[ نعل درگاه ] پرسش و پاسخ

mamanii

عضو جدید
سلام
چند سوال داشتم:
1-در ساختمان مصالح بنایی اگه در هال و در ورودی به حیاط خلوت کنار ستون بخوره واسه اجرای نعل درگاه به چه صورتی باید انجام بشه؟فنی و اصولی ترین روش چی هستش؟
2-در ساختمان مصالح بنایی دیوار نسبی چطور محاسبه میشه؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
سلام
چند سوال داشتم:
1-در ساختمان مصالح بنایی اگه در هال و در ورودی به حیاط خلوت کنار ستون بخوره واسه اجرای نعل درگاه به چه صورتی باید انجام بشه؟فنی و اصولی ترین روش چی هستش؟
2-در ساختمان مصالح بنایی دیوار نسبی چطور محاسبه میشه؟

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...تگو-►-ارائه-مطالب/page6?p=7343009#post7343009
 

فربد خان

عضو جدید
با سلام در مصالح بنايي چيزي به نام ستون وجود ندارد بلكه كلاف قائم است بدين ترتيب در و قرار گرفتن چند در كنار هم تابع مقررات خاصي است من جمله فاصله بين درها و عرض بازشو و در صورت نبود منع آيين نامه اي نعل درگاهي ميتواند با تقويت ميلگرد در تير بتني سقف باشد و يا ميتواند بصورت مجزا تيري بتني يا فولادي زير سقف تعبيه شود كه باز بستگي به ميزان باربري آن تير دارد . براي اين منظور مبحث 8 و راهنماي آن مراجعه كنيد .
ديوار نسبي نسبت ديوار به سطح ميباشد يعني در جهت x ديوارهاي محور x و در جهت y همينطور تقسيم بر كل سطح زيربنا ميشود ديوار نسبي . مقدار اين نسبت براي طبقات و هر راستا متفاوت است كه من يادم نيست . اما همه ديوارها در محاسبه طول ديوار بكار نميرود و فقط ديوارهاي با حداقل ضخامت يك و نيم آجر كه منتهي به سقف باشد (زير طاق) حساب ميشود مثلا قسمت بازشوها حساب نميشود كه در آيين نامه ذكر شده است .
 
ترك در نعل درگاه :



به علتهاي زير ، نعل درگاه و سوح زير آن مي شكنند :
الف) در اثر نشست ستون زير نعل درگاه ، به علت اهرم شدن آن ، برش افقي به وجود آيد.
ب) برشهاي عمودي به خاطر وجود پيوند و اثر نيروهاي فشاري در امتداد تير نعل درگاه و برشهاي طولي بعد از مقدار گير نعل درگاه به وجود مي آيد كه در هر دو حالت ، جداره تركها را مي تراشيم ، باز مي كنيم و سپس گرد آن را مي گيريم . بهد ، محل مرطوب شده را با اصطلاحا گچ تيزون ( زودگير) پر مي كنيم و زمينه را با كشته كشي آماده مي سازيم و سپس تركها را به ترتيب ترميم و تعمير مي كنيم.

پيوند در تركهاي عميق :


چنانچه ترك عميق باشد ، رجهاي بريده شده را از دو طرف به اندازه يك نيمه ، خالي مي كنيم و با به كاربردن ملات مرغوب و اجرهاي راسته مقاوم ، سطح ترك را در عزض ديوار با رعايت پيوند ، كامل مي گيريم و سپس مبادرت به اندودكاري مي كنيم. در اين صورت ، اثر ترك كلي محو مي شود. در بعضي موارد ترك به حدي است كه از بيرون نور و اشيا قابل رويت مي شود .
به طور مسلم ، اين ترك و شكست و نشست از پي شروع مي شود و تا بالاترين قسمت ساختمان ادامه مي يابد كه براي تعمير ان ، به اينصورت عمل مي كنيم : مسير ترك را در كفسازي دنبال مي كنيم و با برداشتن كفسازي به پي مي رسيم . تعمير از پي شروع مي شود . پاز كرسي چيني ، جداره ترك را جهت به وجود آوردن پيوند خالي مي كنيم . پس از بنايي ترك مذكور ، در عمق ديوار اندود و سفيدكاري انجام مي دهيم.
 

امیدا

عضو جدید
نعل درگاه

نعل درگاه

سلام
دوستان عزیز در خصوص نحوه اتصال نعل درگاه به شناژه های قائم در ساختمانهای مصالح بنایی راهنمایی بفرمایید
با تشکر
 
بالا