[ نقد و نظر معماری]رسیدن به کانسپت و حجم با الگوبرداری از فرم و شکل اشیا

Sina-Arch

عضو جدید
از همه دوستان عذر می خوام که این حرف رو اینجا می زنم ولی خیلی به نظرم ضروری رسید که حتما خدمتتون ایراد کنم عزیزان
این طرحی رو که دوستمون از شبکه آموزش تصویرش رو گرفتن . گذاشتن رو ببینید
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=188113&d=1388691539

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=188110&d=1388691402
به گفته کسی که طرح رو کشیده به این اذعان داشته که از الگوهای هندسی ایرانی اسلامی یه فرم و ترکیب جدید رو خلق کرده
ولی با عرض پوزش باید بگم که اولا تعریف درست معماری ایرانی اسلامی یعنی چی؟
بعد اینکه فلسفه ی هندسه ایرانی اسلامی چیه؟
آیا این طرحی که کشیده شده برداشته شده و الهام گرفته شده از هندسه درهم تنیده ی اصیل اسلامیه و یا فقط چندتا از خط هاش پررنگ شده؟؟
فلسفه ی هندسه اسلامی شدیدا زیر سوال رفته به نظر من...
آیا بهتر نیست اسکیس های حجمی رو به زور به این فرم ها و الگوهای خالص نچسبونیم؟!!!

این حق رو هم به همه میدم که حرف منو نقد کنن ولی بهتره اسکیس رو با فلسفه الگوهای اصیل ترکیب کنیم نه صرفا چندتا خط که فقط شباهت ظاهری داشته باشن...
ویا به کل درگیر این الگوها نشیم و اسکیس های حجمی بزنیم که خالص از فکر خودمون باشه...
 

kazhalbonita

عضو جدید
سلام دوست عزیز ... به نظر من ایشان ملاککارشان بر اساس الگوهای هندسی بوده که بیشتر در معماری اسلامی ایران رواج داشته واز یک الگو ، طرحی را ارائه داده اند که در آن خلاقیت وجود دارد . اگر به شماپیشنهاد می شد که با حرف لاتین Fیک طرح خلاق بکشید آیا نقطه دید شما به این بسنده می کرد که طرحی مدرن و به سلیقهمغرب زمین بکشید چون F یک حرف لاتین است !!! ؟؟؟ یعنینمیتوانیم از این الگو به یک فرم و ترکیب جدید که مناسب ایرانی اسلامی باشد دستپیدا کرد ؟ الهامات زیاد هستند برای کمک به معماری ... در آثار معماری بزرگترین ومشهورترین معماران هم الهامات وجود دارد و همیشه زائیده تخیل نیست چون از ابتدامعماری از طبیعت و عناصر پیرامون الهام گرفته چه بصورت سازه ای ( درخت و برگ و آشیانهپرندگان ... ) و چه بصورت تشابه شکلی . آیا در طرح باید تمام جزئیات وجودی یک الگورا اجرا کرد ؟؟؟ و نمیتوان فقط ایده گرفت و به کمک تخیل آن را از آن چهارچوب خارجساخت ؟؟؟ چرا ما ایرانیان باید فقط به گذشته معماری اسلامی افتخار کنیم و دنبالهرو آن باشیم بی هیچ تغییر چشمگیری و فقط تغییری در جزئیات آن داشته باشیم و ناتواناز ایجاد طرح جدید ایرانی اسلامی ؟؟؟؟ چرا طرحی برتر از قدیم نداریم ؟؟؟ می دانیدچرا ؟ چون همچنان متعصبانه و مذهبی با آن برخورد می کنیم و گذشته خود را رها نمیسازیم تا بهترین طرح ایرانی زمان حاضر را بزنیم و اگر کسی هم پایش را فراتر میگذارد از او انتفاد می کنیم به جای تشویق !!!!!! سعی کنیم افتخار را در حالبیافرینیم نه اینکه به گذشته خود افتخار کنیم و از دنیای معماری عقب بمانیم . پسبهتر است این حرکتهای نو را استقبال کنیم اگر که توان دگرسازی و ارائه نوین را درخود نمی بینیم . من نطر خودم را گفتم و قصد هیچ اهانت و جسارتی به هم وطنان عزیزمرا ندارم و تنها خواستار حرکتی نو از معماران ایرانی هستم برای کسب مدارج عالی درمعماری زمان . موفق باشید
:gol:

:gol::gol::gol:
از همه دوستان عذر می خوام که این حرف رو اینجا می زنم ولی خیلی به نظرم ضروری رسید که حتما خدمتتون ایراد کنم عزیزان
این طرحی رو که دوستمون از شبکه آموزش تصویرش رو گرفتن . گذاشتن رو ببینید
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=188113&d=1388691539

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=188110&d=1388691402
به گفته کسی که طرح رو کشیده به این اذعان داشته که از الگوهای هندسی ایرانی اسلامی یه فرم و ترکیب جدید رو خلق کرده
ولی با عرض پوزش باید بگم که اولا تعریف درست معماری ایرانی اسلامی یعنی چی؟
بعد اینکه فلسفه ی هندسه ایرانی اسلامی چیه؟
آیا این طرحی که کشیده شده برداشته شده و الهام گرفته شده از هندسه درهم تنیده ی اصیل اسلامیه و یا فقط چندتا از خط هاش پررنگ شده؟؟
فلسفه ی هندسه اسلامی شدیدا زیر سوال رفته به نظر من...
آیا بهتر نیست اسکیس های حجمی رو به زور به این فرم ها و الگوهای خالص نچسبونیم؟!!!

این حق رو هم به همه میدم که حرف منو نقد کنن ولی بهتره اسکیس رو با فلسفه الگوهای اصیل ترکیب کنیم نه صرفا چندتا خط که فقط شباهت ظاهری داشته باشن...
ویا به کل درگیر این الگوها نشیم و اسکیس های حجمی بزنیم که خالص از فکر خودمون باشه...
 

Sina-Arch

عضو جدید
سلام دوست عزیز ... به نظر من ایشان ملاککارشان بر اساس الگوهای هندسی بوده که بیشتر در معماری اسلامی ایران رواج داشته واز یک الگو ، طرحی را ارائه داده اند که در آن خلاقیت وجود دارد . اگر به شماپیشنهاد می شد که با حرف لاتین Fیک طرح خلاق بکشید آیا نقطه دید شما به این بسنده می کرد که طرحی مدرن و به سلیقهمغرب زمین بکشید چون F یک حرف لاتین است !!! ؟؟؟ یعنینمیتوانیم از این الگو به یک فرم و ترکیب جدید که مناسب ایرانی اسلامی باشد دستپیدا کرد ؟ الهامات زیاد هستند برای کمک به معماری ... در آثار معماری بزرگترین ومشهورترین معماران هم الهامات وجود دارد و همیشه زائیده تخیل نیست چون از ابتدامعماری از طبیعت و عناصر پیرامون الهام گرفته چه بصورت سازه ای ( درخت و برگ و آشیانهپرندگان ... ) و چه بصورت تشابه شکلی . آیا در طرح باید تمام جزئیات وجودی یک الگورا اجرا کرد ؟؟؟ و نمیتوان فقط ایده گرفت و به کمک تخیل آن را از آن چهارچوب خارجساخت ؟؟؟ چرا ما ایرانیان باید فقط به گذشته معماری اسلامی افتخار کنیم و دنبالهرو آن باشیم بی هیچ تغییر چشمگیری و فقط تغییری در جزئیات آن داشته باشیم و ناتواناز ایجاد طرح جدید ایرانی اسلامی ؟؟؟؟ چرا طرحی برتر از قدیم نداریم ؟؟؟ می دانیدچرا ؟ چون همچنان متعصبانه و مذهبی با آن برخورد می کنیم و گذشته خود را رها نمیسازیم تا بهترین طرح ایرانی زمان حاضر را بزنیم و اگر کسی هم پایش را فراتر میگذارد از او انتفاد می کنیم به جای تشویق !!!!!! سعی کنیم افتخار را در حالبیافرینیم نه اینکه به گذشته خود افتخار کنیم و از دنیای معماری عقب بمانیم . پسبهتر است این حرکتهای نو را استقبال کنیم اگر که توان دگرسازی و ارائه نوین را درخود نمی بینیم . من نطر خودم را گفتم و قصد هیچ اهانت و جسارتی به هم وطنان عزیزمرا ندارم و تنها خواستار حرکتی نو از معماران ایرانی هستم برای کسب مدارج عالی درمعماری زمان . موفق باشید
:gol:

:gol::gol::gol:
----------------------------------
دوست خوبم.خیلی ممنون از توجه به این بحث
بهتره دیگاه خودم رو واضح تر از پست قبل بیان کنم که بهم نزدیکتر بشیم
اولا اینکه گفتید متعصبانه نگاه میکنیم و از معماری روز دنیا عقب می مونیم و ...
باید بگم آیا تعریف شما از معماری روز، معماری توی کشورهایی است که سابقه بناهای تاریخی شون به زور به 200 سال می رسه؟
باید این رو قبول کنیم که معماری یه رشته و نواره که نباید پاره بشه و یدفعه شروع بشه.از داشته ها استفاده می شه و به چیز جدیدی می رسه
حتی زاها حدید هم که کلی مخالف داشت برای برخی حرکات جدیدش،جواب مناسبی توی تمام کاراش برای این افراد میاره که از یه حس بهره گرفته
من شخصا کاملا موافق حرکات جدید توی معماری ایران هستم.ولی نه اینکه حرف اف انگلیسی بشه حرکت فرمیک من و نه اینکه یه حرف از الفبای خودمون بشه حرکت من
نه من متعصب نیستم و در عین حال خیلی هم رو به جلو نگاه می کنم
ثانیا به معماری اسلامی اشاره کردید.با تمام احترامی که برای اساتیدم توی این وادی قائل هستم،شدیدا مخالف با این کلمه هستم.ما چیزی به نام معماری اسلامی ایران نداریم.گنبد و طاق رو نشونه ی معماری اسلامی می دونیم در صورتی که فلسفه ی اینا چیز دیگه ای بوده و هست و متاسفانه و یا خوشبختانه استفاده ی بعضا زیاد برخی معماران ایران اون رو به این نماد تبدیل کرده
این جای صحبت داره ولی در این شکی نیست که ما معماری ایرانی داشتیم که اسلام بعد از ورودش به ایران روش تاثیر گذاشته و می بینیم که تا به امروز از شاخص های معماری دنیا حساب می شن.نمونش میدان نقش جهان و مسجد جامع اصفهان و ده ها اثر دیگه
بحث اینه ما الان اینا رو ول کردیم یه سری از خارج ایران بیان فقط اینارو ببینن و ماهم پز بدیم که عجب فرهنگی داشتیم و عجب هنرمندانی هستیم!
آیا این کل استفاده ما از آثار اینچنینیه؟؟
کلا ما الان دو رویکرد داریم:
یکی اینکه از طاق و گنبد اونا کپی کنیم با مقداری تغییر مقیاس
دوم اینکه همون دیدگاه بالیدن بهشون

و این رو هم اضافه کنم که من به یک میزان به معماری پیش از اسلام و پس از اسلام توی ایران بها می دم چون هرکدوم یه چیزایی دارن که تکرار نشده و خاص محسوب میشه

بحث فرم و اسکیس و چیزهای جدید عالیه و الان هم کسورمون نیاز به اونا داره.ولی بحث اینه وقتی شما از این بحث می کنید که معماری امروز ایران رو با فرم های مدرن و ... رقم بزنید،این سوال مطرح نمیشه که:
اگر این بنا توی یه کشور دیگه ساخته بشه،کسی در نگاه اول دیدن عکس اون متوجه می شه این بنا متعلق به کدوم معماریه؟!!!

پس می بینین که به طور جدی عاجز به جواب دادن به این سوال هستیم...
مشکل معماری امروز هم همینه...

خلق فرم و نشانه ای جدید با تهرنگ داشته های قبلی و اصیل ایرانی و نه لزوما اسلامی



با تفاسیر بسیاری که از معماری مدرن شده،عقب ماندن به قول شما از معماری روز دنیا می تونه این باشه که ما بگیم از آرک دیلی و ... کپی نکنیم و ...
در صورتی که الان ما نیاز به یه سری حرکات جدید داریم
نمونه های فوق العاده ای هم داریم...
نمونه های خوبی هم داریم.نمونه های فوق العاده موفق...
مثلا رضا دانشمیر و ...

بحث خیلی گسترده است و سعی می کنم خیلی توی همه ابعاد بازش نکنم که ایشالا یه نتیجه ای داشته باشه.اگر نیاز به بیان دیتیل ها هم باشه بگید که بازتر کنم براتون....
 

kazhalbonita

عضو جدید
دوست عزیز من با تمام این مطالبی که الان بازگو کردید موافقم و خودم هم به معماری ایرانی اعتقاد دارم نه اسلامی و دلیل تایپ کردن آن فقط برای رچوع به گفته شما بود . اما در مورد معماری مدرن هم منظورم معماری ایرانی مدرن هست که حتماً با توجه به سبکهای خاص ایرانی ادامه خواهد داشت و نماد معماری ایرانی باید در آن آشکار باشد . اما میتوان با خلاقیت در بوجود آوردن یک معماری ایرانی نو که به تقلید از معماران خارجی نباشد دست پیدا کرد در صورتیکه آزادی عمل را به معماران جوان بدهیم بدون ترس از اینکه به معماری ایرانی صدمه می زند چرا که ممکن است از همینجا حرکتی در معماری ایرانی صورت گیرد و افتخارات این زمان را شاهد باشیم . :gol:
----------------------------------
دوست خوبم.خیلی ممنون از توجه به این بحث
بهتره دیگاه خودم رو واضح تر از پست قبل بیان کنم که بهم نزدیکتر بشیم
اولا اینکه گفتید متعصبانه نگاه میکنیم و از معماری روز دنیا عقب می مونیم و ...
باید بگم آیا تعریف شما از معماری روز، معماری توی کشورهایی است که سابقه بناهای تاریخی شون به زور به 200 سال می رسه؟
باید این رو قبول کنیم که معماری یه رشته و نواره که نباید پاره بشه و یدفعه شروع بشه.از داشته ها استفاده می شه و به چیز جدیدی می رسه
حتی زاها حدید هم که کلی مخالف داشت برای برخی حرکات جدیدش،جواب مناسبی توی تمام کاراش برای این افراد میاره که از یه حس بهره گرفته
من شخصا کاملا موافق حرکات جدید توی معماری ایران هستم.ولی نه اینکه حرف اف انگلیسی بشه حرکت فرمیک من و نه اینکه یه حرف از الفبای خودمون بشه حرکت من
نه من متعصب نیستم و در عین حال خیلی هم رو به جلو نگاه می کنم
ثانیا به معماری اسلامی اشاره کردید.با تمام احترامی که برای اساتیدم توی این وادی قائل هستم،شدیدا مخالف با این کلمه هستم.ما چیزی به نام معماری اسلامی ایران نداریم.گنبد و طاق رو نشونه ی معماری اسلامی می دونیم در صورتی که فلسفه ی اینا چیز دیگه ای بوده و هست و متاسفانه و یا خوشبختانه استفاده ی بعضا زیاد برخی معماران ایران اون رو به این نماد تبدیل کرده
این جای صحبت داره ولی در این شکی نیست که ما معماری ایرانی داشتیم که اسلام بعد از ورودش به ایران روش تاثیر گذاشته و می بینیم که تا به امروز از شاخص های معماری دنیا حساب می شن.نمونش میدان نقش جهان و مسجد جامع اصفهان و ده ها اثر دیگه
بحث اینه ما الان اینا رو ول کردیم یه سری از خارج ایران بیان فقط اینارو ببینن و ماهم پز بدیم که عجب فرهنگی داشتیم و عجب هنرمندانی هستیم!
آیا این کل استفاده ما از آثار اینچنینیه؟؟
کلا ما الان دو رویکرد داریم:
یکی اینکه از طاق و گنبد اونا کپی کنیم با مقداری تغییر مقیاس
دوم اینکه همون دیدگاه بالیدن بهشون

و این رو هم اضافه کنم که من به یک میزان به معماری پیش از اسلام و پس از اسلام توی ایران بها می دم چون هرکدوم یه چیزایی دارن که تکرار نشده و خاص محسوب میشه

بحث فرم و اسکیس و چیزهای جدید عالیه و الان هم کسورمون نیاز به اونا داره.ولی بحث اینه وقتی شما از این بحث می کنید که معماری امروز ایران رو با فرم های مدرن و ... رقم بزنید،این سوال مطرح نمیشه که:
اگر این بنا توی یه کشور دیگه ساخته بشه،کسی در نگاه اول دیدن عکس اون متوجه می شه این بنا متعلق به کدوم معماریه؟!!!

پس می بینین که به طور جدی عاجز به جواب دادن به این سوال هستیم...
مشکل معماری امروز هم همینه...

خلق فرم و نشانه ای جدید با تهرنگ داشته های قبلی و اصیل ایرانی و نه لزوما اسلامی



با تفاسیر بسیاری که از معماری مدرن شده،عقب ماندن به قول شما از معماری روز دنیا می تونه این باشه که ما بگیم از آرک دیلی و ... کپی نکنیم و ...
در صورتی که الان ما نیاز به یه سری حرکات جدید داریم
نمونه های فوق العاده ای هم داریم...
نمونه های خوبی هم داریم.نمونه های فوق العاده موفق...
مثلا رضا دانشمیر و ...

بحث خیلی گسترده است و سعی می کنم خیلی توی همه ابعاد بازش نکنم که ایشالا یه نتیجه ای داشته باشه.اگر نیاز به بیان دیتیل ها هم باشه بگید که بازتر کنم براتون....
 

Sina-Arch

عضو جدید
دوست عزیز من با تمام این مطالبی که الان بازگو کردید موافقم و خودم هم به معماری ایرانی اعتقاد دارم نه اسلامی و دلیل تایپ کردن آن فقط برای رچوع به گفته شما بود . اما در مورد معماری مدرن هم منظورم معماری ایرانی مدرن هست که حتماً با توجه به سبکهای خاص ایرانی ادامه خواهد داشت و نماد معماری ایرانی باید در آن آشکار باشد . اما میتوان با خلاقیت در بوجود آوردن یک معماری ایرانی نو که به تقلید از معماران خارجی نباشد دست پیدا کرد در صورتیکه آزادی عمل را به معماران جوان بدهیم بدون ترس از اینکه به معماری ایرانی صدمه می زند چرا که ممکن است از همینجا حرکتی در معماری ایرانی صورت گیرد و افتخارات این زمان را شاهد باشیم . :gol:
بله کاملا موافقم
من هم امیدوارم بتونیم نتیجه ای از این آزادی عملی که توی دانشگاه ها رواج داره بگیریم والا اگر خدایی نکرده همچنان اون سوال من که:
اگر این بنا توی یه کشور دیگه ساخته بشه،کسی در نگاه اول دیدن عکس اون متوجه می شه این بنا متعلق به کدوم معماریه؟!!!


ی جواب بمونه روز مکافات معماری ما خواهد بود....
به امید اون که همچین روزی رو هیچوقت نبینیم...
 

Sina-Arch

عضو جدید
ولی بر این معتقدم که باز گذاشتن دست معماران ایرانی که خودمون باشیم توی همه زمینه ها مناسب نیست و مثلا خلق فرم از روی یه الگوی هندسی اصیل که بحثش رو کردیم می تونه برای ما زنگ خطری باشه که مسیرهای انحرافی رو تشخیص بدیم و برای فردای با اصالت معماری ایرانی به طراحی خودمون ادامه بدیم...
 

kazhalbonita

عضو جدید
به نظر من طرح نوین معماری ایرانی وقتی با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد و در دنیا مطرح شود بی شک نسل حاضر و آیندگان آن را باز خواهند شناخت چون برگرفته از تکنیکهای غربی نخواهد بود و کاملاً منحصر به فرد خواهد شد و استقبال و ادامه روند آن توسط معماران ایرانی با مرور زمان صحه بر این امر خواهد گذاشت .

بله کاملا موافقم
من هم امیدوارم بتونیم نتیجه ای از این آزادی عملی که توی دانشگاه ها رواج داره بگیریم والا اگر خدایی نکرده همچنان اون سوال من که:
اگر این بنا توی یه کشور دیگه ساخته بشه،کسی در نگاه اول دیدن عکس اون متوجه می شه این بنا متعلق به کدوم معماریه؟!!!


ی جواب بمونه روز مکافات معماری ما خواهد بود....
به امید اون که همچین روزی رو هیچوقت نبینیم...
 

Sina-Arch

عضو جدید
به نظر من طرح نوین معماری ایرانی وقتی با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد و در دنیا مطرح شود بی شک نسل حاضر و آیندگان آن را باز خواهند شناخت چون برگرفته از تکنیکهای غربی نخواهد بود و کاملاً منحصر به فرد خواهد شد و استقبال و ادامه روند آن توسط معماران ایرانی با مرور زمان صحه بر این امر خواهد گذاشت .
همه اینا کاملا درست و بجا ولی از نظر من نگاه خیلی آرمانگراییه
ما هم امیدواریم...
 

kazhalbonita

عضو جدید
به نظر من آموزش و دیدن و خلق فرم از روی هر الگویی چه هندسی ،چه طبیعت و چه عناصر در بدو کار منجر به یادگیری اصولهای اولیه می شود که با اقتباس از آنها دید معماران جوان بازتر می گردد که برای خلق آثار مهمتر دست به ابتکاری شایسته فرهنگ خویش بزند . کسیکه زیاد ببیند و تمرین کند و 1000 ایده را بررسی کند به مراتب از کسیکه هیچ نبیند و در حد ابتدایی و محدود کار کند ،در آینده بهتر میتواند طرح های باارزشی را از خود بر جای بگذارد چون فکر و دستش بر اثر تمرین قویتر گشته .... چرا در دانشگاه ما را با آثار و سبک های معماران مشهور و نوع معماریهای موجود آشنا می سازند ؟؟ چون دید ما وسیعتر گردد و آگاهانه سبکی را برای خودمان انتخاب کنیم و پیرو آن باشیم نه اینکه در هر سبکی یک کار ارائه دهیم و یا کپی برداری کنیم که شدیداً با این امر مخالفم ... یعنی با اندیشه جایگاهی در معماری برای خودمان پیدا کنیم و چه خوب است که به حدی برسیم تا با امضاء مشخصی در معماری ایرانی و سازگار با طبیعت حرکتی رو به بالا داشته باشیم و باعث افتخارات این زمان دوره معماری ایرانی باشیم ... و نه تنها نگاه افتخارآمیز ما به گذشته بلکه این افتخارات شامل حال و آینده ما نیز کردد . سپاسگزار از توجه شما


ولی بر این معتقدم که باز گذاشتن دست معماران ایرانی که خودمون باشیم توی همه زمینه ها مناسب نیست و مثلا خلق فرم از روی یه الگوی هندسی اصیل که بحثش رو کردیم می تونه برای ما زنگ خطری باشه که مسیرهای انحرافی رو تشخیص بدیم و برای فردای با اصالت معماری ایرانی به طراحی خودمون ادامه بدیم...
 

kazhalbonita

عضو جدید
ما در دانشگاه یاد میگیریم که بصورت انتزاعی فرمی را خلق کنیم و به کاربرد آن اصلاً فکر نکنیم .... چه بسا همین فرمهایی که برای ما غیر قابل اجرا هستند چالشهای ذهنی را سبب شود که در صدد عملی شدن آن از نظر علمی برآئیم با گسترش دانش خود و تغییراتی در فرم .... من یاد گرفته ام که هیچ ناشدنی وجود ندارد و تلاش و پیگیری و داشتن آگاهی در هر امری باعث کسب آن میشود و منجر به موفقیت می گردد .

همه اینا کاملا درست و بجا ولی از نظر من نگاه خیلی آرمانگراییه
ما هم امیدواریم...
 

auobmohammadi20

عضو جدید
دوست گرامی :این شیوه ی خوبی که ما بااستفاده از خلاقیت ایده ای به وجود بیاوریماگر بیشتر به ایده بسیاری از معماران بزرگ ازجمله لوکوبوزیه وغیره.....باشه بهتره
 

kazhalbonita

عضو جدید
دوست گرامی :این شیوه ی خوبی که ما بااستفاده از خلاقیت ایده ای به وجود بیاوریماگر بیشتر به ایده بسیاری از معماران بزرگ ازجمله لوکوبوزیه وغیره.....باشه بهتره


دوست گرامی آشنا شدن با سبکهای معماران مشهور میتواند نگاه ما را نسبت به معماری وسیعتر سازد اما تقلید و کپی برداری ار آنها معماری ایران زمین را کم رنگ و ادامه این روند باعث نابودی آن خواهد شد ... اما اگر معمار ایرانی بتواند با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی ایران خالق سبکی نوین در معماری گردد و آن را به جهان معرفی کند می تواند چون معماران برجسته هم خود و هم کشور خود را در جامعه معماری مطرح سازد .... چه بسا که شاهد بوده ایم .... نقش یک معمار در جامعه مهندسان به خلاقیت او با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی منطقه او برای ماندگاری یک اثر معماری حائز اهمیت است ...
 

yaldayi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظر من در مورد این طرحی که شبکه ی آموزش نشون داده اینه که ظاهرا طرح از قبل شکل گرفته و فقط برای اینکه بی دلیل نباشه از هنسه ی ایرانی برای مدولار رکدن اون استفاده کرده....هندسه ی ایرانی اعداد مشخص زوایای مشخص و هندسه ها و ترکیب های مشخصی داره...کتاب هندسه های نامتناهی رو اگه دیده باشید به خوبی حرف از این هندسه ها زده.....ایرن طرح رو میشه به هزار نوع هندسه ی دیگه نسبت داد بدون اینکه چیزی ازش کم بشه...هندسه ی ایرانی فقط ریاضی نیست ..تمامی خطوطش با دلیل کشیده شده...این طرح خطوطش با چه دلیلی به این فرم درومده....
در نهایت میتونم بگم اتفاق ناهنجاری توی این شکل نیوفتاده!! میشه ازش استفاده هایی کرد مثلا بدون اون خطوط ارتباطی با هندسه ای کشیدن فقط به درد هنرستانیها میخوره که با ترکیب احجام تا حدودی آشنا بشن.

 

aa11bb

عضو جدید
با سلام
به نظر من این اسکیس برای توجیه فرم خودش اونو به زور وصل کرده به خطوطی که در معماری اسلامی استفاده میشده. به نظر من وقتی ما یه ایده ای به کار میبریم باید به این هم توجه بکنیم که مخاطب هم متوجه ایده ما بشه. حالا به فرض که مخاطب عام متوجه ایدمون نشه ولی دیگه اهل فن که باید بدونن منظور و ایده ما چی بوده. این فرمی که بوجود اومده هرکسی میتونه یه برداشتی ازش داشته باشه و اونو به فرمی تو ذهنش شبیه بدونه. شاید من این فرمو برگرفته از فرم بدن یه کبوتر بدونم یا هرچیز دیگه ای. به نظر من الگو گرفتم از فرم معماری اسلامی دردی رو دوا نمیکنه و مهم اصول معماری گذشته هست و خلاقیت در اینه که اون اصول رو بتونی به زمان حال بیان کنی وگرنه تکرار یا برداشت سطحی از معماری گذشته پیشرفتی برای معماری ما حاصل نمیکنه.
 

memarmemar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. این راه حلی برای ارتقای سطح کیفی معماری ایران در این روزگارنیست (فقط چنگ انداختن به طرخ های هندسیه)نوعی تمرین برای توجه به طرح های هندسی قدیمی وشایدیک تلنگر برای یاداوری همین طرخ های هندسی قدیمی میتونه باشه.:w14:نمیشه گفت همچین طرحی محکومه بالاخره نوعی تمرین میتونه باشه اما برای اسکیس نه به عنوان پیشرفت وحرکت درجهت معماری ایرانی!
 

Similar threads

بالا