نسبت ماسه و سیمان ملات دیوار چین و تعمیر و زمان مصرف آنها

رضا سپهری

عضو جدید
با سلام، من کارگر ساختمانی هستم و زیر دست بّنا کار میکنم، چند سوال دارم :

برای دیوار چینی و تعمیر دیوار ، نسبت ماسه و سیمان و زمان مصرف آنها چطور است؟
--------------------------------------------------------------------------------------
۱ -
من شنیدم که مثلاً برای هر متر مکعب ماسه، چیزی حدود ۳۰۰ کیلوگرم سیمان باید مصرف بشه (یعنی حدود ۶ پاکت سیمان) در حالیکه من الان چندین ساله زیر دست بنا کار می کنم، اصلاً چنین کاری نمی کنن و روش کار آنها اینطوریه که ماسه رو کمی پهن می کنند و مثلاً یکی یا دو تا سیمان می اندازند روی ماسه پهن شده و همینطور هم میزنند به طوری که نه (کم سیمان) شود و نه (پر سیمان)، یعنی شما فرض کن ما برای هر متر مکعب ماسه، نهایت دو یا سه تا سیمان مخلوط می کنیم، آیا این اشکالی داره؟

۲ - یا اینکه من شنیدم که هر ملاتی که درست می کنیم، باید بلافاصله و نهایت تا حدود نیم ساعت بعدش مصرف بشه، در حالیکه ما میایم مثلاً چند تا سیمان، ملات درست می کنیم و تا چند ساعت کم کم طبق پیشرفت کار، مصرف می کنیم، در بعضی از مواقع هم سیمان برای صبح اضافه میاد و برای بعد از ظهر همونو دوباره قاطی می کنیم (البته اگه احساس کنیم کمی خاصیت خودشو از دست داده کمی سیمان بهش اضافه می کنیم) ، آیا این مصرف زمانی ملات اشکالی داره؟ خیلی کم پیش بیاد ما ملات رو در عرض نیم ساعت مصرف کنیم، اگه بخوایم اینکار رو بکنیم و هر نیم ساعت ، ملات درست کنیم، هم خیلی سخت و دشوار میشه و هم خیلی وقت آدم رو می گیره.
من الان چندین ساله دارم کارگری بنّایی می کنم و همیشه همینطور بوده.

آیا این روش و وضعیتی که براتون شرح دادم طبیعیه یا اینکه اشکالی داره؟
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
با سلام به شما همکار محترم:
اولا به شما تبریک می گویم که با کار وتلاش وشرافت کارگری وزحمت درعین حال تحصیل می کنید. شما یک مهندس بسیار خوب اجرایی دراینده خواهید شد وبرای شما همه جا کار هست.
دوست عزیزم اجازه دهید بطور بند بند جلو برویم:
1-برای ملات ماسه سیمان معمولا عیار سیمان 200 تا225 کلیلوگرم در مترمکعب ملات کافی است-بخصوص که دیوارها نقش باربر ندارند. نسبت اختلاط ها بر مبنای کارهای مهندسی مشخص است.در حین کارها بطور تجربی مشخص است. روشی که بنا بشرحی که گفتید درست می کند -صحیح وفنی نیست-درحقیقت ملات را نوعی بتن ضعیف بحساب اورید-ایا حاضرید بتن ستونی را اینطور ونصفه وخشک شده بریزید؟-سیمان خشک شده درملات پودر فاقد چسبندگی خواهد شد-سیمان چسب وژل بهم بستن دانه های ماسه است. وقتب نیمه کاره خشک شود مثل چسب خشک شده چگونه دوباره قدرت چسب خواهد داشت؟!.
نسبت ملات ماسه سیمان:با عیار فرض200 کیلوگرم سیمان بطور حجمی:4 پاکت سیمان-در یک مترمکعب ماسه شسته بدون خاک است-اینها را خشکه با بیل یا تراکتور (با بیل باکت کو چک) روی سطح تمیز (اندود سیمانی فرشی ملات درست کنی) خوب مخلوط می کنند-به نسبت مصرف از این دپوی کوچک مخلوط برداشته-اخوره با اب وبصورت ملات خمیری وعسلی اماده واستفاده می کنند-درحدی که برای بعد از ظهر وفردا نماند.

2-بنابراین مورد دوم -کاملا اشتباه ودر حقیقت با پوزش بسیار -سمبل نمودن کار توسط بنا ست.

براساس سالها کار کارگاه وتجربه :فرمول کار را بطریق حجمی انتخاب کنید. من حجم یک پاکت سیمان را محاسبه وعدد 0.035 مترمکعب را مبنا قرار داده وبازای 4 حجم پاکت سیمان 7 تا8 حجم ماسه شسته واب را در قالبی که فرض دادم با چوب بدون کف درست کردند- 100در100 در 35 سانت عمق 4 بار سیمات لب تخت-6 تا7 بار ماسه شسته پر وخشکه بهم میزنم وبعد با اب اخوره وبهم میزنم -می توان بسته به حجم کار با ضرایب حجم پاکت سیمان قالب را بزرگتر هم طرح کرد(بصورت زنبه بدون کف با چوب).
بنا به تجربه:برای ملات :1:6-یعنی:1حجم سیمان-6 حجم ماسه شسته-یعنی 200 کیلو سیمان -ودر واقع:امترمکعب ماسه-270 لیتر اب-300 کیلو سیمان.
برای فرض:ملات:1:4-300 کیلو سیمان-275 لیتر اب-0.9 تا 1 مترمکعب ماسه شسته.
اینها براساس تجربه وقالبی که براساس حجم وضریبی از حجم یک پاکت سیمان :0.035 مترمکعب درست کرده ام است.
می توانید از جداول مبحث 5 مقررات ملی ساختمان هم استفاده کنید-موفق باشید.
 

رضا سپهری

عضو جدید
آیا اگر سیمان و ماسه رو (به صورت خشک) با هم به نسبت معین مخلوط کنیم و یک جایی دپو کنیم و مثلاً هر یک ساعت مقداری از آن را آخوره کنیم (با آب مخلوط، و ملات درست کنیم)(همانطور که جناب آقای مهندس ترکاشوند هم توضیح داده اید) ، آیا اگر آن مخلوط خشک تا کامل مصرف بشود چند ساعت طول بکشد، آیا در این صورت هم سیمان، خاصیت خود را از دست داده و فاسد خواهد شد؟
 
آخرین ویرایش:

رضا سپهری

عضو جدید
حالا من که دارم کارگری میکنم، چکار کنم، خودم دارم مطالعات درس های ساختمانی رو انجام میدم و پرس و جو میکنم (مثل این انجمن)، آیا زیر دست این بنا (و شبیه اینجور بناها) فعلاً کار بکنم (و بهشون تذکر و اطلاعات بدم، هر چند پیش بینی میکنم مخالفت کنن و حرفم رو گوش نکنن) یا اینکه دیگه نرم پیش اون بنا (که در این صورت فعلاً بیکار خواهم شد)
البته من در مورد همه بنا ها نمیگم اصولی کار نمیکنن، حداقل اون بنایی که من پیشش کار میکنم (که قدیمی هم هست و تجربه زیادی هم داره ) اینطوریه (البته من فعلاً در مورد نسبت ماسه و سیمان و زمان مصرف باهاش مشکل دارم و بعضی موارد دیگه و نه همه کاراش، خلاصه چندین سال تجربه دارن و خیلی از کارها رو بلدند) و روال های ساخت و ساز هم هنوز در بعضی جاها کاملاً مهندسی اجرا نمیشه.
(البته باز هم تأکید می کنم که همه بناها اینطوری نیستند و اکثر بناها کارشون درسته و شاید میون اونها تعداد بسیار اندکی باشن که اصول رو رعایت نمی کنن(مثل هر شغل و صنف دیگه ای)) لذا قصدم جسارت به همه بناهای زحمتکش نیست.
 
آخرین ویرایش:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
با سلام دوست عزیز:

1-به مواردیکه گفتم دقیق توجه نکردید-سیمان در ملات وبتن نقش یک چسب را بازی می کند.ملات نوعی بتن است-بتن ساده وغیر مسلح وبا عیار سبک وپایین-اگر چسب (سیمان وژل بهم پیوستگی دانه ها) خشک شده باشد چگونه دوباره می تواند خاصیت چسبندگی ذرات را داشته باشد؟!-باین مسائل با دید علمی وفنی نگاه کرده اید؟. کار ان بناها درست است یا اصول مدون علمی ایین نامه ها؟!.
ان ملات خشک شده ومصرف نشده صبح برای بعد از ظهر هیچ فایده ای ندارد-اجرهای دیوار را چگونه بهم می چسباند؟!-مگر دوباره مخلوط پودر شود ودوباره سیمان اضافه شود.
بهترین راه درست کردن ملات (بتن ساده وسبک) باندازه مصرف ومایحتاج است تا نماند-مگر این حضرات بناها دارند با گچ کشته!! که فقط بدرد ابزار سازی تزیینی سقفها می خورد کار می کنند؟!-ملات ماسه سیمان که گچ کشته نیست؟
2-من نمیدانم مگر کارهای شما مهندس ناظر ندارد؟ حداقل او که می فهمد.باو بگویید-سربسته-او جلوگیری کند.از خرابکاریهای این قبیل افراد .
3- شماهم فعلا چاره ای ندارید -به ناظرین بگویید- انشاالله وقتی خودتان مهندس ناظر شدید جلوی این قبیل کارهای غیر فنی را بگیرید.
موفق باشید.
 

mjavad6

عضو جدید
ملات ماسه سیمان

ملات ماسه سیمان

سلام
بنده برای براورد سیمان و ماسه مورد نیاز پروژه ها نیاز دارم که بدونم برای ساخت 1 متر مکعب ملات ماسه سیمان 1 به 6 چند کیلوگرم آب، چند کیلوگرم سیمان و چند کیلوگرم ماسه نیاز است؟
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سلام
بنده برای براورد سیمان و ماسه مورد نیاز پروژه ها نیاز دارم که بدونم برای ساخت 1 متر مکعب ملات ماسه سیمان 1 به 6 چند کیلوگرم آب، چند کیلوگرم سیمان و چند کیلوگرم ماسه نیاز است؟

منظور از ملات ماسه سیمان 1 به 6 یعنی 1 واحد حجم سیمان به علاوه 6 واحد حجم ماسه

برای ساخت 1 مترمکعب ملات ماسه سیمان 1 به 6 باید :
حدود 200 کیلوگرم سیمان
260 لیتر آب
و حدود 1 مترمکعب ماسه
 

sareh@1373

عضو جدید
چسب هبلکس سورنا هبلکس نوعی ملات آماده به شکل پودر است که از ترکیبات ماسه، سیمان و نوعی چسب مخصوص درست شده است. با استفده از چسب هبلکس سورنا هبلکس می توان دیوارهای هبلکس را به بهترین شکل متصل کرد. نقل شده از مشرق نیوز و سورنا هبلکس که چسب هبلکس سورنا هبلکس در مصالح ساختمان سازی مدرن نیز استفده می شود
 
بالا