نقشه تجارت برق ایران با همسایگان اعلام شد

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی موقعیی جمهوری اسلامی ایران را در تجارت برق منطقه ممتاز خواند و گفت : وسعت و گستردگی کشور ایران و قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب ؛ مزیت نسبی محسوب می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از واحد مرکزی خبر، محمد بهزاد در مراسم افتتاح بیست و پنجمین همایش بین المللی برق افزود: بودن منابع عظیم سوخت و برخورداری از پتانسیل انرژی های نو ، فناوری برتر درمنطقه ، نیروی انسانی متخصص و کارامد و عضویت در اکو و نیز همسایگی با هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق و نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق مرز آبی باعث شده است موقعیت ترانزیت انرژی از طریق ایران تقویت شود. بهزاد اظهار داشت: اختلاف اوج مصرف روزانه با کشورهای شرقی و غربی، اختلاف در اوج مصرف فصلی برق با کشورهای شمالی، اتصال شبکه برق کشور به تمامی کشورهای همجوار هم قابل توجه است. وی درباره وضع فعلی واردات و صادرات برق ایران به کشورهای همسایه و برنامه های میان مدت و بلندمدت ارتباطات الکتریکی برون مرزی صنعت برق ایران گفت: ارتباط الکتریکی با افغانستان از اواخر سال 1381 در سطوح ولتاژ 20 کیلوولت و 132 کیلوولت با ظرفیت حداکثر 90 مگاوات برقرار شده و تاکنون بالغ بر یک میلیارد و دویتس میلیون کیولوات ساعت انرژی برق به این کشور صادر شده است. وی افزود: خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خط 20 کیلوولت تایباد- هرات و خط 132 کیلوولت تربت جام- هرات در سمت برق منطقه ای خراسان و خط 20 کیلوولت زابل- زرنج در سمت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان است. همچنین خط 230 کیلوولت زابل- فراه با ظرفیت 100 مگاوات نیز از برنامه های آتی برای فروش برق به این کشور می باشد. بهزاد گفت : ارتباط الکتریکی با پاکستان از آبان 1381 در سطوح ولتاژ 20 و 132 کیلوولت و با ظرفیت حداکثر 35 مگاوات برقرار و تاکنون بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون کیلووات ساعت انرژی برق به این کشور صادر شده است. خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خطوط 20 کیلوولت میرجاوه- تفتان ، جالق - ماشکیل و خط 132 کیلوولت جکیگور- مند است. بهزاد خاطرنشان کرد : از برنامه های در دست اقدام با این کشور خط ارتباطی پلان- گوادر با ظرفیت 100 مگاوات و ولتاژ 230 کیلوولت است که احداث آن در سمت ایران به سرعت در حال اجراست و طرف پاکستانی نیز اخیرا در خاک خود آغاز کرده است. این کشور برنامه خرید 1000 مگاوات برق از ایران از مسیر زاهدان- کویته را در دست اقدام دارد که در مرحله مطالعات امکان سنجی است. بهزاد در باره همکاری با جمهوری ترکمنستان گفت: واردات برق از این کشور از سال 2003 میلادی آغاز و تاکنون بالغ بر 9 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در سطح ولتاژ 230 کیلوولت و با ظرفیت حداکثر 320 مگاوات از این کشور وارد شده است که مقدار 3.4 میلیارد کیلووات ساعت از این میزان به ترکیه ترانزیت شده است. بهزاد گفت : خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خطوط 230 کیلوولت بالکان آباد- گنبد و شادلیق- سرخس است. از برنامه های در دست اقدام با این کشور احداث خط 400 کیلوولت مشهد- مرو با ظرفیت 400 مگاوات است که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود. معاون وزیر نیرو در باره همکاری با جمهوری ارمنستان اظهار داشت : تبادل فصلی با این کشور از سال 1998 آغاز شده است و خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خطوط 230 کیلوولت اگاراک- اهر و اگاراک- سونگون است. وی گفت : با توجه به عملیاتی شدن تهاتر گاز و برق بین دو کشور، احداث خطوط ارتباطی جدید 400 کیلوولت آگاراک- جلفا و اگاراک - هریس بین دو کشور در حال اقدام است.

احداث خطوط مزبوردر سمت ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد و در طرف ارمنستان در مراحل اولیه کار است که پیش بینی می شود در سال 2011 به بهره برداری برسد. بهزاد در خصوص همکاری با جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد : ارتباط الکتریکی با این کشور از سال 1992 آغاز شده است و فروش انرژی الکتریکی به این کشور تا سال 2000 میلادی (بالغ بر 2 میلیارد کیلوواتساعت) ادامه یافت. سپس از سال 2001 میلادی تبادل با این کشور آغاز شد و تاکنون در حدود 4 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در سطوح ولتاژ 110، 132 و 230 کیلوولت با این کشور مبادله شده است. خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خط 230 کیلوولت ایمیشلی- پارس آباد و خط 110 (230) کیلوولت آستارا (ایران)- آستارا (جمهوری آذربایجان) و خطوط 132 کیلوولت ارس (ایران)- ارس (جمهوری آذربایجان) و جلفا- اردوباد (نخجوان) است.

مقداری از انرژی وارداتی از جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان ترانزیت می شود.

خطوط جدید ساخت با این کشور در حال حاضر خط 230 کیلوولت آستارا- ماسالی و خط تقی دیزه- ایمیشلی است که بهره برداری از آنها منوط به کارسنکرون بین دو کشور می باشد. با توجه به سنکرون بودن شبکه برق آذربایجان با روسیه، اجلاس سه جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه جهت همزمان سازی شبکه های سه کشور انجام شده است و ایران و جمهوری آذربایجان تعهدات خود را انجام داده اند و طرف روسی هنوز اقدامی نکرده است. اجلاس آتی برای بررسی موضوع در آینده نزدیک پیش بینی شده است .

بهزاد گفت: خرید برق از جمهوری آذربایجان و ترانزیت برق گرجستان از طریق جمهوری آذربایجان نیز از برنامه های در دست اقدام است. معاون وزیر نیرو در باره جمهوری ترکیه هم اظهار داشت :فروش انرژی به این کشور از پست مرزی بازرگان به پست دغوبایزید با خط 154 کیلوولت از سال 1996تا ماه مارس 2002 میلادی (بالغ بر 1300 میلیون کیلووات ساعت) صورت گرفت و سپس به درخواست طرف ترکیه ای متوقف شد.

ترانزیت برق به این کشور طبق قرارداد سه جانبه ایران- ترکیه و ترکمنستان از طریق خط انتقال 400 کیلوولت (در حال حاضر 154 کیلوولت و با ظرفیت 70 مگاوات) از پست خوی به شهر مرزی باشقلعه ترکیه از دسامبر 2003 میلادی آغاز شده و تاکنون بالغ بر 3.4 دهم میلیارد کیلوولت ساعت انرژی برق به این کشور ترانزیت شده است. یهزاد گفت : قرارداد فروش مستقیم برق به این کشور نیز از امسال آغاز و توافقنامه توسعه خطوط ارتباطی بین دو کشور نیز به امضا رسیده و در باره تبدیل مرحله ای خط موجود از 154 به 230 و از 230 به 400 کیلوولت توافق شده است.

نخستین اقدام در جهت ارتقاء سطح ولتاژ خط به 400 کیلوولت، پایان سال 2011 پیش بینی می شود. بهزاد اظهار داشت : فروش برق به عراق از 2004 میلادی آغاز شده و در سطح ولتاژ 63، 132 و 400 کیلوولت و با ظرفیت 750 مگاوات تاکنون بالغ بر 13 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به این کشور صادر شده است. خطوط ارتباطی با این کشور در حال حاضر خط 132 کیلوولت سرپل ذهاب- خانقین، خطوط 63 کیلوولت مریوان- پنجوین و خط 400 کیلوولت کرمانشاه - دیاله و همچنین خط 400 کیلوولت خرمشهر- خورالزبیر است. وی در پایان گفت: از خطوط در دست بررسی با این کشور می توان به خط 400 کیلوولت کرخه- اماره و خط 230 کیلوولت مریوان- سیدصادق اشاره کرد.



:redface:
 
بالا