نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران ها و سوانح

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
با توجه به زلزله دیروز (11 مارس 2011) ژاپن گفتم بد نیست که اینجا چکیده ای از تئوری ها و فناوری هایی که به منظور کنترل و مدیریت بحران و کمک به افراد،سازمان ها و ... در حوادثی نظیر زلزله ، سیل ، سونامی و ... ارائه شده رو بررسی و جمع آوری کنیم.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
شرکت FON پانصد هزار مرکز Wi-Fi رو رایگان و آزاد گذاشت تا مردم بتونن استفاده کنن.لازمه بگم این شرکت ژاپنی در زمینه Wi-Fi فعالیت میکنه؟!
این باعث میشه مردم عادی بتونن با هم ارتباط برقرار کنن ، از دوستان و نزدیکان و آشنایانشون خبر بگیرن ، اخبار عمومی کشور یا اطلاعیه های مربوط به امداد و نجات رو دریافت بکنن.مثلا همین دیروز خیلی از ژاپنی ها وضعیتشون رو لحظه به لحظه توییت میکردن.مثلا خبر پس لرزه های ۶ ریشتری به فاصله چند دقیقه به سرعت منتشر شد.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
پروژه "Crisis Reponse" که گوگل اجرا میکنه هم میتونه یه خدمتی مبتنی بر فناوری اطلاعات باشه.توی این پروژه که یادمه واسه هائیتی هم اجرا شد گوگل یه صفحه ویژه درست میکنه که توش ۱.ابعاد حادثه ۲.شماره های اضطراری ۳.منابع مفید (مثل سایت هشدارهای سونامی دولت ژاپن ، سازمان امنیت صنعتی و هسته ای ، فروم های بحران ، وضعیت قطار و هواپیما و ... ، وضعیت خاموشی برق و ... ) ۴.نقشه های مفید ۵. آخرین اخبار ۶. آخرین توییت ها در این مورد ۷. بخش اطلاع رسانی افراد ( اینکه دنبال کسی میگردید یا کسی را پیدا کرده اید و میخواهید اطلاع دهید)

که البته اون بخش ۷ و همچنین یه سرویس دیگه ای که به اسم Google Person Finder هست واسه ایرانیا قابل دسترسی نیست... جزو کشورهای تحریم شده هستیم.
 

JUMONG360

کاربر فعال تجارت الکترونیک
پیشگیری

پیشگیری

سلام و ممنون از اطلاعات خوبت در اینجور مواقع مهم ترین بخش شرکت ها سیستم های اطلاعاتیشون هست که از قبل با کارایی مثل تهیه ی تهیه ی فایل پیشتیبان که خودش کلی جای بحث داره انجام میشه در این مواقعasp ها بشدت فعال میشن موضوع دیگه پشتیبانی از بعضی زیر ساخت های مهم فیزیکیه که برای شرکت های مهمی مثل بیمه یا... دیگه در مناطقی امن برای مثال کلی سیستم و کارمند مجرب از پیش مشخص شده تو حادثه ی 11سپتامبر بعضی مراکز اطلاعاتی مهم تجاری با اینکه دفاترشون نابود شد ولی چند ساعت بیشتر تو کار سروراشون تاخیر نیفتاد!و اینکه بحث برون سپاری خدمات پیش میاد البته همیشه هست اما اینجور موقع ها شدت میگیره.
 
آخرین ویرایش:

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
زلزله 8.9 ریشتری، اینترنت را در ژاپن قطع نکرد

زلزله 8.9 ریشتری، اینترنت را در ژاپن قطع نکرد

آفتاب: یک روز پس از زلزله و سونامی در ژاپن، شبکه‌های مخابراتی و تلفن همراه در این کشور کماکان دچار اختلالات جدی است، با این حال اینترنت در اکثر نقاط این کشور با سرعت و کیفیت خوب در دسترس است.

به گزارش آی‌دی‌جی، برقراری تماس با تلفن همراه کماکان در بخش بزرگی از شرق ژاپن غیرممکن است و اپراتورها برای حل این مشکل به فعال کردن سرویس voicemail برای تمامی کاربرانش متوسل شده‌اند تا بستگان و آشنایان افراد زلزله‌زده حداقل از این طریق بتوانند از وضعیت آنها مطلع شوند.

با توجه به نابودی بسیاری از دکل‌های تلفن همراه در ژاپن، 3 اپراتور مهم این کشور به سرعت متخصصانی را برای بازسازی و تعمیر این دکل‌ها راهی مناطق زلزله‌زده کرده‌اند. این دکل‌ها بعد از راه‌اندازی می‌توانند به ماهواره متصل شده و پوشش مخابراتی را در نواحی آسیب دیده دوباره برقرار کنند.

در توکیو پایتخت ژاپن وضعیت نسبت به روز جمعه تا حد زیادی بهتر شده، اما کماکان در مواردی برقراری تماس با تاخیر صورت گرفته یا اصلاً ممکن نیست. نکته جالب پایداری شبکه اینترنت در ژاپن است که علیرغم حجم آسیب‌های وارد شده اتصال به اینترنت در اکثر نقاط این کشور بدون مشکل خاصی ممکن است، البته برخی وب‌سایت‌ها به سختی در دسترس هستند.

چند شرکت فناوری ژاپنی به سرعت شبکه‌های وای – فای خود را بازسازی کرده‌اند و دسترسی رایگان به آنها را ممکن نموده‌اند. تلاش برای تامین برق نواحی آسیب‌دیده هم کماکان ادامه دارد تا مشکلی برای اتصال به اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه وجود نداشته باشد. بر طبق آخرین آمار حداقل 600 نفر در جریان این زلزله‌کشته شده‌اند.
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه تکنولوژی دیگه که به کار رفته بود این بود که بعد از زلزله تو سواحل ژاپن اخطار سونامی اومد و بعد از زلزله مردم 8 دقیقه وقت داشتن که از سواحل دریا فاصله بگیرن.
 

JUMONG360

کاربر فعال تجارت الکترونیک
.

.

چرا این تاپیک خلوته؟!!!!!!!این که زاپن رو خبراشو میگید خوبه ولی بیاید بیشتر وارد حوزه ی تخصصی شرکت های فناوری اطلاعات بشیم مثلا همین قطع نشدن اینترنت چرا هنوز فعاله؟من فکر میکنم همون زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری جایگزین دلیلشه ولی به همین سادگی ها هم نیست ....چطوریشو بریم جلو راجع بهش نظر بدید.:que:
 

dzzv_13

مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
مدیر تالار
چرا این تاپیک خلوته؟!!!!!!!این که زاپن رو خبراشو میگید خوبه ولی بیاید بیشتر وارد حوزه ی تخصصی شرکت های فناوری اطلاعات بشیم مثلا همین قطع نشدن اینترنت چرا هنوز فعاله؟من فکر میکنم همون زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری جایگزین دلیلشه ولی به همین سادگی ها هم نیست ....چطوریشو بریم جلو راجع بهش نظر بدید.:que:

در مورد اینکه هنوز اینترنت شون قطع نشده فکر کنم بخاطر این هست که از ماهواره استفاده میکنن نه از دکل (البته فکر میکنم چون با اون سیل خونه با جاش بلند شد چه برسه به زیرساخت)
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
در مورد اینکه هنوز اینترنت شون قطع نشده فکر کنم بخاطر این هست که از ماهواره استفاده میکنن نه از دکل (البته فکر میکنم چون با اون سیل خونه با جاش بلند شد چه برسه به زیرساخت)

آی اس پی ها از ماهواره استفاده کنن کافیه دیگه ، دست میدن به دست شرکت های وای-فای و اینترنت رو در
سطح گسترده پخش میکنن توی مردم.ولی آیا خود آی اس پی ها داغون نشدن؟! که اونم فکر میکنم خوب اینجا یه نمایندگی باشه دو کیلومتر اونورتر هم یه نمایندگی مشکل برطرف میشه...

پایان نامه استاد شبکه ۲ ما در مورد "شبکه های سیار" بوده و یکی از بچه ها سر کلاس اومد و یه چیزایی توضیح داد در موردش.وقتی پرسیدم خب این راهکار ارائه شده (البته استاد ما این پیشنهادو نداده که! فقط روش کار کرده) به چه درد میخوره؟ گفت واسه شرایطی که زیرساخت از بین رفته و میخوایم شبکه داشته باشیم ، یا شرایطی که نمیخوایم پول صرف زیرساخت بکنیم (مثلا موقتی وسط بیابان یه مقری تشکیل شده )
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفتاب: در حالی که در ساعات اخیر احتمال افزایش تشعشعات نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن مطرح شده،

اما مردم این کشور با توجه به قطع نشدن اینترنت در پی یافتن مفقودین از طریق این شبکه هستند.

به گزارش رویترز، طی 24 ساعت پس از وقوع زلزله و سونامی شدید ژاپن تعداد 30 هزار پیام در گوگل برای یافتن مفقودین منتشر شده است.

بنابراین گزارش، اکثر این پیام‌ها از سوی کسانی ارسال شده که با وجود گذشت ساعت‌ها از وقوع این فاجعه از اعضای خانواده و دوستان خود خبری ندارند.

بر این اساس، هم اکنون علاوه بر تلاش‌های عملیاتی در راستای یافتن مفقودین زمین‌لرزه و سونامی اخیر، استفاده از موتورهای جستجوگر و شبکه‌های اجتماعی در این مسأله افزایش چشمگیر داشته است.

این مسأله در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان ژاپنی تاکید دارند: در پی زلزله اخیر با وجود اینکه اکثر تاسیسات زیربنایی ژاپن تخریب شده به ارتباطات اینترنتی آسیبی وارد نیامده است.

بر این اساس، در حالی که در فجایع طبیعی گذشته ژاپن به ارتباطات و شبکه اینترنتی آسیب جدی وارد می‌آمد اما پشیرفت‌های تکنولوژیک این کشور در سال‌های اخیر باعث شده زلزله 9

ریشتری و امواج سهمگین سونامی به این شبکه آسیبی نزند.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: قوانین نظام مهندسی ژاپن در زمان وقوع زلزله جان بسیاری از مردم را نجات می‌دهد. بر این اساس کشوری که بیشترین استعداد برای وقوع زمین‌لرزه را دارد، از فناوری‌های استفاده می‌کند که در هنگام وقوع فجایع طبیعی از مردم حفاظت می‌کند.

در این قوانین به میزان لرزش و شیب ساختمان‌ها در هنگام وقوع زلزله بسیار توجه شده است. در واقع مقامات ژاپنی پس از وقوع زلزله ویران‌گر کوبه در سال 1995 که 6 هزار نفر کشته و 26 هزار زخمی بر جای گذاشت قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌ای تصویب کردند که برتری نظام مهندسی این کشور در زمان وقوع فجایع طبیعی را نشان می‌دهد.


پ ن : مثل اینکه گوگل هم برای پیدا کردن زلزله زده ها در نقاط مختلف یه سرویس رایگان به نام person finder یا people finder (دقیق نمیدونم) رو راه اندازی کرده (البته از زمان زلزله و سونامی سوماترای اندونزی این کار رو کرده بود و الان سرویسش رو تکمیل تر کرده. )
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش روبات ها در زلزله و سونامی ژاپن

نقش روبات ها در زلزله و سونامی ژاپن

آفتاب: در پی بروز زلزله و سونامی هولناک اخیر در ژاپن و برجاگذاشتن ویرانی‌های عظیم و صدها کشته و مفقود، فناوری مدرن این کشور برای ردیابی بازماندگان فاجعه و تعدیل خسارات تا جای ممکن به کمک آنها آمده است.

زلزله‌شناسان همچنان از پیشگویی زمین‌لرزه حتی در بازه‌های زمانی طولانی ناتوانند بنابراین بهترین کار ممکن در حال حاضر توسعه تاکتیک‌های جست‌وجو و نجات پس از زلزله است.

دو منطقه زلزله‌خیز جهان به صورت بسیار جالبی جزء دو قدرت بزرگ مهندسی روباتیک هستند. کشور ژاپن در حلقه آتش اقیانوس آرام واقع شده که در آن صفحات تکتونیکی اقیانوس آرام و اروپایی‌آسیایی با هم برخورد می‌کنند. این کشور به طور متناوب در خطر زلزله قرار دارد. از این رو به عنوان یکی از قدرت‌های فنی دنیا به ساخت دستگاه‌های خاص مواقع زلزله پرداخته است.

این امید وجود دارد که دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند آنچه در این گزارش آمده بتوانند آثار تخریبی زلزله را در آینده کاهش دهند.

منطقه دیگر زلزله‌خیز دنیا کالیفرنیای امریکاست است که محققان آنجا هم به فناوری‌های فوق‌العاده‌ای برای مقابله با اثرات زلزله دست یافته‌اند.

روبوکو، روبات امدادی اداره آتش‌نشانی توکیو

این روبات برای مکان‌یابی و بازیابی سالم مجروحان از مکان‌های حادثه‌دیده به ویژه محل‌های بمب‌گذاری شده طراحی شده ‌است، اما از آن می‌توان برای حوادث طبیعی نیز استفاده کرد.

این روبات برای مکان‌یابی انسان‌ها از حسگرهای مافوق‌صوت استفاده کرده، سپس به آرامی مجروح را به یک وسیله نقلیه برای انتقال آن به محل امن منتقل می‌کند. روبوکو همچنین از یک کپسول اکسیژن برخوردار است.

روبات 8 متری مارشکل

این روبات بیشتر در بخش جست‌وجو کاربرد دارد. این روبات هشت متری خود را با سیخ‌های نایلونی موتوری به جلو می‌راند.

این روبات تنها می‌تواند 4 سانتی‌متر در ثانیه حرکت کند اما در زاویه‌های تیز وارد شده، از شیب‌های 20 درجه بالا رفته و خود را از شکاف‌های کوچک عبور می‌دهد.

این روبات از چشمان دوربینی برخوردار است که می‌تواند تصاویر محل را برای محققان فرستاده و آنها را از موقعیت آگاه کند.

روبات امنیتی خزنده

این روبات که تا حد زیادی به یک تابوت تانک‌شکل تشابه دارد در حقیقت کاربردی کاملا متفاوت داشته و قادر است در هر زمان یک مجروح را به جای امن انتقال دهد.

این روبات که برای اداره پلیس یوکوهامای ژاپن ساخته شده، قادر است یک فرد 113 کیلوگرمی را در یک پوسته ایمنی جابجا کند.

این روبات خزنده از قابلیت کنترل از راه دور و همچنین از حسگرهایی برخوردار است که بر جریان خون و سایر علائم حیاتی مجروح نظارت می‌کند.

امدادگر اسکیت‌سوار

پرفسور شیگئو هیروسه در موسسه فناوری توکیو دست به ساخت روباتی زده که زیست‌شناسی ارگانیک را برای شناسایی راه بهتر حمل و انتقال بررسی می‌کند.

هنگامی که این روبات مجبور به حرکت در زمین‌های ناهموار می‌شود، پاهای آن برای کار در شرایط خاص هماهنگ می‌شود.

در زمین‌های صاف نیز پاهای آن به صورت چرخ‌دار درآمده و حرکت آن را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

حسگر تنفسی

روبات کوئینس، روباتی کوچک اما کاراست که توسط موسسه فناوری چیبا ساخته شده است. این روبات از 4 چرخ و 6 موتور الکتریکی و همچنین یک بازوی موتوری با قابلیت جابه‌جایی غذا و سایر تدارکات برخوردار است.

کوئینس همچنین از حسگرهای مادون‌قرمز و دی‌اکسیدکربن برای تشخیص تنفس و گرمای بدن انسان برخوردار است.


منبع: http://aftabnews.ir/vglaeun6049nuo,..544k1kh6.html

عکس ها هم تو منبع ذکر شده است.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
از اینا کدوما کاربردی شدن؟ کدوما الان دارن توی ژاپن استفاده میشن؟
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
از اینا کدوما کاربردی شدن؟ کدوما الان دارن توی ژاپن استفاده میشن؟

فکر کنم همشون کاربردی شدن امیر جان.
عکساشون تو منبعی که ذکر کردم هست.
برو نگاه کن.
البته نمیدونم به تولید انبوه رسیده و در چه وسعتی کاربردی شدن.
ولی مطمئنا تا حدودی استفاده میشن که این خبر ها رو ذکر میکنن. شایدم جنگ تبلیغاتی رسانه ای باشه.
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینترنت؛ مرکز کنترل بحران در فاجعه اخیر ژاپن

اینترنت؛ مرکز کنترل بحران در فاجعه اخیر ژاپن

آفتاب: شبکه اینترنت ژاپن پس از وقوع سونامی عظیم در سواحل این کشور نه تنها از کار نیفتاد، بلکه به مرکز بحرانی کلیدی برای اطلاع‌رسانی، کمک‌رسانی و پشتیبانی از بازمانده‌ها و مجروحان حادثه تبدیل شد.

با وجود خسارات مهلکی که زمین لرزه ۸٫۹ ریشتری به بیشتر بخش‌های صنعتی و تجاری ژاپن وارد کرده است، این کشور توانسته اینترنت را به عنوان یکی از کلیدی ترین زیرساختارهای ارتباطاتی خود حفظ کند و حتی با وقوع سونامی چنان بزرگ، آن را از آسیب دیدگی و تخریب به دور نگه دارد.

این در حالی جالب توجه خواهد بود که به کشورهایی در جهان توجه شود که با وقوع توفانی کوچک و یا ناآرامی به سرعت اتصال خود را با بقیه جهان از دست داده و دسترسی آنها به اینترنت قطع می‌شود.

به عقیده کارشناسان، در شرایط بحران، اینترنت برای افرادی که در جستجوی اطلاعاتی خاص بوده و به دنبال راه‌کاری برای بیرون آمدن از بحران می‌گردند، ابزاری کلیدی به شمار می‌رود و وقوع سونامی عظیم در ژاپن بار دیگر نشان داد که این ابزار چگونه می‌تواند در شرایط بحرانی کارساز باشد.

ساختار شبکه اینترنت به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در برابر یک جنگ هسته‌ای نیز مقاومت کند، اما فاجعه ژاپن ثابت کرد میزان مقاومت این ابزار در برابر رویدادهای طبیعی نیز به همان اندازه بالا است. در پی برخورد امواج عظیمی که در پی زمین لرزه ۸٫۹ ریشتری به وجود آمد، با سواحل ژاپن، تصاویر این سونامی با سرعتی بالا سرتاسر شبکه اینترنت را پر کرد. در پی این تصاویر، عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی یکی پس از دیگری بر روی اینترنت قرار می‌گرفتند تا جهان از آنچه در ژاپن در حال وقوع است، آگاهی بیابد.

یک روز پس از وقوع سونامی در حدود پنج میلیون نفر با مراجعه به وب‌سایت یوتیوب تصاویر تدوین نشده و خام وقوع سونامی را مشاهده کردند. صدها نفر درباره این تصاویر دردناک نظرات خود را به ثبت رسانده و تصاویر را در میان وب سایتهای اجتماعی جهانی و محلی به اشتراک گذاشتند.

از سویی دیگر اینترنت با در اختیار داشتن ابزارهایی مانند PersonFinder گوگل که به هزاران نفر در یافتن موقعیت عزیزان‌شان کمک کرد و توصیه‌هایی را برای کمک به حفظ بازمانده‌ها در اختیار کاربرانش قرار داد، به مرکز مجازی بحران تبدیل شد.

تا روز یکشنبه یعنی دو روز پس از وقوع سونامی بیش از ۸۱ هزار نفر بر روی نر‌م‌افزار گوگل برای یافتن موقعیت یا سلامت عزیزان خود پیغام گذاشته اند و این وب سایت هر چند دقیقه یک بار به زبانهای انگلیسی و ژاپنی به روز رسانی می‌شد. جستجوی اتفاقی نام خانوادگی رایج “ساتو” در این وب سایت صدها نتیجه در پی دارد که بسیاری از آنها در “سندای” زندگی می‌کرده‌اند.

وب سایت توئیتر نیز هر چند ثانیه یکبار به واسطه پیامهایی درباره سلامت افراد، تسلیت و یا پیامهای امدادرسانی، به روز رسانی می شود. این وب سایت برنامه ای برای اهدای پول به بازماندگان ژاپنی راه اندازی کرده است تا افراد با اهدای آنلاین پول به صلیب سرخ در روند کمک به بازماندگان این فاجعه طبیعی نقشی داشته باشند.

افراد مشهور و محبوب مانند هنرپیشه ها و هنرمندان بین‌المللی نیز در این فعالیت‌های اینترنتی حضور داشته و با ارسال پیام‌های مختلف از طرفداران خود می‌خواهند برای ژاپن دعا کرده و با اهدای پول به آسیب دیدگان این کشور کمک کنند.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
دانیال اینا که همون قبلیاس برادر!
اگه ژاپن فناوری اطلاعات به صورت دیگه ای استفاده نشده پیشنهاد میکنم به راهکارهای کلی و غیر موضوعی بپردازیم.
راستش خواستم بگم بحث رو تاریخی کنیم ولی میترسم با تمرکز روی تکنولوژی های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته وقت و انرژی و مغزمونو هدر بدیم.
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانیال اینا که همون قبلیاس برادر!
اگه ژاپن فناوری اطلاعات به صورت دیگه ای استفاده نشده پیشنهاد میکنم به راهکارهای کلی و غیر موضوعی بپردازیم.
راستش خواستم بگم بحث رو تاریخی کنیم ولی میترسم با تمرکز روی تکنولوژی های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته وقت و انرژی و مغزمونو هدر بدیم.

سلام امیر جان
خداییش این که تو یوتیوب صد ها نفر نظر دادن رو قبلا نگفته بودم :D:D

خب خبر دیگه ای نیست. منم که اطلاعات زیادی رو این تکنولوژی ها ندارم که بخوام بحث کنم. این خبر رو خوندم. گفتم بزارم براتون

میخوای قیمت ارز رو بزارم؟؟؟تو این یه کار مسلطم. :D فقط موندم که این ین بی صاحب چرا همش داره تقویت میشه . انگاری تو کشورهای دیگه زلزله اومده.

راستی. اخرین خبر این بود که دارن با هلیکوپتر رو نیروگاه فوکوشیما اب میریزن و احتمال فاجعه اتمی خیلی زیاده . امیدوارم خنک بشه و مشکلی پیش نیاد.

من فکر میکنم تکنولوژی که ما تو کشورمون داریم شاید برای 20 سال قبل ژاپن باشه. پس اگه در مورد فناوری های چند سال قبل هم صحبت کنیم. شاید بد نباشه. البته نه خیلی قدیم.
 

mohammad.persia

عضو جدید
اصلی ترین استفاده از فناوری اطلاعات در موقع حوادثی از قبیل جنگ و سوانح طبیعی
ذخیره اطلاعات هستش
مثلا همین ادارات خودمون
با یه آتش سوزی ممکنه پرونده کلی از آدم ها از بین بره
و یا با یه سوانحه طبیعی و یا غیر طبیعی کلی از زحمت های دانشمندانمون و پرونده های اطلاعاتی از بین بره
چرا؟؟
چون بایگانی درست و صحیح نداریم
و یا اگه داریم خیلی زود آپدیت نمیشه
مثلا هفته ای یک بار بایگانی الکترونیکی ادارات آپدیت میشه
همین ژاپن بعد از یه زلزله واقعا شدید
به راحتی تونست بعد از چند روز اداراتش به حالت نرمال برگردونه
یعنی تونست به روز بودنشو حفظ کنه
با یه زلزله 10 سال از علم عقب نیافته
مشکل ما اینه که هنوز نتونستیم علم آی تی رو پیاده کنیم
میشه گفت هنوز درک نکردیم که از علم آی تی در چه جاهایی استفاده کنیم
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
با توجه به فاجعه ای که در شمال غرب کشور رخ داده بد نمیبینم که دوباره توی این تاپیک یه گفت و گویی داشته باشیم.

(آماری که تا الان ،یکشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۰ صبح منتشر شده ۲۵۰ نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی هست.۱۲ روستا به طور کامل تخریب شده.آخرین اخبار رو در تاپیک گفت و گو یا سایتهای خبری دنبال کنید.)

گوشه ای از کارهایی که توی ژاپن شد رو میتونید توی پست های قبلی ببینید،حالا هرچند که وسعت این اتفاق به بزرگی سونامی و زلزله ژاپن نبوده،اما میخوام در مورد این صحبت کنیم که یه مهندس IT توی این موقعیت چیکار میتونه بکنه؟ چه راهکارها و سرویس هایی به ذهنتون میرسه که توی این موقعیت میتونه به بازماندگان و آسیب دیدگان کمک کنه. (شدنی بودن یا امکانات رو در نظر نگیرید،ایده آل فکر کنید)

مثلا یکیش میتونه مراکز مخابراتی سیار باشه که بازماندگان و نجات یافتگان خبر سلامتیشونو به بقیه بدن.
یا مثلا سامانه ای برای اعلام هویت کشته شدگان.
یا از اون مهم تر سامانه ای برای اینکه مشخص بشه توی هر خونه چند نفر بودن.یا مثلا نقشه‌ی خونه توی مشخص شدن مکان احتمالی افراد موثره.

بحث کنید.


آپدیت : الان چیزی که توی گوگل پلاس میبینم اینه : ۱.دعوت به خون دادن ۲.گذاشتن آدرس و اطلاعات مربوط به پایگاه های اهدای خون + ۳.هماهنگی جهت اعزام یا ارسال کمک (که اعزام افراد فعلا کنسله چون گفتن به درد نمیخوریم توی دست و پا میپیچیم) ۴.طراحی پوسترهای آگاهی دهنده به فارسی + و انگلیسی + ۵.خبر رسانی
 
آخرین ویرایش:

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
با توجه به فاجعه ای که در شمال غرب کشور رخ داده بد نمیبینم که دوباره توی این تاپیک یه گفت و گویی داشته باشیم.

(آماری که تا الان ،یکشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۰ صبح منتشر شده ۲۵۰ نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی هست.۱۲ روستا به طور کامل تخریب شده.آخرین اخبار رو در تاپیک گفت و گو یا سایتهای خبری دنبال کنید.)

گوشه ای از کارهایی که توی ژاپن شد رو میتونید توی پست های قبلی ببینید،حالا هرچند که وسعت این اتفاق به بزرگی سونامی و زلزله ژاپن نبوده،اما میخوام در مورد این صحبت کنیم که یه مهندس IT توی این موقعیت چیکار میتونه بکنه؟ چه راهکارها و سرویس هایی به ذهنتون میرسه که توی این موقعیت میتونه به بازماندگان و آسیب دیدگان کمک کنه. (شدنی بودن یا امکانات رو در نظر نگیرید،ایده آل فکر کنید)

مثلا یکیش میتونه مراکز مخابراتی سیار باشه که بازماندگان و نجات یافتگان خبر سلامتیشونو به بقیه بدن.
یا مثلا سامانه ای برای اعلام هویت کشته شدگان.
یا از اون مهم تر سامانه ای برای اینکه مشخص بشه توی هر خونه چند نفر بودن.یا مثلا نقشه‌ی خونه توی مشخص شدن مکان احتمالی افراد موثره.

بحث کنید.
ممنون که به این موضوع اشاره کردی خوب به نظر من مهم ترین چیزی که مهمه اطلاع رسانی دقیق هست که می تونه اونا رو از نگرانی در بیاره بگه چی شده مثلا متاسفانه دیروز بعد زلزله تا چند ساعت رادیوی تبریز هیچ خبری در این مورد نگفت برنامه های از قبل ضبط شده رو پخش می کردن که به جای من می شد حرفه ای تر عمل کرد. بعد اطلاع رسانی مهم ترین چیز اینه که اونا به آرامش نیاز دارن همون طور که گفتی می تونن با دادن امکانات گوشی اینا کمک کنن تا شاید اعضای خانواده ای همدیگر رو پیدا کنن
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
بچه های فعال شبکه های اجتماعی دیروز این سایت رو درست کردند : http://www.helptabriz.com

به نظرم سایت بسیار خوب و جامعی هست.تمام اطلاعاتی که به صورت پراکنده بود جمع کردن و یکجا گذاشتن،به اضافه روبان هایی که برای وبلاگها ساختن و کار مفیدیه.

به نظر شما این سایت چه امکانات دیگه ای میتونه داشته باشه که به درد بخوره؟
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
بچه های فعال شبکه های اجتماعی دیروز این سایت رو درست کردند : http://www.helptabriz.com

به نظرم سایت بسیار خوب و جامعی هست.تمام اطلاعاتی که به صورت پراکنده بود جمع کردن و یکجا گذاشتن،به اضافه روبان هایی که برای وبلاگها ساختن و کار مفیدیه.

به نظر شما این سایت چه امکانات دیگه ای میتونه داشته باشه که به درد بخوره؟
به نظرم می تونن یه بخش کمک غیر نقدی درست کنن ولی بهتره اون وسایلی که می فرستن از بسته بندیشون باز کنن تا بعضی اتفاقاتی که در زلزله بم افتاد تکرار نشه مثلا شیر خشک ,کفش ,لباس و...
 
بالا