نرم افزار هاي موردنياز در رشته اقتصاد كشاورزي گرايش مديرت و توليد

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
در اين رشته ومقطع كارشناسي ارشد بخصوص در فرايند انجام پژوهش در دروس كاربرد اقتصاد سنجي در كشاورزي و آمارگيري نمونه اي ،اولين مرحله عملياتي پس ازگردآوري داده ها ، آماده سازي آنها در نرم افزار تحليلي مناسب به منظور تجزيه و تحليل وبررسي نتايج مي باشد.
[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]نرم افزار مناسب با تئجه به نوع داده ها وتجزيه وتحليل شما تعيين مي شود. بيشترين نرم افزاري كه براي تجزيه وتحليل بكار گرفته مي شود سه نرم افزار SPSS و Excel و Eviews مي باشد.[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]برنامه Spss :[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]اس‌پی‌اس‌اس (به انگلیسی: ‎SPSS ‏)، نام یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای تحلیل‌های آماری به کار می‌رود. «اس‌پی‌اس‌اس» مخفف Sciences Statistical Package for the Social «بستهٔ آماری برای علوم اجتماعی» است. پس از خریداری شدن شرکت سازنده این نرم افزار توسط IBM در 28 جولای 2009 این نرم افزار با نام PASW که مخفف Predictive Analytics SoftWare است منتشر شد.
نخستین نسخهٔ این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۸ پس از تاسیس «نرمن نی» منتشر شد، که سپس به یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در در دانشگاه استانفورد، و اکنون استاد محقق در دانشکدهٔ علوم سیاسی دانشگاه استانفورد و استاد بازنشستهٔ علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو بوده‌است.
«اس پی اس اس» از جملهٔ نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند.


آماری که نرم‌افزار پایه شامل می‌شود:

- آمار توصیفی: جدول‌بندی شطرنجی، بسامدها، توصیفات، کاوش، آمار توصیفی نسبی
- آمار دومتغیری: میانه‌ها، آزمون تی، تحلیل پراکنش، همبستگی، آزمون‌های غیرپارامتری
- پیش‌بینی برآمدهای عددی: برگشت خطی
- پیش‌بینی برای تشخیص گروه‌ها: تحلیل عاملی، تحلیل خوشه‌ای، جداکننده

در تحلیل داده ها با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، سه مرحلهٔ اساسی وجود دارد. نخست باید داده‌های خام را وارد کنید و آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نمایید. دوم باید تحلیل مورد نیاز را برگزینید و آن را مشخص کنید. سوم برونداد را وارسی کنید.
[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]برنامه Eviews :[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
نرم افزار Eviews یکی از نرم افزارهای تخصصی در زمینه بکارگیری روش های اقتصاد سنجی، بویژه روش های جدید آن می باشد. نسخه اولیه این نرم افزار توسط بانک جهانی در سال 1994 برای انجام تحلیل های اقتصاد سنجی به بازار ارائه شد و تاکنون نگارش های گوناگونی از آن عرضه شده است. از دید بسیاری از محققین اقتصاد سنجی، بکارگیری آسان روش های VAR (نامحدود و ساختاری) و مدل هایARIMA از مزیت های این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزار های مشابه است.
[/FONT]
 

Similar threads

بالا