نقد آهنگهاي ايراني-----> همگي بياين تو

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:gol:سلام:gol:

همينطور كه از اسمش پيداست نقد آهنگهاي ايرانيه.

اين تاپيك رو ايجاد كردم تا هر كسي راجع به هر آهنگ ايراني كه از نظرش مورد نقد و

انتقاده و يا پيشنهادي هست رو در اينجا بگه ***( لطفا در اين تاپيك اسپم نكنيد)***

با تشكر
:w27::w27::w27:
 

معمار67سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
به به چه تاپیک جالبی مرسی خانمی.

در مورد شادمهر شادمهرباز بهتر می تونه نظر بده.
صدای شادمهر اولین صدایی بود که دوست داشتم هنوزم دارم به نظر من ترانه هایی که با احساس توامند توی کاراش خیلی می گیرن و من دوستشون دارم مثل همین تقدیر ولی به نظرم این جور آهنگهاش کم شده شادمهر اگه بخواد خوب بخونه واقعا می ترکونه ولی از وقتی رفته اونور ترانه های آبکیش زیاد شدن.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به عقيده من صداي شادمهر خيلي عاليه ته آهنگهاش يه ناراحتي و غمگيني خاصي داره كه به خوبي از آهنگاش اينو ميشه فهميد شادمهر خودش صاحب سبكه يعني ميتونه در آينده با ايده ها و ابتكارات جديدش آهنگاي بهتري رو به بازار بده به عقيده من تخصص شادمهر بيشتر توي آهنگسازيه البته نه اينكه صداي خوبي نداشته باشه اصلا اما اين نظر من بود.

نظر شما چيه؟؟؟
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از خانم مهندس عزيز :gol:

راستش اول كه اسم تاپيكو ديدم خوشحال شدم آخه خيلي وقته كه تو سرمه يه تاپيك واسه نقد آلبوماي ايراني بسازم اين تاپيكو ديدم فكر كردم همون چيزيه كه دنبالش بودم ، ولي وقتي اومدم توش ديدم نقد آهنگ نيست نقد كلي آثار يه خواننده ست و در واقع نقد خواننده ست نه نقد آهنگ !

به هر حال اينم تاپيك جالبيه و ميتونه مفيد هم باشه

شادمهر در حال حاضر آبروي موسيقي پاپ ماست و ميتونم بگم موسيقي پاپ (حد اقل داخل كشور )وجودشو مديون شادمهره ...اما در مورد شادمهر من هرچي بگم دوستان ميذارن رو حساب تعصب واسه همين ترجيح ميدم از خواننده ي بعدي وارد بحث نقد بشم :victory:
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون از خانم مهندس عزيز :gol:

راستش اول كه اسم تاپيكو ديدم خوشحال شدم آخه خيلي وقته كه تو سرمه يه تاپيك واسه نقد آلبوماي ايراني بسازم اين تاپيكو ديدم فكر كردم همون چيزيه كه دنبالش بودم ، ولي وقتي اومدم توش ديدم نقد آهنگ نيست نقد كلي آثار يه خواننده ست و در واقع نقد خواننده ست نه نقد آهنگ !

به هر حال اينم تاپيك جالبيه و ميتونه مفيد هم باشه

شادمهر در حال حاضر آبروي موسيقي پاپ ماست و ميتونم بگم موسيقي پاپ (حد اقل داخل كشور )وجودشو مديون شادمهره ...اما در مورد شادمهر من هرچي بگم دوستان ميذارن رو حساب تعصب واسه همين ترجيح ميدم از خواننده ي بعدي وارد بحث نقد بشم :victory:

خوب اول از همه ممنونم از شما كه در بحث ما شركت كردين

بايد بگم اينجا نقد آهنگهاي شادمهره نه خود شادمهر دوست من:gol:

ما كاري به خود شادمهر نداريم بحث ما راجع به كاراي اخير شادمهره همونطور كه در بالا هم بهش اشاره كردم درسته؟

حالا دلم ميخواد با همكاري شما كمي كمي تخصصي ترش كنيم و وارد جزئيات اهنگاي اين خواننده محبوب بشيم البته به لحاظ تئوري موسيقي و سبك شادمهر

نظرتون چيه؟
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

شادمهر خواننده خیلی خیلی خیلی قابلیه. حرف نداره. آهنگهاشم یکی از یکی بهتر.


منم موافقم با حرفتون اما دلم ميخواد راجع به آهنگاي اين خواننده صحبت بشه نه خود

خواننده به نظر شما از چه جهت
آهنگاي شادمهر عزيز خوب هستن؟
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب اول از همه ممنونم از شما كه در بحث ما شركت كردين

بايد بگم اينجا نقد آهنگهاي شادمهره نه خود شادمهر دوست من:gol:

ما كاري به خود شادمهر نداريم بحث ما راجع به كاراي اخير شادمهره همونطور كه در بالا هم بهش اشاره كردم درسته؟

حالا دلم ميخواد با همكاري شما كمي كمي تخصصي ترش كنيم و وارد جزئيات اهنگاي اين خواننده محبوب بشيم البته به لحاظ تئوري موسيقي و سبك شادمهر

نظرتون چيه؟
ميدونم دوست گلم ، ولي محدوده ي نقد مشخص بشه بهتره ...مثلا" بگيم ميخوايم آلبوم تقدير شادمهرو نقد كنيم (همون طور كه شما گفتين كاراي اخيرش) بعد يكي يكي آهنگاي اين آلبومو بذاريم جلومون نقد كنيم ... اگه اينجوري باشه من هم با علاقه تو بحث شركت ميكنم و از نظرات دوستان هم استفاده ميكنم :gol:
 
منم موافقم با حرفتون اما دلم ميخواد راجع به آهنگاي اين خواننده صحبت بشه نه خود

خواننده به نظر شما از چه جهت آهنگاي شادمهر عزيز خوب هستن؟[/quot



من که گفتم آهنگهای شادمهر یکی از یکی بهتره. اصلا نمیشه یدونه رو انتخاب کرد. آهنگهای شادمهر رو باید با دلت گوش کنی نه با گوش.
در مورد رضا صادقی و محسن چاووشی هم همین نظر رو دارم.
 

mohammadreza_سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم موافقم با حرفتون اما دلم ميخواد راجع به آهنگاي اين خواننده صحبت بشه نه خود

خواننده به نظر شما از چه جهت
آهنگاي شادمهر عزيز خوب هستن؟

ميدونم دوست گلم ، ولي محدوده ي نقد مشخص بشه بهتره ...مثلا" بگيم ميخوايم آلبوم تقدير شادمهرو نقد كنيم (همون طور كه شما گفتين كاراي اخيرش) بعد يكي يكي آهنگاي اين آلبومو بذاريم جلومون نقد كنيم ... اگه اينجوري باشه من هم با علاقه تو بحث شركت ميكنم و از نظرات دوستان هم استفاده ميكنم :gol:
منم با شادمهر موافقم بهتره هر آهنگ رو جدا نقد کنیم نه خواننده رو کلی:gol:
چون خواننده ای مثل شادمهر هم آهنگ آدم فروش و عروسک رو داره هم آهنگ پرپرواز و تقدیر
به جرات میتونم بگم پرپرواز یکی از قشنگ ترین آهنگایی که تاحالا شنیدم
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كاش ميشد سطح علمي جامعه تغيير ميكرد و افراد به همه لحاظ ميتونستن نظر خودشون رو بيان كنن. اين رو هم بگم طرفدار بودن تنها ملاك نيست بايد ملاك بهتري براي دلنشين بودن آهنگي داشته باشيم تا بتونيم ارزيابي كنيم كه آيا خودمونو گول زديم يا واقعا آهنگ داراي ارزش بوده؟

شايد حرفام بي ربط به موضوع تاپيكم نباشه اما كسايي كه ساز ميزنن حتما از موسيقي چيزي مي دونن پس زمانش كه برسه بايد خودشونو محك بزنن نمونش اينجور جاهاست كه واسه خود آدم يه اعتماد به نفس بوجود مياد و به اين باور ميرسه كه جاي پيشرفت داره چون تونسته علت چيزي رو تجزيه و تحليل كنه.
من توي تاپيك فقط ميخوام اين رو به خودمون ثابت كنم. خيلي دوست دارم من از شما چيزايي رو ياد بگيرم و شما هم از اندك دانش من استفاده كنيد اينجوري علمي تر نيست؟؟؟

بياييد يكم ديدمون عميق تر باشه نه بر اساس ظاهر بگيم خوبه خوبه آخه به چه دليل خوبه تا حالا اينو از خودتون پرسيديد خوب فكر كنم اينجوري ذهن آدم باز ميشه و ميتونه نقد كنه و ريشه و علت زيبايي آهنگي رو پي ببره!
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگه دقت كرده باشيد شادمهر اكسر آهنگاش از آكوردهاي بسيار ساده استفاده ميكنه مثلا Am , G , F , E و....... يعني پيچيده نيست اما در كل آهنگاش به دل ميشينه.

نمونش آهنگ هزار و يك شب از شادمهر عزيز:


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هزار و يکشب ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (شادمهر عقيلی[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif])
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Key of: Em - 4/4
:Intro (*)
(Em Am D Em C Am Bm Em)

....... Em ..... Am .... G ......................... Em ......... Am .... Em
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هوای گريه دارم تو اين شب بی پناه .......... دنبال تو ميگردم دنبال يک تکيه گاه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Em ... D ......................................... Am ........ D ................ Am
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دنبال اون دلی که تنهايی رو ميشناسه ...... دستهای عاشق من لبريز التماسه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Em .... D ...... Am ...... G .................. Em ... Bm ..... Em ... Bm
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هزار و يکشب من پر از صدای تو بود .......... گريه هر شب من فقط برای تو بود[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] (۲)

(*) - (۲)

Bm .......... Am .... Bm ....... Em ............. C ....... D ................... Bm
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سکوت شيشه ايمو صدای تو ميشکنه ...... تو آسمون عشقم شعر تو پر ميزنه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif].................. Em ........ Am ...... Bm ......................... Em .. C ....... D
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با تو دل سياهم به رنگه آسمونه .............. تو بغض من ميشکنن شعرهای عاشقونه[/FONT]
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

AMبی تو تو اینDM شبهای بدگریمF دیگهGدر نمیاد AMحرف غم انگیزه DMدلم جزتو Fکسی GرونمیخوادAM
DMاز چی بگم تا دلAM من لحظه ایG آروم بگیره DM دیو سیاه غصه هام AMتوی کدوم Gشب میمیره
از چی بگم AMوقتی دلم Gاز دل تو Fدور میمونه DM وقتی AMکه قلب پاک Gتو هیچی ازم Fنمی دونهDM
EMمیخونم به خدا می خونم از Fچشای معصوم DMتو حرفای تو رو EM
EM می دونم به خدا میدونم اون Fکه جدا کرده DMروحمو قلب تو EMرو Am
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کسری اطلاعات درباره سازی که در کلیپ مشکوک شادمهر مینوازه :
سازی که فکر کنم همه از شنیدنش خوششون اومده . سازی که تقریبا تو 90% آهنگ به گوش میرسه سازی به نام ماندولین ولی قبل از ماندولین باید راجع به دو ساز دیگه هم بدونید تا خوب متوجه شید که ماندولین چیه اول عود که همه راجع بهش آشنایی دارید یک ساز خوش صدا که مهم ترین ساز جهان عرب میباشد ساز دومی که باید راجع بهش بدونید لوت هست که در واقع از عود عربی قرن 13 تقلید شده (در اوروپا) . عود و لوت از لحاظ ظاهر بسیار شبیه به هم هستند صدای لوت بر خلاف عود بسیارشبیه به گیتار هست ولی یه مقدار زیر تر لوت یکی از سازهای مهم اروپا در قرن های 16 تا 17 میلادی بوده . صدایی ضعیف ولی پر ارتعاش . صاف و روشن حالا که از این دوتا ساز اطلاعاتی گرفتید میریم سراغ ماندولین ماندولین از لوت گرفته شده و دارای 4 دسته سیم هست که مثل ویالون کوک میشوند که جنس کاسه طنینی گلابی شکلش معمولا از پوسته لاک پشت تهیه میشه و وسعت صدایی حدود 2.5 اوکتاو داره و معمولا در تک نوازی ها ازش استفاده میشه
http://themandolinhut.com/kentucky km 675 mandolin 4.jpg

--------------------------
و اما درباره ماشینی که شادمهر در کلیپ سوارشه :
همون ماشین معروف پییرز برازنان در سری فیلم های جیمز باند ( 007 )
آستون مارتین مدل: V8 vantage
http://www.astonmartin.com/content/allsites/images/_P9J3733_18551bf6-ce52-43f8-89d4-e75b59bdf46a.JPG
که در رای گیری وب سایت معتبر Car Design News رتبه اول طراحی رو یدک می کشه
قیمت تقریبی:110,000 دلار
اینم سایتش:
http://www.astonmartin.com/eng/thecars/v8vantage

پس از روزها انتظار بالاخره مشکوک از شبکه ی طپش پخش شد. برای دریافت ویدیو با ریزولیشن بالا از لینک های زیر اقدام به دانلود کنید. ویدیوی زیر از شبکه ی طپش برای دریافت قرار داده شده :

-- دریافت ویدیو با کیفیت بالا
:http://mashkook.shadmehr.us/M-MQ.zip
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب خانوم مهندس عزيز با معرفي ماندولين تا حدودي حق رو در مورد آهنگ مشكوك كه انتقادهاي زيادي بهش ميشه ادا كرد منم واسه شروع ، تحليلي از دو تا آهنگ ((خيال)) و (((شيلا)) رو مينويسم

بدون شك آهنگ خيال يكي از آهنگاي تاپ آلبوم تقديره و طرفداراي زيادي هم داره ، يكي از انتقادهايي كه بعد از خروج شادمهر از ايران زياد بهش شده انتخاب ترانه هاي سبك براي آهنگاشه ولي از نقاط قوت آهنگ خيال ترانه ي زيباشه كه شاعرش خانم الناز اسفندفره ...

اما بريم سراغ جزئيات آهنگسازي آهنگ خيال...سبك آهنگ تلفيقي از سبكهاي پاپ و راكه . از سازهاي مورد استفاده تو اين آهنگ ميشه به گيتار (آكوستيك) ، گيتار الكتريك ، گيتار بيس و درام اشاره كرد. همونطور كه ميبينيم شادمهر بيس كارو روي گيتار گذاشته و با ريتمهايي خاص آهنگ رو پر كرده . در ابتدا آهنگ با تلفيق ملودي و آكورد شروع ميشه كه با گيتار آكوستيك زده ميشه. البته آكوردها بصورت يك ضربه زده ميشه و از آرپژ استفاده نشده .
در ادامه صداي شادمهر با آكوردهايي كه توسط گيتار الكتريك و آكوستيك زده ميشه همراه ميشه و بيشتر آهنگ تحت تاثير صداي گيتار الكتريك قرار ميگيره البته در كنار آكوردها ، ملوديهاي كوتاهي هم بكار رفته كه اونم با گيتار الكتريك زده ميشه و در ثانيه 42 همراه با نت های طولانی که شادمهراجرا میکنه ( در کلمه ی "مجبوری") نت هایی هم با گیتار الکتریک نواخته میشه.در دقیقه ی 01:09 بازم شاهد همین حرکت ( در اجرا ی کلمه ی "میمونم") هستیم و در دقیقه ی 01:14 شادمهر قسمتی از شعر رو به شکلی جالب (شبیه به دکلمه) و با حس وحالی خاص می خونه و همراه با اون آکورد هایی با گیتار نواخته میشه.در این تیکه از آهنگ ما فقط و فقط صدای دو چیز رو میشنویم : صدای شادمهر وگیتار !
شادمهر قبلا" با آهنگهاي ديگه اي (مثل ستاره) نشون داده كه استاد خوندن با تك نوازي گيتاره :w16:
در ادامه آهنگ دوباره مثل اولش تکرار میشه و در نهایت به پایان میرسه. من فكر ميكنم اگه شادمهر اين كارو نميكرد و به جاي تكرار همون بيت ها، از بيت هاي جديدي روي بقيه ي آهنگ استفاده ميكرد قشنگتر بود ...شايدم مشكل از شعره بوده كه بيتهاش كوتاهه !
 
آخرین ویرایش:

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب خانوم مهندس عزيز با معرفي ماندولين تا حدودي حق رو در مورد آهنگ مشكوك كه انتقادهاي زيادي بهش ميشه ادا كرد منم واسه شروع ، تحليلي از دو تا آهنگ ((خيال)) و (((شيلا)) رو مينويسم

بدون شك آهنگ خيال يكي از آهنگاي تاپ آلبوم تقديره و طرفداراي زيادي هم داره ، يكي از انتقادهايي كه بعد از خروج شادمهر از ايران زياد بهش شده انتخاب ترانه هاي سبك براي آهنگاشه ولي از نقاط قوت آهنگ خيال ترانه ي زيباشه كه شاعرش خانم الناز اسفندفره ...

اما بريم سراغ جزئيات آهنگسازي آهنگ خيال...سبك آهنگ تلفيقي از سبكهاي پاپ و راكه . از سازهاي مورد استفاده تو اين آهنگ ميشه به گيتار (آكوستيك) ، گيتار الكتريك ، گيتار بيس و درام اشاره كرد. همونطور كه ميبينيم شادمهر بيس كارو روي گيتار گذاشته و با ريتمهايي خاص آهنگ رو پر كرده . در ابتدا آهنگ با تلفيق ملودي و آكورد شروع ميشه كه با گيتار آكوستيك زده ميشه. البته آكوردها بصورت يك ضربه زده ميشه و از آرپژ استفاده نشده .
در ادامه صداي شادمهر با آكوردهايي كه توسط گيتار الكتريك و آكوستيك زده ميشه همراه ميشه و بيشتر آهنگ تحت تاثير صداي گيتار الكتريك قرار ميگيره البته در كنار آكوردها ، ملوديهاي كوتاهي هم بكار رفته كه اونم با گيتار الكتريك زده ميشه و در ثانيه 42 همراه با نت های طولانی که شادمهراجرا میکنه ( در کلمه ی "مجبوری") نت هایی هم با گیتار الکتریک نواخته میشه.در دقیقه ی 01:09 بازم شاهد همین حرکت ( در اجرا ی کلمه ی "میمونم") هستیم و در دقیقه ی 01:14 شادمهر قسمتی از شعر رو به شکلی جالب (شبیه به دکلمه) و با حس وحالی خاص می خونه و همراه با اون آکورد هایی با گیتار نواخته میشه.در این تیکه از آهنگ ما فقط و فقط صدای دو چیز رو میشنویم : صدای شادمهر وگیتار !
شادمهر قبلا" با آهنگهاي ديگه اي (مثل ستاره) نشون داده كه استاد خوندن با تك نوازي گيتاره :w16:
در ادامه آهنگ دوباره مثل اولش تکرار میشه و در نهایت به پایان میرسه. من فكر ميكنم اگه شادمهر اين كارو نميكرد و به جاي تكرار همون بيت ها، از بيت هاي جديدي روي بقيه ي آهنگ استفاده ميكرد قشنگتر بود ...شايدم مشكل از شعره بوده كه بيتهاش كوتاهه !

كارت حرف نداشت :w27::w27:
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
بريم سراغ آهنگ شاد و جالب شيلا...

سبك اين آهنگ سانگ پاپ هست ( كه آرش هم در اين سبك چندين آهنگو خونده) و ميشه گفت آهنگ شيلا بيشتر مختص جووناست ! البته شعر اين آهنگ مثل آهنگ های دیگه نیست که فقط جنبه ی شادی و دنس داره.
آهنگ در ابتدا با ریتمی خاص شروع میشه و بعد شادمهر شروع به خوندن میکنه. نکته ی بسیار جالبی که این آهنگ داره اینه که یه صدای هم خوان در طول آهنگ قسمت های خاصی رو در انتهای مصرع ها اجرا میکنه که بعضی از اون قسمت ها رو خود شادمهر اجرا میکنه.

اما اشتباهی که در این آهنگ اتفاق افتاده و فکر کنم کمتر کسی هم متوجهش شده در ثانیه ی 01:06 هست.
در این لحظه شادمهر میگه: (( اگه بخوای همیشه...)) . به کلمه ی همیشه دقت کنین و حالا به صدای پس زمينه يي که معمولآ انتهای کلمات رو میخونه توجه کنین...
صدای پس زمینه بايد بگه: ((شه...)) یا بگه (( اه...)) اما ما اینو میشنویم: ((روز...)) !!!
حالا چرا اشتباهه ؟!
در واقع این کلمه ی "روز..." که در این لحظه میشنویم مربوط به ثانیه ی 00:34 هست که اشتباهی در اینجا هم کپی شده واین اشتباهی بوده که نمی دونم چطور شادمهر با اين همه وسواسي كه داره متوجه اون نشده...البته با اينكه كلمه ي ((روز)) با نت اجرا شده در اون قسمت همخوني نداره ولي به هيچ وجه باعث فالش شدن آهنگ نميشه چون از گام خارج نشديم...

به هر حال اين بزرگترين ايراديه كه ميشه از اين آهنگ گرفت. هرچند كه گوش 99% كسايي كه اين آهنگو ميشنون اصلا" متوجه اين اشتباه نميشه !

و اما در ادامه در دقیقه ی 01:35 شاهد ملودی زیبایی از گيتار آكوستيك هستیم و پس از اون آهنگ با روال قبلی ادامه پیدا می کنه و به اتمام میرسه.
نكته يي كه بايد بهش اشاره كرد وجود افكتهاي خاص و جالب روي صداي شادمهر هست...ميشه گفت اين آهنگ بيشتر تمركزش روي صداي خواننده بوده تا سازها .

فعلا" اين دو تا اهنگ باشه در پستاي بعد به نقد بقيه آهنگها هم ميپردازم
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آهنگ یه کاری کن

آهنگ یه کاری کن از اون دسته آهنگ هایی هست که از آهنگسازی و تنظیم بسیار خوبی برخورداره و یک کار کاملآ حرفه ای است که در اون تنوع ساز هم به چشم میخوره. از ساز های مورد استفاده در این آهنگ میشه به گیتار , ویلون , ماندولین , گیتار بیس , کیبورد (یا پیانو), و جاز اشاره کرد. در ابتدا,آهنگ به طور غافلگیر کننده ای با صدای ویالون شروع میشه که با پاساژهای متعدد (سه پاساژ) مخاطب رو تحت تاثیر قرار میده و همراه با شروع ویلون زدن و صدای جاز, یک زیر صدای ضعیفی هم میشنویم که مربوط به پاساژی هست که با پیانو (ممکنه کیبورد باشه, چون میشه کیبورد رو براساس رنگ صدای پیانو تنظیم کرد)درثانیه ی 00:18 نواخته میشه و این پاساژ رو در ادامه ی آهنگ هم در چندین قسمت میشنویم. همراه همه ی این ساز ها که ملودی بسیار زیبای ویلون رو همراهی میکنند آکورد هایی هم با گیتار نواخته میشه.که در اینجا شادمهر حرکت رول رو انجام میده یعنی پیک یا مضراب رو از بالا به پایین روی سیم های گیتار میکشه .البته ولوم یا بلندی صدای اون مثل پیانو خیل کم هست ولی اگه کمی دقت کنین متوجه میشین. در ادامه شادمهر شروع به خوندن شعر میکنه : "یه کاری کن که میتونی,یه خونه شو تو ویرونی" که در واقع از معشوق خودش در خواست کمک و یاری می کنه که این کمک میتونه بودن در کنارش و تنها نگذاشتن او باشه و در ادامه گفته میشه:"کجا دیدی که تنهایی غماشو با خودش برده" که در اینجا از اینکه تنها مونده دلگیره و این تنهایی رو دلیل غم و اندوه خودش میدونه.
به نظر من شادمهر تقریبآ در هر آهنگی رنگ صداشو مقداری تغییر میده طوری که مخصوص اون آهنگ بشه و حس و حال اون آهنگ رو با خودش داشته باشه .مثلآ در این آهنگ صداشو غمگین تر کرده و سعی کرده در ادای کلمات هم تاکید بیشتری داشته باشه. یا مثلآ در قسمت هایی از آهنگ ترس صداشو ملایم تر کرده و یا در آهنگ سبب صداشو سوزناک تر کرده که در واقع یکی از دلایل تفاوت و تنوع آهنگ هایی که شادمهر می خونه همین عوض کردن و تغییر دادن رنگ و حس صداست. اما نکته ای که جا افتاده و باید بگم در ثانیه ی 00:29 هست. در قسمتی که گفته میشه: "از این بیشتر نپرس از عشق"که در اینجا یک زیر صدا,صدای شادمهر رو همراهی می کنه که زیبایی این قسمت از اجرا رو چند برابر میکنه.این زیر صدا که در واقع خود شادمهر اونو اجرا میکنه در اوکتاوی بالاتر از همین گام هست که در اون نت ها زیرتر ادا میشوند.اگر بگیم صدای شادمهر هم یک ساز هست اشتباه نکردیم!
در ثانیه ی 00:41 شادمهر همین کار رو برای قسمت دیگه ای از شعر انجام میده و با سوز صدای خودش حس حسرت و تنهایی رو به طور کامل به مخاطب منتقل میکنه. در ثانیه ی 01:02 در ادای کلمه ی "ده" (در انتهای کلمه ی "برده") شاهد تحریر بسیار دقیق و زیبایی هستیم. میدونین چرا گفتم دقیق؟ چون نه تنها از گام آهنگ خارج نمیشه بلکه ولوم صدای خودش رو همراه با کم شدن صدای اصلی آهنگ کم میکنه.اگر بخوام تخصصی تر توضیح بدم در این قسمت در حقیقت شادمهر داره دینامیک آهنگ رو رعایت میکنه و ولوم صدای خودش رو با ولوم آهنگ که اصطلاحآ در حال
Fade Out شدنه (کم شدن ولومه)تطبیق میده و پایین میاره که این کار جدآ تحسین برانگیزه. البته در آهنگ های بسیاری شاهد همچین تکنیکی بودیم.مثل آهنگ تقدیر (در انتهای کلمه ی "نشی" در پایان آهنگ). در ادامه ی آهنگ و در ثانیه ی 01:07 ملودی بسیار زیبا و دل انگیزی با ساز ماندولین نواخته میشه که میدونم جماعتی اسیر صدای این ساز هستند (مثل خودم). البته من فکر میکنم یه افکت Reverb هم روی صدای این ملودی قرار داده شده که باعث شده صدای ملودی پخش بشه یا به عبارتی دارای انعکاس باشه. یه توضیحی هم راجع به ساز ماندولین بدم:کاسه ی صوتی این ساز از لاک لاک پشت ساخته شده و نحوه ی کوک کردن اون شبیه به کوک کردن ساز ویلون هست.البته این ماندولینی که شادمهر استفاده کرده پیک آپ دار هست و مقداری رنگ صدای اونو تغییر داده و صدای اصلی این ساز بدون پیک آپ کمی متفاوته و البته شنیدنی.
اما اگه یادتون باشه در ورژن قبلی آهنگ یه کاری کن که میکس نشده بود در میان قطعه ملودی هایی که با ماندولین زده میشد ملودی هایی هم با ویلون نواخته میشد که به نظر من زیبایی کار رو بیشتر میکرد و خیلی دلم میخواد بدونم که چرا شادمهر اون ها رو حذف کرد و به جاش,همون ملودی رو,این بار با کیبورد(به نظر من)زد و ولوم اون رو پایین آورد و جایگزینش کرد؟! بعد از پایان این ملودی زیبا قسمت بعدی شعر خونده میشه و در قسمتی از اون گفته میشه:"نذار شمع حضور من یه شعله شه تو خاکستر" که به نظر من توصیف بسیار زیبای شاعر از ارزش بودن در کنار معشوقش هست و اینکه نمی خواد این حضور برای او کم فروغ بشه. و در ادامه گفته میشه:"نگو دوره,نگو دیره,نگو این قصه دلگیره" که در اون شاعر از بهانه جویی های معشوق گله میکنه و در جواب این عذر و بهانه ها میگه:"یه عمری رفته از دستم, نیای عشق تو میمیره" که با این حرف در واقع آخرین خواسته ی خودشو که بازگشت معشوق به پیش او هست بازگو میکنه. و در ادامه, مجددآ قسمت ابتدایی آهنگ تکرار میشه و در نهایت با یک قطعه که توسط پیانو زده میشه به پایان میرسه. نکته ای که باید اینجا بگم و شاید بعضی از دوستان متوجه اون نشدند اینه که این آهنگ برای قرار دادن در آلبوم مجددآ توسط شادمهر خونده شده و این کاملآ مشهوده و میشه از مقایسه ی ورژن قبلی این آهنگ با این آهنگ به صحت این قضیه پی برد.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آهنگ ترس
همونطور که میدونید شادمهر عقیلی بر 16 ساز مختلف تسلط داره که شامل گیتار و گیتار الکتریک و ویلون هم میشه و در این آلبوم همان طور که در جریان هستید از این 3 ساز به خصوص ساز گیتار به وفور استفاده شده. دوستان یه مطلبی رو همین جا راجع به مهارت شادمهر در نوازندگی گیتار و آهنهگسازی با اون باید خدمتتون عرض کنم. شادمهر عقیلی استاد ساختن آهنگ ها بر پایه ی گیتار هست و میشه گفت تنها آهنگسازی است در ایران که میتونه آهنگ رو به بهترین شکل برای گیتار تنظیم کنه و همچنین در ساختن ملودی ها فوق العادست. و این حرف های یک هوادار شادمهر نیست. نه! این صحبتهایی هست که بین آهنگسازان و اساتید مختلف وجود داره. خوب با آهنگ ترس شروع میکنم. خیلی ها این آهنگ رو بهترین اثر شادمهر بین 3 آهنگ جدید میدونند. این آهنگ سبک کاملآ متفاوتی با آهنگ های قبلی شادمهر در نحوه ی خوندن شعر داره و از آهنگسازی و تنظیم فوق العاده ای برخورداره. آهنگ ترس به طور کامل بر پایه گیتارساخته شده و ریتمی که شادمهربا گیتار آگوستیک میزنه صدای زمینه ی آهنگ رو تشکیل میده. در ابتدا آهنگ با سازهای ضربی و گیتار بیس شروع میشه و سپس ریتم گیتار رو میشنویم و در ادامه شاهد ملودی زیبایی هستیم که با همین گیتار آگوستیک و ویلون زده میشه و شنونده رو به شدت تحت تاثیر قرار میده. حالا به این قسمت توجه کنید! به نحوه ی خوندن شعر و ادای کلمات توسط شادمهر.
کلمات با حالت ترس و اضطراب بیان میشه .انگار خواننده واقعآ ترسیده!
این قسمت کار شادمهر واقعآ زیبا و حرفه ایه دوستان. در این قسمت خواننده میخواد حس و حال ترس و حسرت رو به مخاطب منتقل کنه و اونو به طریقی وارد جریان آهنگ کنه. تعجب نکنید این شادمهرعقیلیست. و همچین تکنیک ها و خلاقیت هایی مخصوص شخص شادمهر هست. در واقع دلیل اصلی متفاوت بودن این کار هم همین نحوه ی خوندن شعر و آهنگسازی اون هست.
حالا به ادامه ی آهنگ توجه کنید: در ادامه شامهر آهنگ رو وارد گام بالاتر میکنه که اوج زیبایی این آهنگ به حساب میاد و این کار رو هم به نحو احسن انجام میده و ما رو به یاد اوج آهنگ تقدیر می اندازه.در دقیقه ی 2:08 ملودی اصلی اهنگ نواخته میشه که جدآ زیباست و جای بحث هم داره. در قسمت های میانی و انتهایی این ملودی زیبا که قسمتی از اون رو شادمهر با ویلون هم میزنه شاهد صدای نت هایی هستیم که با سرعت بسیار بالایی نواخته میشوند. به این شکل از نت ها که به صورت متوالی در یک گام خاص با سرعت های معمولآ بالا نواخته میشوند اصطلاحآ پاساژ یا گام یا Scale می گویند. نوشتن پاساژ دریک گام کار هر آهنگسازی نیست و شادمهر عقیلی در نوشتن این پاساژ ها برای آهنگ هاش یک استاد به معنی واقعی کلمست. در بسیاری از آهنگ ها شما شاهد اجرای پاساژ ها بودید. مثل آهنگ سبب که در ابتدای اون پاساژ با ویلون زده میشه یا رسیدی که دراون پاساژ با گیتار الکتریک زده میشه و یا مشکوک که در اون پاساژ با ماندولین نواخته میشه و در این آهنگ (ترس) که پاساژ بسیار زیبایی با سرعت فوق العاده بالا با گیتار و ویلون در میانه و انتهای اون قطعه ملودی نواخته میشه. نکته ای که اینجا باید ذکر کنم راجع به سرعت بالایی هست که پاساژ در اون سرعت اجرا شده. سرعت این پاساژ چیزی در حدود bmp 480 است که این عدد معادل اجرای 8 نت سیاه در عرض یک ثانیه است. دوستان شاید گفتنش ساده باشه ولی اجرای همچین پاساژی با این سرعت کار هر نوازنده ای نیست!! در واقع شادمهر با اجرای این پاساژ قدرت و مهارت نوازندگی خودشو در گیتار و ویلون به رخ نوازندگان ایران کشید. بعد از این ملودی مجذوب کننده آهنگ با یک بیت تغییر مجددآ تکرار میشه و در انتها هم همین ملودی با گیتار و ویلون نواخته و آهنگ به پایان میرسه. اگر بخوایم یک مقایسه انجام بدیم باید قبول کنید آهنگ ترس علاوه بر اینکه بین این سه آهنگ جدید بهترینه از لحاظ امتیاز و ارزش آهنگ هم میتونه با آهنگ تقدیر برابری کنه. در واقع آهنگ تقدیر دارای شعری فوق العاده زیباست که ترس این ویژگی رو به صورت کمرنگ تر داره اما در عوض آهنگسازی و تنظیمی که برای آهنگ ترس صورت گرفته زیباتر و حرفه ای تره و مشخصه که شادمهر وقت بیشتری برای ساخت اون گذاشته.
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:gol:تحليل آهنگ تقدير:gol:

در 14 ثانيه ي ابتدايي کار شنونده گيتار آکوستيکي خوش صدا هستيم که تا انتهاي آهنگ با ما همراست
و صداهايي الکترونيک بسيار جالب که اضطراب رو همراه با آرامش گيتارآکوستيک به ما منتقل ميکنه
و واقعا انسان با شنيدن اين ابتدا نميتونه حدس بزنه آهنگ ميخواد به کجا بره
در ابتدا گيتار آکوستيک صداي بيشتري داشته سپس صداهاي سينتي سايرز شروع ميشوند و مدام زياد شده و در ثانيه ي 12 گيتار زودتر فيد شده و پس از يک ثانيه کيبورد شروع به نواختن ميکند و پس از زدن دو نت همزمان با اولين بيس کار ويالون شروع به همنوازي گيتار آکوستيک شروع به کورد زدن کرده و جاز و گيتار بيس هم شروع به کار خود ميشوند
کيبوردي بسيار زيبا که حاصل دستگاه هاي جديدي هست که شادمهر خريداري کرده که بهنام عزيز خبرش رو به ما داده بود
اين قسمت آهنگ هم همان حس تعليق رو به ما ميده
نميدونيم با کيبوردش شاد شيم يا با ويالون غمناکش گريه کنيم
در ثانيه 29 با اتمام کيبورد با زدن يک ضربه ي اضافي به گيتار آواز گروه کر شروع ميشه و فصل جديد آهنگ شروع ميشه
در حاليکه ريتم عوض نميشه و تمام سازها به جز کيبورد مثل سابق کار خود رو ميکنند
خيلي جالب فضاي آهنگ عوض ميشه بدون عوض شدن ريتم آن
ولي هنوز آهنگ تمام نشده
در ثانيه ي 37 متوجه خواهيد شد ويالوني به صورت تک نوازي کم کم با گروه کر هم نوا شده و در ثانيه ي 39 تا 43 به اوج خود ميرسد و مثل اينکه با گروه کر فرياد غم سر ميدهد
نکته ي ديگر در اين موسيقي ابتدايي که توجه من رو به خودش جلب کرد اين بود که نحوه کرد زدن گيتارآکوستيکش بود
نميدونم دوستان تا چه حد با سبک آکوستيک فينگر استايل آشنا هستند
در اين نوع سبک چنان که معمولا تمام آهنگ هاش هم با يک گيتارآکوستيک نواخته ميشوند چنان ضرباتي به گيتار زده ميشوند که اگه شما ويديو رو نبينيد فکر ميکنيد يک گيتار و جاز آهنگ رو مينوازند
در اين آهنگ هم همونجور که مشهوده شادمهر با زدن ضربه هاي يک در ميان محکم و بسيار محکم بيسي توسط گيتار بوجود مياره که واقعا تاثيره گيتار بيس رو از بين برده
در آغاز دقيقه اول تا 10 ثانيه پس از اون به دليل خلوت بودن آهنک کاملا اين قضيه مشهوده
بلاخره در ثانيه 52 آهنگ پس از کلي فراز و نشيب به صداي شادمهر ميرسيم
و شادمهر با صدايي پرتر و غمناک تر از گذشته شروع به خواندن ميکند
ما پيش از پخش آهنگ با ديدن بيت اول مدام با خود فکر ميکرديم شادمهر چگونه اين بيت را خواهد خواند و مطمينم کسي فکر نميکرد درست در جايي که همه رو به پايين ميآمدند او به اوج رود . دقيقا در قسمت بي تقصير نيست شادمهر به اوج ميره که ما فکر ميکرديم اين قسمت صداي شادمهر به پايين خواهد آمد
پس از 30 ثانيه غم مجددا موسيقي شروع ميشود که حس آرامشي به ما منتقل ميکند . يک اميد . دقيقا همين موسيقي در ايتداي کار براي ما حس تعليقي داشت ولي در اين قسمت پس از بايد تو رو پيدا کنم براي ما حسي از اميد رو بر مي انگيزه که شايد اين اميد ر. به ما ميده که شايد در ادامه موفق يه پيدا کردن گمشده ي خود ميشويم
در 2.08 پس از آرامش نسبي اي که ما بدست آورديم شادمهر شروع به فرياد زدن ميکنه وحرف هاي دلش رو براي عشقش بازگو ميکنه
تمام شعرها تا 2.45 براي ما حس تعليق آهنگ رو بيان ميکنه
با اينکه معشوق رفته و عاشق در جست و جوي اون . معشوق با رفتنش ب رضايت نرسيده چون لحظه هاي آخر از رفتن پشيمون شده. با اينکه رفته هنوز به عشقش فکر ميکنه و اين حس به معشوق ميرسه تا بدنبالش باشه و بگه بايد تو رو پيدا کنم هر روز تنها تر نشي راضي به من بودنت حتي از اين کمتر نشي چون پس از دوريست که انسان قدر با هم بودن رو ميداند
و در آخر عاشق به باور عشقش به معشوق تاکيد خاص داره و با دوبار گفتن پيدات کنم حتي اگه پروازمو پرپر کني محکم بگيرم دستتو احساسمو باور کني تاکيد بر اين داره که فرد مقابل هنوز عشقش رو باور نداره و ايمان نداره به خاطر او حاضره حتي پروازشو پرپر کنه
سپس با تاکيد بر بي تقصير نبودن تقدير و بايد تو رو پيدا کنم ها باز هم به ما ميگه دست از جست و جو برنداشته هر چند هنوز به عشق خود نرسيده
و در آخر آهنگ مشخصه هنوز نرسيده پس پايان اين آهنگ هم تعليق کل آهنگ رو همراه داره تا به ما نگه آخر اين جاده عبوره يا رسيدنه

باز هم ميگم اين نظرات شخصي من هست شايد شما بگيد هيچ کدوم از اينها که تو گفتي رو شادمهر مد نظرش نبوده همين جوري آهنگ رو درست کرده تو داري اين استنباط ها رو ازتوش درمياري
در هر حال آهنگ اين ظرفيت رو داره تو اين موارد ازش استخراج بشه حالا چه اين موارد لحاظ شده باشه و يا نشده باشه
ولي واقعا نبايد گفت تقدير آهنگي ساده . پيش و يا افتاده و بدون برنامه بوده

نکته ي بعد صداي شادمهره
ما از ابتدا شادمهر رو با غم صداش شناختيم
همون موقع که معبود از تلوزيون پخش ميشده نميدونم يادتون هست يا نه که همه ميگفتن اين کيه که داره اينقدر با غم ميخونه کمک کن تا ابد تنها به تو عاشق بمانم
حتي وقتي شعهر شاد ميخوند همه ميگفتن صداش غمگينه
مثلا تو ژينا اينقدر غم ناک ميگه گل من گل خوشگل من که هيچ کي نميگه اين شعر شاديه ميگه سرشار از غمه
تو بيا و تو تن تو و تمام آهنگ ها با وجود ريتم تند . غم صداش موج ميزد
تو هر آلبوم هم حسابي روي صداش کار کرد . اوج صداش رو ميشه تو 4 آهنگ آخر آلبوم پاپکرن حس کرد که 4 آهنگ با 4 نوع خوندن کاملا متفاوت که اثير کنسرت ها بر صداي شادمهر رو به خوبي نشان ميداد
ولي تو سبب شادمهر ديد صداي غم ناک خودش باز هم براي کار کمه و سبب نياز غمي چون زجه هست که شادمهر با استفداه از افکت بسيار استثنايي براي صداي خودش و در خدمت بودن افکت براي صداش (عکس باقي خوانندگان) صداي غمبارش رو به زجه اي فراموش نشدني تبديل کرد
در باقي آهنگ هاي آلبوم سبب هم صداهايي متفاوت رو تجربه کرد تا ما صداش رو درک کنيم . درک کنيم حتي وقتي تو تن تو فرياد ميکشه شب سفر يه حادثه است براي تو براي من . ما درک کنيم صداش اونقدر پر شده که کوچکترين خشي به صداش وارد نشه
ولي تو تقدير شادمهر بدون هيچ افکتي غمي بيش از صداي سبب با افکت رو به ما منتقل ميکنه
اينقدر صداش متفاوت شده که صداي خامش ما رو از غم ديوونه ميکنه وقتي ميگه اون لحظه هاي آخر وقتي ميگه پرپر کني و خلاصه کل آهگ

و آخرين مطلبم اين هست که به نظر من در بازه ي زماني 2.45 تا 4.00 شادمهر آهنگ رو يه دفعه خونده
چون شما اگه دقت کنيد پس از هر بيت شادمهر نفس ميگيره
حذف اين صداي نفس ها اصلا کار سختي نيست ولي به نظرم اين نفس ها به ما غم بيشتري ميده مثل اينکه شادمهر بغض کرده هنگاميه داره آهنگ رو ميخونه
و اگه ميگم يه دفعه خونده واسه ي اين هست که شما اگه دقت کنيد در 2.46 قبل از گفتن آخر يه شب اين گريه ها شادمهر به دليل داشتن وقت کافي يه نفس بلند ميگيره ولي تو باقي لحظات به دليل نداشتن فرصت کافي پس از پايان بيت ها يک نفس سريع ميگيره که گفتم براي ما تداعي کننده ي بغض خواننده هست
اين نفس هاي سريع رو ميتونيد در 3.03 و 3.11 و 3.21 و 3.38 بشنويد
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
و اما عادت.......

قبل از هر چیز لازم میدونم مقدمه ای رو راجع به چگونگی ساخت ویدیوی عادت بنویسم تا شاید کمکی باشه برای قضاوت بهتر راجع به این اثر . عادت اثریست که از همکاری دیگری میان دو تن ار بهترین هنرمندان هموطنمون حاصل شده که هر دو در تخصص خودشان(اگر نگیم بهترین) از بهترینهای مارکت ایرانی هستن . این ویدیو نقطه ی تلاقی دو هنر موزیک و تصویر است که بار دیگر نزدیکی نوع نگاه و درک متقابل شادمهر عقیلی و الک کارتیو را به اثبات میرساند. ذکر این نکته ضروریست که به گفته ی الک ویدیوی عادت در مقایسه با ویدیوی تقدیر با هزینه ی بسیار کمتر و در مدت زمان محدودتری به خاطر نزدیک بودن کنسرت شادمهر ساخته شده و دلیل عمده ی ساخت این ویدیو تبلیغی مناسب برای کنسرت 20 jun شادمهر در کلای نوکیا هستش و دقیقا به همین دلیل وقتی این ویدیو از شبکه های ماهواره ای پخش میشه زیرنویسی برای تبلیغ کنسرت با همان فونت قرمز رنگ تیتراژ اول و آخر ویدیو دیده میشه که حتی این زیرنویس رو خود الک برای نسخه ای که برای شبکه ها فرستاده گذاشته و در اکثر پخشها به تناوب در حین پخش این زیرنویس ظاهر میشه . همچنین به دلیل همان هدف تبلیغ برای کنسرت در این ویدیو تاکید بسیار زیادی روی نوازندگی شادمهر با پیانو شده که فکر میکنم این اتفاق خجسته حتما در کنسرت اتفاق خواهد افتاد. پس دوستانی که ویدویهای تقدیر و عادت رو با هم مقایسه میکنند هزینه و زمان و هدف از ساخت ویدیو این دو ویدیو رو در نظر بگیرند .
هر چند هیچ اثر هنری ( به خصوص در مارکت ایرانی ) ایده آل و بدون نقص نیست . با همه ی این تفاسیر ویدیوی عادت همچون همکاریهای گذشته ی شادمهر و الک نسبت به اکثریت موزیک ویدیوهای ایرانی چندین گام جلوتر و با ارزش تر است .
در 46 ثانیه ی اول ویدیوی عادت که با تکنوازی (کلارنیت ) رو به رو هستیم بر خلاف ریتم بسیار آرام آهنگ شاهد کاتهای بسیار سریع و تند در تدوین ....

 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به طور کل اگر بخواهیم تک تک کارهای ارایه شده برای آلبوم سبب را زیر ذره بین قرار دهیم و حد اکثر نمره ۵ را برای هرکار در نظر بگیریم این گونه خواهد بود :

) آهنگ سبب : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه
۲) آهنگ رسیدی : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳٫۵ برای متن ترانه
۳) آهنگ مشکوک : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۲ برای متن ترانه
۴) آهنگ یه کاری کن : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۵) آهنگ بغض : نمره ۳٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳ برای متن ترانه
۶) آهنگ بیا : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۷) آهنگ تن تو : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه
در کل از نظر من آلبوم سبب شادمهر از ۵ نمره نمره ۳٫۷ رو می گیره که اگر حداقل نمره قبولی را ۲٫۵ در نظر بگیریم نمره قبولی را خواهد گرفت ولی این نکته را در نظر داشته باشید که شادمهر با روزهای اوج گذشته خود خیلی خیلی فاصله گرفته است . به هر حال قضاوت کلی را به عهده منتقدان و کسانی که در عرصه آهنگ سازی و ترانه سرایی فعالیت دارند می گذارم و این مطلب تنها نظر شخصی من در مورد آثار جدید شادمهر بود که شاید از نظر خیلی ها فاقد هیچ گونه ارزش کارشناسانه باشد .
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
به طور کل اگر بخواهیم تک تک کارهای ارایه شده برای آلبوم سبب را زیر ذره بین قرار دهیم و حد اکثر نمره ۵ را برای هرکار در نظر بگیریم این گونه خواهد بود :

) آهنگ سبب : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه
۲) آهنگ رسیدی : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳٫۵ برای متن ترانه
۳) آهنگ مشکوک : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۲ برای متن ترانه
۴) آهنگ یه کاری کن : نمره ۴ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۵) آهنگ بغض : نمره ۳٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۳ برای متن ترانه
۶) آهنگ بیا : نمره ۳ برای آهنگ سازی ونمره ۴ برای متن ترانه
۷) آهنگ تن تو : نمره ۴٫۵ برای آهنگ سازی ونمره ۴٫۵ برای متن ترانه
در کل از نظر من آلبوم سبب شادمهر از ۵ نمره نمره ۳٫۷ رو می گیره که اگر حداقل نمره قبولی را ۲٫۵ در نظر بگیریم نمره قبولی را خواهد گرفت ولی این نکته را در نظر داشته باشید که شادمهر با روزهای اوج گذشته خود خیلی خیلی فاصله گرفته است . به هر حال قضاوت کلی را به عهده منتقدان و کسانی که در عرصه آهنگ سازی و ترانه سرایی فعالیت دارند می گذارم و این مطلب تنها نظر شخصی من در مورد آثار جدید شادمهر بود که شاید از نظر خیلی ها فاقد هیچ گونه ارزش کارشناسانه باشد .
خانوم مهندس نقد آلبوم تقدير بودا ، چرا به آهنگاي آلبوم غير رسمي سبب نمره دادي؟! :d
بابت تحليلهاي قشنگتون هم ممنون :gol:

من اگه بخوام نمره بدم با در نظر گرفتن همه ي فاكتورهاي يه آهنگ (از 10 ):

تقدير 10
خيال 8.5
مشكوك 6.5
شيلا 7
ترس 9.75 (فقط واسه اينكه تقدير يه چيز ديگه س! )
رسيدي 8.5
يه كاري كن 8
سبب 9


 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خانوم مهندس نقد آلبوم تقدير بودا ، چرا به آهنگاي آلبوم غير رسمي سبب نمره دادي؟! :d
بابت تحليلهاي قشنگتون هم ممنون :gol:

من اگه بخوام نمره بدم با در نظر گرفتن همه ي فاكتورهاي يه آهنگ (از 10 ):

تقدير 10
خيال 8.5
مشكوك 6.5
شيلا 7
ترس 9.75 (فقط واسه اينكه تقدير يه چيز ديگه س! )
رسيدي 8.5
يه كاري كن 8
سبب 9



شادمهر جان شما خوب بود معلمي استادي چيزي ميشدي اونوقت خوشبحال

شاگردات ميشد آخه نمره دادنت خيلي خوبه (همشون بالا هستن كه!):D
 

khanom-mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقد موزيك ويدئو عادت شادمهر عقيلي

نقد موزيك ويدئو عادت شادمهر عقيلي

قبل از هر چیز لازم میدونم مقدمه ای رو راجع به چگونگی ساخت ویدیوی عادت بنویسم تا شاید کمکی باشه برای قضاوت بهتر راجع به این اثر . عادت اثریست که از همکاری دیگری میان دو تن ار بهترین هنرمندان هموطنمون حاصل شده که هر دو در تخصص خودشان(اگر نگیم بهترین) از بهترینهای مارکت ایرانی هستن . این ویدیو نقطه ی تلاقی دو هنر موزیک و تصویر است که بار دیگر نزدیکی نوع نگاه و درک متقابل شادمهر عقیلی و الک کارتیو را به اثبات میرساند. ذکر این نکته ضروریست که به گفته ی الک ویدیوی عادت در مقایسه با ویدیوی تقدیر با هزینه ی بسیار کمتر و در مدت زمان محدودتری به خاطر نزدیک بودن کنسرت شادمهر ساخته شده و دلیل عمده ی ساخت این ویدیو تبلیغی مناسب برای کنسرت 20 jun شادمهر در کلای نوکیا هستش و دقیقا به همین دلیل وقتی این ویدیو از شبکه های ماهواره ای پخش میشه زیرنویسی برای تبلیغ کنسرت با همان فونت قرمز رنگ تیتراژ اول و آخر ویدیو دیده میشه که حتی این زیرنویس رو خود الک برای نسخه ای که برای شبکه ها فرستاده گذاشته و در اکثر پخشها به تناوب در حین پخش این زیرنویس ظاهر میشه . همچنین به دلیل همان هدف تبلیغ برای کنسرت در این ویدیو تاکید بسیار زیادی روی نوازندگی شادمهر با پیانو شده که فکر میکنم این اتفاق خجسته حتما در کنسرت اتفاق خواهد افتاد. پس دوستانی که ویدویهای تقدیر و عادت رو با هم مقایسه میکنند هزینه و زمان و هدف از ساخت ویدیو این دو ویدیو رو در نظر بگیرند .
هر چند هیچ اثر هنری ( به خصوص در مارکت ایرانی ) ایده آل و بدون نقص نیست . با همه ی این تفاسیر ویدیوی عادت همچون همکاریهای گذشته ی شادمهر و الک نسبت به اکثریت موزیک ویدیوهای ایرانی چندین گام جلوتر و با ارزش تر است .
در 46 ثانیه ی اول ویدیوی عادت که با تکنوازی (کلارنیت ) رو به رو هستیم بر خلاف ریتم بسیار آرام آهنگ شاهد کاتهای بسیار سریع و تند در تدوین تصاویر هستیم که این مسئله بار اول دیدن ویدیو تعجب و سوال رو برای هر بیننده ای به وجود میاره / اما با دیدن چند باره ی این 46 ثانیه به هماهنگی میان تغییر نتهای کلارنیت و کاتها(برشها) در تدوین میشویم که واقعا تجربه ی تقریبا جدیدی در ویدیوهای ایرانی بوده که با توجه به ریتم کلی آرام آهنگ تصاویر هماهنگ با تغییر نت های ساز کنار هم چیده شده اند و این کار چندان ساده ای نیست و کارگردان سعی کرده تا این ادیت ها تا حدود بسیار زیادی با با موسیقی هماهنگ باشه و در این کار هم موق بوده. کلا این ویدیو تدوین بسیار خوبی در هماهنگی با موزیک داره که بخشهایی رو به صورت عینی در ادامه مثال خواهم زد . پس از این 46 ثانیه که شادمهر شروع به خوندن میکنه سرعت کاتها در تدوین کار پایین میاد تا تمرکز بیشتری روی شادمهر و نوازندگیش و بار احساسی خوندنش بشه . نکته ی جالب در این بخش بازی فوق العاده ی شادمهر در هنگام پیانو زدن هست که میمیک غمگین و با احساس صورتش در هنگام خوندن شعر کاملا حس همزاد پنداری بیننده رو با مفهوم شعر و ناراحتی شادمهر بر می انگیزه . به گونه ای که بیینده احساس میکنه واقعا شادمهر کسی رو از دست داده !
یکی از زیباترین نکات این ویدیو استفاده کردن کارگردان از نمادی استعاری برای نشان دادن معشوق از دست رفته ی شادمهر هست .
در دقیقه ی 1.28 هنگامی که شادمهر میخونه: ... واسه بودن کنارت ... تصویر بادباکی رو در حال پرواز میبینیم که دقیقا این تصویر هماهنگ شده با کلمه << کنارت >> گویی که شادمهر بادبادک رو مورد خطاب قرار میده . در واقع بادبادک نمادی استعاری از روح همسر از دست رفته ی شادمهر هست که در ادامه ی ویدیو هم روی این مسئله تاکید شده است . به عنوان مثال در دقیقه ی 2.18 هنگامی که شادمهر میخونه : ... نوازش دستهای تو ... همزمان با کلمه ی<< تو >> ما همسر شادمهر رو میبینیم که عینک رو از چشمش در میاره و لباسش رو برای رفتن به داخل آب در میاره ( این زمان زنده بودن همسر شادمهر رو نشون میده ) و جالبه که هنگامی که شادمهر همین قسمت از بیت رو دوباره در دقیقه ی 2.41 تکرار میکنه باز هم با شنیدن ... نوازش دستهای تو ... همزمان با شنیدن کلمه ی <<تو>> اینبار بادبادک رو میبینیم در آسمان ( که این زمان نبودن همیشگی همسر شادمهر رو نشون میده ) پس به وضوح میشه فهمید که بادبادک نمادی استعاری از روح همسر شادمهر هست و این نکته با ظرافت هر چه تماتر در ویدیو القا شده است .
در ادامه در دقیقه ی 2.43 با شنیدن کلمه ی ... عادته ... و همچنین سکوت و افت لحظه ای موزیک/ به صورتی بسیار زیبا و هماهنگ با ریتم آهنگ در اون لحظه موج دریا رو مبینیم که به زیر پیانو برخورد میکند . و این یکی دیگه از هماهنگی بسیار عالی تدوین ویدیو با ریتم آهنگ هست که کمک بسیار زیادی به بار احساسی ویدیو کرده .

در دقیقه ی 3.01 تا 3.06 سرنگونی بادبادک و مرگ قطعی همسر شادمهر رو میبینیم که با کشیده شدن پارچه ی سفید رنگ به روی صورت همسر شادمهر و همزمانیش با سقوط بادبادک باز هم بر ارتباط استعاری میان این دو تاکید شده . در همون فاصله ی زمانی یک شمعدونی رو میبینیم که همزمان با سقوط بادبادک به زمین می افتد . اون شمعدونی در واقع مطابق با فرهنگ خود ما نمادی از خوسبختی زوجهای جوان در زندگیشون هست که با این اتفاق نشان از پایان یافتن خوشبختی میده .

در دقیقه ی 3.09 تا 3.12 صحنه ای غیر متعارف از صورت شادمهر داریم با تاکید ویژه بر چشمانش که به صورت تصویر تند پلک زدنهای متوالی شادمهر رو میبینیم . این صحنه با سلیقه و نوع نگاه کارگردان طراحی شده برای القای مفهوم تلنگر احساسی . برای همه ی ما پیش اومده که گاهی آنقدر سرگرم کاری میشیم که همه چیز اطرافمون رو فراموش میکنیم و ناگهان اگر کسی خلوتمون رو به هم نزنه با تلنگری احساسی به خودمون میایم و یاد اطرافمون و یا افراد کنارمون می افتیم . این حالت رو کارگردان با نشون دادن این صحنه القا کرده و چون این تلنگر احساسی حسی کاملا درونیست تصویر استانداردی برای نشون دادنش وجود نداره و بستگی به نوع احساس و نگاه و ایده ی کارگردان داره. پس از این صحنه میبینیم که شادمهر به خودش میاد و از غفلتی که سرگرمی با بچه ی شیرینش باعث شده بود بیرون میاد و سراغ از همسرش میگیره و اون رو پیدا نمیکنه . به نظر من غیر طبیعی نیست که شادمهر متوجه غرق شدن همسرش نشد چون دریا به همین شکل یک نفر رو بدون اینکه متوجه بشه به درون خودش میکشه و از ساحل دور میکنه .
در دقیقه ی 3.23 تا 3.29 شادمهر رو کنار تختی که جنازه ی همسرش روی اون قرار داره میبینیم . خیلی از دوستان اعتقاد دارن که بازی شادمهر به شکل خیلی مصنوعی هست . نمیتونم این نظر رو کاملا قبول نداشته باشم اما به نظرم اون ناراحتی بسیار زیادی که دوستان از بازی شادمهر کنار تخت انتظار داشتن مربوط به این زمان کم گذشته از مرگ همسرش نمیشه . چون اینگونه مرگها برای اطرافیان همراه با شوک هست . فکر میکنم هدف از این نوع بازی شادمهر در کنار تخت القا کردن در شوک بودن شادمهر هست و باور نداشتن این اتفاق/ وگرنه شادمهر در ارئه ی نقش طبیعی و بازی خوب در ویدیوی تقدیر فوق العاده کار کرده بود .

در دقیقه ی 3.41 تا 4.02 نماهایی از شادمهر با دختر کوچک و شیرینش میبینیم که در واقع تنها یادگار از همسرش است . لحظه ای لبخند از سوی شادمهر به خاطر شیرینی حرکات فرزندش دلیلی بر ناراحت نبودن شادمهر از مرگ همسرش نیست همانگونه که قبل از بغل کردن بچه شادمهر با اندوه به بچه ی درون کالاسکه خیره شده . و در دقیقه ی 3.55 تا 3.57 نیز نگاه حزن آلود شادمهر رو به بچه میبینیم که نگاه همسرش رو در اون جستجو میکنه .

 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
فقط میتونم بگم آهنگ عادت زیباتر از تقدیر هستش و تو دل من بیشتر میشینه ;)
درسته عادت آهنگ خيلي قشنگيه ولي تقدير موندگار تره ، فكر نكنم شادمهر يك دهم وقتي كه واسه تقدير گذاشه رو واسه عادت گذاشته باشه ...به نظر من تقدير بهترين اثر دهه ي 80 موسيقي ايران ميشه خود شادمهر تو مصاحبه ش گفت اين آهنگو بيشتر از همه ي آهنگاش دوست داره يعني حتي بيشتر از مسافر و ياس !
 
بالا