نرم افزار انبار مبتنی بر بارکد چیست؟

Mina1397

عضو جدید
ورود کالا به انبارها

مسئـول انبــار پس از تحـویل گرفتن محصـول تولیـد شـده با استــفاده از یک کامپیوتر دستی قابل حمل بسیار سبک ، بارکد روی بسته بندی محصولات را قرائت می کند ، سپــس اطلاعات ذخیره شده را در برنامه اصلی انبار تخلیه و اقدام به صدور سند رسید انبار مربوطه می نماید . در این نرم افـزار هر چند کلیه کنترل های ممکن جهت نظارت بر قرائت و ثبت صحــیح بارکد ها و تشخیص بارکد های مورد استفاده در سیستم منظـور گردیـده است لیکن امکـانات ویرایش لیست قرائت شده نـیز جهت اصلاح اشـتبا هات احتمالی در نظر گرفته می شود . پس از قرائت بارکد ها و انجام کنـترل های نهایی ، اطـلاعات جمـع آوری شده توسـط دستــگاه با قـرار دادن آن بر روی پایه شـارژ به بانک اطلاعاتی سیـستم منتقل شده , اپراتور سیستم سند رسید انبـار مربوطه را صادر و جهت بایگانی چاپ می نماید . در ضمن انجام این عملیات ، محصولات مزبور به موجودی انبار اضافه شده و در .کاردکس های مربوطه اعمال می گردند .
بلوک بندی انبار
اگر انبار محصول تولیدی دارای سیستم بلوک بندی مناطق مختلف باشد , نرم افزار قابلیت رسید کالا به مناطق مختلف را داراست . کاربر با وارد کردن شمای کلی بلوک بندی در سیستم در هر رسید انبار مشخص می کند که محصولات به کدام بلوک منتقل می شوند . در صورتی که در هنگام رسید مکان محصول مشخص نشود , کاربر می تواند با استفاده از کامپیوتر دستی مکان فیزیکی محصولات را در انبار مشخص کند
خروج کالا از انبار ها
در خواست محصول از سیستم
هنگامی که انباردار قصد فرستادن محصول برای مشتری را داشته باشد, می تواند از نرم افزار محصول مورد نظر را درخواست کند . پروسه کار به این شکل است که انباردار نام محصول و تعدادی را که از این محصول نیاز دارد , وارد سیستم می کند و نرم افزار قدیمی ترین سریال ها از نظر تاریخ تولید را جستجو کرده و در اختیار انباردار می گذارد . اگر در هنگام رسید بلوک سریال ها مشخص شده باشد در فرم تحویلی به انباردار نام بلوک هر سریال یا محصول وجود دارد و انباردار به راحتی می تواند محصولات مورد نظر خود را از دیگر محصولات جدا کند
FIFOسیستم
در هنگام خروج کالا از انبار نرم افزار تاریخ تولید محصولات خروجی را بررسی می کند و در صورتی که محصولات قدیمی تری از نظر تاریخ تولید در انبار موجود باشند , از ثبت سند جلوگیری می کند . همچنین نرم افزار محصولات قدیمی تر را جستجو می کند و آن ها را به کاربر پیشنهاد می دهد و در صورت تمایل کاربر محصولات قدیمی تر را در سند ثبت می کند . اجرای سیستم (اول ورود , اول خروج ) به صورت اختیاری است و در صورتی که راهبر نیازی به این سیستم نداشت , می تواند آن را غیر فعال کند
ثبت سند خروج
اپراتور سیـستم پس از دریافت مجـوز خروج کالا و پس از جدا کردن فیزیکی محصولات از انبار ( به وسیله فرم در خواست کالا و یا تشخیص خود انباردار ) , با در دست داشــتن دستــگاه برکد تمامی محصولات را قرائت می نماید و هـمانند مرحله ورود به انبار در برنامه اصلی انبار تخلـیه و اقدام به ثبت خروج کالا برای حواله مربوطــه می کند . در این مرحله انواع اطـلاعات مورد نظــر حواله انبار اعم از شماره حواله ، تحـویل گیرنده کالا ، شماره سند عطف ، شماره بارنـامه , شماره ماشین بارگیری و ... جهت بالا بردن امکانات جســتجو در سیستم ذخیره می گردد که هر یــک از این مشخصـه ها قابلیــت های گزارش گیری از موارد خروج کالا را افزایش خواهند داد .
نرم افزار امکان مرجوع کردن یک یا چند محصول از یک سند ورود و خروج را برای کاربر فراهم می کند . همچنین امکان ویرایش محصولات یک سند برای کاربر فراهم شده است و کاربر می تواند با وارد کردن شماره هر سند آن را ویرایش کند .
اسناد انبار
نام اسناد انبار و تعداد آن ها در اختیار راهبر سیستم می باشد . راهبر می تواند هر تعداد سند که برای کار با سیستم لازم است , تعریف کند .
گزارشات
کلیه گـزارش های نرم افزار دارای امکـان مرتب سازی , فیلتر , جستجو , گروه بندی بر اساس ستون های گزارش , تهیه نمودار از روی داده ها , ذخیره و ... است HTMفایلL ،،فایلXML ،کردن گزارش در دیگر فرمت های فایل مانند فایل متنی , فایل اکسل ،فایل اکسس
گزارش موجودی انبار
با توجه به ذخیره سازی اطلاعات ورود و خروج کالا بصورت رویدادهایی که هرگز از سیستـم پاک نمی شوند ، دسترسی به موجودی انبار در هر زمانی میسر می باشد . لازم به ذکر است که گزارش موجـودی انبار ( و دیگر گزارشات ) هم بصـورت چاپ ریز اقلام و هم به شکل چاپ خلاصه بر اساس مشخصات محصول و هم در شـکل انواع نمـودارهای مورد درخواست مسئولیـن سیسـتم در دسترس کاربران قرار می گیرد .
گزارش کاردکس های انبار
این گزارش شامل تمام اطلاعات کاردکس های انبار از قبیل شماره سند, تاریخ سند, کالاهای سند به همراه کلیه مشخصات آن ها و ... است . با رده بندی و فیلتر کردن این اطلاعات می توان گزارش های مختلفی را بدست آورد که چند نمونه آن عبارتند از :
گزارش کالاهای ارسالی به انبار
بعد از فیلتر کردن نوع سند با مقدار رسید از تولید این گزارش بدست می آید. در این گزارش کاربر قادر خواهد بود گردش یک کالای خاص را با فیلتر نمودن روی فیلدهای (اطلاعات طبقه بندی شده ) مشخصات محصول مشاهده کند ، در این گزارش می توان گردش محصول مورد نظر را با جزئیات سریال محصولات و یا بطور کلی مشاهده نمود .
گزارش کالای ارسالی از انبار
بعد از فیلتر کردن نوع سند با مقدار حواله به مشتری این گزارش بدست می آید . طبقه بندی و فیلتر کردن این گزارش مشابه گزارش کالاهای ارسالی به انبار است .
گزارش عملکرد یک طرف تجاری
برای مشاهده تمام معاملات انجام شده اعم از خرید یا فروش با یک طرف تجاری ، ‌اپراتور می تواند با انتخاب طرف تجاری مورد نظر و تعیین محدوده تاریخ , تمام تعاملات انجام شده با یک طرف تجاری را مشاهده و یا چاپ کند . در این گزارش نیز جزئیات سریال محصولات در صورت نیاز قابل مشاهده خواهد بود .
سرگذشت یک سریال
برای تعیین عملیات انجام شده روی یک محصول خاص می توان با اسکن نمودن بارکد محصول تمام اسناد صادر شده برای آن محصول اعم از رسیدها و حواله ه را مشاهده کرد . همچنین با انتخاب یک سند و زدن کلید Space Bar می توان تمامی اطلاعات سند و سابقه کلیه محصولات داخل سند را مشاهده نمود .
گزارش میانگین زمانی
این گزارش تفاضل تاریخ خروج یک سریال با تاریخ ورود یک سریال را محاسبه می کند . با دسته بندی نوع محصول هر سریال می توان میانگین زمانی توقف یک محصول در انبار را بدست آورد که نرم افزار این عمل را به طور اتوماتیک برای انباردار انجام می دهد .
گزارش مغایرت خط تولید و انبار
این گزرش سریال هایی را که در خط تولید ثبت شده اند ولی هیچگاه توسط انبار دار رسید نشده اند را به اطلاع انبار دار می رساند که سرگذشت این سریال ها را پیگیری کند .
امکان مغایرت گیری بسیار سریع انبار محصول (انبارگردانی )
هر لحظه که نیاز به گرفتن مغایرت انبار باشد اپراتور انبار با دستگاه پرتابل تمام محصولات موجود در انبار را در چند مرحله اسکن نموده و به کامپیوتر منتقل می کند . پس از این مرحله نرم افزار این امکان را خواهد داشت تا محصولاتی را که در موجودی کامپیوتر وجود دارد ولی بطور فیزیکی توسط اپراتور در انبار اسکن نشده را با جزئیات سریال هرکدام از محصولات گزارش نماید . همچنین سریال هایی را که در موجودی کامپیوتر وجود ندارد ولی بطور فیزیکی توسط اپراتور انبار اسکن شده اند نیز گزارش خواهد شد . پس از گرفتن گزارش مغایرت این امکان وجود دارد که هر کدام از محصولات موجود در مغایرت را به تنهایی ردیابی نمود .
دیگر گزارشات
با توجه به اطمینان از طراحی صحیح بانک اطلاعاتی سیستم , در جهت ذخیره سازی تمامی اطلاعات مورد نیاز آن شرکت ، تمامی گزارشات مورد نیاز برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر مدیران مربوطه در منوهای نرم افزار طراحی می گردد . از طرف دیگر در صورت درخواست آن سازمان ، عملیات انجام شده توسط نرم افزار (از قبیل رسیدهاو حواله ها ) با فرمت مشخص شده به نرم افزار های دیگر آن سازمان از قبیل سیستم های مالی و حسابداری ارسال خواهد شد . در حال حاضر تمام اسناد موجود در نرم افزار امکان ارسال به نرم افزار همکاران سیستم را دارا می باشد .
اجرای سیستم انبار در چندین ایستگاه
نرم افزار انبار نیز همانند نرم افزار بسته بندی امکان نصب و کار در چندین ایستگاه را داراست . در این سیستم چندین کاربر می توانند به صورت همزمان اقدام به صدور سند کنند .
 

Similar threads

بالا