[نساجی سنتی] - هنر نوار بافی (پن‌بافی، مداخله‌بافی، کارت‌بافی، خوس‌بافی، وریس بافی)

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوار بافی (پن‌بافی، مداخله‌بافی، کارت‌بافی، خوس‌بافی ( خوس‌دوزیوریس بافی)


نوار بافی

کی ازهنرهای دستی زنان در خراسان نواربافی است.این هنر در لائین از رونق بیشتری برخوردار است.در اکثر روستاها با ابزاری بسیار ساده زنان به این کار مشغولند و برای تزیین پوشاک به خصوص حاشیه ی شلوار و سر آستین ها و دور یقه و چاک پهلو و سجاف جلوی انواع البسه از آن استفاده می شود.حتی برای تزیین کیسه ی توتون و روبالشی و پشتی و کیسه ی پول یا سورمه دان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.هر چه در لباس از نوارهای دستی برای آرایش جامه بیشتر استفاده شده باشد ارزش آن لباس را بالا خواهد برد.در حال حاضر به خصوص در قوچان از نوارهای بازاری هم برای حاشیه دوزی استفاده می شود.ولی قطعا چند ردیف را با نوارهای دستی نواردوزی می شود.این نوار را به لفظ کردی مداخل یا ماخل می گویند و نقش های متنوعی دارد.از دو جنس ابریشم یا نخ با رنگ های مختلف بافته می شود و به فراخور حال و سلیقه ی پوشنده از نقش های مختلف استفاده می شود.این هنر ٬قدمتی دیرینه دارد و در کشورهای همجوار نیز رایج است.در حال حاضر کردها در سنندج و کلات نادر و برخی از شهرهای شمال خراسان به این کار مشغولند.هر چه ضخامت الیافی که در بافت به کار می رود کمتر باشد نوار باریکتری به دست خواهد آمد و مرغوبتر خواهد بود.







منبع:
http://www.irandeserts.com
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
پن بافي (نوار بافی)
در گذشته پن را با نخهای ابريشمی می بافتند ليكن امروزه از نخهای نايلونی نيز استفاده می كنند انواع نقوشی كه بر روی پن مي اندازند عبارتند از چهل چپر، چشم بلبل يا بيست و نه چپر، چشم خروس يا بيست و هشت چپر، هشت چپر يا مار پيچ يا نيم مداخل. در گذشته بافت پن يا نوارهای تزئینی لباس در منطقه رودبار شهرستان و الموت بسيار رايج بوده است.





منبع:
saramad.ir
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارت بافی

کارت بافی هنری است که از زمان های بسیار قدیم در میان اکثر ملتهایی که پیشینه فرهنگی داشته اند. رواج داشته و برای تزئین لباس دور یقه دامن، کمربند، نوار کلاه، بند زین، اسب و..... استفاده می شده است. قدیمی ترین نوار بافته شده ای که در حال حاضر موجود می باشد. متعلق به زمان دومین سلسله فرامنه در مصر است که با کتان و دیگر الیاف گیاهی بافته شده است. باستان شناسان معتقدند با توجه به این که نقاشی های مربوط به دوره باستان،در تزئین لباسهای افراد به صورت نوارهایی با طرحهای هندسی وجود دارد،مسلم می سازد که نوار بافی در سه هزار سال قبل از میلاد در مصر موسوم بوده است.
هنر کارت بافی در حال حاضر در منطقه کلات نادر خراسان رضوی به صورت بسیار محدود و به صورت انحصاری فعال می باشد. در هنر کارت بافی6 جزء موثر می باشند که عبارتند از: تارها،نخ پود،قسمتهای بافته شده به وسیله کارت، کارتها،دهانه و ماسوره . در گذشته جنس کارت از پوست حیوانات و یا چوب انتخاب می شده است اما هم اکنون می توان از انواع تلق های نازک و یا حتی کاغذهای گلاسه استفاده نمود.
نحوه کارت به این شکل است که در کارتها در 4 گوشه سوراخ هایی ایجاد کرده و نخ ها را به شیوه خاصی در ان رد می کنند و چله کشی کار انجام می شودو سپس به وسیله ماسوره که وسیله ای که پود را دور آن می پیچند تا راحتتر بتوان پود را ازمیان فضای ایجاد شده بین تارها ایجاد شده،رد می کنند. در هنر کارت بافی کارتها علاوه بر باز کردن فضایی به منظور گذراندن پود ها از بین تارها عمل تابیدن4نخ تارحول محورخودرا نیز انجام می دهند.
در هنر کارت بافی نخ های تار دارای اهمیت بیشتری نسبت به پودها هستند،زیرا تارها مشخص کننده طرح و نقش هستند و باید الوان انتخاب گردند در حالیکه نخ پود فقط در طرفین لبه ها دیده می شوند لذا رنگی بودن آن ضرورتی ندارد.





منبع:
http://www.irandeserts.com
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوس بافی :

فارس در دوره های صفویه و قاجاریه با داشتن60 کارگاه خوس بافی یکی از مراکز مهم تولید این هنر- صنعت بود که به مرور زمان این کارگاهها تعطیل شده بود.

از این هنر برای دوخت لباس عروس ، لباس های محلی ، چادر ، روسری ، شال ،رو تختی استفاده می شود .
خوس دوزی یکی از انواع سوزن دوزی هاست که از قدیم الایام در فارس رونق داشته است .
بیشترین نقوش بکار رفته در خوس دوزی نقش ستارگان بشکل 6 پر ، 8 پریا 12پر است.
قیمت هر دست لباس کامل خوس بافی شده 5 میلیون تومان است .
نوع نخی که در خوس دوزی مورد استفاده قرار می گیرد، نقره طلایی یا نقره ای است .





منبع:
http://rooydadelarestan.blogfa.com
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
وریس بافی :

وریس نوارهای پهن به عرض پنج تا 15 سانتی‌متر هستند، که کار اصلی آنها بار حیوانات و برای استقرار بهون یا سیاه چادر استفاده می‌شود.
روش بافت وریس به صورت کارتی بافی یا دوال بافی است، بدین صورت که دار به طول دلخواه را بر روی زمین چله‌کشی کرده و هم‌زمان از صفحات چهارگوش چرمی یا فلزی که دوال نام دارد، نخ‌های تار را عبور می‌دهند. بافنده پس از انجام مراحل فوق بافت را آغاز می‌کند و در این بافته دوال‌ها کار دهانه‌ی بافت را انجام می‌دهند و هرچقدر بافت وریس عریض‌تر و ریزتر باشد شمار دوال‌ها بیشتر است.
پس از عبور دادن نخ‌ها از لابه‌لای تارها با استفاده از وسیله‌ی ساده‌ای به نام دفه، تار و پود را به یکدیگر جفت می‌کنند. در بافت وریس اغلب از نقوش هندسی، ماری و جانوری استفاده می‌شود. رنگ‌های به‌کار رفته در وریس اغلب از تنوع پنج رنگ تشکیل شده که رنگ‌های اصلی رنگ قالب بافت وریس را انجام می‌دهند.

پشم را مهم‌ترین مواد اولیه برای بافت وریس و صنایع‌دستی عشایری برشمرد و افزود: وریس در زمره‌ی صنایع‌دستی عشایری است که در استان بیشتر در شهرستان‌های کوهرنگ و کیار تولید و بیشتر جنبه خودمصرفی دارد.








منبع:
http://isna.ir
 

Similar threads

بالا