نفخ - داروهای گیاهی

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نفخ شكم كه با عوامل متعددی بروز می‌كند، شایع‌ترین اختلال گوارشی در افراد محسوب می‌شود.


بلع هوا هنگام صرف غذا عامل اصلی بروز نفخ یا احساس پری شكم است؛ از این رو افراد نباید در صرف غذا عجله كنند.

تغییر برنامه غذایی را از دیگر عوامل بروز نفخ شكم دانست و بیان كرد: خوردن غذاهایی نظیر حبوبات، مصرف برخی داروها و یبوست از عوامل تشدید كننده نفخ شكم محسوب می‌شوند.

افرادی كه به طور مداوم با مشكل نفخ شكم روبرو هستند توصیه می شود ضمن پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، استعمال سیگار و جویدن آدامس، با مراجعه به پزشك و مصرف داروهای ضد نفخ این مشكل به راحتی قابل درمان خواهد بود. جویدن آدامس باعث نفخ شكم می‌شود. چون هنگام جویدن آدامس، مقداری هوا وارد بدن می‌شود و به‌اصطلاح‌ هوا خورده می‌شود. به علاوه گاز شكم در اثر خروج گاز ناشی از شكر هضم‌نشده نیز است، مخصوصاً در مورد آدامس‌های بدون قند باید گفت چون هضم نمی‌شوند، پس از آن هم می‌توانند گاز تولید كنند.

لازم به ذكر است ممانعت افراد از پرخوری و حذف غذاهای تشدید كننده نفخ شكم از برنامه غذایی، همچنین انجام ورزش‌های منظم می‌تواند ضمن پیشگیری از بروز یبوست مانع بروز عارضه نفخ شكم شود.

_ _ _ _ _ _ _


موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می كند .

خیار نفاخ است ، چون سریعا در معده فاسد می شود .

مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود .

انار برای كسانیكه دچار نفخ معده هستند ، ضرر دارد .

زردآلو به طور كلی دیرهضم و نفاخ است و علاج نفخ آن ، خوردن هسته زرد آلوی شیرین می باشد .

تمام حبوبات نفاخ هستند .

تخم مرغ بدلیل گوگرد موجود ، ایجاد نفخ در شكم می كنند .

پسته خصوصاً پسته خام ، نفاخ است .

شاه توت نفاخ است .

گیلاس طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود .

مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود .

زرشك نفاخ است .

عسل برای كسانی كه به نفخ شكم مبتلا هستند توصیه می شود .

شیر نفاخ است .

پوست انگور دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .

زیاده روی در مصرف انجیر تولید نفخ شكم و اسهال كرده و برای چشم نیز مضر است .

مصرف زیاد خاكشیر ، ممكن است سبب افزایش موقتی نفخ شكم شود .

زیاده روی در خوردن فندق ، ایجاد نفخ و گاز شكم می كند .

كشك نفاخ است .

تره ، ترب و پیاز ، نفاخ هستند .

كاهو دارای مقدر زیادی الیاف است كه تولید گاز و نفخ در معده می كند .

زیاده روی در مصرف كلم موجب ایجاد نفخ و افزایش فشار خون می شود .


_ _ _ _ _ _ _


شلغم اشتها آور و بی نفخ است .

ماش بسیار زود هضم و غیر نفاخ است .

هلو با هر معده ای سازگار است و نفخ ایجاد نمی كند .

چغندر ، آرام بخش و خنك است و اگر پخته شود ایجاد نفخ نمی كند .

شوید نفخ شكم را از بین می برد .

گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می كند .

جعفری نفخ را كاهش می دهد .

عرق نعنای خالص بسیار ضدنفخ است .

مرباى پوست هندوانه مبارز سرسخت نفخ معده است .

از فلفل قرمز به عنوان داروی ضد نفخ استفاده می شود .

زیره سیاه خاصیت ضد نفخ دارد .

چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن ، نفخ معده را نیز برطرف می كند .

آویشن كوهی ناراحتیهای معده را از نظر هضم و نفخ به طور كلی برطرف می كند .

كنگر فرنگی ، گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد .

رازیانه خاصیت ضد نفخ دارد .

نوشیدن یك فنجان دم كرده ریحان ، نفخ و گاز معده را از بین می برد .

_ _ _ _ _ _ _


توصیه های مفید:



* سریع غذا نخورید و هنگام غذا خوردن صحبت نکنید چون با این کار حجم زیادی هوا را هم وارد دستگاه گوارش خود می ‌کنید. درضمن کامل جویدن غذا نیز شدت نفخ را کم می‌ کند.

* میوه و سبزی را در حجم کم اما به دفعات مصرف کنید.

* در انتخاب سبزی‌ ها دقت کنید. سبزی‌ ها سبب هضم شدن بهتر غذا می ‌شوند و در ضمن با نرم کردن و خیس نگه داشتن غذاها، دفع را راحت‌ تر می ‌کنند. اما همین سبزیجات در صورتی که زیاد مصرف شوند مشکل‌ ساز و نفاخ خواهند شد.

* از خوردن انواع کلم‌ بپرهیزید؛ زیرا این سبزی در افراد حساس بسیار نفاخ است. اما نا امید نشوید شما می ‌توانید با به کار بستن نکته ‌ای میزان نفخ این سبزی را کمتر کنید به این ترتیب که کلم را یک ساعت قبل از مصرف خرد کرده و در روغن زیتون و کمی آب لیمو بخوابانید، این کار موجب کاهش خاصیت نفاخی کلم می ‌شود.

* بخارپز کردن سبزیجات نیز تا حدودی خاصیت نفخ‌ آوری سبزی ‌ها را کم می‌ کند.

* ساقه‌های میانی برگ‌ های کاهو نیز موجب نفخ می ‌شوند اما برای کاهش این خاصیت، بهتر است آوندهای وسط برگ‌ های کاهو رادر آورده و فقط قسمت سبز برگ‌ ها را خرد کرده و میل کنید.

* هرگز مستقیما از بطری آب ننوشید؛ آن را با لیوان میل کنید. این کار موجب می ‌شود تا هوای اضافی نبلعید و به دنبال آن دچار نفخ نشوید.

* فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و ... نیز به دلیل نمک فراوانی که دارند، جاذب آب بوده و تشدید کننده نفخ هستند. از این‌ رو، قطع مصرف این دسته از غذاها بهبود دهنده این وضعیت است.

* اگر به لاکتوز عدم تحمل دارید و بعد از خوردن یک لیوان شیر و یا غذایی که از آن تهیه شده است نفخ می ‌کنید، بهتر است که به جای شیر از ماست، شیر سویا و یا حتی پنیر استفاده کنید. یادتان باشد، مصرف شیرهای بدون لاکتوز نیز با حذف این قند مشکل‌ساز، به شما توصیه می ‌شود.

* برخی بانوان در دوران قاعدگی زیاد نفخ می‌ کنند. برای این عزیزان، ورزش کردن در این دوران بسیار مفید است. به علاوه، مصرف مکمل 6b نیز قبل و یا در طول این دوران می ‌تواند کاهنده این عارضه باشد.
 

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بنابر نتايج يك پايان‌ نامه:


مصرف دارچين و سياه دانه نفخ شكم را كاهش مي‌دهد.

نتايج يك پايان‌نامه نشان داد: مصرف دارچين و سياه دانه به صورت مخلوط و همراه با رعايت رژيم غذايي، نفخ شكم را كاهش مي‌دهد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر مژگان پور با راهنمايي دكتر محمدرضا نياكان لاهيجي و دكترعليرضا سركاراتي از دانشكده‌ي داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان‌نامه‌اي به ارزيابي باليني اثرات ضد نفخ گوارشي دو گياه دارچين و سياه‌دانه و مقايسه‌ي اين داروها پرداخته است.

بر اساس اين پايان‌نامه، گياه دارچين به علت داشتن اسانس و تانن، محرك و قابض است و به عنوان تقويت‌كننده، اعمال هضم و جريان گردش خون به كار مي‌رود و از آن براي رفع سوءهاضمه به ويژه در مواردي كه با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشكن استفاده مي‌شود.

همچنين، به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و انعقاد خون مصرف مي‌شود و به صورت دارو مانند گرد و تنطور به كار مي‌رود.

از سوي ديگر، سياه دانه حاوي ‌٣٠ تا ‌٤٠ درصد ماده‌ي روغني و ‌٥/٠ تا ‌٥/١ درصد اسانس با بوي نامطبوع و قندهاي مختلف، مواد صنعتي و‌ ساپونوئيدي است.

از اسانس سياه دانه ماده‌اي به نام نيژلون استخراج شد، دانه‌ي اين گياه داراي اثر قاعده‌آور، ضد كرم، مسهل و زياد كننده‌ي ترشحات شير است، از دانه‌هاي آن براي مصارف مذكور و دفع گازهاي معده و بيماري‌هاي نزله‌اي دستگاه تنفسي استفاده مي‌شود.

همچنين، از دانه‌هاي آن اثر ضد توموري و ضد باكتريايي نيز مشاهده شده و ممكن است، اثر ضد نفخي آن مربوط به داشتن اثر ضد باكتريايي باشد.

اين پايان‌نامه مي‌افزايد: بيماري نفخ بسيار شايع است. اكثر مردم جامعه به دليل بي‌توجهي و عدم رعايت رژيم غذايي مناسب و زياده‌روي در غذا دچار آن مي‌شوند. با بررسي اثر دو گياه دارچين و سياه دانه بر روي نفخ معده نتايجي كه به دست آمد، نشان داد: ‌٦٠ درصد افرادي كه سياه دانه، ‌٩٠ درصد افرادي كه مخلوط دارچين و سياه‌دانه و ‌١٠ درصد افرادي كه دارچين استفاده كردند، بهبود يافتند، از طرفي ديگر درصد بهبود يافتگان با داروي مخلوط در زنان و مردان يكسان بوده است.

لازم به ذكر است كه درصد بهبوديافتگان با داروي مخلوط دارچين و سياه دانه بيشتر از داروي سياه دانه و دارچين به تنهايي بوده و تاثير دارچين بر روي بيماران همانند پلاسيبو مي‌باشد، با توجه به اينكه ‌٣٨ درصد افرادي كه دارچين دريافت نموده‌اند بدتر شدند، و عده‌اي نيز دچار سوزش معده، كهير و حساسيت گرديده‌اند و نتيجه گرفتند، كه دارچين به تنهايي داراي اثرات همراه با عوارض جانبي است.

در مورد داروي سياه دانه ‌٣ نفر از بيماران كه يبوست داشتند، بهبود يافتند و يك نفر از بيماران دچار عدم نظم در سيكل قاعدگي شده و دو نفر از بيماران سوزش معده‌شان رفع شد، كه البته پس از قطع دارو مراجعه كرده و يك نفر از بيماران نيز ترش كردن معده‌اش بهتر شد.

همچنين، دو نفر از بيماراني كه ناراحتي قلبي داشته و داروي مخلوط دارچين و سياه دانه را مصرف كردند، نفخ‌شان رفع شد، اما البته اين داروها بر روي سوءهاضمه اثر چنداني نداشت.

البته تجويز دو داروي دارچين و سياه با گياهاني نظير ريحان، شويد و نعناع اثر را افزايش مي‌دهد و مي‌تواند به عنوان جانشين داروهاي شيميايي در مورد اين دسته از بيماران مطرح باشد.

اين مطالعه در پايان پيشنهاد مي‌كند، مصرف اين دو داروي گياهي به صورت مخلوط و همراه با رعايت رژيم غذايي، حاوي مقادير كم لاكتوز، محصولات گندم، نخود، لوبيا، سبزيجات، ميوه‌جات و انجام ورزش مناسب و عدم پرخوري در بيشتر افراد نفخ شكم را كاهش مي‌دهد و مي‌تواند يك روش درماني موثر و قابل رقابت با داروهاي شيميايي موجود باشد و يا حتي به صورت آلترناتيو در كنار داروهاي شيمیايي موثر مصرف گردد.
 

mohsen ceramic

عضو جدید
برای نفخ معده چی خوبه


http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-1.jpg​
در این مطلب از سایت جسارت به علت و روش های درمان برای نفخ معده چی خوبه چه باید کرد می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.
بعضی‌ها به عنوان دسر میوه می‌خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می‌برید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر را به شما توصیه می‌کنیم. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی. توت‌فرنگی و گریپ‌فروت قند فروکتوز پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند و می‌توانید با اضافه کردن توت‌فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ‌فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت‌ها را بگیرید.
برای نفخ معده چی خوبه

برای برای نفخ معده چی خوبه در این مقاله جامع شما با علت ورم و نفخ معده و بهترین راه ها و روش ها برای رفع نفخ معده آشنا خواهید شد , نفخ معده چیست ؟ نفخ کردن ناشی از اجتماع مایعات در بین سلول‌های معده است که ممکن است به علت هضم نشدن درست غذا، افزایش میزان سدیم در خون، یا دوره‌ ماهانه خانم‌ها باشد. ولی طبق نظر کارشناسان، اگر بیشتر به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دقت کنید، معمولاً می‌توانید از نفخ شکمتان جلوگیری کنید. بسیاری از افراد زمانی که نفخ می‌کنند، فکر می‌کنند که نباید آب بنوشند، درصورتی که این کار کاملاً اشتباه است. زمانی که آب نمی‌نوشید، بدن احساس کمبود آب می‌کند، در نتیجه بدن سعی می‌کند همان میزان آب موجود در بدن را حفظ کند. پس اگر زیاد نفخ می‌کنید، بهتر است به جای کم کردن میزان مایعات، مقدار آن‌ها را بیشتر کنید. لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید، نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!
http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-2.jpg​
برای نفخ معده چی خوبه معمولاً مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می‌کنند، توصیه می‌شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم‌چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.
برای نفخ شکم چی خوبه

برای نفخ معده چی خوبهروش های سنتی و درمان نفخ معده با گیاهان دارویی را در ادامه مطلب مشاهده نمایید و با استفاده از این روش ها مشکلات نفخ معده خود را برطرف نمایید . اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده‌هایتان می‌پیچد، می‌توانید از مصرف دم‌نوش‌ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است. اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید. آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود. این گیاه، خلط‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.
http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-3.jpg​
اگر زیاد نفخ می‌کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می‌کند!
برای نفخ معده چی خوبه

برای نفخ معده چی خوبه و علل شایع نفخ شکم : 1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی) 2- یبوست 3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری) 4- سندرم روده تحریک پذیر 5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی 6- پرخوری 7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک 8- افزایش وزن 9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود. 10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.
اگر شما در حین غذا خوردن و یا پس از آن دجار عطش می‌شوید، بهتر است که برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌های ترش استفاده کنید. ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. لوبیا و عدس را می‌توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌گیرد. به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌کنند تا نفخ آن گرفته شود.
برای نفخ روده چی خوبه

تنبلی روده چیست و درمان مشکلات ناشی از تنبلی روده با استفاده از میوه ها اگر مشکل تنبلی روده دارید به گفته محققان میوه کیوی به خاطر محتوای فیبر بالایی که دارد ممکن است این مشکل را حل کند. مطالعه ای که محققان در آسیا و اقیانوسیه انجام دادند نشان داد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که در مدت چهار هفته روزانه 2 عدد کیوی خورده بودند یبوست کمتری داشته و علایم کلی IBS در آن ها کاهش پیدا کرده بود. در طول قرن ها نعنا را برای کمک به هضم غذا و رفع مشکلات معده مصرف می کرده اند و در حال حاضر تحقیقات زیادی در این زمینه روی نعنا در حال انجام است. مطالعه ای که اخیرا روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام شد با مصرف مکمل روغن نعنا به مدت چهار هفته علایم بیماری را در آن ها به نصف کاهش داد – محققان نتیجه گرفتند که نعنا خاصیت ضد درد در روده بزرگ ایفا می کند که باعث آرام شدن التهاب دستگاه گوارش می گردد و بهتر است بدانید که عطر نعنا به عنوان بک مهار کننده ملایم اشتها عمل می کند.
از راه‌های رفع اختلالات گوارشی به خصوص نفخ معده می‌توان به مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد. همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد. مصرف زنجبیل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است. البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشارخون بالا دارند خطرناک است. هویج هم تقویت‌کننده معده است که می‌توان آن را به همراه غذا خورد.
برای نفخ شکم نوزاد چی خوبه

نفخ شکم یا نفخ معده و روده عبور گاز روده ( باد شکم) از طریق مقعد است. عبور گاز از مقعد نرمال است و هر انسان در یک روز حداقل 14 بار این کار را به صورت اگاهانه یا غیرآگاهانه انجام می‌دهد. گاهی اوقات باد شکم بیشتر از حد انتظار خارج می‌شود و این یک مساله باعث خجالت فرد می‌شود. خروج بیش از حد باد شکم حتی در توانایی فرد در کار کردن و برقراری ارتباط مناسب با سایر افراد اختلال ایجاد می‌کند. اغلب موارد نفخ مهده و روده مربوط به علائمی می‌شود که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. دلیل این امر این است که گاز روده معمولا از دو منبع حاصل می شود یکی هوای بلعیده شده دیگری کار باکتری های روده روی غذای هضم نشده.
برای درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید. اگر زیاد نفخ می‌کنید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشید. برای تخفیف نفخ شکمی، می‌توان حدود 30 گرم روغن کرچک را در 180 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را به معده مالید.
برای نفخ شکم و معده چی خوبه

از زمان‌های قدیم، کرفس به عنوان ماده‌ کمکی برای هضم غذا استفاده می‌شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می‌شود. خیار، کدو و جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که باعث دفع مایعات بدن می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از سبزیجات استفاده کنید، بهتر است که آن‌ها را بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتری است، ولی در بعضی افراد ممکن است بیشتر باعث نفخ شود تا از بین بردن آن. هندوانه یکی از میوه‌های بسیار آب‌دار است. جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است و خاصیت دفع مایعات بدن را دارد. یکی از موارد مهم در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است. برای کاهش نفختان می‌توانید از مخلوط لیمو، خیار، هندوانه و رزماری استفاده کنید. این مخلوط به شدت مایعات اضافی و سموم بدنتان را دفع می‌کند. (توجه: زمانی که از این مخلوط استفاده می‌کنید، ممکن است بیش از حد معمول از سرویس بهداشتی استفاده کنید.)
http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-7.jpg​
برای نفخ شکم می‌توانید از یک فنجان جوشاندهٔ سبزی‌های معطر استفاده کنید. به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید. پس از دو ساعت که مرحلهٔ اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب می‌خواهید، می‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. اگر در آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی‌های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد.
برای درمان نفخ شکم چی خوبه

زردچوبه یکی از پرخاصیت‌ترین ادویه‌هاست که هم می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود 15 دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید. حبوبات یکی از نفاخ‌ترین خوراکی‌ها هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس‌خورده میتوانید پیش از پختن، آن‌ها را در دستمال نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود. خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خرد شده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه هم استفاده کرد.
http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-8.jpg​
به جای رنگ های خوراکی از گشنیز به عنوان چاشنی برای طعم در کردن غذایتان استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که روغن گرفته شده از این گیاه ( به طور خاص حاوی لینالول linalool و استات گرانیل geranyl acetate که گشنیز بوی معطرش را مدیون این 2 ترکیب است) دقیقا مانند داروهای شل کننده دستگاه گوارش عمل کرده و بیش فعالی روده را کاهش می دهد. مطالعه ای که در مجله بیماری های گوارشی منتشر شده نشان داد بیماران مبتلا به IBS با مصرف مکمل گشنیز، علایم بیماری شان تا حدودی بهبود پیدا کرده بود.
برای نفخ معده چه خوبه

بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز می‌توان پُخت. گرم نگه داشتن شکم نیز از راه‌های بهبود نفخ است. به این ترتیب که این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا مایکروفر قرار دهند، 20 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است. توصیه می‌شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند. خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی، صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه‌ها و ساقه‌های درختچه‌ای از خانواده پسته گرفته می‌شود) با شکر و روغن‌مالی شکم با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه خود برای رفع نفخ مفید است. یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها، نفخ ایجاد می‌کند.
کفیر یک کلمه ترکی است که ریشه آن از کلمه ” کیف keif ” گرفته شده است که به معنی ” احساس خوب ” است و نشان می دهد که این محصول لبنی خاورمیانه احساس خوبی به شما می دهد.کفیر شبیه به دوغ ولی با مزه ای تند و تیز و مانند ماست حاوی لاکتاز است، آنزیمی که موجب شکته شدن لاکتوز، قند قالب در شیر می شود که برای افراد زیادی مشکلاتی در شکم بوجود می آورد. مطالعه ای که توسط دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد نشان داد که نوشیدن کفیر باعث کاهش علایم هضم لاکتوز از جمله: نفخ، درد معده و گاز تا 70 درصد می شود.
برای نفخ معده چه چیزی خوبه

این ادویه نارنجی یکی از معروفترین ادویه های شناخته شده در هند است ولی بهتر است بدانید که باعث آرام شدن ناراحتی معده می شود. محققان دریافتند که خواص ضدالتهابی این ادویه نارنجی روشن به خاطر وجود کورکومین curcumin (جزء فعال ادویه زردچوبه است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد و یک آنتی اکسیدان قوی است.) در آن است. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل کورکومین 500 میلی گرمی، 4 بار در روز ، دو برابر نسبت به دارونما در رفع سوء هاضمه موثر است. نفخ دارید؟ موز بخورید. محققان می گویند که این میوه منبع خوبی از فیبر پری بیوتیک prebiotic است که به تغذیه باکتریهای خوب روده و بهبود عملکرد گوارش کمک می کند. مطالعه ای که در مجله Anaerobe منتشر شد عنوان کرده بود زنانی که در مدت 60 روز به عنوان میان وعده روزانه 2 عدد موز می خورده اند سطح باکتری های خوبشان افزایش پیدا کرده و نفخ شان 50 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این موز مقدار زیادی پتاسیم دارد که وجود سدیم در رژیم غذایی را جبران می کند. یکی از علل معمول احتباس آب در اندام ها وجود سدیم اضافه در رژیم غذایی است.
http://img.bisms.ir/2018/03/برای-نفخ-معده-چی-خوبه-10.jpg​
زنجبیل هزاران سال است که برای از بین بردن حالت تهوع و کمک به هضم غذا مورد استفاده قرار می گیرد. حتی می توانید در متون پزشکی چینی در چهار قرن قبل از میلاد اشاره هایی از زنجبیل پیدا کنید! محققان در سال 2014 دریافتند که زنجبیل به عنوان یک شل کننده عضلات، اجازه می دهد تا بدن به راحتی گاز احتباس شده در خود را خارج کند. شما می توانید زنجبیل را در شکل های مختلف استفاده کنید هر چند زنجبیل تازه از نظر محتوای جینجرول gingerol غنی تر است – ترکیبی که عامل خواص درمانی زنجبیل است.
نفخ معده چی خوبه

روش‌های برای درمان خانگی و گیاهی نفخ معده و شکم بیش از حد توسط خود فرد وجود دارد. ابتدا رژیم غذایی خود را بررسی کنید. در صورتی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که هضم آن‌ها دشوار می‌باشد، سعی کنید از کربوهیدرات‌هایی مثل سیب زمینی، برنج یا موز که هضم آن‌ها آسان‌تر است، به جای آن‌ها استفاده کنید. غذاهایی را که می‌خورید یادداشت کنید تا متوجه شوید که کدام غذاها باعث نفخ شکم می‌شود و در عوض سه وعده غذایی بزرگ، شش وعده غذایی کوچک داشته باشید. علاوه به راین، از خوردن هر چیزی که باعث افزایش میزان هوایی که می‌بلعید می‌شود، خودداری کنید. برای این کار، باید مطمئن شوید که غذا به درستی جویده می‌شود و از خوردن آدامس یا استعمال دخانیات خودداری کنید. برخی از افراد می‌توانند با ورزش کردن به بهبود عمل گوارش و رفع و درمان نفخ معده و شکم کمک کنند. برای درمان نفخ معده و روده چند داروی غیرتجویزی بازاری وجود دارد، اگر چه این داروها تنها به طور موقت این بیماری را متوقف می‌کنند. این داروها شامل قرص‌های شارکول می‌شود که گاز را طریق دستگاه گوارش جذب میکنند و همچنین مکمل‌های غذایی مثل آلفا گالاکتوزیداز.
به طور کلی، عبور گاز علائمی را به همراه ندارد. در سن 5 یا 6 سالگی، اغلب کودکان یاد می‌گیرند که باد شکم خود را به شکل آرام خارج سازند. برای خارج سازی گاز نیازی به وارد کردن چیزی در مقعد نیست. برای کاهش و رفع نفخ معده و روده در کودکان، می‌توانید بلعیدن هوا توسط کودک را کاهش دهید (برای مثال، مکیدن پستانک). کاهش مصرف لوبیا و نوشیدنی‌های کربن دار باعث کاهش تولید گاز در تمامی کودکان می‌شود. در صورتی که احساس می‌کنید کودک شما تحمل شیر را ندارد (مخصوصا اگر این مساله در بین دیگر اعضای خانواده نیز وجود داشته باشد) ، تنها روزی دو لیوان شیر به کودک خود بدهید. در اغلب کودکانی که این مشکل را دارند نیازی به حذف کامل شیر نیست. کودک شما می‌تواند ماست بخورد، زیرا هضم آن آسان است. قطره‌ها یا قرص‌های مکمل آنزیم لاکتاز را نیز می‌توان همراه با محصولات لبنی مصرف کرد. در صورتی که علائم پس از انجام این تغییرات همچنان وجود داشته باشند، کودک خود را نزد پزشک ببرید.
برای نفخ معده

از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است به جای شیر، از ماست استفاده کرد. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود. همچنین ساختمان شکر موجود در شیر، زمانی که به ماست تبدیل می‌شود کاملاً می‌شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می‌کند. وجود باکتری‌های زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می‌شود. پیشنهاد می‌شود در کنار هر وعده‌ی غذاییتان از ماست استفاده کنید تا همواره از خاصیت‌های آن بهره‌مند شده و غذایتان راحت‌تر هضم شود.
 

Similar threads

بالا