نحوه استقرار درتولید ( چیدمان استقرار )

atagm

عضو جدید
یکی از مسائل عمده در برنامه ریزی عملیاتی نحوه استقرار ماشین آلات ، تجهیزات ، کارگاه ها و انبارها در کارخانه ها می باشد .
طرح استقرار یا چیدمان شامل تعیین محل و چگونگی ترکیب قرار گرفتن کارگاه ها ، وسایل وتجهیزات به گونه ای است که از امکانات موثرترین استفاده را به عمل آید .
در طراحی نحوه استقرار عواملی چون نوع ماشین آلات ، تکنولوژی به کار رفته و ظرفیت تولیدی موسسه موثرمی باشند . زیرا که این عوامل نقش اصلی را در تعیین فضا و سطح مورد نیاز برای تولید ایفا می کنند .
به طور کلی دونوع سیستم پیوسته ونا پیوسته در عملیات تولیدی وخدماتی وجود دارد که نحوه استقرار ماشین آلات در هرکدام متفاوت می باشد . درسیستم پیوسته ، تولید به صورت انبوه وبرای کالاهای یکسان می باشد . اما در سیستم ناپیوسته کالا ها به صورت گوناگون ومتنوع ودر حجم کم است .
به طور کلی میتوان 3روش کلی در نحوه چیدمان بیان کرد که عبارتند از :
1 ) چیدمان فرآیندی : (Process Layout )
این چیدمان زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که جریان کار استاندارد ویکنواخت نـباشد وتمام کالا ها هم یکسان نباشد . در نتیجه این روش بیشتر در سیستم سفارشی مورد استفاده قرار می گیرد. در این چیدمان ماشین آلات وتجهیزات مشابه در کنار یکدیگر قرار می گیرند و کالا برای ساخت ومشتری برای کسب خدمات به مجموعه های فوق فرستاده می شود .
2 ) چیدمان محصولی : ( Product Layout )
این چیدمان زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که کالایا خدمت ، استانداردوبه طور مشابه ودر تولید انبوه باشد . در نتیجه این چیدمان برای سیستم پیوسته مورد استفاده قرار می گیرد . در این چیدمان ماشین آلات به صورت متوالی ومتناسب با نظم عملیات تولیدی یا خدماتی استقرار می یابند .
3 ) چیدمان موقعیت ثابت : ( Fixed Position Layout )
در این چیدمان امکان حرکت تولید به دلیل اندازه ، حجم ، شکل و خصوصیات دیگر آن وجود ندارد . در نتیجه تولید ثابت می باشد وابزارو تجهیزات برحسب نیاز به پای کار آورده می شوند .
 
بالا