نقش تهویه خاک در رویش گیاهان

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
:)


نقش تهویه خاک در رویش گیاهان



بر کسی پوشیده نیست که تهویه مناسب خاک از الفبای داشتن یک رشد رویشی مناسب است.به لحاظ اینکه در شرایط فیزیکی مناسب و تهویه مطلوب هم مجال برای فعالیت میکروارگانیسمهای هوازی خاک مهیاتر است و هم ریشه گیاهان که خود به گونه ای تنفس میکنند با فراغ بال بیشتری به رویش خود ادامه میدهند. در شرایط تهویه نامناسب خاک، انواع انگلها و علفهای هرز ، میکروارگانیسمها و قارچهای بیماریزا بیشتر مجال خودنمایی خواهند یافت



در این تاپیک سعی بر آن شده که بصورت خلاصه به اهمیت این موضوع(تهویه و رویش گیاهی) پرداخته شود



ظرفیت نگهداری هوا در خاک برای داشتن یک رشد مطلوب گیاهی متفاوت بوده و عموما در محدوده 7تا22درصد نوسان دارد.



اما باید توجه داشت که مهمتر از حجم هوای در اختیار منافذ خاک، حجم انواعی از گازهای خاص مانند اکسیژن و دی اکسیدکربن بسیار اهمیت دارد.



چنانچه به هر دلیل مقدار نسبت O[SUB]2[/SUB] به سایر گازهای موجود درخاک اگر از 15%حجمی کمترشود(درحالت عادی در اتمسفر21% اکسیژن وجود دارد) و CO[SUB]2[/SUB] از 5%حجمی تجاوز کند(در حالت عادی در اتمسفر 0.033% دی اکسید کربن وجود دارد) اختلالات رویشی ایجاد میگردد.



باید توجه داشت که در این میان ،بافت خاک هم در این وضعیت تاثیر گذار است.مثلا غلظت بالای CO[SUB]2[/SUB] در خاکهای سبکتر در مقایسه با خاکهای سنگینتر(مانند خاکهای رسی ومردابی مرطوب) صدمه کمتری وارد میکند



البته نقطه شروع تاثیر منفی افزایش غلظت دی اکسیدکربن در خاک بر رشد گیاهان از مقدار 1%حجمی این گاز میباشد.



درحالت طبیعی واکنش گیاهان به تهویه خاک یکسان نیست.معمولا گیاهان رام شده توسط بشر و همچنین گیاهان اصلاح شده به نسبت گیاهان وحشی و هرز رو، توقع بیشتری به تهویه مطلوب دارند.



در بین کشتها ، مراتع و چمنزارها کمترین و سیب زمینی ،گیاهان غده ای و نیز گلهاوگیاهان زینتی بیشترین نیاز را به تهویه از خود نشان میدهند.

وسلام

:gol:
 

Similar threads

بالا