نقشه های مدار فرمان (کارگاه برق)

Pro.Eng

متخصص plc
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان.
آقا مصطفی یه سؤال داشتم از خدمتتون :
این ها رو با Eplan طراحی کردید دیگه.. درسته !؟
امکان Run هم وجود داره تا از صحت مدار مطلع بشیم ؟!
ممنونم.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان.
آقا مصطفی یه سؤال داشتم از خدمتتون :
این ها رو با Eplan طراحی کردید دیگه.. درسته !؟
امکان Run هم وجود داره تا از صحت مدار مطلع بشیم ؟!
ممنونم.

خیر با اتوکد الکتریکال کشیدم.

ایپلن مدار رو انالیز میکنه
اما اتوکد الکتریکال نه (یعنی هر کسی بلد نیست )
حتی حرفه ای ها فقط جهت ترسیم از اتوکد استفاده میکنن و دستی طراحی میکنن.(اما میگن روشی برای تست داره,ما هم شانسی ی بار به تست رسیدیم اما هر چه کردیم نتونستیم دوباره دستیابی پیدا کنیم)
مزیت اتوکد اینه که نقشه های تابلو برق ها چند سلوله و فرمان های خیلی گسترده که تعداد سیم و ترمینال زیادی دارن رو به راحتی با تنظیماتی که بهش داده میشه مشخص میکنه.
سرعت عمل و جاگذاری تجهیزات هم که دیگه نه فقط برای الکتریکال بلکه برا کلیه زیر شاخه ها معروفه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یعنی به این صورت؟
راستی، F2 و F3 چی هستن؟

دقیقا.
و ادامه استارت میشه اون نقشه ای که من کشیدم .
این قسمتی که سری شده رو به این خاطر نکشیدم چون تو تمام مدارها تقریبا ثابت هست.
.
نشان دهنده حفاظت های مدار هستند. البته با اندیس های مختلفی نشون داده میشن. مثلا بنده در یک پروژه ای رله اضافه بار را با اندیس o.l یا 49 نشون دادم . تیم مهندسی هم ایراد نگرفتن.
این حفاظت ها هر نوعی میتونن باشن . که اکثرا از نوع جریانی هستن و همینطور اضافه بار و ولتاژی . رله سرعتی و فرکانسی هم بنده دیدم که قرار بدن .
در اینجا f0 از نوع مینیاتوری
f2 از نوع حرارتی (بی متال)
f3 اگه اشتباه نکنم سرعتی باشه
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

.....
لیمیت سوئیچ اول :
وقتی از نقطه بی به سمت نقطه سی میرود به وسیله ال اس اول ایست میخورد و تایمر را برای مدت زمانی فعال میکند و بعد تایمر اجازه برگشت به نقطه بی را میدهد.

سلام
مهندس شما خیلی کنتاکتور استفاده نکردی؟ از این بهتر هم میشد طراحیش کرد فکر کنم.
بعد شما میگید که یه stop هم تو مسیر بزاریم تا بشه فرمان قطع داد.
شما فرض کن قطار تو ایستگاه هست و ما بخواهیم متوقفش کنیم. مثلا ایستگاهی که LS1 یا LS2 تحریک شدن
شما دستت رو که از روی شاسی STOP برداری مدار شروع بکار میکنه(یعنی تایمر ولتاژش تامین میشه و شروع میکنه به بکار و بعد از تایم تنظیمی هم فرمان میده).
این شاسی STOP که شما میگی اگه بین ایستگاهها باشه کارایی داره ولی اگه تو ایستگاها باشه کارایی نداره.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام
مهندس شما خیلی کنتاکتور استفاده نکردی؟ از این بهتر هم میشد طراحیش کرد فکر کنم.بله خب زیاد روی طراحیش وقت نذاشتم حدود نیم ساعت با کشیدن مدار.اگر شما ساده ترش کنی هم من هم کاربر سوال کننده خوشحال میشیم.
بعد شما میگید که یه stop هم تو مسیر بزاریم تا بشه فرمان قطع داد.بله هر مدار فرمانی باید یک شستی قطع اضطراری داشته باشه .
شما فرض کن قطار تو ایستگاه هست و ما بخواهیم متوقفش کنیم. مثلا ایستگاهی که LS1 یا LS2 تحریک شدن
شما دستت رو که از روی شاسی STOP برداری مدار شروع بکار میکنه(یعنی تایمر ولتاژش تامین میشه و شروع میکنه به بکار و بعد از تایم تنظیمی هم فرمان میده).ببخشید که من درست متوجه نشدم .دستم رو از روی کدوم استپ بردارم مدار شروع به کار میکنه؟تو شکل که استپی وجود نداره !
این شاسی STOP که شما میگی اگه بین ایستگاهها باشه کارایی داره ولی اگه تو ایستگاها باشه کارایی نداره.ی توضیحی میدم راجب میکرو سوئیچ شاید ابهام رو برطرف کرد. هر چند هنوز نمیدونم کدوم استپ رو میگید.

مهندس عزیز ...اگر واضح تر بگی ممنون میشم .
.
.
میکرو سوئیچ. واگن شروع به حرکت میکنه به هر ایستگاهی که رسید اتوماتیک ایست میخوره .نه دستی !
چرا ؟
چون در عمل میان میکرو سوئیچ رو جایی نصب میکنن که واگن به اون نقطه که رسید با میکرو سوئیچ برخورد مکانیکی داشته باشه .در همین حین میکرو سوئیچ عمل میکنه و تغییر حالت میده .
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
مهندس عزیز ...اگر واضح تر بگی ممنون میشم .
.
.
میکرو سوئیچ. واگن شروع به حرکت میکنه به هر ایستگاهی که رسید اتوماتیک ایست میخوره .نه دستی !
چرا ؟
چون در عمل میان میکرو سوئیچ رو جایی نصب میکنن که واگن به اون نقطه که رسید با میکرو سوئیچ برخورد مکانیکی داشته باشه .در همین حین میکرو سوئیچ عمل میکنه و تغییر حالت میده .

بنده مهندس نیستم.
اوکی
ظاهرا من منظورمو درست نتونستم بیان کنم.
من میدونم میکروسوییچ چیه و کارش چیه و کجا ها نصب میشه.
من میگم شما فرض کن این ریل داره حرکت میکنه تو ایستگاه B ایستاده
اپراتور پای دستگاه بنا به هر دلیلی میخاد که خط رو خاموش کنه-یعنی ریل تو ایستگاه B بمونه تا دفعه بعد که نیاز شد استارتش کنه.
تو این مدار که شما طراحی کردی نمیشه این کارو کرد. و اگه از این STOP (که شما میگی اول مدار فرمان بزاریم )بخاهیم استفاده کنیم نمیشه مدار رو قطع کرد.
دوباره میگم:شما فرض کن قطار تو ایستگاه هست و ما بخواهیم متوقفش کنیم.(یعنی کلا بخاهیم خط رو خاموش کنیم) مثلا ایستگاهی که LS1 یا LS2 تحریک شدن
شما دستت رو که از روی شاسی STOP (که میخاهی اول مدار بزاری) برداری مدار شروع بکار میکنه(یعنی تایمر ولتاژش تامین میشه و شروع میکنه به بکار و بعد از تایم تنظیمی هم فرمان میده).
مدار شما این ایراد رو داره.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
بنده مهندس نیستم.
اوکی
ظاهرا من منظورمو درست نتونستم بیان کنم.
من میدونم میکروسوییچ چیه و کارش چیه و کجا ها نصب میشه.
من میگم شما فرض کن این ریل داره حرکت میکنه تو ایستگاه B ایستاده
اپراتور پای دستگاه بنا به هر دلیلی میخاد که خط رو خاموش کنه-یعنی ریل تو ایستگاه B بمونه تا دفعه بعد که نیاز شد استارتش کنه.
تو این مدار که شما طراحی کردی نمیشه این کارو کرد. و اگه از این STOP (که شما میگی اول مدار فرمان بزاریم )بخاهیم استفاده کنیم نمیشه مدار رو قطع کرد.
دوباره میگم:شما فرض کن قطار تو ایستگاه هست و ما بخواهیم متوقفش کنیم.(یعنی کلا بخاهیم خط رو خاموش کنیم) مثلا ایستگاهی که LS1 یا LS2 تحریک شدن
شما دستت رو که از روی شاسی STOP (که میخاهی اول مدار بزاری) برداری مدار شروع بکار میکنه(یعنی تایمر ولتاژش تامین میشه و شروع میکنه به بکار و بعد از تایم تنظیمی هم فرمان میده).
مدار شما این ایراد رو داره.

چرا مهندس نیستی؟
دستت درست عجب عیب یابی ای کردی.

اینو چک کن اگر زحمتی نیست
و اگر زحمت دیگری نیست و امکانش هست ساده ترش رو هم بذار حتی اگر دستی بکشی. ممنون

یکمی مشغله فکری داشتیم اینطور شد . از سوال کننده گرامی عذر میخوام که مدار نقص داشت


اون کنتاکتی که به عرض گذاشته شده در مسیر خط انتهایی اون حذفه :d
موس ندارم با لپ تاپ سخته دیگه . ببخشید. :d
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
چرا مهندس نیستی؟
دستت درست عجب عیب یابی ای کردی.

اینو چک کن اگر زحمتی نیست
و اگر زحمت دیگری نیست و امکانش هست ساده ترش رو هم بذار حتی اگر دستی بکشی. ممنون

یکمی مشغله فکری داشتیم اینطور شد . از سوال کننده گرامی عذر میخوام که مدار نقص داشت


اون کنتاکتی که به عرض گذاشته شده در مسیر خط انتهایی اون حذفه :d
موس ندارم با لپ تاپ سخته دیگه . ببخشید. :d

خواهش میکنم
راستش این عکس شما کیفیتش خوب نیست من خوب نمیتونم اسم کنار کنتاکتورها و کنتاکتهارو تشخیص بدم.
این چیزیه که من الان کشیدم.
البته قسمت STOP رو نزاشتم که خودتون بهش فکر کنید.
شما اون KS رو روش خط بکشید-فرض کنید مستقیم اومده و از اون کنتاکت رد نشده
ولی این مدار که میبینید درسته(بنظرم شایدم ایراد داشته باشه) با دوتا کنتاکتور و چهارتا لیمیت سوییچ و چهارتا تایمر.
فرض کردم که زمان توقف در ایستگاه B وقتی به سمت راست میریم با زمان توقف وقتی به مسیر چپ میریم تفاوت داره.اینطوری کامل تر هست.
شما اون تیکه بالای عکس که کشیدم رو هم بکش که من بدونم کدوم لیمیت سوییچ ماله کدوم ایستگاه هست.
 

Pro.Eng

متخصص plc
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان عزیز.
ببخشید مزاحم میشم ولی خواستم بگم که ما توی تاپیک آموزش PLC یکی دو تا تمرین مشابه حل کردیم. گفتم شاید به دردتون بخوره. مثلاً تمرین 1 در لینک زیر :
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/443458-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D9%84-%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%87%D9%85-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%85-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86-92/page54
و :

حرکت قطعه روی کانوایر بین دو نقطه -
http://persiandrive.com/113297
http://persiandrive.com/300758
البته این ها با نرم افزار Logo Comfort نوشته شده ولی خوب میتونه توی مدار فرمان هم کمک کنه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خواهش میکنم
راستش این عکس شما کیفیتش خوب نیست من خوب نمیتونم اسم کنار کنتاکتورها و کنتاکتهارو تشخیص بدم.
این چیزیه که من الان کشیدم.
البته قسمت STOP رو نزاشتم که خودتون بهش فکر کنید.
شما اون KS رو روش خط بکشید-فرض کنید مستقیم اومده و از اون کنتاکت رد نشده
ولی این مدار که میبینید درسته(بنظرم شایدم ایراد داشته باشه) با دوتا کنتاکتور و چهارتا لیمیت سوییچ و چهارتا تایمر.
فرض کردم که زمان توقف در ایستگاه B وقتی به سمت راست میریم با زمان توقف وقتی به مسیر چپ میریم تفاوت داره.اینطوری کامل تر هست.
شما اون تیکه بالای عکس که کشیدم رو هم بکش که من بدونم کدوم لیمیت سوییچ ماله کدوم ایستگاه هست.

لیمیت سوئیچ 4
در نقطه آ گذاشته شده
یعنی درحالت عادی مدار
واگن به سوئیچ برخورد کرده و اون رو فشرده
پس کنتاکت باز اون بسته میشه . یعنی در حالت عادی حتی با خاموش بودن مدار تایمر4 وارد مدار میشه .
و

استارت میخوره کنتاکتور راست گرد دو تا کنتاکت باز داره که بسته میشن و حرکت میکنه و به نقطه بی میرسه با رسیدن به نقطه بی تایمر یک بوسیله میکرو سوئیچ 1 زمان رو حساب میکنه . اما هیچگونه توقفی نداریم چون از طریق کنتاکت دوم کنتاکتور راست گرد واگن همینطور داره به سمت راست میره .
این چیزی بود که من فهمیدم از این مدار
ممکنه اشتباه کنم .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
این مداری که من کشیدم
طرز کارش میشه این
با یک استارت
موتور به نقطه آ میرود توقف میکند به نقطه بی میرود توقف میکند به نقطه سی میرود
توقف میکند به نقطه بی برمیگردد توقف میکند به نقطه آ برمیگردد و بدون توقف به کار خود به طور اتوماتیک ادامه میدهد.. یک استپ امرجنسی دارد .
و بعد از توقف از طریق استپ امرجنسی
باید به صورت دستی به نقطه اول مدار باز گردد. یعنی نقطه آ و بعد دوباره استارت بخورد.
.


به این دلیل به مشکل میخوریم چون همچین مداری رو با یک استارت راه اندازی نمیکنن.
دو تا استارت راست گرد و چپ گرد میذارن.
که اگر توقف در بین نقطه سی و بی یا آ و بی داشت بشه با راست گرد یا چپ گرد کردن موتور اونو به نقطه مورد نظر رسوند تا کار عادی خودشو ادامه بده.

 
آخرین ویرایش:

Coronaa

کاربر فعال
چرا مهندس نیستی؟
دستت درست عجب عیب یابی ای کردی.

اینو چک کن اگر زحمتی نیست
و اگر زحمت دیگری نیست و امکانش هست ساده ترش رو هم بذار حتی اگر دستی بکشی. ممنون

یکمی مشغله فکری داشتیم اینطور شد . از سوال کننده گرامی عذر میخوام که مدار نقص داشت


اون کنتاکتی که به عرض گذاشته شده در مسیر خط انتهایی اون حذفه :d
موس ندارم با لپ تاپ سخته دیگه . ببخشید. :d
الآن نهایتاً همینی شد که گذاشتین؟
دیگه عیبی نداره؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
الآن نهایتاً همینی شد که گذاشتین؟
دیگه عیبی نداره؟

بله . و طرز کارش هم نوشتم . اگر طرز کار دیگری خواستید بگید.
این مدار با یک استارته. با دو استارت هم میشه و طرح های مختلفی رو میشه پیاده کرد. مثلا وقتی راست گرد چرخید . بایسته تا اپراتور استارت چپ گرد رو بزنه. اما چیزی که من کشیدم فقط با یک استارت به کار خودش دائما ادامه میده.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
لیمیت سوئیچ 4
در نقطه آ گذاشته شده
یعنی درحالت عادی مدار
واگن به سوئیچ برخورد کرده و اون رو فشرده
پس کنتاکت باز اون بسته میشه . یعنی در حالت عادی حتی با خاموش بودن مدار تایمر4 وارد مدار میشه .
و

استارت میخوره کنتاکتور راست گرد دو تا کنتاکت باز داره که بسته میشن و حرکت میکنه و به نقطه بی میرسه با رسیدن به نقطه بی تایمر یک بوسیله میکرو سوئیچ 1 زمان رو حساب میکنه . اما هیچگونه توقفی نداریم چون از طریق کنتاکت دوم کنتاکتور راست گرد واگن همینطور داره به سمت راست میره .
این چیزی بود که من فهمیدم از این مدار
ممکنه اشتباه کنم .

در مورد مشکل اول که گفتین بله حق با شماست
اون ks که اول مدار کشیدم و گفتم فکر کنید نیست برای رفع این مشکل هست.
مشکل دوم حق باشماست اشتباه کرده بودم-هر ده هزار سال یه اشتباه میکنم اونم اینجا بوده:smile:
مدار شما رو نتونستم خوب نگاه کنم.راستش عکس کوچیکه من اسم کنتاکتها و کنتاکتورهارو نمیتونم بخونم.
این مدار هم که من کشیدم فکر کنم درسته ولی به دل نمیشینه-این مدار 4 تا کنتاکتور نمیخواد.
yhtuj.jpg
این مدار تو هر ایستگاهی توقف کنه دوباره میتونه راه اندازی بشه و طبق روال عادی به کارش ادامه بده
ولی اگه بین دو ایستگاه متوقف بشه-مثلا برق بره-دیگه راه اندازی نمیشه و باید دستی بیاریمش به یه ایستگاه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در مورد مشکل اول که گفتین بله حق با شماست
اون ks که اول مدار کشیدم و گفتم فکر کنید نیست برای رفع این مشکل هست.
مشکل دوم حق باشماست اشتباه کرده بودم-هر ده هزار سال یه اشتباه میکنم اونم اینجا بوده:smile:
مدار شما رو نتونستم خوب نگاه کنم.راستش عکس کوچیکه من اسم کنتاکتها و کنتاکتورهارو نمیتونم بخونم.
این مدار هم که من کشیدم فکر کنم درسته ولی به دل نمیشینه-این مدار 4 تا کنتاکتور نمیخواد.
مشاهده پیوست 228313
این مدار تو هر ایستگاهی توقف کنه دوباره میتونه راه اندازی بشه و طبق روال عادی به کارش ادامه بده
ولی اگه بین دو ایستگاه متوقف بشه-مثلا برق بره-دیگه راه اندازی نمیشه و باید دستی بیاریمش به یه ایستگاه.

به یه نکته توجه نکردی مهندس
استارت که زده بشه ks فعال میشه .
اگر ks موتور رو به حرکت در بیاره بعد از اون t1 فعال میشه . تی یک زمان رو حساب میکنه اما بازم توقفی نداریم . چون کنتاکت ks بستس. و موتور همینطور داره به حرکتش ادامه میده .
اگر ks موتور رو به حرکت در نیاره که با استارت زدن فقط ks فعال میشه و نه کنتاکت دیگه ای در نتیجه حرکتی نداریم.
....
از اینکه نقشه بنده واضح نیست معذرت میخوام . کشیدن کمی سخته بدون موس در محیط کد.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
به یه نکته توجه نکردی مهندس
استارت که زده بشه ks فعال میشه .
اگر ks موتور رو به حرکت در بیاره بعد از اون t1 فعال میشه . تی یک زمان رو حساب میکنه اما بازم توقفی نداریم . چون کنتاکت ks بستس. و موتور همینطور داره به حرکتش ادامه میده .
اگر ks موتور رو به حرکت در نیاره که با استارت زدن فقط ks فعال میشه و نه کنتاکت دیگه ای در نتیجه حرکتی نداریم.
....
از اینکه نقشه بنده واضح نیست معذرت میخوام . کشیدن کمی سخته بدون موس در محیط کد.
خواهش میکنم
نه ks موتور رو به حرکت نمیاره
وقتی ks بسته میشه برق تا بالای کنتاکت باز LS میرسه(تو هر ایستگاهی باشه LS اون ایستگاه تحریک میشه)
با تحریک LS تایمر شروع به کار میکنه و فرمان حرکت میده
به ایستگاه بعد که میرسه کنتاکت بسته LS ایستگاه کنتاکتوری که تا حالا داشته کار میکرده رو قطع میکنه
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خواهش میکنم
نه ks موتور رو به حرکت نمیاره
وقتی ks بسته میشه برق تا بالای کنتاکت باز LS میرسه(تو هر ایستگاهی باشه LS اون ایستگاه تحریک میشه)
با تحریک LS تایمر شروع به کار میکنه و فرمان حرکت میده
به ایستگاه بعد که میرسه کنتاکت بسته LS ایستگاه کنتاکتوری که تا حالا داشته کار میکرده رو قطع میکنه

احسنت. بله گرفتم.
برای اینکه از حالت دستی دربیاد در موقع قطع اضطراری به نظر من کافیه دو تا کنتاکتور چپ گرد راست گرد بذاریم به همراه دو تا استارت . در عمل به صورت ریموتی بشن که در هر نقطه ای استپ زدیم بشه چپ گرد یا راست گردش کرد و دوباره به کارش ادامه بده .
 

قدرت power

عضو جدید
کتاب عالی در مورد طراحی تابلو برق

کتاب عالی در مورد طراحی تابلو برق

کتاب " طراحی و اجرای تابلوهای برق (LOW VLTAGE) مولف:احسان پرهیزگار ،
بهترین کتاب آموزشی مدار فرمان و تمام مباحث حفاظت و سایزینگ در تابلوهای برقه.
البته کتابهای مدار فرمان خیلی زیاده ولی همشون ، مثال و تمرینه . ولی در این کتاب ، آموزش و تکنیک های طراحی گفته شده. من خودم سالهاست دنبال یه همچین چیزیم ولی پیدا نکردم ولی تابه حال کتابی به این کاملی درمورد تابلو برق ندیدم. چون خود مولفش ، تابلوساز هستش. حتما بخونید پشیمون نمیشید


:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا