[نحوه نگراش یک رزومه خوب]

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار

noghatgostar

عضو جدید
درخواست نمونه رزومه کاری شرکت

درخواست نمونه رزومه کاری شرکت

باسلام دوستان عزیر آیا کسی نمونه رزومه کاری شرکت دارد
 

mahdiarr

عضو جدید
[ رزومه نویسی] درخواست راهنمایی >

[ رزومه نویسی] درخواست راهنمایی >

سلام
ممنون میشم اگه منو تو نوشتن یه رزومه کاری درست و حسابی کمک کنین
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
[نحوه نگراش یک رزومه خوب]



DOWNLOAD
 

kambaster

عضو جدید
دوستان سلام
کسی رزومه برا پروژه کاری که قابل ارائه به مشاور یا پیمانکار باشه نداره ؟؟؟؟
 

m.to

عضو جدید
با سلام تا جایی که برام مقدور باشه کمک خواهم کرد.ضمنا اگه به نرم افزارهای تخصصی مسلط هستید یا دوره های تخصصی رو طی کردید حتما در رزومه تون لحاظ کنید.
 

dyahyapour

عضو جدید
قطعاَ رزومه خوب رزومه اي هست كه اطلاعات خوب و جامعي در اختيار كارفرمايان قرار بده
به نظر من در هر رزومه بايدبه ترتيب زير عمل كنيم

1- مشخصات فردي شامل نام و نام خانوادگي‏ - سال تولد - شماره شناسنامه - شماره ملي - وضعيت تٱهل - وضعيت خدمت سربازي

2- سوابق تحصيلي شامل مقطع تحصيلي - رشته و گرايش تحصيلي - محل اخذ مدرك تحصيلي - سال فراغت از تحصيل

3- سوابق كاري (اين قسمت مهمترين بخش رزومه هست و بايد جامع و كامل باشد تا وقتي كسي اونو مي خونه كاملاَ به تجربيات شما اشراف پيدا كنه و بفهمه كه شما چند مرده حلاجيد) ترتيب سوابق بهتره از پروژه جديد به قديمي تر باشه به اين ترتيب كه براي هر پروژه ابتدا مدتش در سطر اول بياد (شروع و پايان همكاري شما) - عنوان پروژه - بعد سمت شما در اون پروژه - نوع كاري كه در اون پروژه انجام داديد البته به صورت مبسوط مثلا حدود پنج يا شش سطر - در پايان هم بهتره علت قطع همكاري ذكر بشه و بعد هم پروژه بعدي به همين ترتيب

4- آشنايي با نرم افزار- در اين قسمت انواع نرم افزارهاي عمومي و تخصصي را كه بلديد ذكر كنيد

5- آشنايي با زبان خارجه- در اين قسمت تعداد زبان هاي خارجي را كه بلديد هم از لحاظ مكالمه‏ هم از لحاظ خواندن و نوشتن و هم از لحاظ ترجمه بيان گردد

6- اطلاعات تماس فردي - در اين قسمت آدرس منزل و شماره تلفن تماس ضروري ترجيحاَ شماره همراه خودتون و همچنين آدرس الكترونيكي خودتون را بنوسيد
موفق باشيد
 

m4jid

عضو جدید
با تشکر از مهندس عزیز
فرم بسیار کامل و جامعی بود.البته به عنوان فرم استخدامی که در شرکت ها خودشون این فرم رو به کارجویان می دن به عبارت دیگه این فرم برای کارفرماست ...
رزومه کاری رزومه ای بدون جدول بندی و ... می باشد .
این رزومه شما برای من مفید بود متشکرم از شما
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چگونه یک رزومه کاری کامل بنویسیم؟





روی نیازهای کارفرما تأکید کنید نه نیازهای خودتان:

کسی که رزومه شما را بررسی خواهد کرد معمولاً خود نیز از نزدیک با شغل مربوطه در ارتباط است و صحت انجام کار برای وی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در نوشتن رزومه خود تواناییهای خود را به خوبی نشان دهید. از خود بپرسید که یک داوطلب خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ چه تواناییهای ویژه ای وی را در بین سایر داوطلبان متمایز میکند؟ کارفرما حقیقتاً چه نیازی دارد؟ این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر نتوانید به نیازهای آنان پاسخ دهید، از رزومه خود جوابی نخواهید گرفت. سعی کنید تا خود را جای کارفرما قرار دهید تا بتوانید دید بهتری پیدا کنید. این دید در تمام مراحل نوشتن رزومه کارگشای شما خواهد بود.


ابتدا برنامه ریزی کنید:

روی موضوع خوب تمرکز کنید. ببینید کارفرما چه میخواهد و شما چه چیزی برای ارایه به وی در دست دارید. پاسخ سؤالهای مطرح شده در قسمت قبل را روی کاغذی یادداشت کنید. سپس به ترتیب اهمیت به آنها پاسخ دهید. سعی کنید هر آنچه را که به نوعی در مطرح کردن شما به عنوان کاندیدای مطرح مؤثر است لحاظ کنید.

مسأله اصلی اینست که بتوانید با فکری باز بین آنچه کارفرما میخواهد و آنچه که تا کنون انجام داده اید ارتباطی مناسب برقرار کنید. لزومی ندارد که خود را به مباحث شغلی محدود کنید. از هر نکته ای در زندگیتان که میتواند برای کارفرما جالب توجه باشد، استفاده کنید.این یادداشتها هسته اولیه رزومه شما خواهد بود.



قالبهای رزومه:

تصمیم گیری نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. آرایشهای معمول لزوماً بهترین راه حل برای شما نیستند، بلکه در وضعیتهای مختلف آرایشهای مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب میدهند. در فرمهای الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی میماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که میتواند به صورتهای گوناگونی باشد:

یکی از قالبهای معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده میشود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند معمولاً از این نوع رزومه استفاده میکنند.
نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی (Functional) است در این روش نویسنده بر دستاوردها و تواناییهای شغلی خود تأکید میکند و آنها را در دسته هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارتها و تواناییها مرتب میکند. چنین رزومه ای برای کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا میخواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است.
میتوان از ترکیب هر دو قالب نیز استفاده کرد. یعنی هر دو بخش سوابق شغلی و تواناییها و تخصصها را در رزومه گنجاند.




قسمتهای اصلی رزومه:

بخشهای اصلی رزومه عبارتند از :
· اطلاعات شخصی
· سوابق تحصیلی
· تجارب شغلی
· مهارتها
· زبان خارجه
· اهداف شغلی
· قسمتهای دیگر شامل:
جوایز و تشویقها
عضویت در انجمنها و گروههای حرفهای
انتشارات
علایق جنبی
معرفین
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکات مهم در تهیه رزومه: (Resume tips)


1- برای هر کارفرمایی رزومه های بر اساس نیاز وی تهیه کنید. بدین ترتیب رزومه شما میتواند تأثیرگذارتر باشد.
2- مختصر و مفید توضیح دهید. سعی کنید رزومه خود را در یک یا حداکثر دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی را پیدا کند. از بیان موارد غیر مفید پرهیز کنید. شلوغ شدن و طولانی شدن رزومه باعث میشود تا نکات قوت آن کمتر در معرض دید قرار گیرد.

3-به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز کارفرما با تأکید بیشتری اشاره کنید. میتوانید با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارتهای مربوط به شغل مورد نظر توجه کارفرما را به نکات قوت و تواناییهای خود جلب کنید.

4- رزومه باید واضح و روشن نوشته شود. اطلاعات خود را با دقت و واضح توضیح دهید و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.

5- از عبارات استفاده کنید نه جملات. حتی الامکان از جمله استفاده نکنید. جملات طول رزومه شما را افزایش میدهد و پیدا کردن کلمات کلیدی در آن را مشکل می سازد.

6- تاریخها را دقیق ذکر کنید. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخها، آدرسها و سایر مراجع را با دقت و کامل وارد کنید.

7- رزومه به هیچ وجه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلطهای املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آنرا به شدت کاهش میدهد. این نشان دهنده بیدقتی و بی نظمی نویسنده آن است و تأثیر بسیار بدی روی کارفرما میگذارد.

8- بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه آنرا خوب بررسی کنید. رزومه را چندین بار مرور کنید و آنرا به دوستان و آشنایان خود بدهید تا در مورد آن نظر دهند. در هر مورد تغییرات لازم را اعمال کنید و دوباره آنرا مرور کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.

9- ظاهر رزومه کاغذی باید منظم و تأثیرگذار باشد. حتماُ آنرا پرینت کنید (حتی الامکان با کیفیت لیزری) و در صفحه آرایی و انتخاب فونتهای مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده و زیبا داشته باشد. سعی کنید از نسخه اصل استفاده کنید نه فتوکپی.

10- همانطور که در بالا گفته شد رزومه باید در اولین نگاه کاملاً جذاب و مرتب باشد. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد.

11- فارغ التحصیلان تازه کار و کسانی که تجربه کاری زیادی ندارند باید سعی کنند تا بخش تجربیات کاری رزومه را خالی نگذارند. در آن میتوانند کارآموزی، پروژه های کلاسی و تجربیات و مطالعات شخصی و امثال آنها را نیز ذکر کنند.

12- هدف شغلی را با ذکر یک منسب مشخص همراه کنید و یا بالکل از آن بگذرید. اگر میخواهید بخشی برای بیان اهداف شغلی در رزومه خود داشته باشید، آنرا با ذکر منسب مشخصی همراه کنید. زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین تواناییهای شما و موقعیت معین کاری است. عباراتی مثل به دست آوردن یک موقعیت کاری خوب و متناسب با تحصیلات و تواناییهای من به هیچ وجه کمکی نمیکند (چه موقعیتی؟ چه منسبی؟).

13- در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. به نکاتی اشاره کنید که مشخصاً نتیجه حضور شما در جریان کار بوده (مثلاً با ارایه روشهای جدید هزینه های شرکت را تا ۱۰% کاهش داده ام)

14- دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان: بهتر است تحصیلات خود را در ابتدای رزومه بیاورید.

15- بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید.

16- اولین خط هر پاراگراف یا بخش بیش از سایر قسمتها خوانده میشود. بنابرین مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اشکالات عمده رزومه: (Resume blunders)


با اجنناب از اشکالات معمول زیر، میتوانید رزومه ای تراز اول داشته باشید:

1- تمرکز بیش از حد روی وظایف شغلی: یکی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته کنندهای از وظایف و مسئولیتهای شغلهای قبلی است. به جای این که شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه کنید، بهتر است نشان دهید که در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشتهاید. میتوانید با مثال دقیقاً توضیح دهید که عملکرد شما به چه نحوی به شرکت سود رسانده است. برای این کار میتوانید سؤالهای زیر را از خود بپرسید:
· چگونه کار را بهتر از آنچه دیگران ممکن بود انجام دهند، انجام دادید؟
· چه مشکلاتی بر سر راه شما و شرکت قرار داشت؟
· برای غلبه بر این مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟
· نتایج تلاشهای شما چه بود و شرکت چگونه از عملکرد شما بهره مند شد؟
· آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا کرده اید؟


2- هدف شغلی ای که بیش از حد بلندپروازانه و یا کلی است: بسیاری از داوطلبین شغل شانس خود را در همان ابتدای رزومه از دست میدهند: عبارت مربوط به هدف شغلی. بدترین آنها با عبارتی مانند این شروع میشوند: موقعیت شغلی مناسبی که در آن حین کمک به اهداف سازمان جای کافی برای رشد و ترقی موجود باشد. چنین عباراتی بیش از حد کلیاند و فراوان استفاده شده اند. به جای چنین عباراتی میتوانید محدوده تخصص و یا سمت مورد نظر خود را ذکر کنید. برای اطلاع بیشتر میتوانید به رزومه های نمونه رجوع کنید.


3- رزومه طولانی و رزومه کوتاه: بسیاری تلاش میکنند تا رزومه خود را حتماً در یک صفحه جا بدهند. زیرا شنیده اند که رزومه نباید بیش از یک صفحه باشد و در نتیجه بسیاری از خصوصیات مهم خود را از رزومه حذف میکنند. برعکس آن نیز صادق است: کسانی هستند که چندین صفحه در مورد جزئیترین تجربه های بی اهمیت یا کم اهمیت خود قلمفرسایی میکنند. چنین رزومه ای به سادگی خواننده را بیحوصله میکند. هنگامی که رزومه خود را مینویسید، سر هر جمله از خود بپرسید که آیا این جمله در جلب نظر کارفرما و نزدیک کردن من به مصاحبه مؤثر است؟ و تنها اطلاعاتی را اضافه کنید که از این سؤال پاسخ مثبت دریافت کنند.
هیچ قانون صریحی در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نکته مهم اینست که هر کلمه رزومه باید حساب شده و در جهت اقناع کارفرما باشد.


4- آوردن اطلاعات شخصی یا بی فایده: اضافه کردن اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن و یا اطلاعاتی مثل علایق و سرگرمیها معمول نیست و توصیه نمیشود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که چنین اطلاعاتی مورد نیاز کارفرماست و در انتخاب او میتواند مؤثر باشد.


5- رزومه بدون کلمات کلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الکترونیکی (در شبکه های کاریابی) مینویسید، باید حتماً در متن رزومه از کلمات کلیدی و متداول تخصص خود استفاده کنید. زیرا کارفرمایان معمولاً با کمک این کلمات کلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو میکنند. هر چه کلمات کلیدی موجود در رزومه شما مناسب تر و جامع تر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود. البته احتیاجی نیست که بخش جداگانه ای برای این کار کنار بگذارید، بلکه بهتر است این کلمات را در طول رزومه و در بخشهای مختلف آن پراکنده کنید.


6- غلطهای املایی: وجود حتی یک غلط املایی در رزومه میتواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور کنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی کنند. رزومه شما منعکس کننده شخصیت شماست بی نظمی و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!




نوشتن و ارائه رزومه یکی از راه‌های مفید برای بیان توانایی‌های خود جهت کسب یک شغل است و ازاین‌جهت چگونگی نوشتن یک رزومه نیز به‌خودی‌خود تأثیر شگرفی در مخاطب شما می‌گذارد لذا ازاین‌جهت یکی از مدیران شرکت گوگل که خود به‌تنهایی 20000 رزومه را در هفته بررسی می‌کند چند نکته را جهت بهبود رزومه به شما پیشنهاد می‌دهد که در صورت استفاده از این نکات و جلوگیری از اشتباه، رزومه شما هر چه بیشتر تأثیرگذارتر می‌شود.

یک – از غلط املایی اجتناب کنید



یکی از اشتباهات مرگبار در نوشتن رزومه داشتن غلط املایی است و خواننده رزومه شما زمانی که متوجه غلط املایی یا دستوری و نگارشی در رزومه شما شود آن را حمل بر بی‌کیفیتی شما می‌گذارد و شمارا بدون شک فردی بی‌خیال می‌پندارد که در آینده از کنار مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنید؛ پس تا حد امکان رزومه خود را چند بار بخوانید و یا آن را برای بررسی بیشتر به شخص دیگری بدهید تا از عدم وجود غلط‌های املایی در آن مطمئن شوید. همچنین اگر از مایکروسافت وُرد برای تایپ رزومه استفاده می‌کنید افزونه فارسی ویراستیار می‌تواند بسیار مفید باشد.

دو – خلاصه بنویسید




نوشتن رزومه‌های طولانی و بلند باعث انصراف خواننده از ادامه خواندن آن می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که شما فرصت شغلی خود را از دست بدهید پس پیشنهاد ما به شما این است که تا می‌توانید صرفاً اطلاعات مفید را درون رزومه خود قرار دهید و از گفتن جزییات بپرهیزید، اگر شما بتوانید هر 10 سال تجربه را صرفاً در یک صفحه بنویسید می‌شود گفت که اصل خلاصه‌نویسی را رعایت کرده‌اید و اینکه شما بایستی نهایتاً رزومه خود را در 2 صفحه جمع‌وجور کنید تا حوصله خواننده سر نرود. اگر شما بتوانید رزومه خود را در 2 صفحه خلاصه کنید این پیام را به مخاطب خود می‌رسانید که می‌توانید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و کارهای خود را بدون انجام مسائل اضافه به سرانجام برسانید.

سه – از قالب‌های پیچیده دوری کنید


بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نوشتن رزومه در قالب‌های پیچیده باعث جذاب شدن رزومه می‌شود ولی بایستی به این افراد گفت که آن‌ها سخت در اشتباه هستند و هر چه ساده‌تر و تمیزتر رزومه خود را بنویسند می‌توانند تأثیر بیشتری بر روی مخاطب خود بگذارند. پس توصیه ما استفاده از فونت مناسب با اندازه مناسب و رنگ مشکی بر روی صفحه سفید است و همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم که اطلاعات شخصی خود را بالای تمام صفحات رزومه به‌صورت تمیز و ساده بنویسید.


چهار – اطلاعات محرمانه را بیان نکنید



شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد با نوشتن برخی از مسائل محرمانه کاری سعی بر اعتباربخشی به رزومه خود دارند ولی آن‌ها از این نکته غافل‌اند که این کار باعث عدم اعتماد شرکت آتی از آن‌ها خواهد شد. اگر شما به‌طور مثال در رزومه خود بگویید که در کار قبلی خود برخی از فلان کارهای مهم و محرمانه را انجام می‌دادید نه‌تنها اعتبار خود را افزایش نداده‌اید بلکه اعتبار خود را نیز کاهش داده‌اید زیرا شرکت‌های بزرگ از این می‌ترسند که شما در صورت استخدام رازهای تجاری آن‌ها را نیز برملا کنید.


پنج – دروغ نگویید






شاید بسیاری باشند که برای پر ملات کردن رزومه خود دست به دروغ گفتن بزنند و یا اندکی درباره واقعیات اغراق کنند. اما نکته مهم این است که این دروغ‌ها در صورت برملا شدن باعث از دست رفتن اعتبار شما می‌شود و اگر هم در صورت گفتن واقعیت شانسی داشته باشید با گفتن دروغ آن شانس از شما گرفته می‌شود و بدون در نظر گرفتن بقیه توانایی‌های شما صرفاً به خاطر دروغ گفتن از کار برکنار می‌شوید.



به نقل از : فارنت

سایت: بهین مشاوران
 
بالا