نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور در قتل مرزبان ایرانی

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
نامه یک حقوقدان به رئیس جمهور در قتل مرزبان ایرانی



بازداشت و دستگیری پنج مرزبان بی پناه و بدور افتاده از خانواده و جامعه ایرانی در ماههای پایانی سال و خبر قتل مرحوم جمشید دانائی فر؛ یکی از آنها در روزهای آغازین سال جاری و در ایام نوروز که همراه با هزاران آه و امید و انتظار خانواده های آنها برای آزادی آنان بوده، نماد و نشانی آشکار از ضعف دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران و مراجع نظامی و برون مرزی کشور و تقدیم " سین هفتم و سوگ نوروز " به خانواده های ایرانی و خانواده آن مرحوم بوده که باید، این دستاورد منطقه ای و بین المللی را قویاً به دولتمردان تبریک و تحسین گفت..!. تحسین نسبت به دیپلماسی خارجی و دولت تدبیر و امید که این چنین، جان و سرنوشت و حیات شهروندان آن مورد توجه و حمایت دولت قرار دارد...!!!


جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهور
با سلام و احترام،
نمی دانم در نخستین نامه نگارش یافته به جنابعالی در سال جاری باید از تبریک سال نو و آرزوی توفیق برای شما و دولت تدبیر و امید مورد ادعا آغاز نموده و یا مراتب تسلیت و تعزیت خویش و سایر حقوقدانان را نسبت به کشته شدنِ مرزبان بی گناه و بی پناه ایرانی به عرض شما و خانواده های ایرانی رسانم؟ نمی دانم تا کنون، درد از دست دادنِ عزیز و جوانِ دلبند خویش را تجربه کرده و یا لااقل، با احساس پدر و مادر جوان از دست داده، آشنا هستید؟ نمی دانم، آیا تاکنون در آستانه عید، خبر ناگوار ربودن خانواده و عزیزان و یا از دست دادن آنها در روزهای آغازین سال نو و از بین رفتن ایام شادی و نشاط هر خانواده ایرانی را به شخصه، شنیده و تجربه کرده اید و دولتمردانِ جویا و مدعی تدبیر و امید دولت شما نیز در وضعیت مشابه، از چنین تجارب حُزن انگیز و تاسف باری بهره مند شده اند یا خیر؟ و یا فارغ از همه مشکلات مردم و جامعه و درد خانواده های جوان از دست داده و بدور افتاده از جوانان و عزیزان خویش در داخل یا خارج از کشور، به درآمدهای میلیونی دولتی و پاداش ها و مزایای ویژه دولتیان بدون درد و رنج، ایام عافیت و روزهای سلامت و سعادت نوروز خویش و خانواده را در تفرج گاه های داخلی و خارجی، به شادی و نشاط سر کرده اند و خواهند نمود؟!

جناب رئیس جمهور،

روی سخنم با همان پنج مرزبان غریب و بی نام و نشانی است که نه توان خرید سربازی و وظایف خدمتی خویش را داشته و نه از امکان پارتی و لینک های دولتی برای فرار از مسئولیت و مخاطرات سربازی و خدمت نظامی به مانند بسیاری ها برخوردار بوده و نه می توانستند بدور از مرزها و در مراکز امن و آرام پایتخت و شمال کشور، به صورت نیمه وقت، ایام خدمت و وظیفه خویش را سر کنند؟ کدامین فرزند مسئولان و دولتمردان در وضعیت مشابه، خدمت و وظیفه خویش را به مانند این سربازان و فرزندانی ایرانی دور افتاده از خانواده های محروم خویش در مرزها و در نقاط ناامن مرزی گذرانده و یا شهامت گذران آن را در راستای وظیفه شهروندی خویش دارند؟

جناب دکتر روحانی ،

چرا مواضع رسمی دولت و دستگاه خارجی کشور نسبت به وضعیت پنج مرزبان ایرانی به مانند وضعیت تاسف بار و بدون سامانِ زندانیان ایرانی مقیم خارج از کشور و مالزی، اینگونه غیرمسئولانه، غیرکارشناسی و بدون هرگونه تدبیر لازم و قابل انتظار است؟(1) چرا با وجود انعکاس گسترده و بین المللی خبر دستگیری و بازداشت مرزبانان بی گناه ایرانی، موضع دولت همراه با سکوت و انفعال و عدم هرگونه واکنش درست و مبتنی بر واقع بوده است و سرشار از مواضع متعارض و متناقض به مانند خبر کشته شدن یکی از مرزبانان مزبور بوده است؟! دیپلماسی پنهان و تاسف بار دولت در عدم حمایت دیپلماتیک و سیاسی از اتباع خویش نسبت به مرزبانان مزبور به مانند ایرانیان زندانی مقیم مالزی،(2) چرا و با چه هدفی صورت گرفته و چگونه قابل توجیه است؟

ضروری است؛ دولت و رئیس جمهور از مردم و شهروندان و به خصوص، خانواده های محروم و محترم این مرزبانان ایرانی و مرزبان به قتل رسیده با ادای احترامات ویژه و شایسته، به مانند رفتار موهِن دولت در توزیع تاسف بار سبد کالا به آنها، رسماً عذرخواهی کرده و نسبت به عدم کارآمدی دولت و مراجع دیپلماسی و نظامی مربوطه در این زمینه متاسف باشد

مسئولیت مرگ این مرزبان شجاع ایرانی و نبود امنیت نسبت به سلامت جسم و جان سایر مرزبانان ایرانی در بند در ایام نوروز، با کیست؟ چرا درحالیکه، سخنگو و قائم مقام وزارت کشور دولت تدبیر و امید در گزارشات غیرمسئولانه و مغایر با واقع، منکر کشته شدن مرزبان مزبور شده و آنرا انکار و تکذیب می کند،(3) مقامات سیاسی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان، برخلاف آن، مراتب را تائید نموده(4) و حتی، دبیر کل سازمان ملل نیز در پیام صادره خویش، کشته شدن مرزبان مزبور را برخلاف مواضع غیر کارشناسی ایران محکوم می نماید؟! (5) به راستی، این همه تعارض و رفتار غیرمسئولانه دولت ایران نشان از همان تدبیر مورد ادعا و مطروحه در ایام انتخابات و پس از آن دارد؟!
آیا باید حیات و سلامت و امنیت شهروندان، به لحاظ ضعف دستگاه دیپلماسی کشور و نبود تدبیر لازم در بین دولتمردان به مانند وضعیت تاسف بار آلودگی هوای تهران و کلان شهرها و قتل شبه عمد شهروندان و مسئولیت قانونی دولت و مدیریت شهری،(6) اینگونه دستخوش بی مسئولیت و ناکارآمدی مدیریت دولتی و شهری قرار گرفته و با جان و مال و حیات و سلامت مردم بازی شده و محیط زیست شهروندان و جامعه نیز اینچنین، مورد تعرض و بی مهری قرار گیرد؟(7) مرز بین مسولیت های دستگاههای نظامی و دیپلماسی خارجی در حفظ حقوق شهروندان و امنیت اتباع ایرانی چیست و چرا و چگونه باید نسبت به جان و حیات آنها اینچنین، برخورد غیرمسئولانه داشت؟!
نیک مستحضرید ؛ وقتی که خبر دستگیری پنچ مرزبان ایرانی در رسانه ها و سایت های مختلف منعکس گردید، نخستین موضوع دولت ایرانی مبتنی بر سکوت و انکار بود و در پی بازتاب بین المللی و فراگیرآن، مواضع بعدی ایران، مبتنی بر تهدید و ارعاب و مقابله به مثل و مانند آنها بوده است!!. مواضعی که به مانند جهت گیری های غیر کارشناسی مشابه ، براساس مدیریت شعاری و غیر علمی دستگاه نظامی و دیپلماسی کشور همراه بوده است و مردم و افکار عمومی داخلی و بین المللی با آنها بیگانه نبودند و نیستند...!! اما دستاورد ارزشمند آن چه بوده است ؟ کشته شدن مرزبان بی گناه ایرانی و تدوام اسارت سایر مرزبانان در ایام نوروز ایرانی و جهانی....!!!

جناب رئیس جمهور،
تردیدی نیست که تاسف و تاثر بعدی شما یا دولت و پیام محکومیت سخنگوی وزارت خارجه نسبت به قتل یکی از مرزبانان ایرانی، نه حیات از دست رفته آن جوان بی گناه و قربانی عدم تدبیر و ناکارآمدی دولت و دیپلماسی کشور را به خانواده داغدار آن بازخواهد گرداند و نه سلامت و حیات سایر مرزبانانِ در بند و محروم از آزادی را تامین و تضمین خواهد کرد؟! وقتی که مرزها؛ اینگونه ناامن و بدون امنیت بوده که مرزبان، خود طعمه تعرضات و دخالت های خارجی می گردند، شعار امنیت فراگیر و حاکمیت نیروهای نظامی و مرزیانی ایران در مرزها و کنترل آنها برخلاف واقع، چرا و چگونه و با چه هدفی قابل طرح بوده و چگونه نیز باید توجیه گردد؟ وقتی دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپلماسی ایران قادر به تامین سلامت و آزادی مرزبانان در بند خویش نیست، چگونه در مقام ایجاد تحول و مدیریت جهانی به مانند دولت مخدوش دهم بوده و اینهمه شعار و دستاوردهای تاسف بار برای چه و با چه هدفی صورت می پذیرد؟ بهتر نیست با مردم صادق باشید و حقیقت و واقعیت اقتصاد، فرهنگ، سیاست، تولید و مشکلات و نابه هنجاری های موجود و ضعف جدی و غیر قابل انکار دولت در هرگونه تدبیر نسبت به آن و نیز برون رفت از این بحران های مشهود و موجود در ابعاد مختلف جامعه را صادقانه و مسئولانه با مردم در میان بگذارید؟ تفاوت این دولت با دولت نهم و دهم در این رابطه چیست؟

آقای رئیس جمهور ؛

در مسئولیت جنابعالی و دولت تدبیر و امید و وزارت کشور و خارجه نسبت به مرزبان کشته شده و سایر مرزبانان در بند نباید تردید کرد و باید با راستی و درستی، به افکار عمومی و رسانه ها و خانواده های آنها پاسخگو بود و با استفاده از ظرفیت های بین المللی و دیپلماسی کارشناسی و غیرشعاری در مقام نجات جان آن مرزبانان بی گناه اقدام کرد و شایسته نیست، آنها نیز به ناروا؛قربانی سیاست های ناروا و دخالت های نادرست معموله نسبت به تحولات منطقه ای و بین المللی گردند!!. فراموش نکنید که افکار عمومی و وجدان بیدار تاریخ نسبت به عملکرد آن دولت و جنابعالی به مانند دولتهای قبل قضاوت کرده و آنرا در ذهن و دل خویش، به نیکی و نکویی ثبت و ضبط خواهند کرد. ....
ضروری است؛ دولت و رئیس جمهور از مردم و شهروندان و به خصوص، خانواده های محروم و محترم این مرزبانان ایرانی و مرزبان به قتل رسیده با ادای احترامات ویژه و شایسته، به مانند رفتار موهِن دولت در توزیع تاسف بار سبد کالا به آنها، رسماً عذرخواهی کرده و نسبت به عدم کارآمدی دولت و مراجع دیپلماسی و نظامی مربوطه در این زمینه متاسف باشد و تلاش و حمایت های جدی و بین المللی خویش را نیز برای اعمال حمایت سیاسی و دیپلماتیک از شهروندان و اتباع ایرانی در بند خود به مانند مرزبانان مزبور و زندانیان ایران مقیم مالزی و مانند آنها با جهد و جدّ معمول دارد تا با تکرار وضعیت تاسف بار مشابه، نیازی به پیام محکومیت مسئولان و تائید مجدد ناکارآمدی دولت و دولتمردان در این رابطه نبود و به سان نوش دارو پس از مرگ سهراب نیز عمل نگردد...!

مسئولیت مرگ این مرزبان شجاع ایرانی و نبود امنیت نسبت به سلامت جسم و جان سایر مرزبانان ایرانی در بند در ایام نوروز، با کیست؟ چرا درحالیکه، سخنگو و قائم مقام وزارت کشور دولت تدبیر و امید در گزارشات غیرمسئولانه و مغایر با واقع، منکر کشته شدن مرزبان مزبور شده و آنرا انکار و تکذیب می کند،(3) مقامات سیاسی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان، برخلاف آن، مراتب را تائید نموده(4) و حتی، دبیر کل سازمان ملل نیز در پیام صادره خویش، کشته شدن مرزبان مزبور را برخلاف مواضع غیر کارشناسی ایران محکوم می نماید؟! (5) به راستی، این همه تعارض و رفتار غیرمسئولانه دولت ایران نشان از همان تدبیر مورد ادعا و مطروحه در ایام انتخابات و پس از آن دارد؟

از اینکه، دستاورد دیپلماسی ایرانی، کشته شدن این مرزبان بی پناه و ادامه اسارت سایر مرزبانان را در عید نوروز را در پی داشته است، باید به جنابعالی و دولتمردان و مسئولان ذیربط داخلی و خارجی باید تبریک گفت، اما یقیناٌ، به خوبی مستحضرید ؛ مسئولیت جان و مال و حفظ حقوق شهروندان و حیثیت و امنیت آنها برابر قانون اساسی با جنابعالی بعنوان بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و بعنوان مجری قانون اساسی می باشید که نسبت به آن برابر همان قانون سوگند خورده و در پیشگاه مردم و خداوند مسئول بوده و خواهید بود.....باقی را خود بهتر می دانید....



منبع: مهرنیوز
 

Similar threads

بالا