نرخ پیام كوتاه چقدر ارزان می‌شود؟

morteza_420

عضو جدید
اگرچه شاید مدیران مخابراتی چندان از بعد درآمدزایی اشاره مستقیمی به سود سرشار ارسال پیام كوتاه نكنند اما آمار گواه این موضوع است كه SMS یكی از پول‌سازترین خدمات در كشور است.
نرخ پیام كوتاه چقدر ارزان می‌شود؟
علی شمیرانی - موضوع كاهش تعرفه پیام كوتاه (SMS) اپراتور دولتی بعد از زمزمه‌های غیررسمی و نقدهای كوتاه مطبوعاتی وارد مرحله‌ای كاملا رسمی شده است. بر این اساس شركت مخابرات ایران از چهار ناحیه سازمان بازرسی كل كشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطبوعات و در نهایت افكار عمومی تحت فشار برای كاهش نرخ سرویس پیام كوتاه قرار دارد.
تا پیش از این مدیران مجموعه مخابرات توجه زیادی به اعتراضات جسته و گریخته به مقوله گران بودن نرخ پیام كوتاه نمی‌كردند ولی طی روزهای گذشته مساله «نرخ عادلانه» پیامك شاهد ورود بازیگران جدیدی است كه ظاهرا موضوع را نیز با جدیت در حال پیگیری هستند.
به این ترتیب لزوم كاهش نرخ پیام كوتاه از چند تك ستون نقد صرف مطبوعاتی خارج شده و به گستره بزرگ‌تری از جامعه و نهادهای نظارتی كشیده شده است. از این رو مدیران مخابراتی نیز ظاهرا این بار فعال‌تر از قبل وارد این مبحث شده و با تهیه گزارش‌ها و اخبار جهت‌دار و ارسال آن به برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها سعی در تلطیف این فضا و كاهش فشارها دارند.
تندترین واكنش
شاید بتوان یكی از قاطع‌ترین و به نوعی تندترین موضع‌گیری‌ها در خصوص نرخ عادلانه پیام كوتاه اپراتور دولتی را منسوب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وابسته به وزارت ICT دانست. در واقع هم‌اكنون رییس سازمان تنظیم مقررات به عنوان فرد پیگیر كاهش نرخ SMS و یكی از معاونان وزیر ارتباطات سرگرم بحث و مجادله با رییس هیات‌مدیره شركت مخابرات ایران یعنی دیگر معاون وزیر ارتباطات و مدافع نرخ فعلی پیام كوتاه هستند.
بنابراین موضوع اختلاف‌نظر درخصوص نرخ پیام كوتاه تا جایی پیش رفت كه سازمان تنظیم مقررات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام كرد به زودی كاهش نرخ این خدمت را در دستور كار خود گذاشته و با توجه به اختیارات قانونی، راسا در این مورد اقدام خواهد كرد.
در اطلاعیه این سازمان آمده است «با توجه به اینكه تدوین جداول تعرفه و نرخ كلیه خدمات به ویژه خدمات ارزش افزوده در بخش‌های مختلف حوزه ICT، تعیین كف یا سقف تعرفه به منظور رقابتی‌كردن بازار ارایه خدمات مخابراتی و بالا رفتن كیفیت خدمات آنها از وظایف و اختیارات سازمان است، به همین دلیل نیز این سازمان با تحول در سیستم تعرفه‌گذاری به دنبال برقراری تعرفه‌های منطقی و واقعی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.»
بنابراین با توجه به بالا بودن نرخ تعرفه فعلی پیام كوتاه، 134 ریال و شرایط ایجاد شده در جامعه، سازمان نیز معتقد است كه باید تعرفه SMS در كشور كاهش یابد به این لحاظ، خواستار كاهش این تعرفه از سوی اپراتور‌های تلفن همراه كشور شد. در این رابطه نظرات و پیشنهادات واصله به سازمان نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و با توجه به لزوم رعایت حقوق مصرف‌كننده و تاكید قریب به اتفاق اعضای محترم كمیسیون، تعرفه SMS مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. این موضوع كه از مدت‌ها پیش در سازمان تحت بررسی است، هفته آینده در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می‌شود.
موضع سازمان بازرسی كل كشور
اما از سوی دیگر سازمان بازرسی كل كشور نیز نسبت به قیمت SMS بی‌تفاوت نمانده و با انتشار اطلاعیه‌ای، قیمت‌های فعلی را غیرعادلانه خوانده و خواستار تعدیل آن شد. خبری كه با استقبال عمومی اكثر رسانه‌‌های كشور مواجه شده و به تیتر اصلی اكثر رسانه‌ها تبدیل شد. اگرچه همانطور كه پیشتر هم اشاره شد، مخابراتی‌ها نیز در این خصوص بیكار نمانده و موضع یكسان دفاع از نرخ فعلی را در دستور كار خود گذاشته‌اند.
دفاع از تعرفه فعلی پیام كوتاه
تنها كسانی كه در دفاع از تعرفه فعلی پیام كوتاه سخنرانی می‌كنند اعضای هیات‌مدیره دو شركت مخابرات ایران و ارتباطات سیار هستند. رییس هیات‌مدیره شركت ارتباطات سیار در این مورد به ایسنا گفت: با توجه به اینكه ‌پیام كوتاه به عنوان سرویس ارزش افزوده محسوب می‌شود بنابراین محاسبه تعرفه آن براساس قیمت تمام شده صحیح نیست.
به گفته وی، به طور میانگین در كل دنیا و اپراتورهای موجود در جهان نرخ پیام كوتاه تقریبا 25 تا 35 درصد یك دقیقه مكالمه محاسبه می‌شود و بر این اساس تعرفه 140 ریالی پیام كوتاه در كشورمان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.
علویان ادامه داد: گزارش سازمان بازرسی كل كشور در محاسبه تعرفه پیام كوتاه براساس قیمت تمام شده بود در حالی كه پیام كوتاه از سرویس‌های ارزش افزوده محسوب می‌شود و در مورد این سرویس‌ها نیز نباید قیمت تمام شده مدنظر قرار گیرد.
به گفته وی، نرخ هزینه مكالمات در كشورمان جزو پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان محسوب می‌شود. وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به شرایط رقابتی و منافع شركت ارتباطات سیار در این زمینه و با بیان اینكه كاهش تعرفه پیام كوتاه باعث فشار به منابع مالی و همچنین كانال‌های شركت می‌شود، اظهار كرد: برای كاهش قیمت نیاز به توسعه داریم كه از لحاظ اقتصادی و فنی شاید برای ما امكان‌پذیر نباشد و از طرفی نمی‌توان به این موضوع و بحث كاهش قیمت صرفا از یك بعد نگاه كرد.
نرخ SMS عادلانه است
صابر فیضی، مدیرعامل شركت مخابرات ایران نیز در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: فعالیت‌های شركت مخابرات از ابتدا كاملا اصولی بوده ولی اساس بررسی‌های سازمان بازرسی در خصوص تعرفه پیام كوتاه تلفن‌همراه برای این شركت مشخص نیست.
وی با بیان این مطلب كه سازمان بازرسی در پیگیری‌های خود ممكن است تنها برخی از تجهیزات را مورد بررسی قرار داده باشد، ادامه داد: در صورتی كه عواملی نظیر آنتن‌های BTS را حذف كنیم، پیام كوتاه ارسال نخواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: شركت مخابرات معتقد است كه نه تنها هزینه تمام شده برای پیام كوتاه بالا نیست بلكه تعرفه پیام كوتاه برای كاربران پایین تعیین شده است. فیضی در پاسخ به این پرسش كه در صورتی كه ادله‌های سازمان بازرسی بتواند شركت مخابرات را مجاب كند در آن شرایط آیا این شركت برای مبلغ اضافی كه تاكنون درخصوص ارسال پیام كوتاه از مشتركان دریافت كرده برنامه مشخصی خواهد داشت، گفت: مبلغی را كه تاكنون ما از مشتركان دریافت كرده‌ایم تماما بر اساس قانون بوده است و در این صورت سازمان یا شركتی كه قانون را نقض كرده یا تعرفه جدیدی مطرح كرده باید جوابگوی این مسوولیت باشد.
درآمد 15 میلیارد تومانی در یك روز
اگرچه شاید مدیران مخابراتی چندان از بعد درآمدزایی اشاره مستقیمی به سود سرشار ارسال پیام كوتاه نكنند اما آمار گواه این موضوع است كه SMS یكی از پول‌سازترین خدمات در كشور است. ذكر یك مثال كوتاه و ساده از پتانسیل‌های موجود در این سرویس به خوبی گویای وضع موجود است. بر این اساس در شبكه بالغ بر 18 میلیون مشترك اپراتور دولتی تنها در روز میلاد با سعادت امام زمان (عج) قریب به 110 میلیون SMS در شبكه ارتباطات سیار مبادله و یك روزه 15 میلیارد تومان درآمد حاصل این شركت شد.
سفسطه در نرخ فعلی
اگر مدیران مخابرات دولتی نرخ فعلی SMS را عادلانه و ارزان ارزیابی كرده‌اند اما برخی نیز در این میان معتقدند كه مخابراتی‌ها همه‌جانبه نرخ SMS را تحلیل نمی‌كنند. بر این اساس كارشناسان به ارایه خدمات تشویقی از سوی اپراتورهای بزرگ دنیا همچون ارایه یك‌هزار دقیقه مكالمه رایگان، ارایه خدمات نامحدود با نرخ محدود و مشخص، عدم دریافت ودایع گران از سوی مشتركان و در نهایت سطح درآمد ایرانی‌ها با خارجی‌ها را به عنوان مسایلی طرح می‌كنند كه مخابراتی‌ها باید در گزارش‌ها و تحلیل‌های ارسالی خود به رسانه‌ها به این موارد نیز توجه داشته باشند.
نرخ نهایی پیام كوتاه
در نهایت و با توجه به وضع موجود بعید است كه نرخ فعلی پیام كوتاه پابرجا بماند. اما موضوعی كه از نگاه كارشناسان، مسوولان و فعالان مغفول مانده به نرخ جدید SMS بازمی‌گردد كه تاكنون نیز به عدد خاصی اشاره نشده است. به هر تقدیر انتظار نمی‌رود این همه هیاهو برای كاهش مثلا 20 تا 30 ریالی نرخ 140 ریالی پیام كوتاه باشد اگرچه همین میزان نیز باعث كاهش محسوس درآمد ارتباطات سیار می‌شود.
 
بالا