نقش مديران کارآمد در پیشرفت جامعه

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]نقش مديران کارآمد در پیشرفت جامعه[/h]


پنجم ژانويه زادروز ژان بابتيست ساي(Jean Baptiste Say)، اقتصاددان فرانسوي است كه در سال 1769 به دنيا آمد. تعريف عوامل توليد از او است که از این قرار است:


ـ زمين: همه منابع طبيعي
ـ كارگر: همه نيروي انساني
ـ سرمايه: همه ابزارهاي توليد مثلا ماشين‌آلات
«ساي» يك رابطه اقتصادي هم به دست داده كه به قانون «ساي» معروف است كه می‌گويد: توليد سازنده و به وجود آورنده مصرف‌كننده است. به عبارت ديگر؛ وجود محصول (زمينه) در بازار است كه براي آن، مصرف‌كننده می‌سازد («تقاضا» به وجود می‌آورد) و به همين سبب (چون تقاضا زياد می‌شود)، سطح توليد بالا و بيكاري پايين می‌رود. «ساي» براي اقتصاد سياسي هم تعريف نوشته است و به همين سبب است كه او را از بانيان اين مبحث می‌دانند.

وي در تاليف خود «درباره نقش كارگزار و كارفرما» به تشريح نقش بسيار مهم كارگزاران (مديران) در پيشرفت و سعادت جامعه پرداخته و با نگاهي به تاريخ و آوردن مثال از آن، نوشته است كه بدون كارگزار شايسته و مدير واجد شرايط، پيشرفت (اقتصادي، اجتماعي و سياسي) ميسر نخواهد بود و مهم‌ترين و حساس‌ترين وظيفه روساي دولت‌ها و صاحبان سرمايه اين است كه بروند و بگردند و مدير لايق بيابند و انجام كارها را به آنان بسپارند كه تنها از اين طريق است كه حصول ثروت، پيشرفت، آسايش و آرامش تضمين می‌شود.
 
بالا