نقش شرکت‌هاي IT در عبور از بحران اقتصادی

anahita shams

عضو جدید
کاربر ممتاز
فناوری اطلاعات به عنوان سبزترین فناوری موجود در جهان همواره مورد تقدیر نهادهای حافظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی‌هاي آلوده‌ساز و به عنوان راهکاری برای عبور از بحران فعلی اقتصادی به شمار مي‌آید.
در حالی که صنعت آي‌تي از یکسو تحت تاثیر بحران اقتصادی جهانی در رکود فرو رفته است، آیا مي‌توان راه حل‌هاي عبور از این بحران را حرکت به سمت آي‌تي عنوان کرد؟ در این مسیر آیا آي‌تي را می‌توان راه حلی برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف نیز در نظر گرفت؟
علی‌اکبر جلالي، كارشناس IT و استاد دانشگاه علم و صنعت معتقد است شركت‌هايي كه به ارايه خدمات IT مي‌پردازند بايد در روش‌هاي خود تغيير ايجاد کرده و با روش‌هاي جديد مردم را به استفاده از رايانه و صرفه‌جويي در وقت و هزينه تشويق كنند.
شركت‌هاي كامپيوتري و تغيير شيوه عملكرد عمده شرکت‌هاي آي‌تي ایرانی همچنان به دولت به عنوان فراهم‌کننده شرایط ایده آل عبور از بحران مي‌نگرند. به عقیده این گروه دولت به عنوان بزرگترین مشتری بازار آي‌تي در ایران نقش عمده‌ای در تعیین مسیرها و جهت‌دهی‌ها دارد. در مقابل اما برخی کارشناسان معتقدند که شرکت‌هاي آي‌تي هم باید از روش‌های تکراری و سنتی فاصله بگیرند.
احمد عليپور، مدیرعامل شرکت فراسو معتقد به توسعه کیفیت تولید یا واردات کالاهای با کیفیت است. او مي‌گوید شرکت‌هاي ایرانی باید با ارايه خدمات پس از فروش گسترده و عرضه كالا و خدمات با قيمت مناسب كاربر ايراني را به استفاده از رايانه تشويق كنند.
باقر بحري، نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و يكي از مديران شركت سازگار ارقام نیز اعتقاد دارد گسترش آي‌تي در جامعه مدل مناسبی است. او مي‌گوید: «قبل از اينكه بدانيم شركت‌ها در اين زمينه چه مي‌كنند، بايد بدانيم جامعه تا چه حد مي‌تواند از اين صنعت استفاده كند؟ بايد شرايطي فراهم شود كه همه مردم بتوانند از اين صنعت استفاده كنند.»
به عقیده بحری، شرکت‌ها با ارایه کالاهای با کیفیت و تلاش برای ارایه قیمت مناسب مي‌توانند با مشاوره به مردم میزان استقبال از سیستم‌هاي مبنتی بر آي‌تي را افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت آواژنگ اما اصلاح الگوی مصرف مردم را مستلزم ایجاد الگوهایی بالاتر و رعایت آنان مي‌داند. به گفته منصور جلیلیان که قایل به روش از کل به جز است «شركت‌ها نيز بايد قوانين كلي را در راستاي اصلاح الگوي مصرف رعايت كرده و از ورود كالاي غير استاندارد و تقلبي به بازار جلوگيري كنند؛ چرا كه شركت‌ها نسبت جامعه مسوولند و با ارائه كالاي باكيفيت نه‌تنها به مصرف‌كننده احترام گذاشته بلكه از توليد زباله‌هاي الكترونيكي نیز جلوگيري مي‌شود.» به گفته وي، شركت‌ها نه تنها به دليل اصلاح الگوي مصرف، كه براي رضايت مشتري بايد اقدامات موثري در اين زمينه انجام دهند كه گسترش خدمات پس از فروش، عرضه كالاهايي كه كيفيت مطلوبي دارند و در عین حال انرژي كمتري مصرف مي‌كنند از آن جمله است.

سرعت دادن به مسیر ورود کالا
به گفته مدیران شرکت‌هاي آي‌تي باقی ماندن طولانی مدت کالا در گمرک یکی از هزینه‌سازترین بخش‌هاي کاری این شرکت‌ها است. به گفته مدیرعامل شرکت آواژنگ سرعت بخشیدن به ورود و خروج کالا از انبار گمرک کمک بزرگی به شرکت‌هاي آي‌تي است؛ چراکه باقی ماندن کالاها به دلایل مختلف در گمرک به معنی صرف هزینه اضافی است. همچنین اصلاح تعرفه ورودی برخی کالاهای آي‌تي نیز ضروری به نظر مي‌رسد. هر چند هم‌اکنون در زمینه تجهیزات کامپیوتری که اکثرا با تعرفه 4درصد وارد کشور مشکل چندانی وجود ندارد، اما در زمینه کالاهایی چون گوشی موبایل یا سیستم‌هاي شبکه واردکنندگان با مشکل مواجه هستند و قیمت تعرفه 25‌درصد فعلی نیز همچنان باعث افزایش قیمت‌ها مي‌شود.
جلیلیان پیشنهاد مي‌کند: براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده و اصلاح الگوي مصرف بهتر است وزارت بازرگاني و صنايع با كارگروه‌هاي صنفي جلسه گذاشته و از نظرات آنها استفاده كنند تا به نتايج مطلوب برسند.
فرامرز علايي، مديركل محصول تلويزيون شركت ماديران نيز در اين رابطه مي‌گويد: در وضعیت بحرانی فعلی توليد و واردكنندگان بايد به صورتي عمل كنند كه هزينه‌ها را تا آنجا كه ممكن است كاهش دهند تا بتوانند در بازار رقابتي دوام آورند.
به گفته وي، رمز موفقيت شركت‌ها در اين است كه بتوانند كالاي با كيفيت را با هزينه كمتر توليد و با قيمت مناسب به بازار عرضه كنند و بتوانند حركت‌هاي رقابتي در بازار داشته باشند.
وي افزود براي اينكه واردكنندگان و توليدكنندگان در شرايط رقابتي سالم فعاليت كنند بايد شرايطي فراهم شود تا از فعاليت افراد سودجو و قاچاقچيان جلوگيري شود.
دكتر جلالي استاد دانشگاه علم و صنعت نيز در اين رابطه مي‌گويد: شركت‌ها بسته به توانايی‌هایی كه دارند بايد به جامعه آموزش و خدمات دهند. شايد يك شركت كامپيوتري بتواند به مردم آموزش دهد به جاي مراجعه به فروشگاه و صرف وقت و انرژي زياد از طريق فروشگاه مجازي خريد كنند. همچنين شركت‌ها بايد مدل‌ها و روش‌هاي جديدي را به مردم ارايه دهند و از روش‌هاي پر هزينه ستني دل بكنند.

منبع : دنياي اقتصاد
 

Similar threads

بالا