[نساجی سنتی] - گلیج بافی

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
گلیج چسیت:

«گلیج» پارچه ی پنبه ای سنتی است كه بیشترین كاربری آن در پوشاك مردانه و زیرانداز است؛ اما كمتر كسی نام آن را شنیده است یا اصلا میداند چیست. با این حال، خارجیها طرفدارش هستند!
بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان رواج دارد و طبق معمول دیگر دست بافته ها، زنان تولیدكننده اصلی آن هستند. گلیج از گذشته در این منطقه كاربری زیادی داشته و به خاطر جنس پارچه آن كه پنبه ای و پشمی است، در پوشاك مردانه بیشتر استفاده میشده است؛ ولی این دست بافته نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید میكند.


منبع : سایت تبیان زنجان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[نساجی سنتی] - گلیج بافی


گلیج بافی :




گلیج یکی از دستبافته‌های سنتی ایران است که با دستگاه گلیج‌بافی، شبیه به دستگاه پارچه‌بافی تولید می‌شود. بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان (روستاهای اروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم)رواج دارد و طبق معمول دیگر دست‌بافته‌ها، زنان تولیدكننده‌ اصلی آن هستند.
گلیج از گذشته در این منطقه كاربری زیادی داشته و به ‌خاطر جنس پارچه‌ آن كه پنبه‌ ای و پشمی است، در پوشاك مردانه بیشتر استفاده می ‌شده است؛ ‌ولی این دست‌ بافته ‌نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید می‌كند.



گلیج شباهت زیادی به گلیم دارد ولی روش بافت آن کاملا با گلیم تفاوت دارد و شبیه بافتن پارچه با دستگاه است. تارهای گلیج از جنس نخ پنبه پرتاب، و پودهای آن پشمی است. گلیج، پارچه ای‌ پنبه‌ ای و سنتی است كه بیشترین كاربری آن در پوشاك مردانه و زیرانداز است.
«گليج» پارچه ي پنبه اي سنتي است كه بيشترين كاربري آن در پوشاك مردانه و زيرانداز است؛ اما كمتر كسي نام آن را شنيده است يا اصلا ميداند چيست. با اين حال، خارجيها طرفدارش هستند!


بافت گليج بيشتر در قسمت شمالي استان سمنان رواج دارد و طبق معمول ديگر دست بافته ها، زنان توليدكننده اصلي آن هستند. گليج از گذشته در اين منطقه كاربري زيادي داشته و به خاطر جنس پارچه آن كه پنبه اي و پشمي است، در پوشاك مردانه بيشتر استفاده ميشده است؛ ولي اين دست بافته نيز مانند ديگر محصولات صنايع دستي ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهديد ميكند.





منبع:irandeserts.com


 

Similar threads

بالا