نقش دیوار ترومب درمعماری پایدار

DDDIQ

مدیر ارشد
نقش دیوار ترومب درمعماری پایدار​

فاطمه معيني 1 ، سيده اکرم هاديان 2 ، مهران فرصت 3
-1 گروه معماري، واحد علوم و تحقيقات مازندران، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري ايران* -
-2 گروه معماري، واحد علوم و تحقيقات مازندران، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري ايران -
-3 گروه معماري، مؤسسه آموزش عالي غير دولتي و غير انتفاعي ساريان ،ساري ايران -




چکيده
تقريباً تمامي منابع انرژي در روي زمين منشاء خورشيدي دارند. بشر از طلوع عصر تكنولوژي كوشيده است كه اين انرژي را براي اهداف مفيد به خدمت گيرد. انرژي خورشيدي برخلاف انرژي فسيلي، يك منبع انرژي پايانناپذيراست. كره زمين فقط يك ده هزار ميليونيم از تشعشع خورشيد را جذب ميكند. تحقيقات حاكي از آن است كه انرژي به دست آمده از خورشيد در مدت سه روز، بيش از انرژي تمام منابع سوختي در زمين ميباشد.
براي ايجاد توازن زيست محيطي در كرة زمين نگرش جديدي در امر توسعه به وجود آمد كه امروزه به نام " توسعه پايدار" شناخته شده و طرفداران زيادي پيدا كرده است. هدف اصلي توسعه پايدار،تامين نيازهاي اساسي،بهبود ارتقا سطح زندگي براي همه،حفظ و اداره بهتر اكوسيستم ها و آينده اي امن تر و سعادتمندتر ذكر شده است. شكل و نوع فضاي ساختماني ايجاد شده براي آينده بايد بر اساس يك رويكرد پاسخ گويانه و مسئولانه به طبيعت و استفاده از پتانسيل انرژي هاي پايان ناپذير به خصوص خورشيد باشد، چرا كه خورشيد يكي از منابع مهم انرژي است كه به فناوري هاي پيشرفته و پر هزينه نياز ندارد به عنوان يك منبع مفيد و تأمين كننده ي انرژي در بيش تر نقاط جهان به كار گرفته مي شود.
سيستم هاي غيرفعال خورشيدي ،گرما را به وسيله تدابير غير مكانيكي گردآوري و انتقال مي دهند .در يك سيستم گرمايش يا سرمايش غير فعال خورشيدي ، جريان هاي انرژي حرارتي به صورت هاي طبيعي از قبيل تابش ،هدايت و جابجايي صورت مي پذيرد . سيستم هاي غيرفعال خورشيدي، داراي شيوه هاي ساده و كاربردي بوده ونياز به نگهداري اندك يا ناچيزي دارند . همچنين اين سيستم ها نياز به هيچگونه انرژي ورودي خارجي ندارد وازاين رو آلاينده هاي محيطي توليد نمي كنند . در اين مقاله نقش ديوار ترومب به عنوان يكي از روش هاي استفاده از انرژي غير فعال خورشيدي با هدف ارائه راهكاري در تامين گرمايش و سرمايش ساختمان ها و فضاهاي شهري در رسيدن به اهداف توسعه پايدار مورد بررسي قرار مي گيرد.


کلمات کليدي:
انرژي غير فعال خورشيدي ، ديوار ترومب، معماري پايدار.
 

پیوست ها

  • نقش دیوار ترومب درمعماری پایدار.pdf
    942.2 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا