نحوه پذیرش دکتری سال 1395 تغییر کرد / برگزاری آزمون ۲ بار در سال

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ جدیدترین آیین نامه شیوه پذیرش دکتری، جزئیات تغییرات شیوه پذیرش و سنجش در دوره دکتری دانشگاهها را تشریح کرد.دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای ورود به دوره دکتری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی آیین نامه ای تدوین شده است که در واقع شیوه پذیرش و سنجش دانشجو در این مقطع مورد بازنگری قرار گرفت.


آیین نامه دکتری ابلاغ شد


وی افزود: این آیین نامه که برای سال های ۹۵ و ۹۶ اجرایی می شود در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۴ توسط وزیر ابلاغ شده است.
خدایی خاطرنشان کرد: در این آیین نامه چند هدف و سیاست دیده شده است. اولین هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو است. پس از آن اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون هاست و دیگر اینکه به گروه های آموزشی اختیار داده شده است که این موضوع نیز در جهت استقلال دانشگاه هاست. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است.
وی اضافه کرد: هدف این است که آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود. آزمون در سال اول آیین نامه یعنی سال ۹۵ دوبار برگزار خواهد شد.


اعتباربخشی به آزمون برای مدت چند سال


رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ضمن اینکه به این آزمون اعتبار می دهیم به طور مثال نتیجه آزمون دو یا سه سال معتبر خواهد بود. شورایی به ریاست وزیر علوم پیش بینی شده است که این آزمون را اعتباربخشی کند.


وظیفه سازمان سنجش در آیین نامه جدید دکتری


وی با اشاره به فعالیت سازمان سنجش در این دوره و بر اساس آیین نامه ابلاغی گفت: کاری که سازمان سنجش در اینجا انجام می دهد این است که از داوطلبان ثبت نام، آزمون را برگزار می کند و به داوطلب کارنامه می دهد. فرد بر اساس آزمون و نمره به دانشگاه معرفی می شود. در این میان اطلاعات آماری لازم را برای تصمیم گیری هر دانشگاه شامل میانگین نقاط و درصدهای آن اعلام می شود.


جزئیات پذیرش


خدایی افزود: دانشگاه برای پذیرش اعلام عمومی می کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می کند و دانشگاهها بر اساس شیوه نامه ای که همزمان با آیین نامه سال گذشته ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید سهمیه قانونی از جمله ایثاگران و استعداد درخشان را رعایت کند. پس از اینکه دانشگاه به فرد پذیرش می دهد، فرد ثبت نام موقت را انجام می دهد اما دانشگاه اسامی را برای تایید نهایی به سنجش ارسال می کند و سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده است و نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می کند. دانشگاه پذیرش را انجام می دهد اما در مهلت زمانی از ثبت نام تا بررسی مدارک، این کار از سوی سنجش انجام می گیرد.
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: با برگزاری آزمون دوبار در سال، هم آزمون تکرار می شود و هم داوطلبات بدون محدودیت می توانند شرکت کنند.
وی گفت: سه قسمت استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی از جمله بخش هایی است که در آزمون مد نظر قرار دارد. البته رشته امتحانی بدون توجه به گرایش ها و شاخه های آن درنظر گرفته می شود.
خدایی اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرایی، حدنصاب آزمون در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. دانشگاه ها هم بر اساس اطلاعات آماری قاعدتا حد نصاب خود را اعلام می کنند.




منبع :
خبرگزاری مهر
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
چی بگیم والا!. روزی ده هزار بخشنامه جدید داره این آموزش و پرورش. آخر سر هم هیچکدوم اونجور که باید خوب نیست.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزییات جدید از تغییرات دکتری 95 / استقلال دانشگاهها در پذیرش دکتری

جزییات جدید از تغییرات دکتری 95 / استقلال دانشگاهها در پذیرش دکتری

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه های مجری دکتری از سال ۹۶-۹۵ قادرند پس از امتحان GRE، خود مقتدرانه نسبت به پذیرش دانشجو به هر نحوی که صلاح می دانند اقدام کنند.به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از اساتید دانشگاه خوارزمی با اشاره به سیاست های آموزش عالی گفت: اوایل انقلاب جمعیت کشور ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر بوده و جمعیت دانشجویی کشور نیز بین ۱۷۰ الی ۱۸۰ هزار نفر بود درحال حاضر جمعیت کشور دو برابر و جمعیت دانشجویی ۲۵ برابر شده است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند، افزود: این جمعیت دانشجویی نیاز به برداشتن گام های ویژه و درست دارد و اشکالات موجود آن باید چاره اندیشی شود.


۱۵ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه های دولتی هستند

معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: این جمعیت دانشجویی در دانشگاه های آزاد اسلامی، مراکز آموزشی غیردولتی، دانشگاه های خاص (پیام نور،جامع علمی کاربردی، فنی وحرفه ای) مشغول تحصیل هستند از این جمعیت دانشجویی ۱۵ درصد در دانشگاه های دولتی حضور دارند که به لحاظ درصد،کمتر بوده ولی بار اصلی کیفی محصولات آموزش عالی برعهده این دانشگاه ها است.
وی ادامه داد: ۲۸۲ دانشگاه دولتی و ۲ هزار و ۶۰۰ مرکز آموزش عالی در سراسر کشور با ۷۰ هزار نفر عضو هیات علمی وجود دارد و نسبت استاد به دانشجو تقریبا ۱۰۰ یا ۱۱۰ است درحالی که باید تقریبا ۳۰ باشد.

اخذ مجوز ۱۰۳ مرکز آموزش عالی طی ۵ سال گذشته

شریعتی نیاسر افزود: از ۲۸۲ مرکز دولتی حدود ۱۰۳ مورد طی ۴ الی ۵ سال گذشته و حدود ۴۷ مورد طی یک سال آخر مجوز دریافت کردند.
وی ادامه داد: از ۲۸۲ مرکز دولتی ۶۰ مرکز آموزش عالی کمتر از ۱۰ سال عمر دارند و در برخی موارد جمعیت دانشجوی آنها خیلی کم و تعداد اعضای هیات علمی ناچیز است.


ساماندهی مراکز آموزش عالی سیاست جدی وزارت علوم

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ساماندهی مراکز آموزش عالی سیاست جدی آموزش عالی است، افزود: این مراکز باید حفظ شوند بقای آنها وظیفه ما است و بهترین شیوه برای اعتلای این مراکز اگر امکان افزایش هیات علمی و امکانات نباشد، شیوه الحاقی است.


شیوه وزارت علوم برای بقای مراکز آموزش عالی کوچکتر

شریعتی نیاسر افزود: باید بتوانیم مراکز کوچکتر که از شاخص ها فاصله دارند را در درون دانشگاه های بزرگ رشد دهیم و حفظ منافع دانشجو و اساتید واحدهای کوچکتر که الحاق می شوند از اصول اولیه آموزش عالی است و تحت هیچ شرایطی نباید این مراکزمتضررشوند.

برای داشتن روند رو به رشد باید در برابر یک سری مسایل مقاومت کرد

وی تاکید کرد: تا کنون یک مجوز خارج از شاخص ها صادر نشده و در برابر صدور مجوزهای غیراستاندارد ایستاده ایم علی رغم سفارش هایی که صورت می گیرد، اگر بخواهیم روند رو به رشد داشته باشیم باید در برابر یک سری مسایل مقاومت کنیم.

ادغام دانشگاه علوم اقتصادی و خوارزمی بسیار کارشناسانه بود

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ادغام دانشگاه علوم اقتصادی برخلاف شبهات بسیاری که ایجاد شد، بسیاردقیق و کارشناسانه بود و براساس مصوبه شواری عالی اداری و شورای گسترش مصوب شد و این کار به معنای انکار و نادیده گرفتن توانمندی دانشگاه علوم اقتصادی نیست و ترکیب این دو دانشگاه اعتبار دانشگاهی ما را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: الحاق دانشگاه اقتصادی با یکی از دانشگاه های تهران مصوبه سال ۸۳ است و این دانشگاه در تهران مانده و فعالیت های خود را ادامه خواهد داد.
وی یادآورشد: سرپرست دانشگاه خوارزمی نیز مکلف شد رشته های تخصصی این دانشگاه را حذف نکند و ظرفیت دانشجویی آن دنبال شود و مدارک نیز مثل سابق صادر شود.

استقلال ذانشگاه ها در پذیرش دانشجو دکتری

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در بخش دیگری ازسخنان گفت: دانشگاه های مجری دکتری از سال ۹۶-۹۵ قادرند پس از امتحان GRE، خود مقتدرانه نسبت به پذیرش دانشجو به هر نحوی که صلاح می دانند اقدام کنند.
وی افزود: این امتحان نیز به خاطر تراکم متقاضی دوره دکتری است اگر این تعداد متقاضی نبود، حتی شاید نیاز به امتحان هم نبود، در فراخوان اخیر۳۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۷۰ درصد دکتری بودند و ۲۰ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه در حالی که نیاز دانشگاه ها ۴ الی ۵ هزار نفراست .

بین المللی کردن دانشگاه ها

وی به بحث بین المللی کردن دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: ما درشرایطی هستیم که می خواهیم با دانشگاه های خارج کشور تعامل کنیم در سال ۹۳ که فقط مذاکرات هسته ای در جریان بود تعداد دانشجویان خارجی ما نسبت به سال ۹۲ سه برابر شده بود و پیش بینی می شود که در سال ۹۵-۹۴ اگر نتایج مذاکرات هسته ای به نفع جمهوری اسلامی باشد،اقبال کشورها خارجی به ایران زیاد می شود.

کمک به ایجاد زیرساخت دانشگاه های بزرگ برای جذب دانشجو خارجی

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: دستور العملی ویژه دانشگاه های شاخص و بزرگ که زیرساخت های لازم برای پذیرش دانشجو خارجی را ندارند تدوین شده که به آنها کمک شود تا بتوانند دانشجوی خارجی پذیرش کنند.

واگذاری مسئولیت برنامه ریزی درسی برعهده دانشگاه های برتر

وی ادامه داد: همچنین در دستور العملی که تدوین و ابلاغ شده، مسئولیت برنامه ریزی درسی برعهده دانشگاه های برتر گذاشته شده و دانشگاه‌های دیگر باید برای برنامه درسی از این دانشگاه ها الگو برداری کنند.

واگذاری مسئولیت جذب استعداد درخشان به دانشگاه ها

وی همچنین از واگذاری مسئولیت جذب استعداد درخشان به دانشگاه ها خبر داد و گفت: این کار به صورت تدریجی صورت گرفت ابتدا ۱۰ درصد و سپس ۲۰ درصد افزایش یافت و بررسی های کارشناسانه انجام می گیرد که این درصد ها افزایش یابد تا دانشگاه های مطرح بتوانند دانشجوی ممتاز جذب کنند.

ابلاغ آیین نامه کارشناسی ارشد و دکتری ظرف یکماه آینده

شریعتی نیاسر ادامه داد: آیین نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی بازنگری و ابلاغ شد و بازنگری آیین نامه کارشناسی ارشد و دکتری نیز دردست تدوین است و ظرف یک ماه آینده ابلاغ می شود.

ابلاغ به هیات امنای دانشگاه ها مبنی بر عدم ذره ای افزایش حقوق اساتید

وی در خصوص درخواست یکی از اساتید مبنی بر افزایش حقوق اساتید و ادغام علوم پزشکی و غیرپرشکی گفت: بحث حقوق یک بحث پیچیده است در سال جاری غیر از ۱۴ درصدی که مصوب شده بعید می دانم علاوه بر آن افزایش دیگری باشد. مگر اینکه از درآمد اختصاص خود دانشگاه افزایش صورت گیرد. چون وضعیت مالی در سال ۹۴ خوب نیست و به هیات امنا ابلاغ شد ه که ذره ای افزایش حقوق نداشته باشند.
وی با اشاره به علوم پزشکی و غیرپرشکی نیز گفت: اعتقاد من این است که ادغام در حوزه آموزش علوم پزشکی و غیرپزشکی صورت گیرد بهتر است.
 
بالا