نقش شاتون در خودرو

reza._y

کاربر فعال
شاتون حرکت پیستون را به میل لنگ انتقال می دهد شاتون ها در مراحل کاری خود تحت فشارها و ضربات ناشی از مرحله ی احتراق قرار می گیرند به همین با استحکام بالا ساخته می شود و ضریب اطمینان 2 یا 3 را مهندسین طراح برای آن ها در نظر می گیرند. شاتون ها در تمامی خودرو ها به یک شکل هستند و از سه بخش سر بزرگ،سر کوچک و ساق تشکیل شده اند. سر کوچک به پیستون،سر بزرگ به میل لنگ متصل می شوند. زمانی که به پیشرانه فشار زیادی وارد شود به احتمال زیاد شاتون ها دچار نقص می شود و تعویض آن ها مشمول هزینه و زمان زیادی می گردد. یکی از راه های فشار به پیشرانه بالا بردن دور موتور بیش از حد مجاز است. اخیرا بسیار باب شده که برای بهبود شتاب خودرو اقدام به برداشتن کات آف یا همان محدوده ی قرمز دور موتور می‌کنند. نگارنده براساس تجربه و مطالعه معتقدم که این یکی از غیر اصولی ترین و پر ریسک‌ترین روش‌ها برای تیونینگ خودرو است. چون با گذر دور موتور از حد مجاز، فشار وارد بر شاتون افزایش زیادی پیدا می‌کند (کیفیت ساخت خودروهای داخلی و یا چینی هم نیاز به یادآوری ندارد) این افزایش فشار می تواند باعث شکسته شدن یا اصطلاحا بریدن شاتون شود.


 

Similar threads

بالا