نرم افزار طراحی الگوهای آتشباری در معادن روباز

goldston

عضو جدید
نرم‌افزار طراحی الگوهای آتش‌باری در معادن روباز با هدف بهینه‌سازی آتش‌باری این معادن به همت متخصصان كشورمان طراحی شد

این نرم افزار توانایی طراحی الگوهای آتش‌باری (برای انواع توده سنگ و انواع مواد منفجره با در نظر گرفتن انواع شرایط كاری) به روش تئوری انتقال انرژی و روش‌های تجربی را دارد و در تعیین طراحی پارامترهای آتش‌باری نظیر امپدانس ماده منفجره، امپدانس سنگ، ضریب امپدانس، ضریب جفت شدگی، سطح ویژه توده خرد شده، فشار انفجار، بار سنگ، فاصله چال‌ها جناحی، خرج ویژه، متوسط خردشدگی، حفاری ویژه، وزن و طول خرج میان چال، وزن و طول خرج ته چال، طول گل گذاری، اضافه چال‌زنی و وزن و تعداد پرایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نرم‌افزار مورد نظر به نام «O.Mine.Blast2.1» به زبان ویژوال بیسیك با 135 فرم (صفحه) طراحی و 14 هزار خط كد (خصوصیات برنامه 30 هزار خط است) نوشته شده است.


این نرم‌افزار به حجم 10 مگا بایت و حاصل سه سال تحقیق و 1700 ساعت كار رایانه‌ای است.

در طراحی نرم افزار سعی بر آن بوده كه كاربر قدرت انتخاب حالت‌های مختلف طراحی و شرایط كاری مربوط به خود را داشه باشد.
در حین استفاده از نرم‌افزار تمام نتایج محاسبات، با پارامترهای مربوطه، كنترل و پیغام مناسب و راهنمایی‌های لازم به كاربر داده می‌شود.
بانك اطلاعاتی این نرم‌افزار «Access» بوده و از نرم‌افزار Word و Excel, powerpoint و AutoCAD نیز در طراحی و تهیه خروجی‌های این برنامه استفاده شده است.
به گزارش ایسنا، طراحی بهینه الگوهای آتش‌باری علاوه بر به حداقل رساندن هزینه‌های چال‌زنی و آتش‌باری می‌تواند كاهش زمان و هزینه‌های مراحل بعدی فرآیند تولید نظیر بارگیری، باربری، خردایش، و سایر پارامترهای علمیاتی حتی تغییر ظرفیت تولید معدن را موجب شود.
همچنین استفاده از الگوی بهینه می‌تواند از وارد آمدن آسیب و زیان‌های حاصل از انفجار به محیط اطراف جلوگیری كند.به زعم طراحان این نرم‌افزار، با توجه به تعدد مدل‌های ارایه شده توسط متخصصان و همچنین یكسان نبودن مشخصات توده سنگ (و یا نوع ماده منفجره)، طرح اولیه آتش‌باری باید نزدیك‌ترین طرح ممكن به طرح بهینه پیشنهادی باشد و با تحلیل نتایج بتوان به نحو مطلوب به طرح بهینه رسید.
همچنین با تغییر شرایط محیطی و اجرایی و یا اقتصادی، ضروری است كه طراحی بر مبنای نتایج موجود انجام شود.
برای بررسی حالت‌های مختلف طراحی و مقایسه نتایج و كنترل آنها و همچنین افزایش دقت و سرعت، به خدمت گرفتن رایانه، امری ضروری است.
رایانه در طراحی‌های مهندسی به طور گسترده‌ای به كار می‌رود و طراحی‌های مربوط به معادن نیز در این رده قرار می‌گیرد.
گفتنی است، طرح تهیه نرم‌افزار طراحی الگوهای آتش‌باری در معادن روباز به سفارش طرح تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی و اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و به همت مهندس مهدی یاوری، مهندس محمدرضا حدادی، دكتر جمال رستمی و مهندس علی عمران عبدا... پور اجرا شده است.​
 

vahab_asefi

عضو جدید
باسلام میخواستم بدونم چجوری میشه دانلود کرد

درود. دوست عزیز از شما دعوت می کنم که نرم افزار رایگان Drilling and Blasting (محصول پایگاه معدنکاری) را مورد بررسی و استفاده قرار دهید. در این تاپیک نیز معرفی شد.


دریافت نرم افزار راهنمای طراحی آتشباری معادن سطحی
 
بالا