نقش بلدرچین ژاپنی در صنعت پرورش بلدرچین ایران

hamid6200

عضو جدید
بلدرچین ژاپنی.jpg

پرورش بلدرچین در ایران از اواخر دهه ۵۰ در شهر های مرکزی ایران به خصوص استان یزد آغاز و در اواخر دهه ۶۰ پرورش این پرنده خاص در استان های تهران و اصفهان نیز رونق گرفت ، تنها نژاد بلدرچین رایج در ایران که جهت تولید گوشت بلدرچین و تخم بلدرچین ( نژاد دو منظوره ) تا به امروز به صورت صنعتی و حرفه ای کاربرد داشته است بلدرچین ژاپنی (coturnix quail japonica) می باشد.
بلدرچین ژاپنی در آسیا، اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا به طور طبیعی به نام علمی Common quail زیست می کند که در نوع پرورشی رایج به صورت انتخابی اصلاح نژاد مختصری صورت گرفته است . یکی از مهم ترین علل مقبولیت این نژاد از بلدرچین ( بلدرچین ژاپنی ) نسبت به مابقی نژادهای بلدرچین مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی گوناگون و بیماری ها می باشد ، استفاده هم زمان از یک بلدرچین به عنوان تخم گذار ، مولد و یا گوشتی باعث شده تا جایگاه خود را در میان انواع نژاد بلدرچین حفظ نماید .
بلدرچین ژاپنی در چند سویه مختلف از نظر رنگ پرها موجود می باشد ، که تفاوت چشم گیری به طور علمی و عملی در پرورش و میزان بازدهی اقتصادی آن ها از نظر ضریب تبدیل ، میزان تخم گذاری و طول عمر مشاهده نمی شود ، و گاهاً دیده شده که به علت نا آشنایی مردم بلدرچین ژاپنی با رنگ سفید را به عنوان نژاد وایت کانادایی یا … با قیمت بالاتر در بازار فروخته اند .
مقاومت بالا ، بلدرچین ژاپنی را در طول پرورش بلدرچین از مصرف هر نوع واکسن و آنتی بیوتیک در شرایط معمول مصون نگه داشته و باعث شده تا به عنوان محصولی سالم و ارگانیک در سبد غذایی مردم جای داشته باشد .
 
بالا