نحوه صحیح نصب آمپلی فایر خودرو

rozhan69

اخراجی موقت
آمپلی فایر خودرو به بهبود سیستم صوتی خودرو کمک می کند. در این مقاله سعی می کنیم به صورت مرحله به مرحله نحوه نصب آمپلی فایر خودرو را بیان نماییم.
اگر به دنبال بهبود سیستم صوتی فعلی در خودوری خود هستید یا حتی می خواهید سیستم قدیمی را برای فرد دیگری تعویض کنید، می توانید این کار را به سادگی و به تنهایی انجام دهید. در ادامه مواردی که در انجام نصب آمپلی فایر خودرو به شما کمک می کند را شرح خواهیم داد.
[h=2]موارد ضروری جهت نصب آمپلی فایر خودرو :[/h]بیشتر آمپلی فایرها به همراه کیت سیم کشی کامل ارائه می شوند. اما اگر شما چنین کیتی در اختیار ندارید، به سیم برق اصلی، فیوز داخلی( از اندازه سیم و فیوزی استفاده کنید که سازنده آمپلی فایر توصیه کرده است)، سیم زمین (منفی) ، کابل های RCA، سیم اسپیکر، سیم روشن کردن ریموت، کانکتور و بلندگو ها( برخی از واحدها ممکن است نیازمند اتصالات بدون سیم باشند) نیاز دارید. مقدار فضایی که شما با آن کار می کنید می تواند اندازه آمپلی فایری که باید خریداری نمایید را مشخص کند. شاید بتوان گفت بهترین و رایج ترین موقعیت برای نصب آمپلی فایر دربخش صندوق خودروست. با اینحال اگر در حال رانندگی هستید ممکن است فضای محدودی داشته باشید و مجبور شوید آمپلی فایر را زیر، پشت یا بین صندلی ها نصب نمایید.
مورد دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که آمپلی فایر تولید گرما می کند، به همین خاطر به فن خنک کننده نیاز خواهید داشت. این موارد باید همیشه در موقعیتی قرار گیرند که باعث بهبود جریان هوا شوند و جریان هوای حداکثری را ایجاد نمایند. اگر اسپیکرهای خود را در باکس قرار داده اید، تعبیه و نصب آمپلی فایر در اطراف باکس گزینه خوبی خواهد بود. می توانید آن ها را کمی بالاتر نصب کنید تا آسیبی به اسپیکر وارد نشود و جریان هوا نیز به حداکثر برسد. مورد بعدی که باید در هنگام نصب آمپلی فایر خودرو مدنظر داشته باشید سیم کشی سیم ها از آمپلی فایر به واحد دستگاه پخش (استریو) و سیم برق به باتری است. بهتر است سیم کشی ها را زیر کف ببرید تا بتواند در امتداد انتهای درب ها عبور کند و تا جایی که امکان دارد سیم کشی کمتری مورد نیاز باشد. کابل های RCA، باید در سمت مخالف خوردو و در برابر سیم برق مسیریابی شوند تا از بروز تداخل جلوگیری شود. همیشه موقعیت باتری درموتور را به خاطر داشته باشید و مسیر مستقیمی به آن ایجاد کنید. در بیشتر موارد، سیم برق اصلی به باتری باید از طریق مدار محافظ عبور کند.هر جا که ممکن بود سعی کنید ازسوراخ های موجود استفاده کنید و از فضای سیم کشی موجود بهره ببرید. اگر اینکار برایتان ممکن نبود، باید راه جدیدی از طریق مدار محافظ برق برای آن ایجاد کنید.

[h=2]تعبیه کردن آمپلی فایر خودرو :[/h]مطمئن شوید که برای انجام اینکار سیم کشی کافی در اختیار دارید. اگر سیم های کوتاهی دارید، سیم بیشتری بخرید یا اینکه آمپلی فایر را در موقعیتی قرار دهید که بتواند با کمترین سیم کشی راه اندازی گردد.
قبل از اینکه بخواهید کار خود را آغاز کنید ترمینال مثبت باتری را قطع کنید. مطمئن شوید کهموقعیت جایی که دریل می کنید را می شناسید. اگر ندانید پشت این موقعیت چه مواردی وجود دارد ممکن است به بخش های مختلف خودور آسیب وارد نمایید.
کار خود را به کمک دریل آغاز کنید و سوراخ کوچکی را ایجاد نمایید. سپس سوراخ را تا اندازه مناسب ایجاد نمایید. شما باید از مهره های لاستیکی برای اجتناب از ایجاد آسیب به سیم ها استفاده کنید. حالا می توانید سوراخ را به اندازه همان مهره ایجاد کنید.
سطح فلز لخت در اطراف سوراخ دریل شده را رنگ آمیزی کنید تا از زنگ زدن سوراخ جلوگیری نمایید. حالا مهره را سرجایش محکم نمایید.
در هنگام نصب آمپلی فایر خودرو ، آن را در موقعیت مدنظر بگذارید و سوراخ های موجود را با خودکار یا ماژیک علامت گذاری کنید. باز هم باید قبل از دریل کردن موقعیت را خوب بسنجید تا به سایر موارد آسیبی وارد ننمایید. حالا کار دریل را آغاز کنید و آمپلی فایر را به کمک پیچ های تعبیه، محکم نمایید.
همه سیم ها را در موقعیت مناسب خود قرار دهید و همیشه سیم ها را به طول مدنظر برش دهید. به خاطر داشته باشید که باید سیم اضافی در دسترس داشته باشید.کسانی که در این زمینه تجربه دارند یا دوره آموزش نصب ضبط و باند خودرو را دیده اند به خوبی می دانند که شل بودن کابل ها بهتر از سفت بودنشان است.

[h=2]سیم کشی:[/h]عایق ها را از انتهای همه سیم ها ببرید و فضای کافی برای نصب کردن کانکتور قرار دهید. برخی از سیستم ها تنها به سیم های لخت به عنوان اتصال نیاز دارند(نیازی به کانکتور ندارند).
اگر چنین بود، سیم ها را لخت کنید، اندازه آن ها را مشخص نمایید و در سوکت های اتصال قرار دهید.
سیم زمین (منفی) را بهنقطه فلزی متصل شده به بدنه خودور یا نقطه زمین اختصاص یافته متصل نمایید. از اتصال سیم های زمین به بدنه خودرو اطمینان حاصل کنید.هر گونه سطح رنگ شده، زنگ زده یا کثیف را با سوهان یا سنگ سمباده پاک کنید تا مطمئن شوید اتصال خوبی دارید.
کابل های RCA، اسپیکرها و سرپوش روشن کردن از راه دور را از آمپلی فایر به پشت استریو وصل نمایید. اگر استریو سیم روشن کردن از راه دور را ندارد، شما باید سیم روشن کردن از راه دور آمپلی فایر را به سیم برقاستریو یا سیم برقی که از پشت سوییچ ماشین می آید وصل کنید. اینکار باعث می شود آمپلی فایر به درستی کار کند.
سیم اسپیکرهای مختلف همچون اسپیکرهای جلویی و عقبی را از آمپلی فایر به اسپیکرهای مرتبط وصل کنید.
سیم کشی برق را از آمپلی فایر به باتری اجرا کنید.
فیوز داخلی را در سیم برق اصلی نصب نمایید و همه اتصالات و سرپوش ها را محکم کنید. نگهدارنده فیوز باید بر روی ساختار محکمی در بخش موتور تعبیه شود. این موضوع به اندازه آن بستگی خواهد داشت. برای محافظت از سیستم الکتریکی خودرو، فیوز داخلی را تا جایی که می توانید در نزدیکی باتری نصب نمایید.
برق اصلی آمپلی فایر را بهانتهای مثبت باتری وصل کنید و سر مثبت باتری را مجددا به ترمینال مثبت باتری وصل نمایید.همه سیم کشی ها را به کمک کابل ها محکم کنید.
به کمک تنظیمات balance، fade و subwoofer در داخل دستگاه استریو عملکردها را تست کنید تا مطمئن شوید هر اسپیکر بدون مشکل کار می کند.
منبع: نحوه صحیح نصب آمپلی فایر خودرو
 
بالا