[ نرم افزار ] Mathematica

..:: civil ::..

عضو جدید
سلام
دوستان کسی در مورد این نرم افزار آشنایی داره؟
راستش یه کتاب رو به توصیه یکی از اساتید به سختی پیدا کردیم
کتاب عمرانی هستش مربوط به finite element که یه سری فایل ضمیمه داشت
وقتی سرچ کردم دیدم فایل های این نرم افزار هست و اینجور که استادم میگفت، میگفت که از متلب جدید تره و حتی شکل گرافیکی تغییر شکل غیر خطی سازه به صورت متحرک تو فایل های این کتاب با همین نرم افزار موجوده
اگه کسی اطلاعات دقیقی داره میشه توضیح بده که دقیقااین نرم افزار چیه؟ مثله متلب کد نویسی هست ؟ جدید تر از متلبه؟؟

ممنون میشم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
ناديا جان فكر ميكنم اسم نرم افزار مورد نظر شما Mathematica باشه ...

متمتیکا به لحاظ برنامه نویسی سیمبلیک جزء قویترین نرم افزارها می باشد که در این زمینه از نرم افزار متلب نیز قوی تر است. در متمتیکا می توانید عملیاتی که در نرم افزارهای دیگر باید برای اجرای آنها مدت زیادی برنامه نویسی کرد را در به صورت باورنکردنی با استفاده از یک دستور انجام داد و runtime برنامه را به حداقل رساند.

برای کار با Math باید چند نکته را بیاد داشت:


این نرم افزار در مورد دستورات به حروف کوچک و بزرگ حساس است

پس از تایپ یک یا چند دستور ، برای اجرا با کمک Shift=Enter دستورات اجرا می گردند

این نرم افزار بدلیل داشتن یک مرکز پردازش همواره دارای حافظه برای نگهداری مقادیر است مثلا اگر شما X=5 را وارد کنید تا زمانی که مقدار آن عوض نشود و یا با فرمان Clear محتویات آن از بین نرود، مقدار آن ثابت می ماند.


اولين جزوه آموزشي : لينك دانلود

دومين جزوه آموزشي : لينك دانلود

جزوه به زبان انگليسي بصورت PDF با حجم 22 مگابايت : لينك دانلود
 

reza2011

عضو جدید

نرم افزار متمتیکاجزءخانواده ای ازنرم افزارهاموسوم به " دستیارریاضیات" می باشد.همانطورکه ازنام آنهابرمی آیداین نرم افزارهاعمومابه عنوان دستیاری درامورریاضیاتی به کارمی رود.توان محاسباتی بالا،داشتن کتابخانه ای ازتوابع،دقت زیاد(صدهارقم بعدازاعشار)و...ازویژگیهای آنهامی باشد.

ازویژگیهای دیگراین نرم افزارقابلیت گرافیکی آن است.برخی ازترسیمات درریاضی که به طورمعمول(دستی) مشکل هستند،درمتمتیکابه زیبایی وبادقت زیادقابل ترسیم است.مثلامی توان چندین نمودارراهمزمان وبارنگهای مختلف نمایش داد.ویانمودارهای سه بعدی را(درمختصات دکارتی،قطبی،استوانه ای)ترسیم کرد.ویامیدانهای برداری(که یکی ازابزارهای مهم درفیزیک می باشد)راباداشتن معادله آنهاتصویرکرد.

ازنظرسطح کاربر،خوشبختانه متمتیکاطوری است که ازدانش آموزدبیرستان گرفته تایک کارشناس ریاضی می توانندازآن استفاده کنند.برای افراددیگری نیزکه سروکارشان باریاضی است می تواندابزارخوبی باشد.محیط کاری آن ساده می باشدوجعبه ابزاری برای عملیات مختلف ریاضی دردسترس می باشد.یک ویژگی مهم آن شناخت وکارباریاضیات سمبلیک است.مثلاشماعدد "پی"رابه همان صورت سمبلیک آن تایپ می کنید.علامت انتگرال (که درجعبه ابزارآن قراردارد)رابه همان صورت رایجی که باآن آشناهستدواردمی کنید.ولازم نیست مانندبرخی زبانهای برنامه نویسی به زحمت بیفتید.ازاین حیث به نظرمن نمادگذاری متمتیکاعالی است.

داشتن پکیج (Package) نیزقابلیت جالب دیگرآن است.پکیج هادرواقع برنامه های کوچکی هستندکه درمتمتیکاتعبیه شده اندوبرای استفاده ازآنهافقط کافی است دستورفراخوانی آنهارااجراکنید.به زبان ساده تر پکیج ها همان جعبه کمکهای اولیه می باشند.مثلااگرپکیج انیمیشن را فعال کنیدقابلیت افزودن انیمیشن های ساده به آن رافراهم می کنید.یابافعال کردن پکیج دریک فایل مختصات قطبی می توانیدنمودارهای قطبی(2 یا3 بعدی)رسم کنید.

مباحث :

برخی ازمباحث ریاضیات دبیرستانی وریاضیات عالی که درمتمتیکامی توان یافت شامل مواردزیرند:
1)مجموعه ها(اجتماع،اشتراک،...)
2)چندجمله ایها(اتحادها،ساده سازیها،...)
3)انواع توابع(چندجمله ای،مثلثاتی،نمایی،لگاریتمی،قطبی،مختلط و...شامل محاسبه،رسم،تبدیلات و...)
4)ماتریسهاوبردارها(محاسبه،انجام عملیات وترسیم)
5)آماروشاخصهای مربوط به آن.
6)حساب دیفرانسیل شامل:حدگیری،مشتق(مرتبه اول،دوم،...)
7)حساب انتگرال شامل محاسبه انتگرالها.
8 )معادلات دیفرانسیل شامل حل معادله وترسیم جوابها.
9)کارباداده ها بصورت جدولی(که مربوط به ماتریسهاوآمارمی شود)تحت عنوان Table.
10)کارباانواع مختصات وتوابع پارامتری.
11)قابلیت نوشتن برنامه هاوالگوریتمهای ساده(ازقبیل حلقه تکرار،دستورات شرطی،...)

کابردهای دیگری نیزوجوددارندکه عموماتعمیم مطالب فوق هستند.اگرکمی کنجکاوی به خرج دهید ازقسمت Help آن می توانیدمطالب خوبی بیاموزید.

روش تهيه و نكات تكميلي :

هرفایل تحت عنوان یک جزوه یادداشت (notebook) شناسایی وباپسوند nb ذخیره می گردد.راهنمای کتاب نیزتحت عنوان "راهنمای نرم افزارمتمتیکا"دربازارکتاب به چاپ رسیده است.

براي ورود به سایت اینترنتی متمتیکا اينجا رو كليك كنيد ...



 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
آخرين نگارش اين برنامه ورژن 8 ميباشد كه در زير توضيحاتي در ارتباط با آن آمده است :

نسخه ی هشتم متمتیکا روی تمام نسخه های ویندوز ، لینوکس و مکینتاش قابل نصب می‌باشد ، چه 32 بیتی ، چه 64 بیتی . البته منظور از تمام نسخه های ویندوز ، ویندوز xp (سرویس پک 2 و 3) ، ویندوز ویستا و ویندوز 7 است .

برای استفاده احتیاج به سخت افزار بالایی ندارید ، به طوریکه یک CPU پنتیوم 3 و 512 مگابایت رم كافي است . دسترسی به اینترنت و داشتن کارت گرافیک مجهز به OpenCL اجباری نیست اما برای استفاده از پایگاه داده‌ی عظیم سایت ولفرام و قابلیتهای بسیار پیشرفته‌ی نرم افزار در طرحهای گرافیکی (که هر دو رو توضیح خواهم داد) ، دستگاه شما باید این قابلیتهارو داشته باشد .

به گفته ی سایت متمتیکا ، قابلیتهای بسیار زیادی به این نسخه اضافه شده اما مهمترین و برجسته ترین قابلیتهارو 8 مورد ذکر کرده . این چند مورد رو یک به یک با محوریت مطالبی که در سایت ذکرشده مرور ميكنيم :

در این نسخه برای نوشتن برنامه فقط و فقط احتیاج به بلد بودن کمی زبان انگلیسی دارید . دیگه حفظ کردن دستورات و کدنویسی و . . . رو به فراموشی بسپارید . این قابلیت بسیار جالب بدلیل استفاده از تکنولوژی ولفرام آلفا است . برای آشنایی با ولفرام آلفا حتماً یه سری به سایتش بزنید که ببینید با چه عجوبه ای طرف هستید . ولفرام آلفا در حقیقت یک موتور جستجوگر هست که جواب همه چی رو میدونه و جالبتر اینکه پایگاه داده اون بر مبنای محاسبات ریاضیه . تا خودتون به سایتش نرید و مثالهایی از جستجو در این سایت رو نبینید به عمق فاجعه پی نمی‌برید !حالا فرض کنید همچین تکنولوژی هوشمندی تو متمتیکا گنجونده شده باشه ؛ این یعنی نرم افزار میفهمه شما چی ازش میخواید! میگید نه؟ مثال های زیر رو ببینید چی نوشته شده و متمتیکا چی جواب داده :


















از دیدن این مثال ها خیلی تعجب کردید و به واقعیت این مثالها شک کردید ، اما باید باور کنید که شما با یک "فرد" خیلی باهوش و دانا طرف هستید .

البته شما هم بی انصافی نکنید و سوالهاتون رو ریاضی گونه بپرسید ، مثلاً بجای اینکه تو خط فرمان (به انگلیسی) بنویسید : افزایش ارتفاع سالانه ی قله ی اورست بیشتره یا کاهش فاصله ی ماه و زمین ؛ یک خط کسری بزارید و تو صورتش افزایش ارتفاع سالانه ی قله ی اورست رو بزارید و در مخرج کاهش فاصله ی سالانه ماه و زمین ! حالا با توجه به بزرگتر یا کوچکتر بودن جواب از یک ، خودتون جواب سوالتون رو بگیرید .

این رو هم در نظر داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت ، ١) حتماً باید به اینترنت متصل باشید ، ٢) حتماً باید نسخه ای که استفاده میکنید ریجیستر شده باشه .

فراموش نکنید که هنوز هم میتونید کدنویسی کنید . به عبارت دیگه اصل کار متمتیکا بر مبنای کدنویسی و برنامه نویسی است ، و این قابلیت واسطه ایه که منظور شما رو به کد و برنامه قابل فهم برای متمتیکا تبدیل میکنه .

دسترسی به بیش از 10 تریلیون (10 به توان 12 یا یک میلیون میلیون) دسته از اطلاعات و آمار دقیق ، بروز و آماده ی استفاده !

دقت کنید ، 10 تریلیون "دسته" از اطلاعات ، این یعنی مثلاً جمعیت ایران 70 میلیون نفره تنها یکی از این 10 تریلیون داده است ، نه 70 میلیون ! البته برای دسترسی به این منبع دانش شما احتیاج به ارتباط اینترنتی دارید .

وارد کردن هرنوع اطلاعات خام از قبیل فایل اکسل ، تصاویر و داده های ماهواره و میکروسکوپ و دیگر سخت افزارهای علمی و . . . به متمتیکا و گرفتن خروجی پس از عملیات مورد نظر روی داده ها . فرمتهای قابل پشتیبانی برای خروجی نیز طیف وسیعی دارند .

به متمتیکا 8 قابلیتهای پیشرفته ی مهندسی ای اضافه شده که در نسخه های قبلی نبوده .

پردازش و تحلیل عکس در این نسخه از متمتیکا از دیگر مواردیه که تحسین و تعجب از این نرم افزار رو به همراه داره . به چند مثال زیر توجه کنید :برنامه ای که براش تعریف شده طولانی ترین خط یکپارچه سیاه رنگ رو مشخص کنه :




میشه برنامه ای نوشت که رنگ خاصی رو درون یک ویدئو دنبال کند

برای این قابلیت جدید متمتیکا ، کار روی عکس ، موارد زیادی وجود داره از جمله تشخیص لبه ها ، تشخیص صورت ، تشخیص خطوط موازی ، تفکیک رنگها و حتی قابلیتهایی که فقط در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ وجود داره مثل از بین بردن نویز ، ترمیم عکسهای پاره شده ، اضافه کردن افکت حرکت به یک شی خاص موجود در عکس ، واضح نمودن عکسهای تار ، رنگی کردن عکسهای سیاه سفید ، تشخیص اجزای عکس و جدا نمودن اجزا و . . . بازم بگم؟ اگر باور نمیکنید اینهارو متمتیکا 8 نداره خودتون امتحان کنید ، فقط کافیه توی هلپ نرم افزار ، قسمت image processing رو سرچ کنید که به قدرت این نرم افزار ایمان بیارید !
این رو هم در نظر داشته باشید که این کارایی که ذکر کردم رو هوش مصنوعی نرم افزار انجام میده ، برخلاف فتوشاپ که کاربر باید تمام کارهارو انجام بده . مثالهای زیر نمونه هایی از قابلیتهاییه که الان گفتم خدمتتون :






نسخه ی جدید متمتیکا با زبان های برنامه نویسی C و C++ سازگاری کامل دارد ، به این معنا که بسادگی میتونید به زبان برنامه نویسی C یا C++ درون متمتیکا برنامه نویسی کنید و نتیجه بگیرید . همونطور که در ابتدا عرض کردم خدمتتون برای بهره بردن از حداکثر از امکانات گرافیکی متمتیکا 8 ، شما احتیاج به یک کارت گرافیک بروز دارید که اغلب کارت گرافیکهای اخیر Nvidia و Ati این قابلیت رو دارن . ممکنه بگید مگه متمتیکا بازی کامپیوتریه که احتیاج به گرافیک بالا داشته باشه؟
در جواب بايد گفت :رندر کردن این اشکال و نقاط احتیاج به کارت گرافیکی خاصی داره . بازم میگم ، حتی اگر کارت گرافیکی شما این قابلیت رو نداشته باشه بازم به مشکل برنمیخورید ، تنها نتیجه ی اینطور برنامه هارو نمیتونید ببینید .

برای مشاهده جزئیات سخت افزاری سیستمتون دستور زیر رو تایپ کنید تا چیزی شبیه خروجی که من گرفتم ببینید :



در انتها تصویر زیر رو براتون گزاشتم که مقایسه ای بین متمتیکای 8 با دیگر نرم افزارهای محاسباتی از جمله میپل و متلب ، همون طور که ملاحظه میکنید متمتیکا تمام موارد ذکر شده رو پشتیبانی میکنه در حالی که نرم افزارهای قوی ای مانند میپل یا متلب حداکثر یک چهارم این موارد رو ساپورت میکنند . این عکس از سایت متمتیکا هست .



با تشكر از كامران اينانلو
 

..:: civil ::..

عضو جدید
سلام
از راهنماییتون بسیار سپاسگزارم
دقیقا منظورم mathematica بود متاسفانه بالا اشتباه تایپی هستش که تا شما نگفتین متوجه نشدم اشتباه نوشتم! کاش مدیر بتونن عنوان رو درست کنن که دیگران به اشتباه نیفتن- معذرت که تند تند تایپ کردم!
بله مرسی پسوند فایل های مورد نظر من nb. بود که فهمیدم mathematica هستش برا همین می خواستم در موردش بدونم

خدا قوت
 

kamraninl

عضو جدید
آخرين نگارش اين برنامه ورژن 8 ميباشد كه در زير توضيحاتي در ارتباط با آن آمده است :

نسخه ی هشتم متمتیکا روی تمام نسخه های ویندوز ، لینوکس و مکینتاش قابل نصب می‌باشد ، چه 32 بیتی ، چه 64 بیتی . البته منظور از تمام نسخه های ویندوز ، ویندوز xp (سرویس پک 2 و 3) ، ویندوز ویستا و ویندوز 7 است .

برای استفاده احتیاج به سخت افزار بالایی ندارید ، به طوریکه یک CPU پنتیوم 3 و 512 مگابایت رم كافي است . دسترسی به اینترنت و داشتن کارت گرافیک مجهز به OpenCL اجباری نیست اما برای استفاده از پایگاه داده‌ی عظیم سایت ولفرام و قابلیتهای بسیار پیشرفته‌ی نرم افزار در طرحهای گرافیکی (که هر دو رو توضیح خواهم داد) ، دستگاه شما باید این قابلیتهارو داشته باشد .

به گفته ی سایت متمتیکا ، قابلیتهای بسیار زیادی به این نسخه اضافه شده اما مهمترین و برجسته ترین قابلیتهارو 8 مورد ذکر کرده . این چند مورد رو یک به یک با محوریت مطالبی که در سایت ذکرشده مرور ميكنيم :

در این نسخه برای نوشتن برنامه فقط و فقط احتیاج به بلد بودن کمی زبان انگلیسی دارید . دیگه حفظ کردن دستورات و کدنویسی و . . . رو به فراموشی بسپارید . این قابلیت بسیار جالب بدلیل استفاده از تکنولوژی ولفرام آلفا است . برای آشنایی با ولفرام آلفا حتماً یه سری به سایتش بزنید که ببینید با چه عجوبه ای طرف هستید . ولفرام آلفا در حقیقت یک موتور جستجوگر هست که جواب همه چی رو میدونه و جالبتر اینکه پایگاه داده اون بر مبنای محاسبات ریاضیه . تا خودتون به سایتش نرید و مثالهایی از جستجو در این سایت رو نبینید به عمق فاجعه پی نمی‌برید !حالا فرض کنید همچین تکنولوژی هوشمندی تو متمتیکا گنجونده شده باشه ؛ این یعنی نرم افزار میفهمه شما چی ازش میخواید! میگید نه؟ مثال های زیر رو ببینید چی نوشته شده و متمتیکا چی جواب داده :


















از دیدن این مثال ها خیلی تعجب کردید و به واقعیت این مثالها شک کردید ، اما باید باور کنید که شما با یک "فرد" خیلی باهوش و دانا طرف هستید .

البته شما هم بی انصافی نکنید و سوالهاتون رو ریاضی گونه بپرسید ، مثلاً بجای اینکه تو خط فرمان (به انگلیسی) بنویسید : افزایش ارتفاع سالانه ی قله ی اورست بیشتره یا کاهش فاصله ی ماه و زمین ؛ یک خط کسری بزارید و تو صورتش افزایش ارتفاع سالانه ی قله ی اورست رو بزارید و در مخرج کاهش فاصله ی سالانه ماه و زمین ! حالا با توجه به بزرگتر یا کوچکتر بودن جواب از یک ، خودتون جواب سوالتون رو بگیرید .

این رو هم در نظر داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت ، ١) حتماً باید به اینترنت متصل باشید ، ٢) حتماً باید نسخه ای که استفاده میکنید ریجیستر شده باشه .

فراموش نکنید که هنوز هم میتونید کدنویسی کنید . به عبارت دیگه اصل کار متمتیکا بر مبنای کدنویسی و برنامه نویسی است ، و این قابلیت واسطه ایه که منظور شما رو به کد و برنامه قابل فهم برای متمتیکا تبدیل میکنه .

دسترسی به بیش از 10 تریلیون (10 به توان 12 یا یک میلیون میلیون) دسته از اطلاعات و آمار دقیق ، بروز و آماده ی استفاده !

دقت کنید ، 10 تریلیون "دسته" از اطلاعات ، این یعنی مثلاً جمعیت ایران 70 میلیون نفره تنها یکی از این 10 تریلیون داده است ، نه 70 میلیون ! البته برای دسترسی به این منبع دانش شما احتیاج به ارتباط اینترنتی دارید .

وارد کردن هرنوع اطلاعات خام از قبیل فایل اکسل ، تصاویر و داده های ماهواره و میکروسکوپ و دیگر سخت افزارهای علمی و . . . به متمتیکا و گرفتن خروجی پس از عملیات مورد نظر روی داده ها . فرمتهای قابل پشتیبانی برای خروجی نیز طیف وسیعی دارند .

به متمتیکا 8 قابلیتهای پیشرفته ی مهندسی ای اضافه شده که در نسخه های قبلی نبوده .

پردازش و تحلیل عکس در این نسخه از متمتیکا از دیگر مواردیه که تحسین و تعجب از این نرم افزار رو به همراه داره . به چند مثال زیر توجه کنید :برنامه ای که براش تعریف شده طولانی ترین خط یکپارچه سیاه رنگ رو مشخص کنه :




میشه برنامه ای نوشت که رنگ خاصی رو درون یک ویدئو دنبال کند

برای این قابلیت جدید متمتیکا ، کار روی عکس ، موارد زیادی وجود داره از جمله تشخیص لبه ها ، تشخیص صورت ، تشخیص خطوط موازی ، تفکیک رنگها و حتی قابلیتهایی که فقط در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ وجود داره مثل از بین بردن نویز ، ترمیم عکسهای پاره شده ، اضافه کردن افکت حرکت به یک شی خاص موجود در عکس ، واضح نمودن عکسهای تار ، رنگی کردن عکسهای سیاه سفید ، تشخیص اجزای عکس و جدا نمودن اجزا و . . . بازم بگم؟ اگر باور نمیکنید اینهارو متمتیکا 8 نداره خودتون امتحان کنید ، فقط کافیه توی هلپ نرم افزار ، قسمت image processing رو سرچ کنید که به قدرت این نرم افزار ایمان بیارید !
این رو هم در نظر داشته باشید که این کارایی که ذکر کردم رو هوش مصنوعی نرم افزار انجام میده ، برخلاف فتوشاپ که کاربر باید تمام کارهارو انجام بده . مثالهای زیر نمونه هایی از قابلیتهاییه که الان گفتم خدمتتون :






نسخه ی جدید متمتیکا با زبان های برنامه نویسی C و C++ سازگاری کامل دارد ، به این معنا که بسادگی میتونید به زبان برنامه نویسی C یا C++ درون متمتیکا برنامه نویسی کنید و نتیجه بگیرید . همونطور که در ابتدا عرض کردم خدمتتون برای بهره بردن از حداکثر از امکانات گرافیکی متمتیکا 8 ، شما احتیاج به یک کارت گرافیک بروز دارید که اغلب کارت گرافیکهای اخیر Nvidia و Ati این قابلیت رو دارن . ممکنه بگید مگه متمتیکا بازی کامپیوتریه که احتیاج به گرافیک بالا داشته باشه؟
در جواب بايد گفت :رندر کردن این اشکال و نقاط احتیاج به کارت گرافیکی خاصی داره . بازم میگم ، حتی اگر کارت گرافیکی شما این قابلیت رو نداشته باشه بازم به مشکل برنمیخورید ، تنها نتیجه ی اینطور برنامه هارو نمیتونید ببینید .

برای مشاهده جزئیات سخت افزاری سیستمتون دستور زیر رو تایپ کنید تا چیزی شبیه خروجی که من گرفتم ببینید :



در انتها تصویر زیر رو براتون گزاشتم که مقایسه ای بین متمتیکای 8 با دیگر نرم افزارهای محاسباتی از جمله میپل و متلب ، همون طور که ملاحظه میکنید متمتیکا تمام موارد ذکر شده رو پشتیبانی میکنه در حالی که نرم افزارهای قوی ای مانند میپل یا متلب حداکثر یک چهارم این موارد رو ساپورت میکنند . این عکس از سایت متمتیکا هست .



با تشكر از كامران اينانلو



خواهش میکنم اما کاش لینک منبع رو هم ذکر میکردید که اگر کسی خواست عکسهارو (که در اینجا لود نشدن) ببینه به منبعش مراجعه کنه و ببینه
 

reza2011

عضو جدید
خواهش میکنم اما کاش لینک منبع رو هم ذکر میکردید که اگر کسی خواست عکسهارو (که در اینجا لود نشدن) ببینه به منبعش مراجعه کنه و ببینه

دوست عزيز و تازه وارد ازت ميخوام ازين پس لطف كن در صورتيكه ميخواي نقل قول كني و نقل قول طولاني هست فقط بخشيش رو بزاري تا تاپيك شلوغ نشه .

در مورد عكسها بايد عرض كنم كليه عكسها لود ميشه و بهتر بود يكبار صفحه رو رفرش ميكرديد . من الان چك كردم و مشكلي نبود . ;)
 

7sara

عضو جدید
mathematica

mathematica

سلام
mathematicaیک نرم افزار ریاضی که امکان رسم نمودارها رو به صورت 3 بعدی وگرافیکی دارهوکد نویسی هم نیستومن پایان نامم بخش اش کار با این نرم افزاره,اگه سوالی دارید بپرسید بتونم کمکتون میکنم
 

mtr94m

عضو جدید
این برنامه واقعا عالی هستش وقادر به انجام محاسبات به صورت پارامتریه
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام

سلام
mathematicaیک نرم افزار ریاضی که امکان رسم نمودارها رو به صورت 3 بعدی وگرافیکی داره وکد نویسی هم نیست ومن پایان نامم بخش اش کار با این نرم افزاره,اگه سوالی دارید بپرسید بتونم کمکتون میکنم

آخرین ورژن متمتیکا 9 هستش و اتفاقا کاملا کد نویسی هستش.
بنده خودم تجربه زیادی در کد نویسی با متلب، میپل و متمتیکا دارم و به جرات میتونم بگم که متمتیکا قویترین نرم افزار جهان در زمینه محاسبات سمبولیک هستش (متلب واسه محاسبات سمبولیک از کرنل میپل استفاده می کنه).

واسه آشنایی دوستان یه نمونه از کدهای متمتیکای خودم رو به ضمیمه تقدیم می کنم. این فایل مربوط به محاسبه و ترسیم فرکانسهای طبیعی یک ورق کامپوزیت انگل پلای با تعداد لایه های دلخواه با زوایای قرارگیری فایبرها از 0 تا 90 درجه هستش (فایلهای متمتیکا دارای پسوند nb هستند که در اینجا بخاطر اینکه دوستان احتمالا نرم افزار متمتیکا رو نصب شده ندارند فایل pdf که دقیقا متن همین فایل متمتیکا هستش رو میتونن دانلود و ملاحظه نمایند).


دانلود فایل pdf
 
بالا