نمايش اثر بخشي سياست هاي اقتصادي

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
نويسنده: دکتر علي دادپي

ديروز معلوم شد که افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي چه گام مناسبي بود اگرچه با تاخير انجام شد و لطمات اين تاخير نيازي به بازگويي ندارد.
خودمان را فريب ندهيم، افق تورمي در پيش رو جالب نبود. براي مقابله با اين افق، دولت دوگروه راه حل در اختيار داشت: اول توسل به تعزيرات حکومتي و فراميني است که نه توان اجرايشان را دارد و نه امکان اجرايشان را و در صورت اجرا تاثيري بر تحولات اقتصادي جامعه نخواهند داشت. بخشنامه هايي مانند بازداشت افرادي که دلار يا ارز به همراه دارند به اتهام قاچاق ارز از اين قبيل هستند. اين گروه سياست ها درس خود را در دهه شصت و هفتاد پس داده اند و نشان داده اند که جز افزايش هزينه فعاليت اقتصادي و دامن زدن به بدگماني و نا اطميناني به آينده، در جامعه نقشي ندارند.
اما گروه دوم سياست هاي اقتصادي استفاده هوشمندانه از ابزار بانکي و پولي موجود است. افزايش نرخ سود سپرده هاي بلندمدت يکي از اين سياست ها بود. پذيرفتن اين سياست نشان داد که دولت به واقعيت هاي اقتصادي کشور واقف است و آنها را درک مي کند. واقع بيني هميشه اعتمادزا است. ترديدي نيست كه با افزايش درآمد اين سپرده ها، گزينه بسيار مناسبي در کنار دلار و طلاايجاد خواهد شد كه مي تواند از شکل گيري حباب قيمتي در اين بازارها جلوگيري کند و با افزايش هزينه فرصت بستن سپرده ها، از جاري شدن نقدينگي موجود در سپرده هاي بانکي به بازار ارز و طلاجلوگيري کند. در جايي که مي دانيم سياست هاي گروه اول پاسخ نمي دهد، بهتر است از سياست هاي گروه دوم استفاده شود. نکته مهم و مثبت ديگر اين سياست ها اين است که دولت مي تواند آنها را واقعا به اجرا بگذارد و اين سياست ها مي تواند بر اوضاع اقتصادي کشور تاثير بگذارد كه اين تاثير در روز گذشته به وضوح مشاهده شد. در عين حال، از آنجا که افزايش هزينه واردات و شاخص قيمت کالاهاي وارداتي باعث تشديد تورم مي شود و از آنجا که با توجه به ميزان صادرات و توليد داخلي، کاهش شديد قيمت دلار در شرايط فعلي واقع بينانه نيست، دولت مي تواند با کاهش هزينه و زماني که در فرآيند گمرکي کشور صرف مي شود، به کاهش اين هزينه ها کمک کند. اگر وارد کننده مطمئن باشد در زمان مناسبي کالايش به بازار خواهد رسيد و مي تواند درآمد آن را به نرخ روز برابري ريال و دلار تبديل کند، انگيزه زيادي براي تاخير در عرضه نخواهد داشت. گام بعدي فراهم کردن تسهيلات بانکي براي اين گروه است تا بتوانند از سپرده هاي ريالي خود استفاده کنند و از ال سي ريالي بهره ببرند. در واقع بهترين کاري که دولت در شرايط فعلي مي تواند بکند، اين است که کمتر بوروکرات و بيشتر سياست گذار باشد.
1390/11/6
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
sonichka اثر کشـــاورزی بـر اقتصــاد ایــران اقتصاد کشاورزی 0

Similar threads

بالا