك تداوم شهري تغيير مي‌كند. طراح مي‌تواند نما را به عاليترين حد تركيب معماري برساند و يا آنرا تا حد يك سطح بدون طراحي و فكر رها كند.

در اعصار مختلف بازشوها به شكل مشابهي در سطح نما قرار مي‌گيرند و تنوع در قرار گيري آنها تابع عوامل داخلي چون بزرگي ساختمان، عريض بودن آن و يا عوامل اقليمي چون جهت قرارگيري و محل قرارگيري است. در پهناي ديوار نما تعبيه پنجره دو جداره، آفتاب‌شكن، سايبان و ... نقش تنظيم كننده شرايط آب و هوايي فضاهاي داخلي را خواهد داشت.

در ديوارهاي باريك معاصر اين عمل با جلو و عقب آمدن ساختمان انجام مي‌شود. يكي از عوامل ضروري درهويت نما تعيين محدوده نما است. نمايي مي تواند در طرح خود موفق باشد كه به اين سوال‌ها پاسخ گويد. محدوده عمودي جانبي ساختمان كجاست؟ خط پاياني افقي ساختماني چگونه است و مرز ساختمان در آسمان به چه شكل است؟ انتهاي ساختمان چگونه به پايان مي‌رسد؟ گوشه‌هاي ساختمان چه وضعي دارد؟ اگر ساختمان همسايه اي دارد ارتباط نماي ساختمان فعلي با نماي همسايه چگونه به پايان مي رسد؟ گوشه هاي ساختمان چه وضعي دارد؟ اگر ساختمان همسايه دارد ارتباط نماي همسايه چگونه است و اگر در فضا قطع مي شود اين ارتباط چگونه است.

محدوده هاي افقي ساختمان عبارتند از نقطه اتصال به آسمان ( محدوده پاياني ساختمان) نقطه اتصال به زمين (محل نشستن ساختمان بر زمين) و پوشش ساختمان مثل بام و شيرواني. محدوده پاياني ساختمان بايد معناي اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همكف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همكف ساختمان بايد مفهوم نشستن ساختمان بر زمين را برساند. طبقه همكف بايد در محدوده قد افراد كشش لازم را بر عابر پياده و بيننده ايجاد كند.

كنج يا گوشه نما در واقع محل برخورد دو نماي عمود بر هم است. كنج مي‌تواند حالت عمود 90 درجه، نيم دايره يا سه وجهي را داشته باشد و هر كدام مي تواند تاثيرات متفاوتي را در نما بگذارد. در يك ميدان يا چهارراه هماهنگي كنجهاي ساختمان هايي كه در چهار طرف آن قرار گرفته است مي تواند در نماي شهري تاثير زيبايي داشته باشد.

نماي ساختمان خالق نماي شهري است

نماي شهري از مجموعه نماهاي مشرف به فضاي عمومي به‌دست مي آيد. اين نماها از جهتي همگن و از جهتي ناهمگن هستند. مي‌توانند همگن باشند چون با استفاده از زباني مشترك روي بدنه اجزا شهر اجرا مي شوند و اما از آنجا كه هر كدام از اين فضاها به كمك اين زبان، مقاصد و نيازهاي خود را بيان مي‌كند، ناهمگن هستند. در شهرهاي ما زبان مشتركي بين نماها وجود ندارد. نه فرهنگ مشتركي براي بيان دارند، نه مصالح يكساني به‌كار گرفته اند و نه سبك مشخصي را دنبال مي‌كنند.

در واقع هر يك از نماها در شهر نشانه وضعيت اقتصادي و اجتماعي سازنده و نحوه تفكر و نگرش او به مسايل مختلف است.

نماي شهري در واقع تركيبي از اجزا متفاوت است كه بر اساس اتفاقاتي كه در خيابان‌ها ومعابر مي‌افتد شكل مي گيرد.

اين اجزا در صورت رعايت مسايلي كه پيش از اين نيز به آن پرداخته شد مي‌توانند با يكديگر نقاط اشتراك جالبي داشته باشند كه نمي توان وجود آنها را نفي كرد.

عناصر پراهميت درنما

ورودي يكي از عناصر حايز اهميت نما در ساختمان است كه محل و اهميت طراحي آن به شكل مستقيم نمايانگر نقش و عملكرد ساختمان است. در ورودي نشانه گذر از فضاي عمومي خارجي به فضاي خصوصي داخلي و يكي از مهم ترين عناصري است كه مي‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.

ليكن به‌دليل اهميت اقتصادي كه سطوح ساخته شده داخلي براي سازندگان دارند، اغلب ورودي‌ها به فضاهاي كم اهميتي تنزل يافته اند. سرمايه گذاران ساختماني هم فقط به رعايت ضوابط ضروري طراحي ساختمان بسنده مي‌كنند.

بيشترين مشكل زماني است كه ورودي وسايل نقليه به حياط پاركينگ با ورودي خود ساختمان يكي شود. در اين حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط يك راه باريك كنار ديوار برايش باقي مي‌ماند. گاه نيز ورودي يك ساختمان مسكوني بيش از حد پرتجمل است، به‌نحوي كه عملكرد ساختمان را دگرگون مي‌سازد. زماني هم ورودي به يك بناي بزرگ تنها با روزنه‌اي امكان پذير مي‌شود. تناسب ورودي و حجم ساختمان مي تواند نقش مهمي در توجيه عملكرد و شكل ساختمان داشته باشد.

از آنجا كه طبقه همكف ساختمان قسمت اتصال به زمين يا كف پياده رو است، به صورت قابل توجهي در معرض ديد قرار مي‌گيرد. طبقه همكف اهميت ويژه اي در زندگي شهري دارد، به اين علت كه عابران پياده اين قسمت را به‌طور مستقيم مي‌بينند. از اين رو نماي اين قسمت پر اهميت است و مصالح مورد استفاده در اين قسمت بايد نسبت به بقيه ساختمان با دوامتر و مستحكم تر باشد تا عابر در نگاه به نماي ساختمان احساس ثبات كند. ساختمان‌هايي كه طبقه همكف آنها عملكرد تجاري دارد، به‌دليل تغيير دكوراسيون واحدهاي تجاري دايما دستخوش دگرگوني مي‌شوند. همين موضوع موجب مي‌شود كه ساختمان مذكور شخصيت ثابت خود را از دست داده و داراي نماي شناخته شده ثابتي نباشد.

تراس‌ها چشم اندازهاي جديدي نسبت به فضاهاي بيرون براي ساختمان فراهم مي‌آورند. بالكن‌ها نبايد حالت موقت و ناپايداري كه در بيننده تصور به‌راحتي جدا شدن از بدنه ساختمان القا شود را داشته باشند.

لبه بام حد و مرز ساختمان و آسمان است و از نظر بصري بام انتهاي نماست. بام پوسته‌اي است كه بر سر ساختمان قرار دارد. بنابراين لبه بام نمي‌‌تواند بدون تفاوت با ديگر قسمت ها در آسمان رها شود.

صورت ظاهر ساختمان و آنچه كه در برابر ديد عموم قرار دارد، در واقع پر اهميت ترين قسمت ساختمان در برابر عابران و ساير افراد غير استفاده كننده از ساختمان است. همان‌طور كه عنوان شد نماي ساختمان‌ها، نماي شهري را ايجاد مي كند، اما به‌دليل ضعف قوانين موظف كننده طراح و سازنده در اين ارتباط، نماي ساختمان در كمترين اهميت قرار گرفته است.

در بسياري از شهر هاي بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ويژه‌اي در ارتباط با سيما و كالبد شهر وجود دارد و گروهي از برجسته‌ترين افراد با تخصص‌‌هاي مرتبط هنر زيبا سازي و زيبايي شناسي به كنترل طرح هاي بزرگ و كوچك معماري و شهري از نقطه نظر هماهنگي نماي بيروني ساختمان‌ها و محيط شهري يعني از جنبه هاي رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضاي پر و خالي نما، رعايت اصول هماهنگي و تناسبات و... مي پردازند.

آنچه براي علاقه‌مندان به اين موضوع نگران كننده است، پاسخگويي با شتاب به نيازي كاملا محسوس است. در اين ساخت و ساز پر شتاب نياز به بررسي طرح‌هاي ارايه شده توسط جمعي از صاحب نظران و مسوولان در مراكز تاييد پروانه‌هاي ساختماني ضروري به نظر مي‌رسد. بررسي ميداني طرح ساختمانها با بناهاي اطراف از لحاظ كيفيت طرح معماري، نماي ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان‌هاي اطراف، زيبايي طرح و مصا لح مورد استفاده و... نيز گامي موثر در بالا بردن كيفيت نماهاي شهري است. با در نظر گرفتن موارد ذكر شده و القا آن توسط شهرداري هر شهر، مي توان شاهد ارتقا كيفيت شهرها و زيباسازي نماي شهرها بود

منبع
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sadra86

عضو جدید
سلام هم موضوع جالبی است و هم خوب انتخاب شده است.
یکی از معضلات شهر تهران نداشتن طرح جامع آن است که یکی از تبعاتش نداشتن تیپ نمای ساختمان هاست.
در مقابل انبوهی از ضوابط و مقررات دست و پاگیری که تنها خاصیت آن اندکی درآمد از محل فروش قانون(تراکم) است پیش روی طراحان معماری است که مالک را مجبور می کند برای به دست آوردن بنایی با حتی نیم متر مربع بیشتر روی خیلی از ایده ها پا بگذارد.
 

nino

مدیر بازنشسته
سلام هم موضوع جالبی است و هم خوب انتخاب شده است.
یکی از معضلات شهر تهران نداشتن طرح جامع آن است که یکی از تبعاتش نداشتن تیپ نمای ساختمان هاست.
در مقابل انبوهی از ضوابط و مقررات دست و پاگیری که تنها خاصیت آن اندکی درآمد از محل فروش قانون(تراکم) است پیش روی طراحان معماری است که مالک را مجبور می کند برای به دست آوردن بنایی با حتی نیم متر مربع بیشتر روی خیلی از ایده ها پا بگذارد.
صدرا جان به نظرت امكان اصلاح اين چهره بسيار زشت تهران هست ؟
واقعا شهر وحشتناكيه
concrete jungle
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
صدرا جان به نظرت امكان اصلاح اين چهره بسيار زشت تهران هست ؟
واقعا شهر وحشتناكيه
concrete jungle
نوشین جان نظرت چیه در مورد تاسیس انجمن نظارت و بررسی سیمای شهری! ;)
البته با فعالیتهای گسترده تر از اینی که الان هست..
مثلا بهینه سازی مبلمان شهری..عدم صدور جواز برای ساختمون هایی که قشنگ و متناسب نیستن...شناسایی و تعویض عناصر شهری نا زیبا و .... البته با کمک شهرداری تهران:surprised:
اینجوری فکر کنم تا 50 سال دیگه یه شهر خوشگل داریم...حتی خوشگل تر از پاریس!!:thumbsup2:
 

sadra86

عضو جدید
البته این چهره زشت شهر تنها به نمای نامتناسب آنها محدود نمی شود
شما از هر نقطه ای به امتدادی از شهر نگاه کنید منظر جالبی پیش روی شما نیست.
یعنی ارتفاع و خط آسمان هیچ تعریفی ندارد. زونبندی برای تراکم بالا و تراکم متوسط همه تابعی از میزان پولی است که سازنده به شهرداری می دهد. اخیرا هم برای تطهیر این موضوع به ساخت هرمی روی آورده اند که چیزی در حد افتضاح است!
این معضلات همگی ناشی از نداشتن طرح جامع است. تا وقتی طرح جامع تهران به عنوان سند ملی و وحی منزل عمران شهری به تصویب نرسد و حاکمیت اجرای آن را تضمین نکند شهر تهران کلکسیونی از سلیقه های جورواجور است.
من خیابانهایی در تهران دیده ام که همه ی همکف های منازل مسکونی مغازه است. یعنی حتی یک خانه نیست که مغازه نداشته باشد! مغازه هم که معلوم است: انبوهی از جعبه نوشابه و کارتن سیگار و فرغون و سیم و فرش و ... تا عکس دوازده معصوم! در پیاده رو برای زیبایی منظر شهر داد میزنند! حالا عرض پیاده رو چقدر است: 1 متر!
من با پیشنهاد دوست خوبمان سپیدی موافقم ولی فکر میکنم اگر انجمن(NGO) ای برای پیگیری تصویب طرح جامع و نظارت بر اجرای صحیح آن تشکیل شود به همه این دغدغه جواب داده خواهد شد.
 

sara_r

کاربر بیش فعال
در ادامه مطالب مفید دوستان
نما جلوه ای از هویت و داخل ساختمان هم باید باشه
مثلا نمای قسمت خوابها با نمای پذیرایی و باکس پله در یک ساختمان مسکونی باید متفاوت باشه چه در حجم و چه در رنگ و یا ارتفاع و...البته با در نظر گرفتن موازین شهری..
و همچنین نوع کاربری ساختمان ......
یه جاهایی هم میتونیم خطهایی که تو پلان داریم توی نما هم ببینیم
مثل خط پوتر ها و یا بعضی از دیوارها .........
 
  • Like
واکنش ها: nino

nino

مدیر بازنشسته
بچه ها ممنون از مطالب و عکسها ولی اینجا نباید گالری عکس بشه باید تحلیل کنیم

به نظرم بد نيست يه تعداد عكس از نماهاي شهري رو اينجا نقد كنيم ، اينطوري چشممون حساس تر ميشه . يكي از استادا با ما اين تمرين رو انجام داد و خيلي مفيد بود;)

از این بناهایی که گذاشتی شروع میکنیم ;)

به نظر من اون بخش الحاقی بالا خیلی خوب به حجم لینک نشده شاد اگه نبود بهتر بود نظر شما چیه ؟ مقایسه کنید

 

hoot

عضو جدید
تقريبا موافقم ميشه گفت اتصال خوبي نيست ولي بايد براي بستن نما ، يا به عبارت ديگه براي تموم كردن نما در قسمت انتهايي بايد فكر كرد و بهتره رها نباشه
 

nino

مدیر بازنشسته
تقريبا موافقم ميشه گفت اتصال خوبي نيست ولي بايد براي بستن نما ، يا به عبارت ديگه براي تموم كردن نما در قسمت انتهايي بايد فكر كرد و بهتره رها نباشه

بله کاملا موافقم که نیاز به یه نقطه اوجی برای تاکید داشت ولی شاید میتونست بخش منحنی رو مرتفع کنه یا به یه صورتی ادامه میداد
 
  • Like
واکنش ها: cute

erick

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوشين جان...باهات موافقم اون قسمت انگار يه عنصر اضافيه ولي بعد از حذفش ساختمون خيلي شكيل تر شد......اگه اون قسمت ميله مانند وسطش هم حذف بشه فكر نمي كنم اتفاق خاصي بيفته....نظر شما چيه؟؟ به نظر من نماي ساختمون بايد طوري باشه كه با حذف شدن يه قسمتش ديگه نما حرفي واسه گفتن نداشته باشه يعني اون جوري نما خوبه....متاسفانه تو ايران چون ميان و اكثرا از مدل هاي غربي و غير بومي استفاده مي كنن اين كار باعث عدم يكپارچگي نماها شده....و يه نكته ي ديگه..ما ايرانيا وقتي يه چيزه جديد مي بينيم تا اونو به قول معروف "خز" نكنيم دست از سرش برنمي داريم...نمونش همين نماهاي كامپوزيت كه به سرعت داره زياد مي شه..البته اگه به صورت بجا ازش استفاده كنن خوبه ولي اينطور نيست...
 
  • Like
واکنش ها: cute

sadra86

عضو جدید
حجم بسیط و صریح

حجم بسیط و صریح

با سلام به دوستان خوبم
از نظر بنده، در نما بسته به حجم و اشل آن لازم است از حجم های بسیط و ساده تری استفاده شده و ارتباط معنا داری بین آنها ایجاد شود. هرچه حجم بسیط تر و صریح تر باشد ارتباط بهتری با ناظر ایجاد می کند. شما کار های مهرداد خلیلی فر(یا فرد) را ببینید: برج گلدیس در ضلع جنوب شرقی میدان آریاشهر و مجتمع بوستان در ضلع شمال غربی میدان پونک و یکی دو کار دیگر در تهران. من هیچ وقت نتوانستم با حجم هایی که این معمار محترم و پرکار در اشل های منطقه ای کار کرده است کنار بیایم. یک جور با من غریبه اند و انگار نمی توان از انها انتظار یک برج یا مجتمع اداری داشت. البته این نقد و نظر من است.
و اما نمای اول:
همان طور که گفتم این نما جزو آن دسته نما هایی است که به طور نامانوسی به ترکیب حجم های مختلف مبادرت کرده است بدون توجه به ارتباط آنها با هم. حجم نیم دایره ای بالای کار با دو صلیب آجری طرفین نما چه ارتباطی دارند من نمی دانم؟! یا همان طور که دوستان گفتند آن حجم اضافه شده پیشانی کار، نبودش بهتر از بودش است.
ولی در نمای دوم:
دو فرم مکعب مستطیلی به واسطه یک مفصل پهن و ساده قوسی شکل به هم مربوط شده اند. این حجم بلافاصله جای خود را در ذهن ناظر باز می کند و کلیت بنا را به بیننده در سریع ترین زمان انتقال می دهد. بعد از این است که ناظر به رعایت خوب و مناسب کمپوزیسیون با به کار بردن رنگ فیروزه ای در نما پی می برد؛ در عین اینکه از فرم کاشی هم برای همه رنگ های فیروزه ای استفاده کرده است. اندازه نزدم ولی فکر می کنم هر دو بازوی راست و چپ نما با مدولی از پنجره هایشان کار شده اند. آیا ساده تر از فرم این پنجره ها می شد تصور کرد؟
 
آخرین ویرایش:

hoot

عضو جدید
بنظر من هم با ايجاد ريتم حركت خوبي رو خلق كرده ، فقط احساس ميكنم يه جورايي از سايت هم الهام گرفته البته مطمئن نيستم
 

underwood

عضو جدید
نما سازی 1

نما سازی 1

:)


● نمای ساختمان؛ اهداف و كاركردها، بایدها و نبایدها...

از زمانی كه زیبایی ظاهری و آرامش، آسایش و ایمنی هر چه بیشتر محل زیست بشر و صد البته صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساختمانها مد نظر قرار گرفت، ایجاد نماهای با مصالح و شیوه های اجرایی متفاوت و متنوع در دستور كار مالكان و سازندگان ساختمانها .................................



نما سازی ساختمان
● نمای ساختمان؛ اهداف و كاركردها، بایدها و نبایدها...


از زمانی كه زیبایی ظاهری و آرامش، آسایش و ایمنی هر چه بیشتر محل زیست بشر و صد البته صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساختمانها مد نظر قرار گرفت، ایجاد نماهای با مصالح و شیوه های اجرایی متفاوت و متنوع در دستور كار مالكان و سازندگان ساختمانها قرار گرفته‌است. البته از این نظر ایرانیان دارای سابقه طولانی و دیرینه در امر نما سازی برای ساختمانها هستند. و در طول تاریخ از گچبری و آهك بری برای نما سازی استفاده می‌كرده‌اند. نتیجه و حاصل كار هنرمندانه و در عین حال فنی و اصولی معماران و بناها و سازندگان ایرانی را می‌توان در بناهای تاریخی مثل مساجد جامع بسیاری از شهرها از جمله شیراز، تبریز، اصفهان و بسیاری از عمارت ها، بقعه ها و مقبره ها و بسیاری دیگر از بناهای قدیمی‌و تاریخی در جای جای كشور، به عینه مشاهده كرد
دانستن اینكه در نظر گرفتن نما برای ساختمانها چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌كند، و چه عواملی در نوع و شیوه اجرایی این قبیل نماها موثرند، لازم و ضروری است. اما نكته‌ای كه در اینجا و قبل از پرداختن به بحث اهداف و انواع نماها باید به آن اشاره شود، اینكه هر نوع نمایی كه با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه‌ای كه ساخته شود، باید به طور كاملاً صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما، برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب كلی نما و ساختمان و نیز به منظور حفظ و احیای منظره و جلوه ساختمان، باید قسمتهای آسیب دیده كاملاً مرمت و تعمیر شوند

نما سازی ساختمان
موارد زیر را می‌توان بعنوان دلایل واهداف اصلی نما سازی در ساختمانها نام برد:

1-زیبا و دلپذیر شدن جلوه ظاهری و بیرونی ساختمان و در نهایت دورنما و منظره (View) مناسب و قابل قبولِ شهر یا محلی كه ساختمان در آن واقع شده‌است.

2-كاهش اتلاف انرژی در تمام فصول سال؛ چراكه نما در ساختمان نقش یك عایق حرارتی و برودتی را بازی می‌كند، كه هم از هدر روی انرژی تولیدی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان ممانعت می‌كند و هم می‌تواند بر حسب جنس، رنگ و میزان سطحی كه دارد، باعث دفع و انعكاس گرما در فصل تابستان خصوصاً در مناطق گرمسیری شود، وعكس همین عملكرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشیدی و گرم شدن ساختمانها درمناطق سرد سیری ایفا نماید.

3-نمای ساختمان بعنوان عایق صوتی ایده‌ال و مناسب؛ كاملاً واضح و روشن است كه نمای ساختمان نقش بسیار مهمی‌در كاهش ورود میزان آلودگی های صوتی و صداهای آزاردهنده محیط بیرون به فضای داخلی ساختمانهای اداری و مسكونی و ... است. كه این مساله در ابر شهرهای با آلودگی های بالای صوتی بیشتر نمود پیدا می‌كند. در ساخت و سازهای عصر حاضر، این عایقكاری صوتی با استفاده از نماهای شیشه‌ای و با بكار گیری شیشه های چند لایه كه مابین آنها با گازهایی مثل آرگون پرشده یا خلاء می‌باشد، به نتایج بهتری (هم بهره‌گیری از نور بیرون برای تامین روشنایی داخل ساختمان و هم ممانعت از ورود صداهای ناهنجار به‌داخل) با بازده بالاتری رسیده‌است. نماهای با جنس سنگ، بتن و آجر نیز عایقهای خوبی از نظر صوتی هستند.

4-كمك به افزایش دوام و پایداری ساختمانها در برابر شرایط نا مساعد جوی و محیطی (زلزله، باد، باران اسیدی و رطوبتهای خورنده، یخبندان، گازهای اسیدی موجود در هوای آلوده شهرهای بزرگ، پرتوهای مضر خورشید مثل اشعه ماورائ بنفش، گرد و خاكها و دوده های حاوی مواد شیمیایی) و در نتیجه افزایش عمر مفید ساختمان.

نما سازی ساختمان
همانطور كه همه ما می‌دانیم از مصالح مختلف مثل آجر، سنگ، بتن، شیشه و ... برای ایجاد نمای ساختمانها استفاده می‌شود. كه در این مجال به بیان خصوصیات و ضوابط كلی لازم الرعایه در این قبیل نماها میپردازیم.
نماسازی شیشه‌ای: استفاده از شیشه دارای قدمتی در حدود 6500 سال است. اولین بار در حدود 3500 سال پیش مصریان از شیشه برای ساخت ظروف استفاده كردند. بر اساس شواهد تاریخی، در قرن ششم میلادی برای نخستین بار در كلیسایی در قسطنطنیه از شیشه بعنوان یك مصالح ساختمانی استفاده شد. قصر كریستال لندن اولین ساختمان شیشه‌ای بود كه در سال 1851 احداث شد. البته در ابتدای امر استفاده از شیشه در كارهای ساختمانی با استقبال چندانی ربرو نشد، ولی با گذر زمان و با پیشرفتهای چشمگیری كه در كار تولید انواع شیشه ها، از جمله شیشه های نشكن، دو یا چند جداره عایق صدا و حرارت، شیشه های رفلكسی و ... بوجود آمد، هر روز به میزان استفاده از اقسام مختلف شیشه بعنوان یك مصالح ساختمانی بسیار زیبا، عایق و در عین حال با صرفه اقتصادی افزوده می‌شود. علاوه بر مزایای فوق یكی دیگر از محاسن عمده استفاده از شیشه در ساختمان، فراهم شدن امكان دید وسیع و روشنایی كافی برای ساكنان است كه در صورت استفاده از انواع خاص آن این دید می‌تواند فقط از داخل به خارج باشد و نوری هم كه وارد فضای داخل می‌شود، عاری از هر گونه اشعه مضر خورشید باشد، چراكه تقریباً تمام اشعه های زیان آور آفتاب در برخورد با سطح شیشه ها، بازتاب پیدا كرده و نوری كه از شیشه عبور می‌كند، هیچگونه ضرری برای اشخاص یا اشیائ منزل ندارد.
نما سازی به روش اندود كاری و با استفاده از ملاتها: در این شیوه بر حسب شرایط جوی و محیطی منطقه، جنس مصالح سطح زیر كار از نظر میزان جذب آب و رطوبت و میزان مقاومت و چسبندگی و ... از ملاتهای سیمانی، گچی، گلی، آهكی ویا تركیبی از آنها استفاده می‌شود. بعنوان مثال از نظر مقاومت ملاتهای سیمانی دارای بیشترین مقاومت و ملاتهای گلی و گچی به ترتیب دارای كمترین مقاومت هستند. بنابراین در صورت نیاز به یك نمای با مقاومت بالا، هیچگاه نمی‌توان از ملاتهای گچی یا گلی استفاده كرد. اما بر عكس شكل پذیری و گیرش نماهای گچی بیشتر و سریعتر از انواع سیمانی است.
نما سازی با استفاده از روكشهای خارجی: از دیگر متدهای نما سازی بكارگیری روكشهای خارجی مثل رنگهای لعابی، سنتی و ذیگر انواع رنگها و نیز استفاده از انواع روكشهای ساخته شده با مواد رزینی مثل رزینهای اكریلیك، الكید، پلی استر، فنولیك، نیتروسلولز و ... است.

عوامل موثر در نما سازی ساختمانهای مدرن:


-نحوه و میزان دسترسی سازندگان و مالكان ساختمانها به مصالح ساختمانی.
-نوع و شیوه اجرایی كه در احداث ساختمان بكار گرفته می‌شود.
-نوع كاربری ساختمان یا فضای مورد نظر (اداری ، مسكونی ، آموزشی و ...).
-شرایط و وضعیت محل یا منطقه احداث ساختمان(آب و هوا، میزان رطوبت، زمین شناختی و ...).
-مسایل اقتصادی از نظر میزان بودجه و اعتبار اختصاص یافته برای احداث سازه مورد نظر (در پروژه های د-و-ل-تی) و میزان توان مالی افراد در ساخت منازل شخصی.
-رعایت اصول زیبایی شهری یا روستایی و مد نظر قرار دادن هماهنگی ظاهری و نمایی ساختمان با سازه و ساختمانهای مجاور.
-جهت وزش بادهای زمستانی و نیز جهت و نحوه تابش آفتاب بر سطح نما.
-و درنهایت گسترش علم و فناوری ارتباطات، برای بهره گیری از وسایل وتجهیزات مدرن و مصالح نوین و نیز ایده گرفتن از نماسازی سایر كشورهای دارای سبكهای خاص و پیشرفته در معماری ساختمان، البته متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی‌منطقه مشابه در كشور.
نكاتی كه در نماسازی ساختمانهای با نمای سنگی، آجری، بتنی، شیشه‌ای و ... باید رعایت كرد:
-تمیز كردن سطح زیرین نما قبل از نما كاری طوریكه از هر نوع آلودگی (گردو خاك، شوره زدگی، دوده گرفتگی، زنگ فلزات، باقی مانده های مصالح سطح زیرین و ...) كاملاً پاك شود.
-در صورت استفاده از نماهای آجری، برای جلوگیری از جذب آب ملات توسط آجرهای نما، زنجاب كردن آجرها و نیز بكارگیری ملات با نسبت آب و سیمان و ماسه و آهك مناسب با قدرت چسبندگی و مقاومت مناسب. در این نوع نما، چیدن آجرها بصورت كله وراسته برای مشاركت آجرهای نما در باربری سازه و همچنین به منظور پیوستگی آجر نما با آجرهای پشت ِكار لازم است. البته نباید فراموش كرد كه انجام نماهای آجری باید در شرایط محیطی مناسب و با دما و میزان رطوبت استاندارد و بدون یخبندان صورت گیرد. ذكر این نكته هم لازم است كه آجر مصرفی در نمای ساختمان با آجرهایی كه در دیوارهای تیغه‌ای یا باربر مصرف می‌شوند متفاوتند. علاوه بر این، این آجرها باید فاقد هرگونه ترك خوردگی، شوره زدگی و آلودگی های شیمیایی باشند و البته بایستی در برابر شرایط نامساعد محیطی از جمله یخبندان های شدید مقاومت بالایی داشته باشند.
-استفاده از سیمانهای ضد سولفات در نماهای بتنی، سیمانی و آجری برای مقابله با حمله سولفاتها و جلوگیری از آسیب دیدگی و تخریب نما و در كل تمام ساختمان لازم است.
-نصب آبچكانها و قرنیزهای شیبدار ( شیب به داخل) برای ممانعت از نفوذ آب و رطوبت بداخل ساختمان.
-اجرای همزمان و هماهنگ دیوار چینی در نما در تمام ارتفاع ساختمان و لابند كردن آجرها.
-بند كشی صحیح و اصولی با ملات ریزدانه و پرمایهء مناسب و متراكم برای زیبایی بیشتر و نیز ممانعت از نفوذ آب و رطوبت بداخل دیوارنما و دیوار زیرین.
-استفاده از سنگهای نمای پردوام و با مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و شرایط نا مساعد جوی و محیطی ( نور خورشید، آب و رطوبت )، با بافت و شكل مطلوب، بدون ترك خوردگی و خلل و فرج و مهمتر اینكه از نظر قیمت دارای صرفه اقتصادی باشد.
-در صورت بكار گیری سنگهای رودخانه‌ای و سنگهای ضخیم در نماهای سنگی باید تا گرفتن كامل ملات از قالبهای مناسب استفاده كرد.
-در صورت استفاده از سنگهای پلاك بایستی از این سنگها در برابر رطوبت یخبندان مراقبت نمود و مواد زاید را از سطح این سنگها پاك كرده و با استفاده از یكی از روشهای زیر سنگها را كاملاً به سطح زیرین محكم كرد: لقمه گذاری، پیچ و رولپلاك كردن، نصب سیم و اسكوپ یا قلاب برای اتصال بهتر و محكمتر.
-در نماهای بتنی، سیمانی كه در تهیه این نوع بتنها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید، در برابر حملات مواد شیمیایی و نیز تغییرات درجه حرارت و رطوبت دارای سرعت كسب مقاومت بالایی باشد. در تابستان باید از سیمان با گرمای هیدراته پایین و در زمستان بر عكس باید از سیمان با گرمای هیدراتاسیون بالا استفاده كرد. لازم به ذكر است كه اختلاط بتن و حمل ونقل، قالب بندی، ریختن وتراكم آن نیز باید بطور كاملاً صحیح و اصولی و در شرایط محیطی مناسب و ایده‌ال هم از نظر دما و هم از نظر میزان رطوبت انجام شود.
-سنگدانه های و به طور كلی مواد اولیه مصرفی در تهیه مصالح و تركیبات لازم برای كار نماسازی باید تمیز و عاری ازهر گونه نا خالصی اعم از خاك، گل و لای، ناخالصیهای معدنی و مواد زاید بوده و در عین حال دارای مقاومت بالا و شكل و بافت مطلوب و مناسب باشند. البته آب مصرفی در بتنها و ملاتها نیز باید عاری از انواع ناخالصی ها باشد (مثل آب آشامیدنی یا آبهای كاملاً تصفیه شده).
-رنگ آمیزی مجدد ساختمان در مواقع لزوم؛ چراكه چند سال پس از ساخت ساختمان، تحت تاثیر شرایط جوی و محیطی رنگ ساختمان دچار تغییرات فیزیكی و شیمیایی شده و كیفیت و حالت مطلوب اولیه خود را ازدست داده و نیاز به بازسازی (رنگ آمیزی مجدد) دارد.
-آماده سازی سطح زیر كار برای نما سازی: بسته به نمایی كه قرار است استفاده شود سطح زیر كار باید قبل از احداث نما، بند كشی، كرم بندی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود و یا در صورت نیاز توری سیمی‌ویا توری مرغی نصب شود و سطح آن هموار و شاید هم ناهموار شود( برای اتصال بهتر نما و سطح زیر كار)، تمیز كردن و پاك كردن سطح زیرین از هر گونه آلودگی مثل لكه ها، اضافه ها و باقی مانده مصالح، دوده ها و گرد و خاك و ... امری كاملاً ضروریست. و در صورت وجود خرابی و نقصان در سطح زیر كار باید آسیب دیدگی های آن به طور كامل بر طرف شود و بعد كار نما سازی روی آن صورت گیرد زیرا در غیر این صورت این خرابیها به مرور زمان به نما هم منتقل شده و باعث آسیب دیدگی آن می‌شود.
-در صورت نیاز استفاده از عایقهای رطوبتی و حرارتی در نما و ممانعت از نوسانات شدید دمایی در مصالح نما خصوصاً در زمان گیرش آنها امری كاملاً اجباری است.
-رنگ آمیزی و ضد زنگ كردن شبكه های فلزی كه در ماتریسها و ملاتهای سیمانی یا آهكی و یا گلی قرار می‌گیرند، ضروری است.
-كاستن از فاصله زمانی و مكانی بین ساخت بتن و ریختن آن در قالب مورد نظر و متراكم كردن آن در نماهای بتنی لازم است.
-بتن ریزی در میزان رطوبت و دمای مناسب محیطی؛ بهترین دما برای بتن ریزی بین 20 تا 40 درجه سانتی گراد است، كه این نوسان دما بستگی به دمای محیط موقع بتن ریزی دارد.
-باید سعی شود كه دمای آب مصرفی برای ساخت بتن یا ملاتها، در مراحل مختلف یكنواخت باشد.
-همواره باید این نكته را مد نظر داشت كه علل خرابی نماهای سنگی (سنگهای بادبر، مكعبی، لایه‌ای، رودخانه‌ای، سنگ پلاك (لوحه سنگ)، چند وجهی‌های منظم و نا منظم و ...) یكی از عوامل زیر است: نصب كردن ناصحیح سنگهای نما - استفاده از مصالح غیر استاندارد - اتصال و پیوستگی نا مناسب بین سنگهای نما و سطح زیر كار. پس باید سعی شود كه هیچكدام از كارهای غیر اصولی فوق انجام نگیرد كه هم نما و هم مجموعه ساختمان دچار نقصان و خسارت جزیی یا كلی شوند. نا گفته نماند كه نم و رطوبت یكی از دلایل پیوستگی ناقص بین سنگهای نما و سطح زیر كار است، بنابراین خشك نگه داشتن سطح تماس این دو چه در زمان اجرا و چه بعد از آن كاملاً ضروری است.
-در نما سازی های آجری بند كشی بین ردیفها به دو دلیل زیر باید به طرز كاملاً صحیح انجام شود: زیبایی هر چه بیشتر نمای ساختمان - ممانعت از نفوذ آب، رطوبت، تغییرات یكباره و شدید دما، بخارت و گازهای مخرب، و اسیدی موجود در هوای محیط بداخل سیستمهای پوششی محافظ و جدا كننده ساختمان خصوصاً دیوارها.:);)
 

reza902

عضو جدید
سیستم نمای شبکه ای

سیستم نمای شبکه ای

سیستم های نمای شبکه ای با استفاده از صفحات فلزی بافته شده یکی از محصولات نسبتا جدیدی است که سالهای اخیر مورد استفاده معماران زیادی قرار گرفته است. این سیستم با وجود تخلخل پانل ها می تواند نمایی تهویه شونده بوجود آورد. کاربرد این محصول در نمای تمام بناها امکان پذیر می باشد. همچنین استفاده از این سیستم در نمای گاراژ ها علاوه بر کاهش هزینه های سنگین تجهیزات تهویه مطبوع وسازه های تقویت کننده نما، با دارا بودن 50% فضای باز می تواند هوا را به جریان اندازد.

مزایای کلیدی سیستم های کششی ساختمان و یا سازه های کششی
• صفحات فلزی می توانند در ابعاد بزرگتر از 20* 200 ساخته شوند.
• صفحات تختی که بصورت عمودی به نمای ساختمان اتصال می یابند، توسط سازه نگهدارنده ( فقط ) در بالا و پایین هر پانل نصب می گردند.
• پانلهای کششی می توانند بعنوان سیستمهای ضربه گیر و محافظ طوفان برای ساختمانها استفاده گردند.
• صفحات کششی قادر به تامبن 50% مساحت باز می باشتد؛ بدین منظور برای ساختارهایی همچون پارکینگ می توانند مفید واقع گردند.




 

marali_64

عضو جدید
نمای ساختمان

نمای ساختمان

اینم چند نمونه نمای ساختمان
 

پیوست ها

  • AA.jpg
    AA.jpg
    32.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Final 01 Flatten 02.JPG
    Final 01 Flatten 02.JPG
    31 کیلوبایت · بازدیدها: 0

marali_64

عضو جدید
نمای ساختمان

نمای ساختمان 1
 

پیوست ها

  • AAAA.jpg
    AAAA.jpg
    88.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2.jpg
    2.jpg
    93.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

marali_64

عضو جدید
نمای ساختمان2

نماهای ساختمان

















 

پیوست ها

  • q6.jpg
    q6.jpg
    97 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

کیانا احمدی

کاربر فعال
نما در معماری

نما در معماری

نما در معماری

در سال‌های اخیر، با تاکید بیشتر بر اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره‌ای یافته است. نما، عنصری است که درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌کند و نشان‌دهنده موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان، میزان نظم طرح ساختمان، امکانات، ذوق تزیین و خانه‌آرایی طراح و مالک به شمار می‌رود.

نماهای پشت و جلوی ساختمان از یک‌سو دارای نمود اجتماعی و از سوی دیگر نمود مشخص ساکنان خود هستند، بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان کند.

اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود؛ بنابراین در صورتی می‌توان تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی نما را از بین برد که ساختمان جزیی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد.

نمای رو به کوچه و خیابان، باید تابع عوامل همبستگی بین نماهای اطراف باشد. اما در عین حال بر اساس ترکیبی از اجزاء مختلف بر حسب عملکرد، ابعاد و مصالحشان شخصیت خاص خود را دارد.

چند نکته درباره نما.... !!!!! ادامه مطالب
منبع: سایت خانه طراحی


• نما در واقع یک سطح صاف و تخت نیست، بلکه سطحی انتقالی بین فضای داخل و خارج است که با عقب نشستگی و پیش‌آمدگی، تراس و... با فضای داخل مسکن ارتباط پیدا می‌کند.

• برای اینکه نمای ساختمان حریم خصوصی ساکنان خود را حفظ کند، باید نسبت به خیابان بسته‌تر و محفوظتر باشد.

• نمای ساختمان باید به‌دنبال خلق یک کلیت هماهنگ به‌وسیله تناسب خوب پنجره‌ها، بازشوهای در، سایبان و محدوده سقف‌ها،‌ سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزیینی و... باشد. پنجره‌ها همراه با دیگر عناصر دیوار، می‌توانند ‌سطوح باز و بسته، تیره وروشن، صاف و ناهموار را به وجود آورند.

• در ساختمان‌های چند طبقه، به علت تکرار دوره‌ای پنجره‌ها، نظم کاملی به چشم می‌خورد. اما گاه به‌علت افزایش نور، تعداد پنجره‌ها در طبقات بالاتر کاهش داده می‌شود و این نظم آهنگ خود را از دست می‌دهد.

• تناسبات عناصر ساختمان، لازم است با کل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، در ساختمان‌های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب خواهد بود و در ساختمان‌های بلند، عناصر باریک برتری خود رانشان می‌دهند.

• در و پنجره و نعل درگاه‌ها، تاثیر خاصی در نما می‌گذارند. ناودان‌ها، سایه بانها، پیش‌آمدگی‌های سقف و بالکن‌ها باعث ایجاد سایه‌های خاصی بر روی نما می‌شوند.

• تفاوت سطح‌ها باید در نما مشخص باشد. برای مثال باید بین طبقه همکف، سایر طبقات و طبقه انتهایی تفاوتی اساسی وجود داشته باشد. ترکیب کلی نما در واقع نظم در این تفاوت‌ها است.


محدوده نما

یکی از عوامل ضروری درهویت نما، تعیین محدوده نما است. نمایی می‌تواند در طرح خود موفق باشد که به این سوال‌ها پاسخ گوید:

_ محدوده عمودی جانبی ساختمان کجاست؟

_ خط پایانی افقی ساختمانی چگونه است و مرز ساختمان در آسمان به چه شکل است؟

_ انتهای ساختمان چگونه به پایان می‌رسد؟

_ گوشه‌های ساختمان چه وضعی دارد؟

_ اگر ساختمان همسایه‌ای دارد، ارتباط نمای ساختمان فعلی با نمای همسایه چگونه به پایان می‌رسد و اگر در فضا قطع می‌شود این ارتباط چگونه است؟

_ گوشه‌های ساختمان چه وضعی دارد؟

محدوده‌های افقی ساختمان عبارتند از:

• نقطه اتصال به آسمان (محدوده پایانی ساختمان)

• نقطه اتصال به زمین (محل نشستن ساختمان بر زمین)

• پوشش ساختمان، (مثل بام و شیروانی)

چند نکته درباره محدوده نما:

• محدوده پایانی ساختمان باید معنای اتمام ساختمان را با خود داشته باشد.

• طبقه همکف ساختمان باید در محدوده قد افراد کشش لازم را بر عابر پیاده و بیننده ایجاد کند.

• کنج یا گوشه نما در واقع محل برخورد دو نمای عمود بر هم است. کنج می‌تواند حالت عمود 90 درجه، نیم دایره یا سه وجهی داشته باشد و هر کدام می‌تواند تاثیرات متفاوتی را در نما بگذارد.

• در یک میدان یا چهارراه، هماهنگی کنجهای ساختمان‌هایی که در چهار طرف آن قرار گرفته است، می‌تواند در نمای شهری تاثیر زیباسازی داشته باشد.
 

ASDNA

عضو جدید
سلام ،

فکر می کنم آنچه در طراحی نما اهمیت دارد ، رسیدن به یک ترکیب بندی قابل قبول باشد

به این دلیل ترکیب بندی را به جای تعادل استفاده کردم که شما عملا با واژه تعادل ، عرصه را بر خلاقیت خود تنگ می کنید

شاید منظور شما تناسب بوده که این واژه هم تاحدی راه را بر خلاقیت می بندد البته نه به اندازه تعادل.

اگر پس از این توضیح کماکان بر سر سوال خود در مورد تعادل باقی هستید ، توصیه می کنم کتاب مبادی سواد بصری را مطالعه کنید

در غیر اینصورت توصیه می کنم تا جایی که می توانید ، به آثار معماران بزرگ نگاه کنید

و تلاش کنید انواع ترکیب بندی هارا در آنها کشف نمایید

فراموش نکنید که این شما هستید که قوانین حاکم بر اثر خود را تعریف می کنید ، البته در کمال آگاهی و دانش

توضیح در خصوص کلمه ((قابل قبول)) ، که در جمله اول آمد اینستکه در اغلب موارد مخاطب اثر در طراحی یک اثر بسیار مهم است
 

Similar threads

بالا