نسبیت

*جیگر طلا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام از وقتی که از فیزیک یه چیزایی فهمیدم و انیشتین رو شناختم این قانون نسبیتش همیشه برام سوال بوده از هر کس هم پرسیدم گفت تو هنوز بچه ای این چیزا رو نمی فهمی
اگه کسی هست که نگه تو هنوز بچه ای لطفا برام توضیح بده
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام از وقتی که از فیزیک یه چیزایی فهمیدم و انیشتین رو شناختم این قانون نسبیتش همیشه برام سوال بوده از هر کس هم پرسیدم گفت تو هنوز بچه ای این چیزا رو نمی فهمی
اگه کسی هست که نگه تو هنوز بچه ای لطفا برام توضیح بده

سلام.......
در مورد کسایی که این حرف
تو هنوز بچه ای این چیزا رو نمی فهمی
رو بهت زدن باید بگم به احتمال 99% خودشون هم هیچ چیز از نسبیت نمیدونن
و حتی 1% هم نتونستن درکش کنن(منظورم این نیست که خودم خیلی فهمیدم و 100% درکش کردم)
نظریه ی نسبیت قوانین مکانیک و اینا در مورد اجسامی هست که حد اقل سرعتشون 1/10 سرعت نور هست
بعضی از اصول نسبیت که میدونم اینا هستن:
با افزایش سرعت جسم(میل کردن سرعت جسم به سرعت نور) جرم جسم افزایش پیدامیکنه(به سمت بینهایت میل میکنه)
وقتی سرعت جسم افزایش پیدا میکنه گذر زمان برای اون کندتر میشه یا بعبارتی اگر جسمی با سرعت نور حرکت کنه زمان برای اون نمیگذره(فقط برای اون)
مثال مشخصی که از این موضوع بیان شده داستان دوقلو های پارادوکس هست که به صورت زیره:
دو برادر دوقلو در سن 20 سالگی از هم جدا میشن یکیشون فضانورده و یکی دیگشون رو زمین کار میکنه
فضانورده تو سن 20 سالگی به فضا میره و با یک فضاپیمای پر سرعت در فضا حرکت میکنه و بعد از 10 سال(این 10 سال برای فضانورد گذشته یا بعبارتی طبق ساعت فضانورده 10 سال گذشته) به زمین برمیگرده
بعد سراغ برادرش رو میگیره و وقتی باهاش روبرو میشه یه پیر مرد 70 ساله رو میبینه و میپرسه کی هستی و اون میگه من برادرتم
این داستان بیان میکنه که زمان برای اونی که تو زمین بوده و با سرعت کمتر حرکت کرده 5 برابر سریعتر از برادر فضانوردش میگذره و یا بعبارتی زمان برای فضانورده 5 برابر کندتر از برادرش میگذره
یکی از اصول
یکی از اصول دیگه ی نسبیت بیان میکنه که با افزایش سرعت جسم طولش کاهش پیدا میکنه.
در نسبیت بیان شده که جهان ما از 3 بعد تشکیل نشده بلکه از 4 بعد تشکیل شده و بعد 4ام رو زمان میدونیم
اینشتین بیان کرد که این 4 بعد بصورت همبافته و بهم پیوسته (در هم تنیده) وجود دارند
همچنین نسبیت بیان میکنه هر جسمی بدلیل جرمی که داره در فضا-زمان اطراف خودش انحنا ایجاد میکنه و از نتایج این انحنا اینه که د راطراف اجرام سنگین تر زمان با سرعت کمتری میگذره یعنی اگر در کنار سیاره ای با جرمی خیلی بیشتر از زمین قرار بگیریم زمان کندتر از زمانی که برروی زمین هستیم میگذره
فعلا همینها به ذهنم رسید اگر چیز دیگه ای هم یادم اومد بیان میکنم
البته اثبات های زیاضیاتی و فیزیکی مسائل نسبیت رو میتونی تو کتاب فیزیک نوین ببینی;)
 

sheidza

عضو جدید
سلام از وقتی که از فیزیک یه چیزایی فهمیدم و انیشتین رو شناختم این قانون نسبیتش همیشه برام سوال بوده از هر کس هم پرسیدم گفت تو هنوز بچه ای این چیزا رو نمی فهمی
اگه کسی هست که نگه تو هنوز بچه ای لطفا برام توضیح بده
kheili ketaba hastan ke tozih dadan,masalan man khodam ketabe jahan dar puste gerdu neveshteie Stephen William Hawking khundam kheili khub bud.http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/graduated.gif
 

uraniburg

عضو جدید
در مورد نسبیت بیشتر توضیح بدین لطفا

این عکسا شاید برات جا بندازه نسبیت عام رو
















نسبیت عام میگه همونطور که روی یه مثلا تشک اگه یه جسم سنگین بذاریم تشک فرو میره و اگه یه ساچمه بذاری نزدیک اون جسم سنگینه بخاطر اون فرورفتگی تشک ساچمه سر میخوره و میره میخوره به اون جسم
گرانش بخاطر این انحنای فضا-زمانه که مثلا زمین مثه همون جسم سنگینه که فضا-زمان که تو مثال تشک بودو انحنا داده و باعث جذب اجسام به سمت خودش میشه
 

*جیگر طلا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
این عکسا شاید برات جا بندازه نسبیت عام رو
















نسبیت عام میگه همونطور که روی یه مثلا تشک اگه یه جسم سنگین بذاریم تشک فرو میره و اگه یه ساچمه بذاری نزدیک اون جسم سنگینه بخاطر اون فرورفتگی تشک ساچمه سر میخوره و میره میخوره به اون جسم
گرانش بخاطر این انحنای فضا-زمانه که مثلا زمین مثه همون جسم سنگینه که فضا-زمان که تو مثال تشک بودو انحنا داده و باعث جذب اجسام به سمت خودش میشه
ممنون جالب بود ولی در حد ی دختر 16 ساله بگین
 

uraniburg

عضو جدید
آها فهمیدم خیلی عالی بود ی دنیا مرسی
فقط ی چیز دیگه بعد زمان چیه؟

اول اینو بگم که یه دختر 16 ساله میتونه دکترای فیزیک داشته باشه(بودن که میگم) :gol:

ما تو سه بعد(فضا) زندگی می کنیم
بعضی از دانشمندا میگن که زمان بعد چهارمه !

دوس داشتی این لینکو بخون
 

*جیگر طلا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول اینو بگم که یه دختر 16 ساله میتونه دکترای فیزیک داشته باشه(بودن که میگم) :gol:

ما تو سه بعد(فضا) زندگی می کنیم
بعضی از دانشمندا میگن که زمان بعد چهارمه !

دوس داشتی این لینکو بخون
سمپادیا ک سایت خودمونو بابا!!
من تو تیزهوشان درس میخونم
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
آها فهمیدم خیلی عالی بود ی دنیا مرسی
فقط ی چیز دیگه بعد زمان چیه؟
دوست من
با بیان نسبیت زمان رو هم مثل ابعاد دیگه مثل یه وجه از نمودار در نظر گرفتن که تفاوتش با قبل در اینه که اینبار زمان یه محور همواره پویا (در حال پیشروی) اونم با سرعت یکسان نیست.
یعنی هرچی سرعت جسمی افزایش پیدا میکنه سرعت گذر زمان کمتر میشه
نمسدونم میشه برای زمان هم آهنگ تعریف کرد یا نه ولی یه جورایی میگن آهنگ گذر زمان برای تمامی اجسام ثابت نیست;)
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ممنون جالب بود ولی در حد ی دختر 16 ساله بگین
درک نسبیت خیلی به سن مربوط نیست(بیشتر به معلومات مربوطه)
چون الان مطمئنم خیلی از اساتید فیزیک هنوز درک نکردن که چطور وقتی با 99٪سرعت نور حرکت میکنیم بازم سرعت نسبی نور نسبت به ما همون C هست!!:smile:
 

a.inkare

عضو جدید
درک نسبیت خیلی به سن مربوط نیست(بیشتر به معلومات مربوطه)
چون الان مطمئنم خیلی از اساتید فیزیک هنوز درک نکردن که چطور وقتی با 99٪سرعت نور حرکت میکنیم بازم سرعت نسبی نور نسبت به ما همون C هست!!:smile:
بله!
اتفاقا ایشان بهتر است یادگیری و درک خود از فیزیک را برمبنای فیزیک مدرن بگذارند
من خودم اولین روزی که وارد اتاق استاد در دانشکده فیزیک شدم چند هفته بود که روی یک موضوع تحقیق کرده بودم وبا چه اضطرابی وارد اتاق او شدم
بعد از چند دقیقه استاد چیزی گفت که من فهمیدم از حرف هایم یک کلمه هم نفهمیده است!
ولی یک جمله به من گفت که هیچ وفت از یاد نخواهم برد:
توصیه من به بچه ها این است که خیلی دنبال این چیز ها نروند اما چون شما علاقه داری نمیشود کاریش کرد!
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازگشت به فهرست
نسبيت‌ زمان‌ در بيان‌ امام‌ صادق‌ علیه السلام
3- پرسش‌ جابر بن‌ حَيَّان‌ دربارۀ حيات‌ بعد از مرگ‌
در اينجا نيز بعد از بحث‌ مفصَّل‌ راجع‌ به‌ دانشمندان‌ يونان‌ مي‌رسد به‌ اين‌ كه‌: جعفر صادق‌ گفت‌: آيا تو در شكم‌ مادر يك‌ انسان‌ كامل‌ اما كوچك‌ به‌ شمار مي‌آمدي‌ يانه‌؟!
جابر گفت‌: تصديق‌ مي‌كنم‌ كه‌ انسان‌ كامل‌ بودم‌.
جعفر صادق‌ پرسيد: آيا به‌ خاطر داري‌ كه‌ در شكم‌ مادر راجع‌ به‌ مرگ‌ فكر مي‌كردي‌ يا نه‌؟!
جابر جواب‌ داد كه‌ نمي‌دانم‌ در شكم‌ مادر آيا در فكر مرگ‌ بوده‌ام‌ يا خير؟!
جعفر صادق‌ پرسيد: از موضوع‌ مرگ‌ گذشته‌، در شكم‌ مادر چه‌ آرزوها داشتي‌؟!
جابر گفت‌: از وضع‌ زندگي‌ خود در شكم‌ مادر هيچ‌ چيز را به‌ ياد ندارم‌.
جعفر صادق‌ گفت‌: با اينكه‌ از وضع‌ زندگي‌ خود در شكم‌ مادر هيچ‌ چيز در خاطرت‌ نمانده‌، آيا زندگي‌ خود را در اين‌ جهان‌ بهتر مي‌بيني‌ يا زندگي‌ خود را در شكم‌ مادر؟!
جابر گفت‌: زندگي‌ من‌ در شكم‌ مادر بسيار كوتاه‌ بود و از 9 ماه‌ تجاوز نمي‌كرد.

ص 135
جعفر صادق‌ گفت‌: شايد آن‌ مدّت ‌ 9 ماه‌ كه‌ تو در شكم‌ مادر بودي‌ براي‌ تو بيش‌ از مدت‌ هشتاد سال‌ يا نود سال‌ كه‌ در اين‌ دنيا بسر خواهي‌ برد طولاني‌ جلوه‌ كرده‌ است‌.
چون‌ زمان‌، نسبت‌ به‌ تمام‌ أفراد در تمام‌ احوال‌ به‌ يك‌ ميزان‌ نيست‌، و هركس‌ با قدري‌ توجّه‌ اين‌ موضوع‌ را در زندگي‌ خود دريافته‌ است‌.
من‌ اطمينان‌ دارم‌ كه‌ گاهي‌ چند ساعت‌ بر تو طوري‌ با سرعت‌ گذشته‌ كه‌ گويي‌ يك‌ ساعت‌ بوده‌، و گاهي‌ يك‌ ساعت‌ آن‌ قدر براي‌ تو طولاني‌ شده‌ كه‌ پنداري‌ چند ساعت‌ بر تو گذشته‌ است‌.
اين‌ است‌ كه‌ مي‌گويم‌ كه‌ آن‌ مدّت‌ 9 ماه‌ كه‌ تو در شكم‌ مادر بسر برده‌اي‌ شايد بيش‌ از مدّت‌ يك‌ عمر كه‌ در اين‌ جهان‌ خواهي‌ زيست‌ بر تو گذشته‌ است‌!
در اينجا مترجم‌ محترم‌ كتاب‌ در تعليقۀ خود چنين‌ آورده‌ است‌:
به‌ طوري‌ كه‌ مي‌خوانيم‌ دوازده‌ قرن‌ قبل‌ از «بكرل‌» فرانسوي‌ و «أينشتين‌» آلماني‌ و «هاوارد هينتون‌» انگليسي‌ و ساير طرفداران‌ نظريۀ نسبي‌، حضرت‌ امام‌ ششم‌ علیه السلام دريافته‌ بودند كه‌ زمان‌ نسبي‌ است‌، و ما در زندگي‌ معمولي‌، نسبي‌ بودن‌ زمان‌ را بخصوص‌ در حال‌ خواب‌ ديدن‌ ادراك‌ مي‌كنيم‌ و گاهي‌ خوابي‌ مي‌بينيم‌ كه‌ در حال‌ رويا بيش‌ از چند سال‌ طول‌ مي‌كشد، و بعد از اين‌ كه‌ از خواب‌ بيدار مي‌شويم‌ مي‌فهميم‌ كه‌ بيش‌ از ساعتي‌ نخوابيده‌ بوديم‌. باري‌، از گفتار مترجم‌ بگذريم‌ حضرت‌ مي‌فرمايد: اي‌ جابر! تو در شكم‌ مادر يك‌ انسان‌ زنده‌ و كامل‌ به‌ شمار مي‌آمدي‌ و داراي‌ شعور بودي‌ و به‌ مناسبت‌ دارا بودن‌ شعور شايد آرزوها داشتي‌، و اينك‌ كه‌ در اين‌ جهان‌ زندگي‌ مي‌كني‌ كوچكترين‌ چيز از زندگي‌ تو در شكم‌ مادر در خاطرت‌ نمانده‌ است‌.
آيا تو فكر نمي‌كني‌ كه‌ وقتي‌ در شكم‌ مادر بودي‌ مي‌خواستي‌ همان‌ جا باشي‌ و هرگز از شكم‌ مادر خارج‌ نشوي‌ و تصوّر مي‌نمودي‌ كه‌ جهاني‌ بهتر و راحت‌تر از شكم‌ مادر وجود ندارد و طوري‌ از خروج‌ از شكم‌ مادر كه‌ گفتم‌ شايد نوعي‌ از مرگ‌

ص 136
بود، خشمگين‌ شدي‌ كه‌ وقتي‌ وارد اين‌ جهان‌ گرديدي‌ فرياد زدي‌!
اما امروز تصديق‌ مي‌كني‌ دنيائي‌ كه‌ تو در آن‌ زندگي‌ مي‌كني‌ بهتر از دنيائي‌ است‌ كه‌ در شكم‌ مادر داشتي‌!
جابر گفت‌: با اينكه‌ نمي‌دانم‌ در شكم‌ مادر وضع‌ زندگي‌ من‌ چگونه‌ بود تصديق‌ مي‌كنم‌ دنيائي‌ كه‌ اكنون‌ در آن‌ زندگي‌ مي‌كنم‌ بهتر از دنيائي‌ است‌ كه‌ در شكم‌ مادر داشتم‌![42]
حضرت‌ براي‌ اثبات‌ بقاء روح‌ پس‌ از مرگ‌ و تجرّد آن‌ مناظره‌اي‌ طويل‌ با جابر در اينجا دارند تا مي‌فرمايند: آيا در موجوديّت‌ روح‌ در حال‌ خوابديدن‌ و زندگي‌ مستقل‌ او ترديدي‌ داري‌ يا نه‌؟!
جابر جواب‌ داد: هيچ‌ ترديد ندارم‌.
جعفرصادق‌ گفت‌: آيا اين‌ اصل‌ حكمت‌ را مي‌پذيري‌ كه‌ چيزي‌ كه‌ به‌ وجود آيد از بين‌ نمي‌رود؟!
جابر گفت‌: بلي‌ اين‌ اصل‌ را هم‌ مي‌پذيرم‌.
بازگشت به فهرست
دنباله متن

پاورقي

[15] - «الاامام‌ الصّادق‌» طبع‌ موسّسۀ نشر اسلامي‌ ج‌ 1 ص‌ 178 تا ص‌ 183.

[16] - آية‌ الله‌ حاج‌ ميزرا ابوالحسن‌ شعراني‌؛ در كتاب‌ خود: «فلسفة‌ اُولي‌ يا مابعدالطبيعة‌» كه‌ در ضمن‌ مجلّۀ نورعلم‌ شمارۀ 50 و 51 كه‌ يادنامۀ بيستمين‌ سال‌ رحلت‌ او بوده‌ است‌ به‌ مناسبت‌، طبع‌ گرديده‌ است‌ در ص‌ 39 مي‌گويد: در زمان‌ منصور دوانيقي‌ و ابتداي‌ دولت‌ عبّاسيّه‌ كه‌ هرج‌ و مرج‌ها برطرف‌ شد، حركت‌ و نشاطي‌ در مسلمين‌ براي‌ همۀ علوم‌ پديد آمد. اول‌ كسي‌ كه‌ كتابي‌ در منطق‌ ترجمه‌ كرد عبدالله‌ بن‌ مقَفَّع‌ بود. به‌ گفتۀ «اخبارالحكماء» قسمتي‌ از منطق‌ ارسطو را تعريب‌ نمود.
و ديگر محمّد بن‌ ابراهيم‌ فزاري‌ بود كه‌ اوّل‌ كتاب‌ در فلكيّات‌ را تأليف‌ و ترجمه‌ نمود، و ديگر نوبخت‌ معروف‌ كه‌ بسيار علم‌ نجوم‌ را ترويج‌ كرد. و در اين‌ وقت‌ مرد عجيبي‌ نيز نبوغ‌ كرد و او ابوموسي‌ جابر بن‌ حيّان‌ صوفي‌ است‌ و اين‌ مرد موسّس‌ علم‌ شيمي‌ است‌ در اسلام‌ و در بين‌ اروپائيان‌ به‌ نام‌ Gebere معروف‌ است‌. ابن‌خلّكان‌ وي‌ را در ضمن‌ نام‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه السلام ذكر كرده‌ است‌ و گويد: «و شاگرد او ابوموسي‌ جابر بن‌ حيّان‌ صوفي‌ طرسوسي‌ كتابي‌ را تأليف‌ نموده‌ است‌ كه‌ مشتمل‌ بر هزار ورقه‌ مي‌باشد و آن‌ متضمّن‌ رسائل‌ جعفر الصّادق‌ است‌ و آن‌ عبارت‌ است‌ از پانصد رساله‌». و در كتاب‌ تاريخ‌ «دزبري‌» به‌ فرانسه‌ او را نام‌ برده‌ بعد از اينكه‌ مي‌گويد: كتاب‌ او قديمي‌ترين‌ كتاب‌ شيمي‌ است‌ كه‌ در تاريخ‌ بشر به‌ دست‌ ما رسيده‌، و تفاصيل‌ ديگري‌ مي‌نويسد. كتاب‌ جابر هنوز مقام‌ مهمّي‌ را در طريقۀ جديد حائز است‌ و در سنۀ 1682 در شهر دانتزيك‌ ترجمۀ لاتيني‌ آن‌ را كه‌ از روي‌ نسخۀ واتيكان‌ برداشته‌ شده‌، طبع‌ كرده‌اند.

[17] - «الامام‌ جعفرالصّادق‌» عبدالحليم‌ الجندي‌ المصري‌ مستشار جمهوريّة‌ مصر العربيّة‌ در مجلس‌ أعلي‌ للشّئون‌ الإسلاميّة‌. طبع‌ قاهره‌ سنۀ 1397 ه، ص‌ 223 و ص‌ 224.

Paul Kraus - [18]

Marcelin Bertheloty - [19] شيميدان‌ و سياستمدار فرانسوي‌ (1827تا1907) متولّد پاريس‌، موّلِّف‌ آثاري‌ راجع‌ به‌ تركيب‌ اجسام‌ آلي‌ شيمي‌ و حرارتي‌، و عضو فرهنگستان‌ فرانسه‌.

Holmyard - [20]

Ruska - [21]

Apollonios - [22]

Tyane - [23]

[24] - مجريطي‌ كه‌ تقريباً صدو پنجاه‌ سال‌ بعد از جابربن‌حيّان‌ مي‌زيسته‌ است‌ مي‌گويد: گرچه‌ من‌ بيش‌ از قرني‌ بعد از جابر زندگي‌ مي‌كنم‌ اما شاگرد با واسطۀ او هستم‌. او در علوم‌ طبيعي‌ استاد همۀ فلاسفۀ اسلام‌ بوده‌ است‌.

[25] - مولف‌ اين‌ كتاب‌ گويد: منظور آن‌ است‌ كه‌: در اين‌ حال‌ كه‌ كتب‌ مفقود شده‌ است‌ اگر ما تمام‌ اهتمام‌ خود را به‌ كار ببنديم‌ تا روايتي‌ را كه‌ سنّت‌ عمليه‌اي‌ را روشن‌ مي‌كند و يا روايتي‌ را كه‌ در امري‌ از امور تاريخيه‌ و امثالها مطلبي‌ را براي‌ ما واضح‌ مي‌سازد استنباط‌ و استنتاج‌ كنيم‌ بهتر است‌ از انتقاد شديد تاريخي‌ و ردّ همچون‌ مردي‌ مثل‌ جابربن‌ حيّان‌ كه‌ قبل‌ از بحث‌ در روايات‌ واردۀ از وي‌ بيائيم‌ و اصل‌ وجودش‌ را انكار نمائيم‌، كه‌ انتقاد ما در آن‌ صورت‌ به‌ مثابه‌ حفر كردن‌ معدني‌ است‌ بدون‌ آنكه‌ در آن‌ گوهري‌ وجود داشته‌ باشد كه‌ جز رحمت‌ و رنج‌ بيهودو چيزي‌ دستگير نمي‌شود.

Marco le gynostique - [26]

Tetragramme - [27] نام‌ خداي‌ يهود كه‌ مركّب‌ از چهار حروف‌: ياء، هاء، واو، هاء مي‌باشد كه‌ تركيب‌ آن‌ يهوه‌ (به‌ سكون‌ هاء) است‌ اما اين‌ نام‌، نامي‌ مقدّس‌ است‌ كه‌ نبايد بر زبان‌ آورد و بجاي‌ آن‌ بايد كلمۀ «ادوناي‌» را بر زبان‌ جاري‌ كرد كه‌ آن‌ نيز نام‌ خداوند است‌.

G - [28] -إhenne (Jإ - إn) (عبري‌ آن‌ Gehinnon ) در اصطلاح‌ تورات‌ به‌ معناي‌ دوزخ‌ (جهنّم‌) و مجازاً به‌ معناي‌ «عذاب‌ اليم‌» است‌. اين‌ كلمه‌ نام‌ محلّي‌ بود در بيت‌ المقدّس‌ كه‌ لاشه‌ها و كثافات‌ را در آنجا مي‌سوزاندند و مركز دائمي‌ آتش‌ بود. بعدها مسيحيان‌ كلمۀ مزبور را به‌ طور مجاز به‌ معناي‌ دوزخ‌ و محلّ سوختن‌ روح‌ و جسم‌ به‌ كار بردند.

Morphlogie - [29]

Arch - [30]ةtype

Aydamour - [31]

Songedu Pr - [32]إtre

[33] - «تاريخ‌ فلسفۀ اسلامي‌» نوشتۀ هانري‌ كربن‌ با همكاري‌ سيدحسين‌ نصر و عثمان‌ يحيي‌، ترجمۀ اسدالله‌ مبشّري‌ انتشارات‌ اميركبير طهران‌ 1361، ص‌ 177 تا ص‌ 183.

[34] - چون‌ طلب‌ دانشمندان‌ زياد شد و ديگر امكان‌ تجديد طبع‌ جزوات‌ سابقه‌ نبود لهذا از جزوۀ اوّل‌ تا نوزدهم‌ را در سه‌ جلد كتاب‌ جيبي‌ جمع‌ نموده‌ و به‌ معرض‌ فروش‌ درآمد. اين‌ كتابها به‌ نام‌ «تعاليم‌ آسماني‌ اسلام‌» به‌ نگارش‌ سيدمحمد صُحُفي‌ مي‌باشد.

[35] - استراسبورگ‌ از شهرهاي‌ مملكت‌ فرانسه‌، و در قسمت‌ شرقي‌ آن‌ هم‌ مرز با كشور آلمان‌ است‌. در لغتنامۀ دهخدا گويد: كرسي‌ آلزاس‌، حاكم‌نشين‌ بارَن‌، و در 503 هزار گزي‌ پاريس‌ قرار دارد. (ج‌ 6 ص‌ 2147)

[36] - «مغز متفكر جهان‌ شيعه‌» طبع‌ اوّل‌، ص‌ 515 تا ص‌ 517.

[37] - «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 20 و ص‌ 22.

[38]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 20 و ص‌ 22.
[39] - «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 523.

[40] - جُدَّه‌ با ضمّۀ جيم‌ بندري‌ است‌ در كنار بحر احمر، و با مكّه‌ حدود سيزده‌ فرسخ‌ فاصله‌ دارد و تعبير آن‌ به‌ جَدَّه‌ (با فتحه‌) غلط‌ است‌.

[41]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 542 و ص‌ 543.

[42]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 557 و ص‌ 559.



بازگشت به فهرست
دنباله متن






بسم الله الرحمن الرحيم

کتاب امام شناسی / جلد هجدهم / قسمت ششم: جابر بن حیان و تأسیس شیمی، جابر بن حیان و حقیقت کیمیا، کتاب مغز متفکر جهان شیعه، ا...

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره
دوره علوم و معارف اسلام

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره

مجموعه تأليفات حضرت‌ علامه ‌آية‌ الله‌ حاج ‌سيّد محمّدحسين‌ حسيني‌ طهراني قدّس سرّه
نگرش، قانون و فرهنگ دين اسلام- مكتب اسلام

دوره علوم و معارف اسلام، مجموعه‌اي از نگرش، قانون و فرهنگ اسلام است،
كه از مبدأ تا معاد را پوشش داده است.

دوره معارف:






دوره علوم:



  • اخلاق، حكمت و عرفان:





  • مباحث تفسيري:



  • رساله بديعه (خداوند تحمل امور و مسئوليت‌هاي مشقت‌بار و سنگين را از دوش زن برداشته است.)
  • رساله نوين (تاريخ و تقويم تمام مسلمين جهان بايد قمري باشد.)


  • مباحث علمي و فقهي:





  • مباحث تاريخي:





مکتوبات :





یادنامه :





متفرقه :







تاپیک: كيميا و جابربن‌ حيّان‌ شاگرد امام‌ صادق‌ علیه السلام


http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...84%D8%A7%D9%85

================================================== ============

علامه آیه الله ( لقبی که خدا به ایشان دادن ) سید محمد حسین حسینی طهرانی - کتابهای ایشان رایگان در اینترنت موجود می باشد

علامه آیه الله ( لقبی که خدا به ایشان دادن ) سید محمد حسین حسینی طهرانی - کتابهای ایشان رایگان در اینترنت موجود می باشد




http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...A7%D8%B4%D8%AF








دانلود رایگان کتاب های ایشان :

http://www.maarefislam.com/



دانلود رایگان کتاب های ایشان :
http://motaghin.com/fa_default.asp?R...a%26FT%3DFalse
 
آخرین ویرایش:

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
بازگشت به فهرست
نسبيت‌ زمان‌ در بيان‌ امام‌ صادق‌ علیه السلام
3- پرسش‌ جابر بن‌ حَيَّان‌ دربارۀ حيات‌ بعد از مرگ‌
در اينجا نيز بعد از بحث‌ مفصَّل‌ راجع‌ به‌ دانشمندان‌ يونان‌ مي‌رسد به‌ اين‌ كه‌: جعفر صادق‌ گفت‌: آيا تو در شكم‌ مادر يك‌ انسان‌ كامل‌ اما كوچك‌ به‌ شمار مي‌آمدي‌ يانه‌؟!
جابر گفت‌: تصديق‌ مي‌كنم‌ كه‌ انسان‌ كامل‌ بودم‌.
جعفر صادق‌ پرسيد: آيا به‌ خاطر داري‌ كه‌ در شكم‌ مادر راجع‌ به‌ مرگ‌ فكر مي‌كردي‌ يا نه‌؟!
جابر جواب‌ داد كه‌ نمي‌دانم‌ در شكم‌ مادر آيا در فكر مرگ‌ بوده‌ام‌ يا خير؟!
جعفر صادق‌ پرسيد: از موضوع‌ مرگ‌ گذشته‌، در شكم‌ مادر چه‌ آرزوها داشتي‌؟!
جابر گفت‌: از وضع‌ زندگي‌ خود در شكم‌ مادر هيچ‌ چيز را به‌ ياد ندارم‌.
جعفر صادق‌ گفت‌: با اينكه‌ از وضع‌ زندگي‌ خود در شكم‌ مادر هيچ‌ چيز در خاطرت‌ نمانده‌، آيا زندگي‌ خود را در اين‌ جهان‌ بهتر مي‌بيني‌ يا زندگي‌ خود را در شكم‌ مادر؟!
جابر گفت‌: زندگي‌ من‌ در شكم‌ مادر بسيار كوتاه‌ بود و از 9 ماه‌ تجاوز نمي‌كرد.

ص 135
جعفر صادق‌ گفت‌: شايد آن‌ مدّت ‌ 9 ماه‌ كه‌ تو در شكم‌ مادر بودي‌ براي‌ تو بيش‌ از مدت‌ هشتاد سال‌ يا نود سال‌ كه‌ در اين‌ دنيا بسر خواهي‌ برد طولاني‌ جلوه‌ كرده‌ است‌.
چون‌ زمان‌، نسبت‌ به‌ تمام‌ أفراد در تمام‌ احوال‌ به‌ يك‌ ميزان‌ نيست‌، و هركس‌ با قدري‌ توجّه‌ اين‌ موضوع‌ را در زندگي‌ خود دريافته‌ است‌.
من‌ اطمينان‌ دارم‌ كه‌ گاهي‌ چند ساعت‌ بر تو طوري‌ با سرعت‌ گذشته‌ كه‌ گويي‌ يك‌ ساعت‌ بوده‌، و گاهي‌ يك‌ ساعت‌ آن‌ قدر براي‌ تو طولاني‌ شده‌ كه‌ پنداري‌ چند ساعت‌ بر تو گذشته‌ است‌.
اين‌ است‌ كه‌ مي‌گويم‌ كه‌ آن‌ مدّت‌ 9 ماه‌ كه‌ تو در شكم‌ مادر بسر برده‌اي‌ شايد بيش‌ از مدّت‌ يك‌ عمر كه‌ در اين‌ جهان‌ خواهي‌ زيست‌ بر تو گذشته‌ است‌!
در اينجا مترجم‌ محترم‌ كتاب‌ در تعليقۀ خود چنين‌ آورده‌ است‌:
به‌ طوري‌ كه‌ مي‌خوانيم‌ دوازده‌ قرن‌ قبل‌ از «بكرل‌» فرانسوي‌ و «أينشتين‌» آلماني‌ و «هاوارد هينتون‌» انگليسي‌ و ساير طرفداران‌ نظريۀ نسبي‌، حضرت‌ امام‌ ششم‌ علیه السلام دريافته‌ بودند كه‌ زمان‌ نسبي‌ است‌، و ما در زندگي‌ معمولي‌، نسبي‌ بودن‌ زمان‌ را بخصوص‌ در حال‌ خواب‌ ديدن‌ ادراك‌ مي‌كنيم‌ و گاهي‌ خوابي‌ مي‌بينيم‌ كه‌ در حال‌ رويا بيش‌ از چند سال‌ طول‌ مي‌كشد، و بعد از اين‌ كه‌ از خواب‌ بيدار مي‌شويم‌ مي‌فهميم‌ كه‌ بيش‌ از ساعتي‌ نخوابيده‌ بوديم‌. باري‌، از گفتار مترجم‌ بگذريم‌ حضرت‌ مي‌فرمايد: اي‌ جابر! تو در شكم‌ مادر يك‌ انسان‌ زنده‌ و كامل‌ به‌ شمار مي‌آمدي‌ و داراي‌ شعور بودي‌ و به‌ مناسبت‌ دارا بودن‌ شعور شايد آرزوها داشتي‌، و اينك‌ كه‌ در اين‌ جهان‌ زندگي‌ مي‌كني‌ كوچكترين‌ چيز از زندگي‌ تو در شكم‌ مادر در خاطرت‌ نمانده‌ است‌.
آيا تو فكر نمي‌كني‌ كه‌ وقتي‌ در شكم‌ مادر بودي‌ مي‌خواستي‌ همان‌ جا باشي‌ و هرگز از شكم‌ مادر خارج‌ نشوي‌ و تصوّر مي‌نمودي‌ كه‌ جهاني‌ بهتر و راحت‌تر از شكم‌ مادر وجود ندارد و طوري‌ از خروج‌ از شكم‌ مادر كه‌ گفتم‌ شايد نوعي‌ از مرگ‌

ص 136
بود، خشمگين‌ شدي‌ كه‌ وقتي‌ وارد اين‌ جهان‌ گرديدي‌ فرياد زدي‌!
اما امروز تصديق‌ مي‌كني‌ دنيائي‌ كه‌ تو در آن‌ زندگي‌ مي‌كني‌ بهتر از دنيائي‌ است‌ كه‌ در شكم‌ مادر داشتي‌!
جابر گفت‌: با اينكه‌ نمي‌دانم‌ در شكم‌ مادر وضع‌ زندگي‌ من‌ چگونه‌ بود تصديق‌ مي‌كنم‌ دنيائي‌ كه‌ اكنون‌ در آن‌ زندگي‌ مي‌كنم‌ بهتر از دنيائي‌ است‌ كه‌ در شكم‌ مادر داشتم‌![42]
حضرت‌ براي‌ اثبات‌ بقاء روح‌ پس‌ از مرگ‌ و تجرّد آن‌ مناظره‌اي‌ طويل‌ با جابر در اينجا دارند تا مي‌فرمايند: آيا در موجوديّت‌ روح‌ در حال‌ خوابديدن‌ و زندگي‌ مستقل‌ او ترديدي‌ داري‌ يا نه‌؟!
جابر جواب‌ داد: هيچ‌ ترديد ندارم‌.
جعفرصادق‌ گفت‌: آيا اين‌ اصل‌ حكمت‌ را مي‌پذيري‌ كه‌ چيزي‌ كه‌ به‌ وجود آيد از بين‌ نمي‌رود؟!
جابر گفت‌: بلي‌ اين‌ اصل‌ را هم‌ مي‌پذيرم‌.
بازگشت به فهرست
دنباله متن

پاورقي

[15] - «الاامام‌ الصّادق‌» طبع‌ موسّسۀ نشر اسلامي‌ ج‌ 1 ص‌ 178 تا ص‌ 183.

[16] - آية‌ الله‌ حاج‌ ميزرا ابوالحسن‌ شعراني‌؛ در كتاب‌ خود: «فلسفة‌ اُولي‌ يا مابعدالطبيعة‌» كه‌ در ضمن‌ مجلّۀ نورعلم‌ شمارۀ 50 و 51 كه‌ يادنامۀ بيستمين‌ سال‌ رحلت‌ او بوده‌ است‌ به‌ مناسبت‌، طبع‌ گرديده‌ است‌ در ص‌ 39 مي‌گويد: در زمان‌ منصور دوانيقي‌ و ابتداي‌ دولت‌ عبّاسيّه‌ كه‌ هرج‌ و مرج‌ها برطرف‌ شد، حركت‌ و نشاطي‌ در مسلمين‌ براي‌ همۀ علوم‌ پديد آمد. اول‌ كسي‌ كه‌ كتابي‌ در منطق‌ ترجمه‌ كرد عبدالله‌ بن‌ مقَفَّع‌ بود. به‌ گفتۀ «اخبارالحكماء» قسمتي‌ از منطق‌ ارسطو را تعريب‌ نمود.
و ديگر محمّد بن‌ ابراهيم‌ فزاري‌ بود كه‌ اوّل‌ كتاب‌ در فلكيّات‌ را تأليف‌ و ترجمه‌ نمود، و ديگر نوبخت‌ معروف‌ كه‌ بسيار علم‌ نجوم‌ را ترويج‌ كرد. و در اين‌ وقت‌ مرد عجيبي‌ نيز نبوغ‌ كرد و او ابوموسي‌ جابر بن‌ حيّان‌ صوفي‌ است‌ و اين‌ مرد موسّس‌ علم‌ شيمي‌ است‌ در اسلام‌ و در بين‌ اروپائيان‌ به‌ نام‌ Gebere معروف‌ است‌. ابن‌خلّكان‌ وي‌ را در ضمن‌ نام‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه السلام ذكر كرده‌ است‌ و گويد: «و شاگرد او ابوموسي‌ جابر بن‌ حيّان‌ صوفي‌ طرسوسي‌ كتابي‌ را تأليف‌ نموده‌ است‌ كه‌ مشتمل‌ بر هزار ورقه‌ مي‌باشد و آن‌ متضمّن‌ رسائل‌ جعفر الصّادق‌ است‌ و آن‌ عبارت‌ است‌ از پانصد رساله‌». و در كتاب‌ تاريخ‌ «دزبري‌» به‌ فرانسه‌ او را نام‌ برده‌ بعد از اينكه‌ مي‌گويد: كتاب‌ او قديمي‌ترين‌ كتاب‌ شيمي‌ است‌ كه‌ در تاريخ‌ بشر به‌ دست‌ ما رسيده‌، و تفاصيل‌ ديگري‌ مي‌نويسد. كتاب‌ جابر هنوز مقام‌ مهمّي‌ را در طريقۀ جديد حائز است‌ و در سنۀ 1682 در شهر دانتزيك‌ ترجمۀ لاتيني‌ آن‌ را كه‌ از روي‌ نسخۀ واتيكان‌ برداشته‌ شده‌، طبع‌ كرده‌اند.

[17] - «الامام‌ جعفرالصّادق‌» عبدالحليم‌ الجندي‌ المصري‌ مستشار جمهوريّة‌ مصر العربيّة‌ در مجلس‌ أعلي‌ للشّئون‌ الإسلاميّة‌. طبع‌ قاهره‌ سنۀ 1397 ه، ص‌ 223 و ص‌ 224.

Paul Kraus - [18]

Marcelin Bertheloty - [19] شيميدان‌ و سياستمدار فرانسوي‌ (1827تا1907) متولّد پاريس‌، موّلِّف‌ آثاري‌ راجع‌ به‌ تركيب‌ اجسام‌ آلي‌ شيمي‌ و حرارتي‌، و عضو فرهنگستان‌ فرانسه‌.

Holmyard - [20]

Ruska - [21]

Apollonios - [22]

Tyane - [23]

[24] - مجريطي‌ كه‌ تقريباً صدو پنجاه‌ سال‌ بعد از جابربن‌حيّان‌ مي‌زيسته‌ است‌ مي‌گويد: گرچه‌ من‌ بيش‌ از قرني‌ بعد از جابر زندگي‌ مي‌كنم‌ اما شاگرد با واسطۀ او هستم‌. او در علوم‌ طبيعي‌ استاد همۀ فلاسفۀ اسلام‌ بوده‌ است‌.

[25] - مولف‌ اين‌ كتاب‌ گويد: منظور آن‌ است‌ كه‌: در اين‌ حال‌ كه‌ كتب‌ مفقود شده‌ است‌ اگر ما تمام‌ اهتمام‌ خود را به‌ كار ببنديم‌ تا روايتي‌ را كه‌ سنّت‌ عمليه‌اي‌ را روشن‌ مي‌كند و يا روايتي‌ را كه‌ در امري‌ از امور تاريخيه‌ و امثالها مطلبي‌ را براي‌ ما واضح‌ مي‌سازد استنباط‌ و استنتاج‌ كنيم‌ بهتر است‌ از انتقاد شديد تاريخي‌ و ردّ همچون‌ مردي‌ مثل‌ جابربن‌ حيّان‌ كه‌ قبل‌ از بحث‌ در روايات‌ واردۀ از وي‌ بيائيم‌ و اصل‌ وجودش‌ را انكار نمائيم‌، كه‌ انتقاد ما در آن‌ صورت‌ به‌ مثابه‌ حفر كردن‌ معدني‌ است‌ بدون‌ آنكه‌ در آن‌ گوهري‌ وجود داشته‌ باشد كه‌ جز رحمت‌ و رنج‌ بيهودو چيزي‌ دستگير نمي‌شود.

Marco le gynostique - [26]

Tetragramme - [27] نام‌ خداي‌ يهود كه‌ مركّب‌ از چهار حروف‌: ياء، هاء، واو، هاء مي‌باشد كه‌ تركيب‌ آن‌ يهوه‌ (به‌ سكون‌ هاء) است‌ اما اين‌ نام‌، نامي‌ مقدّس‌ است‌ كه‌ نبايد بر زبان‌ آورد و بجاي‌ آن‌ بايد كلمۀ «ادوناي‌» را بر زبان‌ جاري‌ كرد كه‌ آن‌ نيز نام‌ خداوند است‌.

G - [28] -إhenne (Jإ - إn) (عبري‌ آن‌ Gehinnon ) در اصطلاح‌ تورات‌ به‌ معناي‌ دوزخ‌ (جهنّم‌) و مجازاً به‌ معناي‌ «عذاب‌ اليم‌» است‌. اين‌ كلمه‌ نام‌ محلّي‌ بود در بيت‌ المقدّس‌ كه‌ لاشه‌ها و كثافات‌ را در آنجا مي‌سوزاندند و مركز دائمي‌ آتش‌ بود. بعدها مسيحيان‌ كلمۀ مزبور را به‌ طور مجاز به‌ معناي‌ دوزخ‌ و محلّ سوختن‌ روح‌ و جسم‌ به‌ كار بردند.

Morphlogie - [29]

Arch - [30]ةtype

Aydamour - [31]

Songedu Pr - [32]إtre

[33] - «تاريخ‌ فلسفۀ اسلامي‌» نوشتۀ هانري‌ كربن‌ با همكاري‌ سيدحسين‌ نصر و عثمان‌ يحيي‌، ترجمۀ اسدالله‌ مبشّري‌ انتشارات‌ اميركبير طهران‌ 1361، ص‌ 177 تا ص‌ 183.

[34] - چون‌ طلب‌ دانشمندان‌ زياد شد و ديگر امكان‌ تجديد طبع‌ جزوات‌ سابقه‌ نبود لهذا از جزوۀ اوّل‌ تا نوزدهم‌ را در سه‌ جلد كتاب‌ جيبي‌ جمع‌ نموده‌ و به‌ معرض‌ فروش‌ درآمد. اين‌ كتابها به‌ نام‌ «تعاليم‌ آسماني‌ اسلام‌» به‌ نگارش‌ سيدمحمد صُحُفي‌ مي‌باشد.

[35] - استراسبورگ‌ از شهرهاي‌ مملكت‌ فرانسه‌، و در قسمت‌ شرقي‌ آن‌ هم‌ مرز با كشور آلمان‌ است‌. در لغتنامۀ دهخدا گويد: كرسي‌ آلزاس‌، حاكم‌نشين‌ بارَن‌، و در 503 هزار گزي‌ پاريس‌ قرار دارد. (ج‌ 6 ص‌ 2147)

[36] - «مغز متفكر جهان‌ شيعه‌» طبع‌ اوّل‌، ص‌ 515 تا ص‌ 517.

[37] - «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 20 و ص‌ 22.

[38]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 20 و ص‌ 22.
[39] - «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 523.

[40] - جُدَّه‌ با ضمّۀ جيم‌ بندري‌ است‌ در كنار بحر احمر، و با مكّه‌ حدود سيزده‌ فرسخ‌ فاصله‌ دارد و تعبير آن‌ به‌ جَدَّه‌ (با فتحه‌) غلط‌ است‌.

[41]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 542 و ص‌ 543.

[42]- «مغز متفكّر جهان‌ شيعه‌» ص‌ 557 و ص‌ 559.



بازگشت به فهرست
دنباله متن






بسم الله الرحمن الرحيم

کتاب امام شناسی / جلد هجدهم / قسمت ششم: جابر بن حیان و تأسیس شیمی، جابر بن حیان و حقیقت کیمیا، کتاب مغز متفکر جهان شیعه، ا...

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره
دوره علوم و معارف اسلام

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره

مجموعه تأليفات حضرت‌ علامه ‌آية‌ الله‌ حاج ‌سيّد محمّدحسين‌ حسيني‌ طهراني قدّس سرّه
نگرش، قانون و فرهنگ دين اسلام- مكتب اسلام

دوره علوم و معارف اسلام، مجموعه‌اي از نگرش، قانون و فرهنگ اسلام است،
كه از مبدأ تا معاد را پوشش داده است.

دوره معارف:






دوره علوم:



  • اخلاق، حكمت و عرفان:





  • مباحث تفسيري:



  • رساله بديعه (خداوند تحمل امور و مسئوليت‌هاي مشقت‌بار و سنگين را از دوش زن برداشته است.)
  • رساله نوين (تاريخ و تقويم تمام مسلمين جهان بايد قمري باشد.)


  • مباحث علمي و فقهي:





  • مباحث تاريخي:





مکتوبات :





یادنامه :





متفرقه :







تاپیک: كيميا و جابربن‌ حيّان‌ شاگرد امام‌ صادق‌ علیه السلام


http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...84%D8%A7%D9%85

================================================== ============

علامه آیه الله ( لقبی که خدا به ایشان دادن ) سید محمد حسین حسینی طهرانی - کتابهای ایشان رایگان در اینترنت موجود می باشد

علامه آیه الله ( لقبی که خدا به ایشان دادن ) سید محمد حسین حسینی طهرانی - کتابهای ایشان رایگان در اینترنت موجود می باشد




http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.p...A7%D8%B4%D8%AF








دانلود رایگان کتاب های ایشان :

http://www.maarefislam.com/



دانلود رایگان کتاب های ایشان :
http://motaghin.com/fa_default.asp?R...a%26FT%3DFalse
جناب لرد اینی که شما کپی کردی از جایی بیشتر به جهانی با ابعاد بالاتر و جهان های موازی مربوط میشه نه به نسبیت
بعدشم تمام موجودات روی زمین نشانه های خدا هستن و خدا به کسی لقب علامه آیه الله نداده!
همچنین کیمیا گری هم ربطی به فیزیک نسبیت نداره و بیشتر تو حیطه ی فیزیک پلاسما جا میگیره
بهتره در ارسال های بعدیتون به ارتباط بین متن ارسالی و تایپیک مورد نظر بیشتر دقت کنید
پیروز باشید:gol:
 

Similar threads

بالا