نزاع شیرازی یا اصفهانی بودن حافظ و سعدی!

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمدجعفر یاحقی و کاووس حسن‌لی به اظهارات دو استاد دانشگاه اصفهان درباره حافظ و سعدی، واکنش نشان داده‌اند.
به گزارش خبرنگار فارس، پس از آنکه اسحاق طغیانی مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، درباره زادگاه حافظ شیرازی اظهار نظر کرد و زادگاه وی را اصفهان خواند، دو استاد دیگر دانشگاه درباره این موضوع واکنش نشان دادند.

طغیانی گفته بود: برخی مورخان اصل و زادگاه حافظ شیرازی و رشد و پویایی وی در دوران جوانی را در منطقه کوهپایه اصفهان دانسته‌اند.بر اساس نظر این مورخان، حافظ در اوایل جوانی به شیراز سفر کرده و به حافظ شیرازی معروف شده است.

محمدجعفر یاحقی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: در کتاب شرح حال حافظ آمده است که اجداد این شاعر بلند آوازه در کوهپایه اصفهان زندگی می‌کردند و من این موضوع را رد نمی‌کنم و به راحتی با رجوع به شرح حال او می‌توان به این نکته پی برد.

این استاد دانشگاه در عین حال مطرح کردن چنین موضوعی را بی‌اهمیت خواند.

همچنین کاووس حسن‌لی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از رسانه‌ای شدن چنین خبرهایی انتقاد کرد و گفت: من با آقای طغیانی درباره این خبر صحبت کردم و اصلاً اصل گفته‌های ایشان به صورتی نبود که در رسانه‌ها مطرح شد.

وی افزود: ایشان در گفته‌هایش به اجداد حافظ اشاره کرده بود که در کوهپایه اصفهان زندگی می‌کردند اما تیتر خبر چیزی فراتر از گفته‌های او بود و تیتر «حافظ شیرازی، اصفهانی بود» اصلاً در گفته‌های ایشان نبوده است.

این استاد دانشگاه نیز سکونت اجداد حافظ را در کوهپایه اصفهان تأیید کرد و گفت: مطرح کردن چنین صحبت‌هایی درباره شاعران قدیم اصلاً اهمیت ندارد.

همچنین به تازگی، یک استاد ادبیات دانشگاه اصفهان، درباره سعدی شیرازی گفته است: سفر به اصفهان نیز تاثیر زیادی بر طبع شاعرانه سعدی داشته است.

یاحقی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: سفر سعدی به اصفهان صحت ندارد و من تا کنون چنین چیزی ندیده‌ام.

کاووس حسن‌لی نیز سفر سعدی را به اصفهان تکذیب کرد و اظهار داشت: همه شهرها و ساکنانشان بر هم تأثیر می‌گذارند و مسلماً یک شاعر از شهرهای مختلف کشور تأثیر گرفته اما سعدی، سفری به اصفهان نداشته است.



خبرگزاری فارس۳۱ شهریور ۱۳۸۸
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
sarbaz121 بالاخره سعدی بزرگ تر است یا حافظ؟! مشاهير ادب و هنر 12

Similar threads

بالا