نشانه‌های کم خونی را بشناسید

love.1982

کاربر ممتاز


نشانه‌های کم خونی را بشناسید


مجموعه: بیماری ها و راه درمان












نشانه‌های کم خونی را بشناسید




بسیاری از افراد به کم خونی مبتلا هستند بدون اینکه از این مورد آگاهی داشته باشند،آیا با نشانه های کم خونی آشنا هستید؟


خستگی‌های زودرس همراه با ضعف، ناتوانی جسمی و فکری، تعریق زیاد و التهاب زبان، پرخاشگری، قاشقی شدن ناخن‌ها، نازک و شکننده شدن ناخن و کم آوردن نفس در سربالایی‌ها از نشانه‌های کم‌خونی است.
خستگی‌های زودرس همراه با ضعف، ناتوانی جسمی و فکری، بی‌تفاوتی، سرگیجه، سردرد، بی‌اشتهایی، بی‌میلی به غذا، تعریق زیاد و التهاب زبان از اثرات کم‌خونی در افراد است.


ریزش مو، بی‌حسی و سبکی سر، افزایش ضربان قلب، ورم قوزک پا، عدم تحمل دیگران، پرخاشگری، قاشقی شدن ناخن‌ها، نازک و شکننده شدن ناخن، کم آوردن نفس در سربالایی‌ها، ابتلای مکرر به سرماخوردگی‌ها و عدم مقاومت در مقابل بیماری‌‌های عفونی نیز از نشانه‌ها و علائم کم‌خونی یا آنمی است.





نشانه‌های کم خونی را بشناسید





آنمی ناشی از کاهش تولید گلبول قرمز معمولاً به تدریج ظاهر و تبدیل به آنمی مزمن می‌شود. علل آن را می‌توان نارسایی مغز استخوان به علل مختلف، اختلال در تولید اریتروپویتین در نارسایی کلیه یا بیماری‌های عفونی و التهابی مزمن کم کاری تیروئید یا سوء تغذیه پروتئینی شدید اشاره کرد.




اختلال در بلوغ گلبول‌های قرمز خون تحت تأثیر فقر 3 ماده مغذی آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 در بدن است.


کم‌خونی در بزرگسالان به علت عدم توانایی حمل اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها است که ارگان‌های بدن انرژی در سلول‌های عضلانی آنها مختل می‌شود و ظرفیت کاری و توان فکری آنها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

 
آخرین ویرایش:

آنه...

New member
من جدیدا رفتم پیش دکترطب سنتی دقیقا همین نشانه هارو داشتم اما نمیدونستم از کم خونی هست تا اینکه دکترطب سنتی بهم گفت کم خونی داری
کسی توصیه ای داره برای برطف شدن کم خونی ؟؟
 

love.1982

کاربر ممتاز
من جدیدا رفتم پیش دکترطب سنتی دقیقا همین نشانه هارو داشتم اما نمیدونستم از کم خونی هست تا اینکه دکترطب سنتی بهم گفت کم خونی داری
کسی توصیه ای داره برای برطف شدن کم خونی ؟؟
بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی


بادام زمینی، انار، عسل، خرما، نان سبوس دار و سیب از مواد غذایی مفید برای درمان کم خونی هستند.



بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی

کم خونی یا آنمیا به علت کمبود گلبول های قرمز در بدن رخ می دهد. گلبول های قرمز، اکسیژن را به تمامی نقاط بدن می رساند.
علت کم خونی متعدد است از جمله، کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12. اما غذاهایی که می تواند با این اختلال مقابله کند، عبارتند از:
*بادام زمینی: برای تأمین نیاز روزانه آهن، یک مشت بادام زمینی مصرف کنید یا هر روز ساندویچ کره بادام زمینی به همراه آب پرتقال برای دریافت 0.6 میلی گرم آهن مصرف کنید.
*سیب: ویتامین C موجود در سیب در جذب آهن موثر است
*انار: این میوه حاوی ویتامین ها، آهن، فیبر و پتاسیم است که جریان خون سالم را حفظ می کند.
خرما: خرما غنی از آهن است در نتیجه کم خونی را درمان می کند.
*عسل: این ماده طبیعی بسیار موثر و حیاتی است. مصرف روزی 100 میلی گرم عسل، 0.42 میلی گرم آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند. منیزیم و مس موجود در عسل نیز می تواند میزان گلبول های قرمز بدن را افزایش دهد.
*لوبیا: انواع مختلف لوبیا غنی از آهن است؛ یک لیوان لوبیا 5 میلی گرم آهن بدن را تأمین می کند علاوه بر آن، لوبیا حاوی پروتئین بالا و چربی پایین است که در پیش گیری از کم خونی نیز نقش دارد.
*جو دو سر: تنها مصرف روزانه 2قاشق غذاخوری جو دو سر، 2.5 میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند.
*نان سبوس دار: یک برش نان سبوس دار، 6 درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین می کند.
*چغندر قرمز: این گیاه تصفیه کننده موثر خون است و مصرف آن یکی از بهترین راه های پیشگیری از کم خونی است./ روزنامه خراسان
 
آخرین ویرایش:

love.1982

کاربر ممتاز
من جدیدا رفتم پیش دکترطب سنتی دقیقا همین نشانه هارو داشتم اما نمیدونستم از کم خونی هست تا اینکه دکترطب سنتی بهم گفت کم خونی داری
کسی توصیه ای داره برای برطف شدن کم خونی ؟؟

[h=1]۵ خوردنی برای افزایش انرژی و‌ کاهش‌ خستگی[/h]
[h=3]فعالیت اعضای خانواده، به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار در روزهای پایانی سال به دلیل اضافه شدن فعالیت ناشی از خانه‌تکانی افزایش می‌یابد و همین امر باعث می‌شود اشخاصی که در این فرصت‌های آخر سال علاوه بر امور دیگر برنامه نظافت کلی منزل را انجام می‌دهند احساس کنند زودتر از مواقع دیگر انرژی خود را از دست داده‌اند و احساس خستگی زودتر از همیشه به سراغشان آمده است.[/h]


به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم سرا ، اگر قصد دارید همچنان با انرژی باشید و دیرتر احساس کوفتگی و خستگی کنید، می‌توانید چند خوردنی را به رژیم غذایی این روزهایتان اضافه کنید که علاوه بر خواص دیگرشان، به رفع خستگی نیز کمک می‌کنند:

1.ماست پروبیوتیک: محققان در دانشگاه تورنتو متوجه شده‌اند محصولات پروبیوتیک می‌تواند نشانه‌های خستگی مزمن را تا حد زیادی کاهش دهد. دم‌ دست‌ترین این محصولات که در هر بقالی محل یافت می‌شود،‌ ماست پروبیوتیک است.
2. شکلات تلخ: شکلات‌هایی که رنگ قهوه‌ای تیره و مزه‌ای تلخ‌تر نسبت به شکلات‌های رنگ روشن دارند به دلیل داشتن پلی‌فنول و همچنین بالا بودن سطح کاکائو، باعث افزایش واکنش‌های شیمیایی در مغز شده و اثرات مفیدی بر کاهش احساس خستگی بر جا می‌گذارند.
3.تخمه کدو: اگر احساس می‌کنید حین انجام فعالیت‌هایی چون خانه‌تکانی اصطلاحا نفس کم می‌آورید، تخم کدو خاصیت شگفت‌انگیزی دارد. پژوهشگران یک موسسه تحقیقاتی آمریکا در حیطه کشاورزی، با انجام بررسی‌هایی دریافته‌اند که در چنین افرادی ممکن است سطح و میزان منیزیم کم باشد و به همین دلیل طی فعالیت نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می‌کنند. تخم کدو با دربرداشتن مقادیری منیزیم می‌تواند از احساس خستگی به این دلیل بکاهد.
4.اسفناج و جعفری: سبزی‌ها حاوی فیبر هستند و از آنجا که دیرتر و کندتر از بدن دفع می‌شوند مدت بیشتری شما را پرانرژی نگه‌می‌دارند. در این میان، جعفری و اسفناج علاوه بر داشتن چنین خاصیتی، به دلیل آن‌که حاوی مقادیری زیاد از عنصر آهن هستند اثرات مفیدی در مستولی نشدن خستگی بر بدن از خود بر جای می‌گذارند.
5.ماهی آزاد: ماهی‌ها معروفند به غنی بودن از یک عنصر شناخته‌شده به نام امگا۳ که اسید چرب از نوع مفید به شمار می‌رود و علاوه‌بر این‌که باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شود، خاصیت ضد‌خستگی دارد. به‌خصوص این‌که ماهی آزاد منبعی سرشار از ویتامین B1 است و به همین دلیل می‌تواند انرژی کافی را حین انجام فعالیت‌هایی از قبیل خانه‌تکانی به بدن برساند.


 

Similar threads

بالا