نظریه ی کیفیت اسلامی ...

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام خدمت مهندسین عزیز حدیث شماره 457 امام علی (ع) می فرمایند :
دو گرسنه هرگز سیر نمیشوند جوینده علم و جوینده مال
دیدگاه : جدایی از مباحث افراط در مال اندوزی و حتی علم جویی من روی مبحث سینرژی این دو بعد مدیریت تاکید دارم هم افزایی این دو بعد میتونه خیلی از مشکلات سازمان رو حل کنه . اما بزارید این مبحث رو در روز های اینده باز کنیم
با تشکر فراوان
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام خدمت مهندسین عزیز حدیث شماره 457 امام علی (ع) می فرمایند :
دو گرسنه هرگز سیر نمیشوند جوینده علم و جوینده مال
دیدگاه : جدایی از مباحث افراط در مال اندوزی و حتی علم جویی من روی مبحث سینرژی این دو بعد مدیریت تاکید دارم هم افزایی این دو بعد میتونه خیلی از مشکلات سازمان رو حل کنه . اما بزارید این مبحث رو در روز های اینده باز کنیم
با تشکر فراوان
همیشه از زمان قدیم برای موضوع انشاء : علم بهتر است یا ثروت نظرات متفاوتی داده شد و بعد از گذشت چندین سال هنوز هم مشخص نشد که علم بهتر است یا ثروت.
ثروت : ثروت یکی از عوامل مهم برای راه اندازی کسب کار است یکی از 3 عامل که مهمترین انها نیز هست بطوری 3 عامل نیروی کار - سرمایه - زمین را میشود از همین ثروت بدست اورد اما زیادروی در جمع اوری ثروت در مطالب قبلی گفته شد و نیاز به تاکید دوباره ندارد اما برای راه اندازی و رفع نیاز های فیزیولوژیکی لزوم دارد
علم : علم هم یکی از مواردی است که در شرایط خاص باعث رسیدن به اهداف می باشد اما لازمه علم اجرای ان است . اگر علم نباشد خلاقیت وجود ندارد و اگر خلاقیت وجود نداشته باشد پشرفت ثروت اطلاعات و پیشرفت های روزمره دیگری وجود ندارد و عملا همه چیز سکون میشود . اما زیاد روی در علم باعث میشود که اسیب جدی در زندگی روزمره وارد شود . اگر یادتان باشد یکی از احادیث امام علی (ع) مربوط به دسته بندی کارها یا همون برنامه ریزی روزمره بود که 3 دسته تقسیم میشد . کار - عبادت - تفریحات سالم - خب اگر بحث کار بر2 عامل دیگر اسر بگذارد مشکلات زیادی به وجود می اورد
اما هم افزایی(سینرژی):
کمک به پیشرفت دو چندان در راهبرد و دیگر عوامل یک سازمان می کند موقعی که هم افزایی بین ثروث و علم تشکیل گردد مصداق ان در گروه R&D قابل مشاهده می شود و حتی در تمام موارد و گروه های دیگر سازمان لزوم دارد
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام عرض تبریک اعیاد بر همه دوستان و مهندسین عزیز حدیث شماره 459 امام علی (ع) می فرمایند :
تقدیر الهی چنان بر محاسبات ما چیره شود که تدبیر سبب آفت زدگی باشد
پیش دیدگاه :
(از دیدگاه استاد محمد دشتی نقد بر مکتب ولونتاریسم است)مکتبی که در ان تنها اراده و اختیار را برای انسان مورد پیشرفت قلم داد میکند .
قبل از بررسی و ریشه یابی تدبیر و تقدیر الهی من در نظر دارم که روی این حدیث انالیز محیط داخلی و خارجی رو داشته باشم یا به عبارتی همون استراتژیک سوات و میزان ارتباط این حدیث رو با عوامل محیطی مشخص کنم
البته با عرض پوزش نیز به زمان دارم
پیشاپیش عیدتان مبارک

دیدگاه :
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام عرض تبریک اعیاد بر همه دوستان و مهندسین عزیز حدیث شماره 459 امام علی (ع) می فرمایند :
تقدیر الهی چنان بر محاسبات ما چیره شود که تدبیر سبب آفت زدگی باشد
پیش دیدگاه :
(از دیدگاه استاد محمد دشتی نقد بر مکتب ولونتاریسم است)مکتبی که در ان تنها اراده و اختیار را برای انسان مورد پیشرفت قلم داد میکند .
قبل از بررسی و ریشه یابی تدبیر و تقدیر الهی من در نظر دارم که روی این حدیث انالیز محیط داخلی و خارجی رو داشته باشم یا به عبارتی همون استراتژیک سوات و میزان ارتباط این حدیث رو با عوامل محیطی مشخص کنم
البته با عرض پوزش نیز به زمان دارم
پیشاپیش عیدتان مبارک

دیدگاه :

تدبیر به معنای برنامه ریزی برای انجام کاری یا رسیدن به هدفی است. قدر به معنای اندازه و تقدیر به معنای اندازه گیری است و قضا به معنای یکسره کردن و به انجام رساندن. تقدیر الهی به این معناست که خداوند متعال برای هر پدیده ای، حدود خاصی را قرار داده است که تحت تأثیر عواملی تحقق می یابد، و منظور از قضای الهی، آن است که پس از فراهم شدن مقدمات و شرایط ایجاد یک پدیده، خداوند، آن را به مرحله نهایی می رساند. (مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، ص 151.)
در حدیث امده است که حدودی را که خدواند تعیین کرده است بر محاسبات و شرایط و عوامل و در کل برنامه ریزی (تدبیر) اثر میگذارد و چیره می سازد. به گونه ای که اگر ما برنامه ریزی رو انجام بدیم باعث خرابی در یک سیستم (عوامل محیطی) می شود
حالا با تشریح این حدیث چه ارتباطی با سوات داره ؟ سوات یک سیستم جمع اوری اطلاعات و انالیز سیستم و عوامل محیط های داخلی و خارجی سازمان می باشد .برای بیان ساده تر ایم موضوع به مثال زیر توجه کنید :
فرض کنید یک شرکت با یک رویکرد جدید که مدیر جدید ان را طرح ریزی کرده شروع به استارت یک خط تولید جدید که مبلغی بر نصف دارایی شرکت را بالغ است . حالا اگر در اواسط کار به نحوه ای مدیر اون بخش یا به علت بیماری یا به علت های دیگر نتواند این طرح رو به پایان برساند حداقل برای به راه اندازی مجدد خط نیاز به یک بازه زمانی 6 ماه است که این مشکل به محیط داخلی بر میگرده .
یا مثلا در همان شرکت زلزله های بیشماری هر چند وقت یکبار رخ میده که باعث بهم ریختن اون خط دائمی بشه که جزء عوامل خارجی محسوب میشه . اما هر دو این ها جز تقدیر های بود که خدواند برای هر دو این مشکل ها برنامه ریزی شده - پس برنامه ریزی باید طوری باشه که موجب اسیب رساند 100 % به سازمان یا سیستم نشه - یعنی در حدیث این نکته گفته شده که استمرار در برنامه ریزی که احتمال 100% باشه وجود ندارد همیشه یک مشکلی وجود داره که جز تقدیر خدا گفته میشه - اگر دوستان بحث رو ادامه بدن به نتایج بهتری میرسیم .البته من نمیخواد محیط رو به 3 دسته تقسیم کنم که تقدیر هم وجود دارد اما روی اینکه برنامه ریزی محیطی هیچ وقت 100% نمیشه تاکید میکنم
با تشکر فراون
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
در ضمن افت زدگی : اگر فرض کنید که یک مزرعه رو افت زده باشه که اون افت از یک درخت شروع بشه فقط به همان درخت ختم نمیشه و به بقیه درختهای مزرعه سرایت میکنه . یعنی اینکه تدبیر گاهی به جای اینکه باعث پیشرفت سیستم بشه به دلیل یکسری از مسائل پیشرو که همان تقدیر الهی ان را می سازد باعث پسرفت سیستم میشه . و اثار منفی روی سیستم و سازمان میزاره - و بی تاثیر بودن برنامه ریزی انسان رو روی مسائل پیشرو نشان میده
دراحادیث قبلی ذکرشده بودکه پافشاری روی یک مسئله باعث ازبین رفتن تدبیرمی شود
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام حدیث شماره 460 امام علی (ع) می فرمایند :
بردباری و درنگ هم آهنگند و نیتجه آن بلند همتی است
بیان دیدگاه و توضیحات در روز های اتی
با تشکر
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام حدیث شماره 460 امام علی (ع) می فرمایند :
بردباری و درنگ هم آهنگند و نیتجه آن بلند همتی است
بیان دیدگاه و توضیحات در روز های اتی
با تشکر

ارجاع به
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page38
و
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page14
با توجه به تفسیر بردباری های که قبلا گفته شد که در حدیث اول بردباری را یکی از عوامل اصلی قبل از تصمیم گیری میداند مخصوصا برای استراتژیک های بلند مدت و در حدیث دوم بردباری را ابزار مدیریتی برای کسب تجربه و کسب فرصت اعلام شده .
درنگ از نظر دهخدا به معنی ضد عجله و از نظر معین اسایش و راحتی است البته معانی بیشتری دارد ولی این دو از همه نزدیک تر است .
در حدیث که بردباری تفسیر شده بود با درنگ کردند هم ردیف و هم مقصد دونسته شده و نتیجه این دو را استحکام و انتروپی منفی گفته میشه یکی از دلایلی که من اسایش و راحتی از معانی درنگ رو توی این متن نوشتم همین است در هر حال راحتی و اسایش در همه ابعاد یک سازمان به یک اصل باید تبدیل بشه بردباری باید به یک اصل تبدیل بشه یکی از دلایل اینکه در بیشتر سازمان ها و کارخانه ها از موسیقی ارامش بخش استفاده می شود همین امر ارامش بخشی در سازمان است اما تنها راه ارامش بخشیدن گذاشتن موسیقی نیست بلکه جا انداختن فرهنگ که کمک شایانی به این قضیه میکنه . برای مثال فرض کنید که بردباری در سازمان نهادینه شده و در همه ابعاد پیاده سازی شده و تمام کارکنان و مدیران از بردباری برخوردار هستند چه اتفاقاتی برای سازمان میفته و چه اتفاقاتی نمی افته حالا مقایسه میکنیم
سازمان که بیشتر اعضا از بردباری برخوردار هستند (الف) سازمانی که بردباری ندارد (ب)
بخش تولیدی سازمان (الف) درصد مشارکت کارکنان دوبرابر سازمان (ب) است زیرا سازمان الف نوع مشارکت انها انگیزه احترام و ارزش های معنی است که از نظر مازلو از رتبه بالاتری برخوردار است واستحکام این نوع مشارکت بیشتر از انگیزه مالی است
بخش اداری تصمیمات در سازمان الف با توجه به تمام ابعاد گرفته میشه و افراد شاغل در ستاد واقع به معنای واقعی پشتیبانی از افراد صف را دارند نه فقط انجام وظیفه و تکلیف خود اما در سازمان ب فقط انجام وطیفه حتی اگر بادیدن ضعفی که در قوانین داشت بازهم توجه چندانی انجام نمیدهد
در بخش مدیریت و هیت مدیره سازمان الف تصمیمات بسیار روند کند اما دقیقی را دارد در بعضی مواقع از تصمیمات عقلایی یا استراتژیک نوخواسته استفاده می شود . تقریبا شکل تصمیم گیری در مدیران ژاپنی را در نظر داشته باشید اما با توجه به یکسری از ابعاد دیگر فردی هم در هیت مدیره و هم در شخص مدیر سریعتر از تصمیمات و استراتژیک های ژاپنی گرفته می شود
در بخش ارتباط با مشتری در سازمان الف مشخص یکی از صفات روحی فردی که مستقیم با ارباب رجوع ارتباط داره صبر و بردباری است . که خود این صبر و بردباری باعث میشه فرد به خوش روی و خوش اخلاقی روی بیاره که به احتمال خیلی قوی رضایت ارباب رجوع حتی در صورت انجام نگرفتن کارش انجام بپذیره
شاید با خودتون بگید که حالا که چی همه این موارد رو ما در توی روز میبینیم حداقل روزی چند مرتبه دقیقا باید همین باشه در سازمان باید همه از این مدل بردباری سهیم بشن
اما صبر و بردباری رو چطوری میشه پیاده سازی کرد اجازه بدین این سوال رو کارشناسان مذهبی جواب گو باشند
با تشکر فراوان - التماس دعا
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام و خسته نباشید حدیث شماره 462 امام علی (ع) می فرمایند :
چه بسا کسانی که با ستایش دیگران فریب خوردن
ارجاع حدیث شماره 398
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page36
حدیث 338
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page34
حدیث 353
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page36
حدیث 333
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/265136-نظریه-ی-کیفیت-اسلامی/page31
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندسین عزیز و با عرض پوزش بابت تاخیر 3 هفته ای :D
و اما حدیث - چه بسا کسانی که با ستایش دیگران فریب خوردن
این جمله یکی از مواردی که خودم تجربه کردم . در علم مذاکرات یکسری تاکتیک های هست که اگر بدونیم بهتر - حالت نگاه - حالت دست دادن - حالت صحبت کردن - طرز رفتار با بقیه افراد - طرز صحبت کردن و ... که به اصطلاح عرفی این تاکتیک ها رو سیاست مذاکره نام می برند . اما قویترین نیروی درونی که میتونه ضد این سیاست ها باشه ضد تکبر و ضد فریب خوردن و .. باشه خوش اخلاقی -صبر بردباری و خضوع و خشوع است خیلی راهکار ساده ای اما در این حال سختی داره با تحریک و حدس زدن یکسری از علاقمندی های فرد مقابل میشه فرد مقابل رو به سمتی که خودمون دوست داریم بکشونیمش و لابه لای تایید صحبت های طرف مقابل صحبت های خودمون رو به اصطلاح به کرسی بنشونیم اما اینکه پیش بینی مون اونقدر قوی باشه که بتونیم حدس بزنیم از چه راهی میشه به احساسات طرف دست پیدا کنیم نظریه های روانشناسی وجود داره اقلب مردم به چند دسته تقسیم می شوند درون گرا و بیرون گرا که توی ایران باستان به 4 شاخه اخلاقی تقسیم میشه و کامل تر
دورن گرا های یک خاصیت های دارن که عمومی و این عمومیت رو به اون رنگ و لعاب بخشیدن و اون هم خاص بودن گوشه گیری و ... اما بیرون گرا که اجتماعی و چیز های دیگه که شما بهتر میدونید اما منظور من از رنگ لعاب بخشیدن هدایت کردن عمومی این دو گروه به اخلاقیات مثلا در بیشتر کتاب ها و شخصیت سازی ها وفیلم ها و ... فردی درون گراست که خاص باشه و شباهت های نزدیکی با افراد بیرون داره که این طرح کاملا درست اما یکذره بزرگ نمایی شده یعنی شاید فرد درون گرا خاص باشه اما به اون اندازه که داره نمایش داده میشه نیست پس یکسری قالب بندی های وجود داره که افراد مذاکره کننده میتونن با توجه به این قالب بندی های به ابعاد و احساسات فرد دست پیدا کنند و بعد از تحریک این احساسات مذاکرات رو به نفع خودشون تموم کنن . اما بحث من اینجاست که اگر فرد به یکسری از اخلاق های نیک و خوب احاطه داشته باشه ابعاد و احساست و کلا ابعاد درونی اون غیر قابل درک و فهم است چون اصلا حس تحیرک اون از یک جنس دیگه است و انگیزه های اون انگیزه های دنیایی نیست بیشتر این افراد تلاش برای انسانیت و در درجات بالاتر که دیگه به حوزه عرفان وارد میشیم برای رضایت خدا کار میکنن که این مرحله واقعا دست نیافتنی است البته در این خدارو شکر هنوز خیلی از این موارد دیده میشه
حالا امام علی (ع) فرموده اند که ستایش کردن از افراد یکی از راههای تحریک احساست و فریب دادن افراد میشه چه بسا کسانی که با ستایش دیگران فریب خوردن اشاره به افرادی میکنه که در همون لحظه امیال دنیایی از امیال انسان دوستانه و نیک و خوب جلو زده
البته این یک برداشت شخصی است و می تواند اشتباه باشد
با تشکر
 

hoseini_58

عضو جدید
کیفیت داشتن یعنی اینکه نوع بشر از محصول /خدمت ما راضی باشه به نوعی الزامات مشتری براورده بشه
حلال بودن یعنی اینکه کار ما با الزامات تعریف شده در نظامنامه ها ی اسلامی (رساله ها)تطابق داشته باشه;)
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
کیفیت داشتن یعنی اینکه نوع بشر از محصول /خدمت ما راضی باشه به نوعی الزامات مشتری براورده بشه
حلال بودن یعنی اینکه کار ما با الزامات تعریف شده در نظامنامه ها ی اسلامی (رساله ها)تطابق داشته باشه;)

سلام بر مهندس حسینی دقیقا به خوب نکته ای اشاره کردی - دقیقا این نتیجه رو ما بعد از 4 روز بحث کردن بدست اوردیم ممنون
دوستان در هر صورت معذرت خواهی میکنم بابت تاخیر من اگر سرم شلوغ نبود حتما اپ میکردم
با تشکر
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام مجدد بازهم بعد از مدتی خدمتتون رسیدم حدیث شماره 475 اما علی (ع) می فرمایند : قناعت مالی است که پایان نمی پذیرد چند روز فرصت طلب می کنم با تشکر
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام مجدد بازهم بعد از مدتی خدمتتون رسیدم حدیث شماره 475 اما علی (ع) می فرمایند : قناعت مالی است که پایان نمی پذیرد چند روز فرصت طلب می کنم با تشکر

با عرض سلام مجدد قناعت مالی است که پایان نمیپذیرد : منظور از قناعت در مباحث قبلی متوجه شدم که بهره وری به معنی استفاده بهینه و درست استفاده کردن از محصولات و همچنین حس و انگیزه خاص برای رسیدن به هدفی می باشد اما از این معانی بالا یک موضوعی اثبات می شود و آن هم برنامه ریزی است یعنی در اصل قناعت نوعی حس و انگیزه بهره وری و استفاده بهینه است که با برنامه ریزی و نیل به هدف انجام میگیرد برای مثال : ما نیاز به خرید یک دستگاه آپارتمان برای مصارف گوناگون داریم مصرف قبل از خرید ما ماهانه 5 میلیون تومات بوده اما برای اینکه بتونیم به هدف اصلیمون یعنی خرید آپارتمان باشه نیاز به برنامه ریزی و حس انجام این برنامه ریزی و استفاده بهینه از امکانات داریم که اینها (قناعت) می شود . در اینجا تفسیر احادیث به پایان رسید
 

Agha Jafar

عضو جدید
سلام به نظر من حلال بودن ربطی به کیفیت نداره...وقتی میگیم فلان چیز حلاله نمیگیم 100% کیفیت داره...ولی وقتی جنس خروجی ما کیفیت داشته باشه خوب 100% در آمد ما حلاله چون رضایت قلبی مشتری رو داریم :smile:
 

li@66

عضو جدید
سلام
الان ی بحث جالبی را دیدم. پول ما چقدر کیفیت داره؟؟و الان حلاله؟؟؟( منظورم پول ملی هست که سپرده گذاری , نزول , وام و..... داره دست در دست می چرخه)
حلال بودن پول بخاطر راه بدست آوردنش هست یا راهی که خرج میشه؟؟
:D
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام به نظر من حلال بودن ربطی به کیفیت نداره...وقتی میگیم فلان چیز حلاله نمیگیم 100% کیفیت داره...ولی وقتی جنس خروجی ما کیفیت داشته باشه خوب 100% در آمد ما حلاله چون رضایت قلبی مشتری رو داریم :smile:

خب الان ربط داشت دیگه البته تمام این 40 صفحه که میبینید دلایل ربط داشتن کیفیت با حلال بودن مثلا یکی از بارز ترین این دلایل ربط رضایت مشتری از ارائه خدمات و محصولات هست که طبق گفته دکتر دمینگ رضایت مشتری باعث افزایش سهم بازار و افزایش سود میشه دقیقا حلال بودن هم همین عناوین رو داره فقط یک چیزی اضافه داره که رضایت خدا است البته در همین رعایت کیفیت هم صدق میشه اما نوع اهداف فرق میکنه
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
الان ی بحث جالبی را دیدم. پول ما چقدر کیفیت داره؟؟و الان حلاله؟؟؟( منظورم پول ملی هست که سپرده گذاری , نزول , وام و..... داره دست در دست می چرخه)
حلال بودن پول بخاطر راه بدست آوردنش هست یا راهی که خرج میشه؟؟
:D
خب سوال های شما چندین دیدگاه مختلف داره 1 اقتصادی 2 مذهبی 3دیدگاه اقتصاد اسلامی درباره اینکه پول ما چقدر ارزش داره باید بگم که اتفاقا این یک مورد خیلی به نفع ما است چون قیمت تمام شده کالا های داخل ایران ارزانتر از کشور های دیگه است در سالهای اول چنگ جهانی دوم بیشتر کشور های اروپایی خودشون ارزش پولشون رو می اوردن پایین که صادراتشون بیشتر بشه اما درباره حلال بودن پول که در کشوره ببین قوانینی برای پول ایران از لحاظ اسلامی که 100% تضمینی اسلامی باشه وجود نداره یعنی یک سیستم و روال کاری وجود داشته باشه که مراحل اون تک به تک انجام بشه وجود نداره اما تک و توکی انجام میشه مثل قرض الحسنه یا مثلا مالکیت 50%50 زمین و کار و... جالب بودنید که بعضی از سهام انگلستانی که بیشترین طرفدار توی انگلستان داره سهامی که بر اساس اسلام تقریبا چیده شده از اینکه پول حلال بدست اوردنش یا خرج کردن هر دو هست تقریبا مثل اختلاس و پول شویی هر دوشون غیر حلال هستند که هر دو شون درامد زا هستند
 

li@66

عضو جدید
خب سوال های شما چندین دیدگاه مختلف داره 1 اقتصادی 2 مذهبی 3دیدگاه اقتصاد اسلامی درباره اینکه پول ما چقدر ارزش داره باید بگم که اتفاقا این یک مورد خیلی به نفع ما است چون قیمت تمام شده کالا های داخل ایران ارزانتر از کشور های دیگه است در سالهای اول چنگ جهانی دوم بیشتر کشور های اروپایی خودشون ارزش پولشون رو می اوردن پایین که صادراتشون بیشتر بشه اما درباره حلال بودن پول که در کشوره ببین قوانینی برای پول ایران از لحاظ اسلامی که 100% تضمینی اسلامی باشه وجود نداره یعنی یک سیستم و روال کاری وجود داشته باشه که مراحل اون تک به تک انجام بشه وجود نداره اما تک و توکی انجام میشه مثل قرض الحسنه یا مثلا مالکیت 50%50 زمین و کار و... جالب بودنید که بعضی از سهام انگلستانی که بیشترین طرفدار توی انگلستان داره سهامی که بر اساس اسلام تقریبا چیده شده از اینکه پول حلال بدست اوردنش یا خرج کردن هر دو هست تقریبا مثل اختلاس و پول شویی هر دوشون غیر حلال هستند که هر دو شون درامد زا هستند

سلام مهندس حمید
از نظر اقتصاد اسلامی که بهره های که الان هست مشکل داره . خوبه بدونید که اوراق اسلامی هم طراحی و برای تامین مالی استفاده میشه. به نظرتون علت اینکه روال پولشویی و اختلاس اینقد تو کشور بالاست چیه؟؟؟ مخصوصا که الان چند تا بانک هم دستشون رو شده.
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
خب ببینید به نصبت نرخ تورم بهره چینده میشه اینو میدونید دیگه اقتصاد اسلامی مقداری رو مجاز میدونه که ضرر به اقتصاد کلیه کشور نزنه یعنی دقیقا باید تورم طیبعی یا مفید باشه الان پیش بینی که برای نرخ کردن 4% است این نرخ بسیار موثر است اما ....؟ به دلیل اینکه زیر ساخت اقتصاد ما اسلامی نیست و تمام قوانین اون و کلیه اعمال اون اقتصاد و قوانین فذانسه و چند کشور اورپایی است مشکل داره اینجاست که باید همه دست به دست هم دیگه بدن روحانیت و اساتید دانشگاه که بتونن یک برنامه جامع و کامل پی ریزی کنن که در 5 سال اینده اقتصاد ایران مثل باقی حوزه ها اول بشه و جلوی این همه حیف و میل گرفته بشه
در باره بالا بودن پولشویی و اختلاس همینطور که قبل به این نتیجه با دوستان رسیدم فرهنگ اقتصادی غلط باعث این امر شده امام علی (ع) می فرمایند که هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر انچه نمی پسندی نیز برای دیگران هم نپسند این سخن نشون میده که اگر ما به این جمله اعمل کنیم و واقعا طوری در کارهای اقتصادی عمل کنیم که برای خودمون اونو انجام میدیم این باعث میشه به مرور زمان فرهنگ دزدی از ایران برداشته بشه
لبته بازهم احتمال حرام خواری ها زیاد است اما دیگه به عرف جامعه تبدیل نمیشه
 

li@66

عضو جدید
سلام
خب ببینید به نصبت نرخ تورم بهره چینده میشه اینو میدونید دیگه اقتصاد اسلامی مقداری رو مجاز میدونه که ضرر به اقتصاد کلیه کشور نزنه یعنی دقیقا باید تورم طیبعی یا مفید باشه الان پیش بینی که برای نرخ کردن 4% است این نرخ بسیار موثر است اما ....؟ به دلیل اینکه زیر ساخت اقتصاد ما اسلامی نیست و تمام قوانین اون و کلیه اعمال اون اقتصاد و قوانین فذانسه و چند کشور اورپایی است مشکل داره اینجاست که باید همه دست به دست هم دیگه بدن روحانیت و اساتید دانشگاه که بتونن یک برنامه جامع و کامل پی ریزی کنن که در 5 سال اینده اقتصاد ایران مثل باقی حوزه ها اول بشه و جلوی این همه حیف و میل گرفته بشه
در باره بالا بودن پولشویی و اختلاس همینطور که قبل به این نتیجه با دوستان رسیدم فرهنگ اقتصادی غلط باعث این امر شده امام علی (ع) می فرمایند که هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر انچه نمی پسندی نیز برای دیگران هم نپسند این سخن نشون میده که اگر ما به این جمله اعمل کنیم و واقعا طوری در کارهای اقتصادی عمل کنیم که برای خودمون اونو انجام میدیم این باعث میشه به مرور زمان فرهنگ دزدی از ایران برداشته بشه
لبته بازهم احتمال حرام خواری ها زیاد است اما دیگه به عرف جامعه تبدیل نمیشه
با این باندبازی ها اقتصادی کردن سیستم بانکداری خیلی سخت هست.
الان در کشور ما دقیقا جمله پول؛ پول میاره درست هست. ی سری ادم که به صورت باند بازی حتی در بورس ایران سهمی را بالا یا پایین میبرند. ( این را خودم شخصا باهاش با چشم دیدم) که در مسکن, طلا و... هم مصداق داره. به نظرتون چرا الان این شیوه پول در آوردن و لینک به ادمهای سطح بالا( نه الزاما سیاسی منظورم مالی هست) یکی از دغدغه های اصلی خیلی از افراد شده؟؟
 

Agha Jafar

عضو جدید
خب الان ربط داشت دیگه البته تمام این 40 صفحه که میبینید دلایل ربط داشتن کیفیت با حلال بودن مثلا یکی از بارز ترین این دلایل ربط رضایت مشتری از ارائه خدمات و محصولات هست که طبق گفته دکتر دمینگ رضایت مشتری باعث افزایش سهم بازار و افزایش سود میشه دقیقا حلال بودن هم همین عناوین رو داره فقط یک چیزی اضافه داره که رضایت خدا است البته در همین رعایت کیفیت هم صدق میشه اما نوع اهداف فرق میکنه

خیلی ممنون مهندس جان بابت راهنمایی تون :gol: :gol: :gol: :gol: :heart: :heart: :heart: :heart:
 

Similar threads

بالا