نقد و تحلیل بنای معماری | 05 | مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو

نقد و تحلیل بنای معماری | 05 | مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو

  • عالی

    رای: 0 0.0%
  • خوب

    رای: 1 100.0%
  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • ضعیف

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یه نکته ی دیگه که در مورد این بنا باید بگم (البته از قول استادمون که اونجا رو از نزدیک دیده بود ) درآمد زایی هست اونم از یه راه خیلی ساده.
دوستان گفتن نماسازی چندان زیادی نداره.در حالی که اون پله برقی که روی نما طراحی کرده و در واقع یه بخشی از نماست به طور خیلی اعجاب آوری داره نقش جذب توریست رو باز یمیکنه.طوری که مردم ساعتها صف میکشن تا از این پله برقی بالا برن و پاریس رو از اون بالا ببینن.استاد ما که میگفت من منتظر شدم سر ظهر که هم خلوت تر بود هم ارزون تر سوار شدم و واقعا تجربه ی شگفت انگیزی بود.
واقعا؟!!! چه جالب! من تا حالا به این مورد توجه نکرده بودم که این پله برقی چه دیدی رو میتونه ایجاد کنه!
 
آخرین ویرایش:

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه نکته ی دیگه که در مورد این بنا باید بگم (البته از قول استادمون که اونجا رو از نزدیک دیده بود ) درآمد زایی هست اونم از یه راه خیلی ساده.
دوستان گفتن نماسازی چندان زیادی نداره.در حالی که اون پله برقی که روی نما طراحی کرده و در واقع یه بخشی از نماست به طور خیلی اعجاب آوری داره نقش جذب توریست رو باز یمیکنه.طوری که مردم ساعتها صف میکشن تا از این پله برقی بالا برن و پاریس رو از اون بالا ببینن.استاد ما که میگفت من منتظر شدم سر ظهر که هم خلوت تر بود هم ارزون تر سوار شدم و واقعا تجربه ی شگفت انگیزی بود.
درسته
ولی این مسئله ربطی به نما نداره!! این چیزی که شما میگید توجیه حظور پله برقی توی نماست که با ایجاد کاربری مناسب قابل هضمش کردن. آیا اگه دیدی وجود نداشت هم میشد گفت این نماست؟؟ در آینده که بناهای اطراف بالاتر میرن چی؟
 

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح مركز ژرژ پمپيدو مبتكرانه است و قصد آن بوده كه نمايانگر فناوري جديد باشد. اين ساختمان كلا از فلز و شيشه ساخته شده است و در موارد بسيار نادر از سيمان، گچ، و آجر در آن استفاده شده است. كليه لوله‌كشي‌هاي آب، شوفاژ، و تهويه از روي جداره‌هاي بيرونيديوارها رد مي‌شود و پله‌هاي دسترسي به طبقات آن از نماي بيروني ساختمان مي‌گذرد كه با شيشه پوشانيده شده است. با اين كار هم جنب‌وجوش مردم استفاده‌كننده از بيرون مشهود است و هم قابليت استفاده از فضاي داخلي افزايش يافته است. سه طبقه از هشت طبقه ساختمان كه مختص توفقگاه اتومبيل و تأسيسات ساختمان است در زيرزمين قرار دارد

به نظرتون آیا با دیدن این بنا کاربری اون واسه بیننده مشخص میشود؟
همانطور که گفته شددر آن طيف وسيعي از فراورده‌هاي فرهنگ يعني كتاب، هنرهاي تجسمي، معماري، موسيقي، سينما، و ابداعات صنعتي در دسترس مردم قرار مي‌گيرد؛ با توجه به این کاربری ها آیا حجم قابل قبوله؟!
به نظر بنده در مورد بخش ابداعات صنعتی شاید بشه این لوله کشی های اب و شوفاژ و ... را توجیه کرد..
ولی در کل من هم موافقم که خیلی حالت کارخانه ای گرفته ...آیا برای یه همچین مرکز فرهنگی بزرگی که عملکردهای آن هم بیشتر ظرافت و پویایی(کتاب، هنر, معماری ، موسیقی و سینما ) هست و بخش ابداعات صنعتی کوچکترین بخش مجموعه محسوب میشود ، استفاده از این دلیل برای کانسپت طرح قابل قبوله؟!
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این مرکز تاسیساتو خیلی بروخ میکشه که از پیانو همچین چیزی من ندیده بودم!!!بنظرم اصلا شبیه به کارای پیانو نیست!!
بنظر سازه قوی ای داره ولی به عنوان یه مرکز فرهنگی یه خورده خشنه!!!حس فرهنگ نداره
 

yoolia

عضو جدید
کاربر ممتاز

به نظرتون آیا با دیدن این بنا کاربری اون واسه بیننده مشخص میشود؟
همانطور که گفته شددر آن طيف وسيعي از فراورده‌هاي فرهنگ يعني كتاب، هنرهاي تجسمي، معماري، موسيقي، سينما، و ابداعات صنعتي در دسترس مردم قرار مي‌گيرد؛ با توجه به این کاربری ها آیا حجم قابل قبوله؟!
به نظر بنده در مورد بخش ابداعات صنعتی شاید بشه این لوله کشی های اب و شوفاژ و ... را توجیه کرد..
ولی در کل من هم موافقم که خیلی حالت کارخانه ای گرفته ...آیا برای یه همچین مرکز فرهنگی بزرگی که عملکردهای آن هم بیشتر ظرافت و پویایی(کتاب، هنر, معماری ، موسیقی و سینما ) هست و بخش ابداعات صنعتی کوچکترین بخش مجموعه محسوب میشود ، استفاده از این دلیل برای کانسپت طرح قابل قبوله؟!

این مرکز تاسیساتو خیلی بروخ میکشه که از پیانو همچین چیزی من ندیده بودم!!!بنظرم اصلا شبیه به کارای پیانو نیست!!
بنظر سازه قوی ای داره ولی به عنوان یه مرکز فرهنگی یه خورده خشنه!!!حس فرهنگ نداره
نظر من هم همینه.بیشتر به کارخونه و امثال اون میخوره تا یه مرکز فرهنگی. یه کم نماش اغراق آمیزه و گویای کاربردش نیست.
حالا از نما گذشته کاش پلانشو داشتیم تا روی تقسیم بندیهاش هم بحث کنیم. یه خواهش هم دارم و اون اینکه وقتی مثلا داریم یه بنای فرهنگی رو بررسی میکنیم ریز فضاها،دسترسیها و چیزای دیگه کلا یه فضای مشابه رو در حالت کلی بیان کنیم و بعد با اون بنایمورد بحث مقایسه کنیم.البته این نظر منه تا نظر دوستان چی باشه
 

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منم با نظر همه موافقم در رابطه با اینکه اصلا ساختمون خوشایندی نیست... ولی بنظرم شاید دلیل ساخت این پروژه تو این محل این بوده که اوج "های تکنولوژی" بین سال های 1970-1980 بوده و تو این محله که یه محله قدیمی پاریس هست یک کلیسای به شدت قدیمی و به شدت کلاسیک وجود داره به همین خاطر رنزو پیانو و راجرز این ساختمونو با جدیدترین سبک روز (هایتک)، تو اون سال ها، در تضاد با قدیمی بودن محله و کلیسا ساختن تا با این کارشون اونجارو از یکنواختی در بیارن!
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با توجه به اینکه این بنا در دل بافت سنتی پاریس است پیانو نمای ساختمان را کاملا از شیشه قرار داده است که شهر را بازتاب می کند و خود بنا دیده نمی شود،
نمیدونم تا چه حد این جمله درست باشه!؟یعنی میشه بین این همه فلز و لوله تو شیشه چیزی مشخص بشه؟؟؟
 

arashitect

عضو جدید
منم با نظر همه موافقم در رابطه با اینکه اصلا ساختمون خوشایندی نیست... ولی بنظرم شاید دلیل ساخت این پروژه تو این محل این بوده که اوج "های تکنولوژی" بین سال های 1970-1980 بوده و تو این محله که یه محله قدیمی پاریس هست یک کلیسای به شدت قدیمی و به شدت کلاسیک وجود داره به همین خاطر رنزو پیانو و راجرز این ساختمونو با جدیدترین سبک روز (هایتک)، تو اون سال ها، در تضاد با قدیمی بودن محله و کلیسا ساختن تا با این کارشون اونجارو از یکنواختی در بیارن!
اگر هدف فرایند طراحی معماری نمایش تکنولوژی روز باشد محصول این فرایند دارای تاریخ مصرف خواهد بود.به نظر حقیر این ساختمان تاریخ انقضاش به پایان رسیده .این سبک معماری مثله مد میمونه.در یک دوره زمانی توسط عامه مردم مورد پسند واقع میشه اما با گذشت زمان ناگزیرابتذال جانشین علاقه میشه.
 

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان اینا دو تا از دیتیلای تیر گربر هست که تو این بنا بکارر فته.بهش خوب دقت کنید.خیلی چیزا ازش یاد میگیرید.
(فقط باید ببخشید من همین دو تا رو بیشتر نتونستم بزارم.خیلی دیتیل ازش دارم ولی فرمت بقیشو برای اتچ کردن قبول نمیکرد)
 

پیوست ها

  • cp_det01.jpg
    cp_det01.jpg
    7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • cp_det02.jpg
    cp_det02.jpg
    6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

.After The Rain.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
قبل از هر چیزی عذر خواهی میکنم بخاطر وقفه ای که ایجاد شد...
دیگه فکر میکنم با کمک دوستان تقریبا تحلیل این بنا کامل شده و دیگه حرفی برای گفتن نباشه!
از همه کسانی که در تحلیل این بنا همکاری کردن تشکر میکنم.

خلاصه تحلیل ها ونظرات دوستان در رابطه با مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو:

1. قرار گرفتن بنا در بافت قدیمی پاریس و تبدیل شدن آن محله به مکان توریستی
2. خوشایند نبودن ظاهر بنا با توجه به کاربری آن
3. نمایش تکنولوژی روز (هایتک)
4. به پایان رسیدن عمر ساختمان (از مد افتادن و به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن)


توجه! بنا به درخواست دوستان از این به بعد مدت زمان بیشتری رو برای تحلیل هر بنا اختصاص میدیم!
 
آخرین ویرایش:

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
موافقم....کسی منکر این نیست که جرج پمپیدو یه بنای مدرنه و آغاز گر یک سبک مدرن...اگه راجرز و پیانو این بنا رو طراحی نمیکردن الان سبکی به نام های تک نبود و معمارایی مثل فاستر و کالاتراوا نمی تونستن شاهکاراشون رو در دنیا مطرح کنن.....

خوب شاید وقتی کالاتراوا یا فاستر اولین بنا رو یمزدن به نام اونا سبک میشد
سبک که اینطوری نیس که اول یه نفر اختراع کنه بقیه پیروش بشن که

اون یه نفره ممکنه هر کسی باشه!

اما با وجود ظاهر خلاقانه بنا باز هم فرم این بنا آدم رو مردد می کنه...
واقعا لازم بود (حتی با هدف زنده سازی بافت فرسوده) این ساختمون با این تضاد زیاد به حریم تاریخی بناهای اطراف تجاوز کنه؟؟؟ و یا با یه ظاهر خشک و سازه ای نقش یک بنای فرهنگی و هنری رو بازی کنه؟؟!! :whistle:
شاید اینم از اون مسائلی هست که معمارا اختلاف نظر زیادی در بارش دارن:)

خیر مردود نمیکنه
در سلیقه ای بودن داوری شی نیست، این طرح برای ه مسابقه بوده، کما اینکه اگه مسابقه ای در کار نبود، شاید هیچوقت دستندرکاران پروژه رو به جوانان تازه کار آن زمان ینی راجرز و پیانو نمی سپردند

[
QUOTE=.After The Rain.;4242919]منم با نظر یولیا موافقم... تو این بنا ما زیبایی سازه ای رو به صورت خیلی افراطی می بینیم، برای جذب مردم میتونستن یه کم لطیف تر هم کار کنن...![/QUOTE]

خوب این بنا ذاتا برای جذب مردم ساخته نشد، این بنا ساخته شد تا پاسخگوی نیاز های پژوهشی مردم باشه، بگذریم از اینکه امروزه توریستی شده، یا بهتره بگیم گذر زمان رد ارزشمند شدنش دخیل بوده!

یه نکته ی دیگه که در مورد این بنا باید بگم (البته از قول استادمون که اونجا رو از نزدیک دیده بود ) درآمد زایی هست اونم از یه راه خیلی ساده.
دوستان گفتن نماسازی چندان زیادی نداره.در حالی که اون پله برقی که روی نما طراحی کرده و در واقع یه بخشی از نماست به طور خیلی اعجاب آوری داره نقش جذب توریست رو باز یمیکنه.طوری که مردم ساعتها صف میکشن تا از این پله برقی بالا برن و پاریس رو از اون بالا ببینن.استاد ما که میگفت من منتظر شدم سر ظهر که هم خلوت تر بود هم ارزون تر سوار شدم و واقعا تجربه ی شگفت انگیزی بود.

بله درآمد زایی
ما در کشور خودمون با هزاران سال قدمت ، بناهای دست اول و جاذبه های طبیعی داریم که نتونستیم خوب به عنوان جذب توریست مطرحش کنیم
حاا یه بنای معماری با ظاهرش مشتری جذب کرده و سپس گردشگر، چرا که نه؟

ولی این مسئله ربطی به نما نداره!! این چیزی که شما میگید توجیه حظور پله برقی توی نماست که با ایجاد کاربری مناسب قابل هضمش کردن. آیا اگه دیدی وجود نداشت هم میشد گفت این نماست؟؟ در آینده که بناهای اطراف بالاتر میرن چی؟

مگه میشه دید وجود نداشته باشه؟ ینی دنیا اخر میشه؟ گمانم منظور شما اینه که شایددید مناسب وجود نداره که این در مورد شهر پاریس! شاید خودت باید اونجا باشی تا بشه بهتر قضاوت کرد
شایدم با ارزشمند شدن این بنا و درامد زاییش ، شهرداری به فکر بالا و پایین رفتن ساختمونای اطراف بیفته!




به نظرتون آیا با دیدن این بنا کاربری اون واسه بیننده مشخص میشود؟
همانطور که گفته شددر آن طيف وسيعي از فراورده‌هاي فرهنگ يعني كتاب، هنرهاي تجسمي، معماري، موسيقي، سينما، و ابداعات صنعتي در دسترس مردم قرار مي‌گيرد؛ با توجه به این کاربری ها آیا حجم قابل قبوله؟!
به نظر بنده در مورد بخش ابداعات صنعتی شاید بشه این لوله کشی های اب و شوفاژ و ... را توجیه کرد..
ولی در کل من هم موافقم که خیلی حالت کارخانه ای گرفته ...آیا برای یه همچین مرکز فرهنگی بزرگی که عملکردهای آن هم بیشتر ظرافت و پویایی(کتاب، هنر, معماری ، موسیقی و سینما ) هست و بخش ابداعات صنعتی کوچکترین بخش مجموعه محسوب میشود ، استفاده از این دلیل برای کانسپت طرح قابل قبوله؟!

این حرف صحیحه که ظاهر بنا باید عملکرد داخل رو نشون بده ، منظور اینکه با هم هماهنگی داشته باشند اما اگه قراره با دیدن بنا داخل اون رو بدونیم چه خبره باید برگردیم به طراحی خانه ی اردک رابرت ونتوری. میشه اردک ساخت و گفت اینجا محل پرورش اردکه؟میشه ساندویچ ساخت و گفت اینجا ساندویچ فروشیه؟
شاید خواستن با کوچک کردن فضای صنعتی و بزرگ جلوه دادنش در نما نوعی تضاد ایجاد کنند!


این مرکز تاسیساتو خیلی بروخ میکشه که از پیانو همچین چیزی من ندیده بودم!!!بنظرم اصلا شبیه به کارای پیانو نیست!!
بنظر سازه قوی ای داره ولی به عنوان یه مرکز فرهنگی یه خورده خشنه!!!حس فرهنگ نداره

خوب البته این کار اولش به عنوان یک کار بزرگ و جهانی بوده، خیلی جسارت داشته، بعد ها که این کارو نکرده نه؟

با توجه به اینکه این بنا در دل بافت سنتی پاریس است پیانو نمای ساختمان را کاملا از شیشه قرار داده است که شهر را بازتاب می کند و خود بنا دیده نمی شود،
نمیدونم تا چه حد این جمله درست باشه!؟یعنی میشه بین این همه فلز و لوله تو شیشه چیزی مشخص بشه؟؟؟

قطعا بله، جمله ای که بولد کردین جواب خیلی خوبیه برای سوالات بالا

اگر هدف فرایند طراحی معماری نمایش تکنولوژی روز باشد محصول این فرایند دارای تاریخ مصرف خواهد بود.به نظر حقیر این ساختمان تاریخ انقضاش به پایان رسیده .این سبک معماری مثله مد میمونه.در یک دوره زمانی توسط عامه مردم مورد پسند واقع میشه اما با گذشت زمان ناگزیرابتذال جانشین علاقه میشه.

هر محصول یک تاریخ تولید نداره؟
اگه جواب بله هست پس بهتره وجود داشته باشه، کما اینکه ما هنوز انقضایی ازش ندیدیم اما خط تولید چرا

اکثر نقد هایی که بهش وارد شد برمیگرده به همون موقع که ساخته شد. تازه الان پذیرفته شده که جذب گردشگر کرده

قبل از هر چیزی عذر خواهی میکنم بخاطر وقفه ای که ایجاد شد...
دیگه فکر میکنم با کمک دوستان تقریبا تحلیل این بنا کامل شده و دیگه حرفی برای گفتن نباشه!
از همه کسانی که در تحلیل این بنا همکاری کردن تشکر میکنم.

خلاصه تحلیل ها ونظرات دوستان در رابطه با مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو:

1. قرار گرفتن بنا در بافت قدیمی پاریس و تبدیل شدن آن محله به مکان توریستی
2. خوشایند نبودن ظاهر بنا با توجه به کاربری آن
3. نمایش تکنولوژی روز (هایتک)
4. به پایان رسیدن عمر ساختمان (از مد افتادن و به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن)

تحلیل یک بنا هیچوقت کامل نمیشه
همین الان اگر بخواین بنا رو نقد و تحلیل کنید، همون حرفای گذشته رو مکتوب میکنید؟
مسلما خیر
گرچه من نقد دیدم اما تحلیل خیر

با سپاس از شروع این بحث و با سپاس از فعالیت دوستان عزیز
بازم می گم که پیشنهادات و انتقادات در کنار هم قابل قبولند، من در پی تحلیل و نقد بیشتری از این بنا هستم ، و از سایر دوستان تقاضا می کنم بیان بیشتر صحبت کنند
 

ali barforoosh

عضو جدید
سلام . می خواستم بدونم پلان های ژرژپمپیدو رو کسی داره بهم بده ؟ هرچقدر توی ساست هی دیگه دنبالش گشتم پیدا نکردم ممنون میشم کسی اونارو بهم بده
 

seyyedaref

عضو جدید
سلام داداش عکسای تحلیل پلانا رو نمایش نمیده میشه برام بفرستی/////////////
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا