نقش آئرودینامیک در کاهش سوخت اتومبیل

reza._y

کاربر فعال
ھمانطور که مشخص است کلیه خودروھا در ھوا که یک سیال است حرکت می کنند. از این رو با شکل گیری لایه ھیدرودینامیکی بر روی بدنه خودرو نیروی درگ بر روی خودرو اثر می گذارد حال اگر این نیرو را به ھرصورتی به مقدار حداقل و بھینه رساند .می توان تا حد قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت صرفه جویی کرد و بنابراین تا حد زیادی از تولید آلاینده ھا و به خصوص گاز دی اکسید کربن جلوگیری می شود . حرکت در جھت بھینه سازی بدنه ١٩٧۵ با جھش در مصرف سوخت خودرو ھای بین نسل تولیدی دھه ١٩۶٠ و١٩٧٠ آغاز گردید. در این خودرو ھا مصرف بنزین افزایش چشمگیری نشان می داد که علت آن ساخت خودروھایی با سطح جلوی عمودی و وسیع، قسمت عقبی بریده شده شبیه فرم اتومبیل پیکان بود. در این خودرو ھا به علت وجود نقطه جدایش در قسمت انتھایی نیروی درگ بالایی بوجود می آمد. راه حل مناسبی که برای رفع این نقیصه پیشنھاد شداضافه کردن قسمتی به ناحیه انتھایی و ایجاد فرم دئکی شکل بود .
در سال ١٩٧۵ پروفسور (آلبرتومورلی)طرحی برای بدنه ایده آل آیرودینامیک و قابل ساخت ارائه داد. ویژگیھای اصلی چنین طرحھایی عبارتند از تلاش جھت دستیابی به نیروی بالا برنده در حد صفر و نیز نیروی درگ بسیارپایین که در نتیجه پایداری اتومبیل و کنترل بر توزیع نیروھای محوری افزایش می یابد .البته طرحھای آیرودینامیک ضعفھایی ھم دارند که از جمله آنھا تأثیر بادھای جانبی بر روی عملکرد خودرو است که بیشتر از آن چیزی است که مورد انتظار است و نیز انحراف جانبی خودرو تاثیر شدیدی بر پایداری خودرو می گذارد.
البته طرح پیشنھادی پرفسور مورلی در قسمت آیرودینامیک بسیار تاثیر گذار بود. و نمای جانبی، بسیاری از خودروھای کم مصرف و نیز خودروھای اسپرتی که در سرعت ھای بالا نیروی درگ مشکلی اساسی بود. شبیه فرم ایده ال پرفسور مورلی است. خودروھای کم مصرف مانند ھوندای ھیبریدی اینسانت، پروژه EV1 جنرال موتورجانبی کاملاً آیرودینامیکی دارند.طرحھای آیرودینامیک اغلب زیباتر و از لحاظ ایمنی ھم برتری بر خودروھایی با طرحھای قدیمی دارند . در خودروھای آیرودینامیک ارتفاع در پوش موتور کاھش یافته و سطح شیشه جلوی راننده افزایش یافته پس راننده کنترل بھتری دارد. و دید بھتری نسبت به اطراف دارد.
 

Similar threads

بالا