طریقه نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق
در حال حاضر دو نوع سیستم اعلام حریق در بازار عرضه شده است که به متعارف (کانونشنال )و آدرس پذیر معروف هستند ابتدا در مورد سیستم های اعلام حریق متعارف میپردازیم
در این نوع سیستم مرکز کنترل اعلام حریق شامل چند بخش میباشد که به ترتیب و خیلی کوتاه به آنها اشاره می کنیم :
ابتدا مناطق مورد پوشش قرار گرفته است که توسط یک رشته کابل دتکتور ها(کاشف های دود و حرارت و.. ) به مرکز کنترل متصل شده اند البته ترتیب قرار گرفتن دتکتور ها باید به صورت سری پش سرهم باشد بدلیل اینکه در این مورد کانونشنال یک مقاومت ته خط پایان مسیر قرار میگیرد که باید در محل آخرین دتکتور نصب شود
در غیر این صورت سیستم خطا (فالت ) میدهد
به این قسمت زون های اعلام حریق گفته میشود وهر دستگاه ممکن است بین یک تا 32 زون یا حتی بیشتر داشته باشد
بخش دوم مسیر های آژیر واعلام میباشد که در این مسیر هم تعدادی آژیر قرار داده میشود این قسمت هم مانند مناطق باید آژیر ها به صورت سری و پشت سر هم قرار گرفته باشند و این به دلیل این است که اگر زمانی یکی از این آژیر ها از مدار خارج شد فورا دستگاه متوجه شود و با ایجاد خطا (فالت ) اپراتور را مطلع کند
بخش دیگر ورودی برق و باطری میباشد که به طریق صحیح باید نصب شده و دستگاه روشن شود
قسمت های دیگری در این سیستم وجود دارد که زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد و به رله های خطا و آژیر و تکرار کننده متصل میشوند
در آینده نزدیک به مطالب بیشتری اشاره خواهم کرد
علیرضا جهانیان
در حال حاضر دو نوع سیستم اعلام حریق در بازار عرضه شده است که به متعارف (کانونشنال )و آدرس پذیر معروف هستند ابتدا در مورد سیستم های اعلام حریق متعارف میپردازیم
در این نوع سیستم مرکز کنترل اعلام حریق شامل چند بخش میباشد که به ترتیب و خیلی کوتاه به آنها اشاره می کنیم :
ابتدا مناطق مورد پوشش قرار گرفته است که توسط یک رشته کابل دتکتور ها(کاشف های دود و حرارت و.. ) به مرکز کنترل متصل شده اند البته ترتیب قرار گرفتن دتکتور ها باید به صورت سری پش سرهم باشد بدلیل اینکه در این مورد کانونشنال یک مقاومت ته خط پایان مسیر قرار میگیرد که باید در محل آخرین دتکتور نصب شود
در غیر این صورت سیستم خطا (فالت ) میدهد
به این قسمت زون های اعلام حریق گفته میشود وهر دستگاه ممکن است بین یک تا 32 زون یا حتی بیشتر داشته باشد
بخش دوم مسیر های آژیر واعلام میباشد که در این مسیر هم تعدادی آژیر قرار داده میشود این قسمت هم مانند مناطق باید آژیر ها به صورت سری و پشت سر هم قرار گرفته باشند و این به دلیل این است که اگر زمانی یکی از این آژیر ها از مدار خارج شد فورا دستگاه متوجه شود و با ایجاد خطا (فالت ) اپراتور را مطلع کند
بخش دیگر ورودی برق و باطری میباشد که به طریق صحیح باید نصب شده و دستگاه روشن شود
قسمت های دیگری در این سیستم وجود دارد که زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد و به رله های خطا و آژیر و تکرار کننده متصل میشوند
در آینده نزدیک به مطالب بیشتری اشاره خواهم کرد
علیرضا جهانیان
آخرین ویرایش: