نتایج جالب در مورد اعتیاد به کوکائین

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طی تحقیقاتی که صورت گرفت دانشمندان به این موضوع که چرا برخی از مصرف کنندگان کوکایین به این ماده معتاد میشوند اما برخی به صورت تفننی استفاده می کنند پاسخ دادند . این تحقیقات بر روی مغز افراد مصرف کننده صورت گرفت . این تحقیقات بیانگر تغییراتی در مغز این افراد بود.​
“هیو گاراوان” متخصص عصب شناسی ادارکی در دانشکده ترینیتی دوبلین و مجری این طرح در نشست جامعه سلطنتی لندن گفت این موضوع می‌تواند علت اینکه برخی افراد آسان‌تر از دیگران می‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند را توضیح دهد و اعتیاد طولانی مدت را روشن نماید.​
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، یک تا سه درصد از افراد بزرگسال در کشورهای توسعه یافته ماده مخدر مصرف می‌کنند که با برخی مشکلات پزشکی، روان شناسی و اجتماعی از جمله بزهکاری، خشونت و شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت مرتبط است.
گاراوان و همکارانش با استفاده از اسکن ام‌آرآی نشان دادند فعالیت عصبی در مصرف‌کنندگان کوکایین کمتر است. مشخصه این کاهش فعالیت کم شدن جریان خون به بخشی از مغز است که در فعالیتهایی مانند حل مساله، تصمیم‌گیری و کنترل رفتار دخالت دارد.
پژوهشگران می‌گویند این تحقیق به ما کمک می‌کند تا از این تفکر که وابستگی به مواد مخدر یک ضعف اخلاقی است دور شویم و اعتیاد را بیشتر یک بیماری بدانیم.
گاراوان افزود مشخص نیست که آیا این تغییرات به خاطر مصرف ماده مخدر است یا برخی انواع سازوکارهای طبیعی در مغز موجب بروز این تغییرات می‌شود.
این پژوهشگر افزود شناخت بهتر واکنش مغز به کوکائین، می‌تواند به شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند کمک کند و به تهیه درمان‌های بهتر بینجامد.
به گفت وی می‌توان امیدوار بود این تحقیق هدایتگر درمان‌های جدید از جمله درمان دارویی اعتیاد قرار گیرد.
 
بالا