[ نقد و نظر معماری] از مونیخ تا کرج !!!

mars

کاربر بیش فعال



این روزها خیلی از ایده ها متاثر از سایتهایی است که معماران آنها را رصد میکنند، و احتمالاً در ضمیر ناخودآگاهشان قدری رسوب میکنند، اما برداشت به منظور ایده گرفتن یک حرفی است و تقلید کامل از ایده و فرم حرفی دیگر !!!
امروز من هم در حال رصدکردن ! همین سایتهای معماری بودم که اتفاقی تصویری توجهم را جلب کرد: عکسهایی از پروژه ی BMW Welt از طرح های Coop Himmelb(l)au که ساختش در سال 2007 در مونیخ به پایان رسیده.
این تصاویر مرا به یاد طرح حبیبه مجدآبادی- نمایشگاه اتومبیل کرج- از انداخت. البته که قیاس بین این دو طرح قیاس مع الفارق است و به نظر میرسد که خانم مهندس خواسته یک جورهایی با طرح آقای Wolf Prix شوخی کند! و این شوخی را با افتخار در سایتهای معماری داخلی و خارجی منتشر کرده. خوب، تا اینجای کار اتفاق چنان مهمی هم نیافتاده و گیرم طرحی از ایشان یا شاید هم اتودی از دانشجویان ایشان مایه ی این شوخی بوده، اما نکته قابل توجه این که در یکی از سایتهای معماری ایرانی، خانم مهندس از سخنان کامران افشار نادری در مورد محسنات این پروژه ی بی نظیر و خلاقانه شاهد آورده، البته در ابتدا فکر کردم که اشتباهی پیش آمده و دور از ذهن مینمود که استاد که سالهاست همراه بزرگترین و سالم ترین مسابقه ی معماری(!) بوده اند همچو تمجیدی از طرح مجدآبادی کرده باشند ولی در اندک جستجویی این متن را در زیر تصویری از پروژه که توسط کامران افشارنادری در فیس بوکشان به اشتراک گذاشته بودند دیدم: " این نمایشگاه اتومبیلی است که معماری اش در سطح دیزاین اتومبیلهای خوب است" !!
با شناختی که از کلام کامران افشار نادری دارم میدانم زیاد شوخ طبع نیست،و اینگونه تحسین ها علتش هر چه باشد از روی بذله گویی نیست و حاکی از نوعی دیدگاه زیبایی شناسانه است، همان دیدگاهی که در مقام داور، کارهای معماران را مورد قضاوت قرار میدهد و به عنوان منتقد به نقد آثار میپردازد!
در این وانفسا و در فضای حرفه ای امروز شایسته است کمی عمیق تر ودقیق تر و بدور از هیجانات و نظرات شخصی و جهت دار- که معمولاً در معماران تازه کار و جوان سراغ داریم - به توصیف آثار معماران بپردازیم.

منبع :Mohammad Badeleh
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
کودوم واسه مونیخه کودوم واسه کرج!
 
بالا