نسخه خطی کتاب «زکریای رازی» به موزه ملی عراق بازگشت

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

کد خبر: 92032615669
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸



وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق از پایان بازپس‌گیری یک نسخه خطی 600 صفحه‌ای متعلق به ذکریای رازی با عنوان «رفع مضرات غذاها» خبرداد‌.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق روز شنبه اعلام کرد، کار بازپس‌گیری یک نسخه خطی قدیمی و کم‌یاب متعلق به ذکریای رازی، دانشمند ایرانی پایان یافته است.

این نسخه کم‌یاب پس از راه‌اندازی کتابخانه مرکز اوقاف عراق در سال 2003 ربوده شده بود.

به گزارش شبکه خبری "براثا"، وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن تاکید بر تصمیم اخیر سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر ضرورت بازگشت اسناد و مدارک فرهنگی کشورها،‌ اعلام کرد: این وزارتخانه با همکاری وزارت خارجه عراق‌، توانست نسخه خطی کم‌یاب زکریای رازی‌، دانشمند، پزشک و شیمی‌دان مشهور ایرانی را به مرکز نگه‌داری اسناد و مدارک تاریخی عراق بازگرداند.

این نسخه خطی در 600 صفحه و با عنوان «رفع مضرات غذاها» هم اکنون در خزانه‌داری موزه ملی عراق واقع در بغداد نگه‌داری می‌شود.

گفته می‌شود زکریای رازی این کتاب را به سفارش «ابوالعباس احمد بن علی‌» در 19 باب به نگارش درآورده است. وی در این کتاب از فوائد و مضرات غذاهای مختلف و غناهای مناسب برای بیماران و افراد مختلف با مزاج‌های متفاوت به تفصیل سخن گفته است.
 

Similar threads

بالا