نام همسر ایرانی امام حسین(ع) در روابات و احادیث

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اختلاف مورخین و عدم وجود منابع دقیق تاریخی در این مورد زمینه شك و تردید را در این باره دامن زده است. امّا آنچه كه در این مجال می‏توان بیان كرد.


اینكه در احادیث متعددی به این حادثه اشاره شده است و برخی از مورخین و سیره‏ نویسان ازدواج امام حسین(ع) با دختر یزدگرد را یك واقعیت مسلم می‏ دانند.


سید عبدالرزاق مقرم از عالمان برجسته حوزه نجف و از تحلیل گران و محققان تاریخ اهل بیت(ع) از همین نویسندگان است او در پاسخ پرسش مطرح شده


چنین می‏گوید: گرچه تاریخ در مورد این زن (شهر بانو یا شاه زنان) اطلاعات چندانی در دسترس قرار نداده است ولی اجمالاً یقین داریم كه وی مادر حجت خدا


و فرزندش حضرت علی بن الحسین(ع) امین بر دین خداست كه او را برای تهذیب اخلاق انسان‏ها و ارشاد همه آدمیان به راه راست به امامت منصوب كرده است


و از این رو، بناچار باید مادرش نیز شخصیت ارزشمندی از آن خوشه زرّین و شجره طیبه باشد كه آن را توصیف كردیم».رهبر آزادگان، ص 35.



استاد شهید مرتضی مطهری، با اینكه اصل قضیه را از نظر تاریخی مشكوك می‏داند. امّا به طور قاطع آن را نفی نمی‏كند و در پاسخ این پرسش می‏فرماید:


«اینكه گفتیم پیوند زناشویی امام حسین(ع) با دختر یزدگرد مشكوك است از نظر تاریخ است، ولی در پاره ‏ای از احادیث این مطلب تائید شده است.خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 131-132


از آن جمله روایت كافی است كه می‏گوید: دختران یزدگرد را در زمان عمر به مدینه آوردند و دختران مدینه به تماشا آمدند. عمر به توصیه امیرمؤمنان(ع) او را آزاد گذاشت كه


هر كه را می‏ خواهد انتخاب كند و او حسین بن علی(ع) را انتخاب كرد».اصول كافی، ج 1، ص 467



تاریخ نگاران و سیره ‏نویسان القاب متعددی را برای مادر امام سجاد(ع) نقل كرده ‏اند كه از جمله ‏ی آنها، شهربانو، شاه زنان، سلامه، غزاله، خویله، جهان بانویه می‏باشد



شرح اصول كافی، مولی صالح مازندرانی، ج 7، ص 236؛ مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 311.


شیخ مفید، شیخ صدوق و علامه مجلسی نیز با نقل روایاتی موضوع ازدواج را مورد تائید قرار داده ‏اند.


تاریخ نگار معروف احمد بن اسحاق یعقوبی بغدادی (متوفی 292 ق) نیز در تاریخ خود این گونه می‏گوید: «وَ كانَتْ حَرار بِنْتِ یَزْدْجِرد كَسْری؛ مادر امام سجاد(ع) دختر یزدجرد پادشاه ایران بود.»


تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 212



مسعودی نیز بعد از تائید این مطلب می‏گوید: «شهر بانو سرانجام در شهر مدینه بر سر زایمان در تولّد امام زین‏ العابدین(ع) رحلت كرد.»


اثبات الوصیه مسعودی، ص 143، چاپ نجف - رهبر آزادگان، ص 46.



شیخ صدوق در همین رابطه از امام علی بن موسی الرضا(ع) نقل می‏كند كه آن حضرت به سهل بن قاسم نوشجانی فرمود:


«حضرت رضا علیه السّلام در خراسان بمن فرمود: میان ما و شما یك خویشى وجود دارد، عرضكردم: آن كدام است اى سرور من؟


فرمود: هنگامى كه عبد اللَّه بن عامر بن كریز خراسان را فتح كرد، دو تن از دختران یزدگرد پادشاه سرزمین عجم‏ها را اسیر گرفت



و بمدینه نزد عثمان بن عفّان فرستاد، و او یكى را به حسن بخشیده و دیگرى را به حسین، و هر دو اینان در حال نفاس از دنیا رفتند،


و همسر حسین علیه السّلام به علىّ بن الحسین علیهما السّلام حامله شده بود.»



عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص:128



بنابر آنچه كه از برخی منابع گفته شد می‏توان در پاسخ پرسش فوق اجمالاً چنین ادّعا كرد كه از نظر تاریخ و روایت ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو یزدگرد پادشاه ایران امری مشهور است.



همچنانكه مرحوم مقرّم، این حادثه را یقین آور و امری قطعی می‏داند. ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو را علاوه بر كتاب‏های فوق كتاب‏های دیگری نیز مورد تائید قرار داده ‏اند،


كه از جمله آنها می‏توان از كتاب‏های زیر نام برد:


1. الغارات، ج 2، ص 825 و 826، ابراهیم بن محمد ثقفی؛


2. مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج 3، ص 311؛


3. معجم رجال الحدیث، آیة اله خویی، ج 15، ص 48؛


4. زمحشری در ربیع الابرار؛


5. مجمع البحرین، ج 2، ص 270 طریحی؛


6. المقنعه، شیخ مفید، ص 472.

منبع : انجمن آزاد اندیشان
 
بالا