[ناظرین سازه، مهندسین محاسب] ► گفتگو

1329

عضو جدید
سلام به بچه های گل سایت من یه کار اسکلت فلزی گرفتم 5/3 طبقه تو نقشه عرض فونداسیون 100 و عمق 70 من با هماهنگی مهندس ناظر عرضو کم وبه80 رسوندم حالا صاحب کار می خواد گزارش اولیه به نظام مهندسی بده می خواستم ببینم براش مشکلی پیش نمیاد چون تو نقشه 100 بوده اونام که نقشه رو نیگاه میکنن با تشکر از راهنمایتون
 

fari_civil

عضو جدید
من اصلا تجربه ای ندارما ولی خوب مگه نباید این تغییرو صورت جلسه کنن با گزارش بفرستن بالا؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شما حتماً باید با طراح و نظارت و کارفرما این مورد رو صورت جلسه میکردید ، در کل که کار و خراب کردید:) سریعاً درخواست اصلاحیه بدید .
 
  • Like
واکنش ها: 1329

1329

عضو جدید
با تشکر از پاسختون با طراح وکارفرما هماهنگ شده ولی صورت جلسه کتبی نشده از نظر نظام مهندسی میگم مشکلی پیش میاد یا نه جریمه ای چیزی داره اون اصلاحیه رو طراح باید انجام بده؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من پیشنهادم اینه که حتماً تا بازار داغه بدون هیچ گونه تعارفی صورت جلسه کنید ، چون پای کار دیگه وسط نیست ، پای جون آدمهایی که میخواند اونجا سرشون و زمین بذارند وسطه . حداقل اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد شما دیگه مقصر نیستید . فقط توی صورت جلسه باید ذکر بشه این عمل به درخواست کارفرما و هماهنگی طراح انجام شده .
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ناظرین سازه، مهندسین محاسب] ► گفتگو

سلام عرض می کنم خدمت همه
امروز یکی از مشکلاتی که توی حرفه ما وجود داره، مساله بالا بردن اطلاعات مهندسی و فراگیری آموزش های لازم در خصوص نحوه و چگونگی رفتار و برخورد با کارفرمایان، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و . . . هستش.
هنوز خیلی ها هستن که مهندس ناظری که سر ساختمونشون میاد رو یک عنصر اضافی می دونن، و روشهای مختلف سعی در دور زدن وی و نادیده گرفتن مسئولیت خطیری دارند که به عهده مهندس ناظره.
من خودم زیاد با این قضیه سر و کله زدم، - با اینکه مدت زیادی نیست که نظارت می کنم - استاد کارا درست کار نمی کنن، صاحب کار پول نداره می خواد یه جوری سر و ته قضیه رو با کمترین هزینه هم بیاره و . . .
غافل از اینکه اگه 100 سال دیگه هم در اثر یه اتفاق ساختمون طرف خراب بشه، یقه مهندس ناظر رو می گیرن.
امضایی که پای نقشه ها زده می شه، مسئولیت سنگینی به دوش مهندس میاره و حیثیت کاری و علمی وی رو تا سالیان سال می تونه در مظان اتهام قرار بده.
از عزیزانی که تو این زمینه سر رشته ای دارند خواهشم اینه که با پر بار کردن این تاپیک و بیان مشکلات، مسائل، حوادث، راهکارها و . . . ای که برامون پیش اومده و میاد، توان علمی و عملی همکاران فعلی و آینده خودمون (همدیگه) رو بالا ببریم.
ممنون
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم اول

قدم اول

به نام دوست که هر چه هست از اوست
اول سخن لازم می دونم از محضر دوستان و همکاران پیشکسوت و با سابقه عذر خواهی کنم، باید جسارت بنده رو ببخشید، هدف از نوشتن این مطالب کمک به دوستانیه که یه مقدار سابقه کارشون کمتره، بنده خودم تجربه زیادی تو کار نظارت ندارم، اما اون چه که در توانم هست ارائه میدم، خواهشمندم این مبحث رو به حساب درس پس دادن گذاشته، با نظرات و راهنمایی های سازندتون کمک به هر چه بالاتر رفتن کیفیت و کمیت سطح علمی و عملی همه بچه های عمرانی بکنیم.
نقشه های ساختمانی جدای از نوع سیستم سازه، به 3 گروه الف، ب، ج تقسیم می شوند.
مهندسین تازه کار که اخیراً موفق به اخذ پروانه محاسبه یا نظارت شدند می توانند نقشه های گروه الف رو امضا کنند.
به مهندسین ناظر پایه 3 این اجازه داده می شود که نقشه های گروه ب را نیز امضا نمایند.
- ( چون اطمینان از سقف متراژ ساختمان های گروه های فوق ندارم به جهت پرهیز از ارائه آمار نا صحیح از این بند صرفنظر نموده، انشا الله در اولین فرصت آمار دقیق رو ارائه می کنم.)

پس از مهر و امضا نمودن نقشه مورد نظر، نقشه از طرف دفتر فنی ارائه کننده نقشه به همراه دفترچه محاسبات و لوح فشرده حاوی فایل های نقشه و محاسباتی مربوطه جهت طی مراحل کنترل و تائید به سازمان نظام مهندسی ارائه می شود.
حالت اول: نقشه مورد تائید نمی باشد.
عدم تائید نقشه ها خواه از نظر نقیصه های معماری و خواه ضعف سازه، منجر به عودت نقشه ها به دفتر فنی و اعمال اصلاحیه می گردد.
- نکته: به دلیل همکاری دفاتر فنی با یکدیگر، ممکن است شما نقشه را از طریق دفتری که عضو آن نمی باشید، امضا نمایید. با توجه به اینکه مسئولیت نظارت شما دقیقا از زمانی که نقشه ها را به مهر و امضاء خود ممهور نمودید، شروع شده و این مهم حساسیت و تیزبینی ناظر را می طلبد، توجه به نکات ذیل در این مرحله الزامی به نظر می رسد.
1- قبل از امضاء نقشه حتما شخصاً یکبار نقشه ها را کنترل نمایید و چنانچه نقصی در ارائه نقشه ها، خصوصاً جزئیات سازه مشاهده نمودید، طراح را مطلع سازید. ( باتوجه به اینکه امروزه نرم افزار Auto CAD کارها را خیلی راحت نموده، اکثر جزئیات نقشه ها به صورت copy ، paste نمودن تهیه می شوند - در یک جمله اپراتور های تهیه نقشه به خود زحمت طراحی و دقیق شدن در ریز جزئیات را نمی دهند- ، متاسفانه وجود ایرادات فاحش و متعدد که به عنوان مثالچند نمونه آن را ذکر خواهیم نمود، دور از ذهن نمی باشد. )
2- حتما پیگیر باشید که اصلاحیه نقشه ها بدون مهر و امضاء شما جهت کنترل به نظام ارائه نشوند. ( چه مسائل اینچنینی در دراز مدت در اعتبار کاری شما تاثیرگذار خواهد بود. )
3- با توجه به اینکه اکثریت افرادی که مبادرت به ساخت واحد مسکونی یا . . .، می نمایند از تجربه لازم و کافی در اینکار برخوردار نمی باشند، حتما ( در صورت امکان ) بر این مساله تاکید داشته باشید که قبل از امضاء نقشه ها، کارفرما (صاحب ساختمان ) یا نماینده قانونی وی را ملاقات نموده،
الف - به نحوی که خود فرد متوجه نشود یا به وی برنخورد، از شرایط مالی وی مطلع شوید؛ ( زیرا ضعف مالی سبب خواهد شد که کارفرما – علی الخصوص در طی مراحل انجام کار، به پیشنهاد استاد کارانی که اکثریت آنها صرفاً نام استادکاری را یدک می کشند و از هر فرصتی برای کم کاری و راحت نمودن خود بهره می برند - سعی در صرفه جوئی و قنائت هایی نمایند که چنانچه به هر دلیل از چشم ناظر دور بماند - بعضاً ممکن است حتی تا مرحله تخریب ساختمان نیز پیش برود – خواهد نمود. که چنانچه ناظر خوش شانس باشد و قبل از اتمام کار و تائید پایان کار متوجه مساله شود ( در صورت تخریب ) موجب مضاعف شدن هزینه های ساخت به ضرر کارفرما شود و چنانچه بد شانس باشد و متوجه نشود، این مهم می تواند ناظر را تا پای میز محاکمه، پرداخت جریمه نقدی، محرومیت از کار، ابطال پروانه و یا زندان بکشاند.
ب - در همان ابتدای کار ( قبل از امضاء) سنگ های خود را با وی وا بکنید و به وی تفهیم نمائید که شما شرایط کاری خاص خودتان را دارید. از هیچ تخلفی چشم پوشی نخواهید نمود، وی حق هیچگونه دخل و تصرف در نقشه ها را نخواهد داشت، به وی اطلاع دهید که موظف است قبل از انجام هر کاری ( که شرح آن خواهد آمد )، به شما به صورت کتبی و مستند اطلاع رسانی نماید، و . . .
ج - پیشنهاد می گردد مطالب فوق و سایر مطالبی که در اینجا از قلم افتاد و شما ناظر محترم آن را با توجه به شرایط و مصلحت خود تشخیص می دهید را مکتوب نموده تحت عنوان قرارداد فی ما بین در چند نسخه به امضاء طرف رسانده، تا بعد از طی مراحل اداری و تائید و مصوب شدن نقشه ها یک نسخه از آن را جهت اطلاع به شهرداری مربوطه ارائه نمائید، یک نسخه به واحد کنترل نظارت سازمان نظام مهندسی، جهت درج در پرونده، یک نسخه به شخص کارفرما، و یک نسخه را نزد خود نگه دارید. تا در صورت نیاز در ابلاغیه ها و دستور کارهای مختلف به قرارداد فی ما بین استناد نمائید. ( انشا الله سعی در این خواهم داشت تا یک پیشنویس از چنین قراردادی را به عنوان پیشنهاد خدمت دوستان ارائه نمایم )
د – در نهایت به وی تفهیم نمائید که شما دوست و یار او می باشید، و این تصور غلط را که متاسفانه اکثریت کارفرمایان دارند و آن اینکه ناظر یک عنصر تحمیلی و بازدارنده می باشد را از ذهن وی پاک نمائید. به وی بگوئید که شما هر کاری که انجام خواهید داد، صرفا در جهت کمک به وی بوده، اجرای کار بر اساس ضوابط فنی تحت نظارت شما این مزیت را برای وی خواهد داشت که: اولاً – بعضاً علی رغم در بر داشتن اندک هزینه اضافی – وی از استحکام و ساخت اصولی ساختمان خود مطمئن خواهد بود. ثانیاً این روند از آن جهت که مشمول دوباره کاری، تخریب، اصلاح و . . . نخواهد بود، موجب صرفه جویی در هزینه های وی می شود. و . . .

حالت دوم: نقشه مورد تائید می باشد.
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم (پست) دوم

قدم (پست) دوم

حالت دوم: نقشه مورد تائید می باشد.
چنانچه نقشه مورد تائید باشد، بایستی در اولین فرصت جهت مهر و امضا نمودن قرارداد انجام خدمات نظارت که توسط سازمان نظام مهندسی تنظیم می گردد، -( این قرارداد جدای از آن قراردادی است که شرح موضوع آن در بالا آمد)- به سازمان مراجعه و پس از مطالعه و تائید صحت مطالب مندرج در آن مبادرت به امضاء آن نمائید.
با امضاء این قرارداد شما از نظر مراجع قانونی، رسماً و قانوناً مسئولیت نظارت ساختمان مذکور را عهده دار می باشید.
- بدین سبب مسئولیت بروز هر گونه حادثه جانی یا مالی در محل کارگاه ساختمان مورد نظر قانون به عهده شخص شما می باشد. مگر اینکه شما – ناظر محترم – با اطلاع رسانی دقیق و بموقع ((( و دریافت رسید در صورت نیاز – چنانچه اطلاع رسانی کتبی باشد - ))) مسئولیت کیفری و مدنی موارد حادث را از دوش خود وافکنید.
پس از تائید نقشه ها، عقد قرارداد، و طی مراحل اداری دیگر، پرونده ساختمان مذکور به پیوست یک نامه جهت انجام نظامات اداری و شهری شهرداری و تائید و مصوب شدن نهایی و صدور مجوز پروانه ساخت به شهرداری منطقه مربوطه ارسال می گردد.
اکنون تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا کارفرما پس از طی مراحل فوق الذکر و اخذ مجوز شروع به کار، ( قبل از اقدام به هر گونه عملیات ساختمانی، بر اساس تذکر قبلی شما )، آمادگی خویش را جهت آغاز نمودن عملیات ساختمانی به اطلاع شما رسانده و درخواست مجوز شروع به کار نماید.
با وی قرار گذاشته و با اخذ آدرس دقیق به محل ساختمان مراجعه نمائید.
نکته مهم:
در این مرحله ( طی همان تماس تلفنی یا ملاقات حضوری اولیه و قبل از حضور در محل ساختمان ) از وی بخواهید تا مدارک ذیل را آماده و به همراه خود به محل ساختمان بیاورد:
1- از تمامی شیت نقشه های موجود در دست خود که ممهور به مهر شهرداری می باشد یک سری کپی تهیه نماید. ( توجه داشته باشید که تمامی شیت نقشه هایی که از وی تحویل می گیرید باید مصوب شهرداری باشد، زیرا نقشه هایی که حتی مهر نظام را دارا بوده ولی فاقد مهر شهرداری باشند از درجه اعتبار ساقط می باشند ).
2- از تمامی صفحات پروانه ساختمانی خود یک سری ( ترجیحاً دو سری ) کپی تهیه نماید.
3- فرمهای نظارت پنج مرحله ای را که اصولاً ( در این مرحله از کار ) باید در پرونده ساختمانی وی که در اختیار دفتر فنی تهیه کننده نقشه می باشد، موجود باشد را از دفتر مربوطه تحویل بگیرد.
مدارک فوق را در هنگام اولین حضور خود در کارگاه از وی تحویل گرفته و نزد خود نگه دارید.
( شرح موارد استفاده از هر یک را بموقع توضیح خواهم داد ).
ادامه دارد . . .


طنز پایانی:
اول اینکه بنده حقیر برای امور مربوط به تک به تک جملاتی که اینقدر راحت و روان پشت سر همدیگه براتون آوردم، دویدم و عرق ریختم ( اونم از نوع جبینش تو این گرمای تابستون )
بابا آخه یه امتیازی ( منفی یا مثبت )، یه ایرادی، یه انتقادی، یه پیشنهادی، یه دستت بشکنه ای
آخه بابا این که نمی شه که. . .
دوم هم اینکه بنده در اینجا به صورت کاملا رسمی اعلام می کنم که مسئولیت هر گونه غلط املایی، اشتباه تایپی و غیره به عهده شخص شخیص خاننده محترم می باشد.
والسلام علی من الطبع الهدی
امضاء : خودم
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم (پست) سوم:
--------------------------
زمین کارگاه های ساختمانی (در داخل شهرها) به طور کلی به سه دسته تقسیم می گردند:
الف – ساختمان قدیمی (کلنگی) که بایستی تخریب شده و در محل آن ساختمان جدید احداث شود.
ب – زمین بکر که از یک یا چند طرف محیط به ساختمان های مجاور می باشد.
ج – زمین بکری که در مجاورت آن هیچگونه ساختمانی احداث نشده است.
اکنون هر کدام از این ساختمان ها را به صورت جداگانه و به اختصار شرح خواهیم داد:
الف – ساختمان های قدیمی (تخریبی)
در بافت های قدیمی شهری که دوره ساخت و ساز آنها عموماً به سه دهه پیش و قبل از آن باز می گردد، با توجه به اینکه در آن دوره ساخت و ساز شهری فاقد شرایط اجرا بر اساس قوانین و اصول مهندسی بوده و به عبارتی مهندسی ساز نیستند، لذا تخریب ساختمان مورد نظر بایستی با دقت بالا و مد نظر گرفتن همه جوانب امر در خصوص حفظ پایداری و سلامت ساختمان های مجاور باشد.
بدین سبب، نکات قابل توجه و بررسی مواردی را که لازم به نظر می رسد، به عرض می رسانم.
1- از مالک صاختمان بخواهید تا از همسایه های خویش درخواست کند یک نسخه از نقشه های موجود از ساختمان خود را (به رسم امانت) در اختیار شما قرار دهد، (که البته با توجه به بافت قدیمی منطقه و عدم ساخت و ساط بر اساس اصول و ضوابط مهندسی موجود نبودن نقشه دور از ذهن نمی باشد).
حالت اول: نقشه موجود می باشد:
چنانچه نقشه ای از ساختمان های مجاور موجود بوده و در اختیار شما قرار گیرد، سریعاً به مطالعه و بررسی نقاط ضعف و قوت سازه ( مخصوصاً قسمت هایی که در مجاورت ساختمان تخریبی هستند) بپردازید.
حالت دوم: نقشه ای موجود نیست:
در این حالت شما یک پارامتر مثبت را در جهت کمک به معلومات و توان تصمیم گیری خود از دست داده اید.
لذا در هر دو حالت فوق هر چه سریعتر با رجوع به بند شماره (2) سعی در تکمیل اطلاعات پایه خود داشته باشید تا بتوانید تصمیمات صحیحی در جهت جلوگیری از بروز هر گونه خسارت جانی و مالی به ساختمان های مجاور و افراد شکنه آنها اتخاذ نمائید.
2- از صاحب ساختمان بخواهید تا با کسب اجازه از مالکان ساختمان های مجاور، امکان بازدید از داخل ساختمان های مذکور را برای شما فراهم آورد.
3- به نوع سیستم سازه ای و اعضاء منتقل کننده بار سازه به پی دقت کنید و بررسی نمائید که میزان خطر پذیری سازه فوق برای مدتی که پشت آن را خالی خواهید کرد تا چه حد می باشد.
4- از مالکان ساختمان های فوق بخواهید تا وجود هر گونه ترک، رطوبت که به نوعی حاکی از ضعف سازه می باشد و موارد مشابه احتمالی را (هرچند کم اهمیت) به شما اطلاع داده و امکان مشاهده و بازدید آنها را برای شما فراهم نماید.
5- به هر طریق ممکن، از تراز (کد) زیر یا روی فونداسیون و شناژهای ساختمان مذکور (هرکدام که مقدور باشد) اطلاع حاصل نمائید.
به عنوان مثال: به زیر زمین رفته اختلاف ارتفاع کف زیر زمین با کد صفر (که معمولا سطح کوچه مجاور یا روی جدول می باشد) بسنجید.
6- (مهم) – چنانچه ساختمانی که شما ناظر اجرای آن خواهید بود دارای یک یا چند طبقه زیر زمین بوده (کد عمق پی کنی شما بیش از 3 متر) باشد و تراز کد فونداسیون ساختمانهای مجاور بالا تر از سطح پی کنی شما باشد، نسبت به مشخص نمودن محل چاه های جذبی ساختمان های مجاور (در صورت عدم استفاده از سیستم شبکه فاضلاب شهری) اقدام نموده و فاصله چاه ها را با حد فاصل مجاورت ساختمان فوق با نقطه صفر پی کنی مد نظر داشته، در طول مراحل اجرای پی کنی تا اقدام به بتن ریزی فونداسیون و مراحل بالاتر، در صورت وجود اختلاف ارتفاع زیاد، و فاصله کم چاه ها با محل پی کنی، هرگونه امکان تخریب دیواره چاه و سرریز شدن محتویات آن درون محل پی کنی شما وجود خواهد داشت. که این مساله می تواند مشکلات و خطرات فراوانی را برای شما به دنبال داشته باشد.
-----------------
نکته پایانی:
اولا از همه دوستان عذر می خوام از بابت اینکه دیر دیر مطلب می ذارم، چون با مشغله ای که دارم پیدا کردن فرصت و زمان مناسب جهت تمرکز کردن و نوشتن مطلب کار خیلی سختیه
دوماً هدف بنده از نوشتن این مطالب آشنایی دوستان با اقدامات لازم جهت انجام امور نظارتی هستش نه ارائه راهکار، با این وجود اگه کسی سوال خواصی براش پیش بیاد، اگر سوادمون اجازه بده در خدمت خواهیم بود.
ان شا الله قصد دارم به حول و قوه الهی بعد از اتمام این موضوع تاپیک جدیدی رو با موضوع مقاوم سازی ساختمان بر روی سایت قرار بدم.
ایمیلم:
shahryar142001@yahoo.co.uk
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از مطالب كه گذاشتي خيلي خيلي جالب بود اميدوارم ادامه داشته باشه
يه سوال داشتم ميخواستم بدونم اگه يه كارگر سر ساختمون بميره مقصر كيه؟


سلام عزیز جان
ممنونم از حسن نظرتون
دوست عزیز، همکار گرامی
قبول دارم که این مطالب مفید و کارآمد هستن، مسیر نظارت مسیر خطرناکیه، یه لغزش می تونه آدم رو کاملا به ورطه نابودی بکشونه
می تونه کاری کنه که بخوای برای همیشه کار عمرانی رو ببوسی و بذاری کنار
سستی و سهل انگاری تو این کار می تونه عواقب سخت و خطرناکی داشته باشه
ولی اگه قوانین رو بدونی و درست رفتار کنی می تونه (گذشته از حجم زیاد کار، و خسته کنندگیش) راحت و دلنشین هم باشه
این بنده حقیر خدا، قصدم از نوشتن این مطالب اینه که یه قدم خیلی خیلی کوچیک در راه کمک به همکاران عزیزم که تعصبشون بهم می رسه، بردارم.
من اطلاعاتم خیلی کمه، اما همین اطلاعات کم هم می تونه برای خیلی ها عامل این باشه که قدم اول کارشون رو (اگه تا حالا وارد این کار نشدن و تجربه ای ندارن) درست و صحیح بردارن.
از دوستان با تجربه هم خواهشم اینه که هر گونه کمک، راهنمایی، پیشنهاد یا انتقادی دارن به آدرس ایمیلیم که قبلا ( همینجا ) نوشتم میل بزنن و بنده رو در انجام وظیفه بهتر یاری برسونن.
ما خانواده مهندسین عمران و معماری همه از یک گوشت و خون و پوستیم، باید با همکاری، همیاری، همفکری و تعامل بیشتر سعی در آبادانی مملکتمون داشته باشیم.
به امید اون روز
(ضمناً در اولین فرصت ادامه مطالب رو می ذارم):gol:
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از مطالب كه گذاشتي خيلي خيلي جالب بود اميدوارم ادامه داشته باشه
يه سوال داشتم ميخواستم بدونم اگه يه كارگر سر ساختمون بميره مقصر كيه؟

ببخشید یادم رفت به سوالتون جواب بدم
چون مطالب رو سلسله وار می نویسم، لطفا پیگیر باشید، به همین زودی جوابتون رو در ادامه مطالب خواهم گفت.
با سپاس فراوان
 

T I T A N I U M

عضو جدید
واقعا درست گفتین
حرف دلم رو زدی
منم ناظم اون توی همه شهرستانهای استان نزدیک به 20000 هزار متر مربع
واقعا نمی تونم پیمانکارا رو کنترل کنم
 

رشتي پور

عضو جدید
سلام دوست عزيز

باتوجه به سابقه اينجانب دراين خصوص شرح وظايف ما مشخص كرده كه هرگونه تخلف از سوي مجريان بايد توسط مهندس ناظر به مراجع مربوطه اطلاع داده شود .البته دراين امر بايد يكسري فاكتور درظر گرفته شود
1-درصورتيكه استاد كار داراي كمبود اطلاع فني بوده به شيوه ي خاصي بايد به اطلاع داده شود كه بپذيرد
2-درصورتي كه صاحب كار به خاطر مسائل مالي از كار كم مي كند بايد نامه نگاري كار تعطيل شود تا اصلاحات مربوطه انجام شود
.......البته به اين نحو كار كردن شما مهندس سختگيري معرفي شده و مشتري كمتري خواهيد داشت ولي خيال شما از بعضي مسائل راحت مي شود....
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوست عزيز

باتوجه به سابقه اينجانب دراين خصوص شرح وظايف ما مشخص كرده كه هرگونه تخلف از سوي مجريان بايد توسط مهندس ناظر به مراجع مربوطه اطلاع داده شود .البته دراين امر بايد يكسري فاكتور درظر گرفته شود
1-درصورتيكه استاد كار داراي كمبود اطلاع فني بوده به شيوه ي خاصي بايد به اطلاع داده شود كه بپذيرد
2-درصورتي كه صاحب كار به خاطر مسائل مالي از كار كم مي كند بايد نامه نگاري كار تعطيل شود تا اصلاحات مربوطه انجام شود
.......البته به اين نحو كار كردن شما مهندس سختگيري معرفي شده و مشتري كمتري خواهيد داشت ولي خيال شما از بعضي مسائل راحت مي شود....

با سلام
در مورد شماره 1 و اون شیوه خاص میشه بیشتر توضیح بدین؟
در مورد شرایط ارتقا پایه و ویژگیهای هر کدومم اگه یه توضیح بدین ممنون میشم؟
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم (پست) چهارم

ذکر یک نمونه:
(نقل قول از یکی از همکاران)
در یکی از ساختمانها مشاهده گردید که در هنگام تخریب سقف، تیرآهن های طاق ضربی از جای خود کنده نمی شوند، - (به مالک ساختمان تاکید کرده بودم که در حین تخریب هر گونه مساله ای را هر چند کم اهمیت به بنده اطلاع دهد.) – به محض تماس مالک سریعا به محل رفته و پس از بررسی مشاهده کردم که تیرآهن ها به تیرآهن های طاق ضربی ساختمان مجاور جوش شده اند.
در پاسخی که به سوال اینجانب گفتند معلوم شد که ساختمان مجاور در حدود 3 یا 4 سال قبل تخریب و از نو بنا گردیده است.
بلا فاصله مالک ساختمان فوق را در جریان قرارداده و از وی توضیح خواستیم که در جواب معلوم شد که:
(( این ساختمان توسط یکی از عزیزانی که مشغول به شغل شریف بساز و بفروش (بنداز) ی هستند ساخته شده و به ساکن فعلی فروخته شده است.))
نتیجه بررسی های بعمل آمده:
در اجرای ساختمان مجاور، فردی که خود را معماری قابل نیز می دانسته، (سازنده ساختمان) تراز طبقات ساختمان خود را با تراز طبقات ساختمان مجاور – که اکنون در حال تخریب است – تنظیم کرده، به جای استفاده از دیوار باربر 35 سانتی (با آجر فشاری)، از دیوار 22 سانتی استفاده و تیرآهن های سقف خود را به صورت کاملا زیبایی به تیرآهن های ساختمان مجاور درگیر کرده است.
با جمع آوری تعدادی از همسایگان و ریش سفیدان محل، و اطلاع رسانی کامل و دقیق به مالک ساختمان مذکور در حضور اهل محل، وی را از خطرات احتمالی آگاه و با دادن این اطمینان که در مراحل تخریب و پی کنی، با در نظر گرفتن تمامی اصول و نکات مهندسی سعی خواهیم داشت تا کمترین آسیبی به ساختمان وی نرسد، این نکته را یادآور شدیم که ضعف در دیوارهای ساختمان وی خود مهمترین عامل بروز هر نوع حادثه و خطری برای ساختمان وی می باشد.
از وی خواسته شد که حتی الامکان وسایل و اثاثیه موجود در آن قسمت از منزل را به منتها الیه دیگر منتقل نماید و حتی الامکان اعضای خانواده خود را برای چند روز به محل دیگری منتقل نماید تا اقدامات اولیه جهت ساپورت گذاری و تثبیت جانبی ساختمان وی صورت پذیرد.
با جمع آوری استشهاد محلی و اطلاع به موقع به پاسگاه محل و همچنین گزارش کتبی به شهرداری منطقه مربوطه و سازمان نظام مهندسی، ادامه کار با احتیاط آغاز گردید.


من این مطلب رو نقل قول کردم، متاسفانه فرصتی نشد که از طرف شرایط عملکردشون رو در حین اجراء بپرسم، اما به جهت اهمیت موضوع خودم به چند نکته اشاره می کنم.
اصل کلی بر اینه که ما مهندسین سازه که مسئولیت ساختمانی رو بر عهده می گیریم، با در نظر گرفتن همه جوانب امر که کسب تجربه عملی و مشاهده عینی کمک زیادی به این موضوع می کنه اقدام به تخریب، گودبرداری و پی کنه نموده، و در یک کلام کار رو در اینچنین شرایطی به صورت قدم به قدم و پرهیز نمودن از هر نوع بی احتیاطی و عجله انجام بدیم.
در وحله اول به صورت کتبی به مالک ساختمان ابلاغ کنید که حتما کارگران و نفرات مشغول در ساختمان خود را بیمه کنه و از وی رسید ابلاغتون رو گرفته و نزد خود نگه دارید.
به وی دستور بدین که حتما دو یا چند تابلو اعلام خطر که به راحتی از تمام جهات و برای همه قابل رویت باشه رو تهیه و در محل کارگاه، در معرض دید عابرین قرار بده.
با پیش بینی و عمل به این تدابیر اگر هم خدای ناکرده اتفاقی برای کسی بیفته مسئولیتی متوجه شما نخواهد بود.
در چینی شرایطی که شما از ضعف دیوار باربر ساختمان همسایه مطلع هستید، با ارائه توضیح و توجیه نمودن استاد معمار، بنا، و یا هر کس دیگری که مسئولیت اجرای ساختمان رو بر عهده داره، از وی بخواهید که دقیقا برابر با دستورات شما عمل بکنه.
بعد از جدا کردن و برداشتن تیرآهن های سقف مرحله اصلی و خطر ناک شروع می شه، این رو در نظر داشته باشید که شما نباید پشت دیوار ساختمان مجاور رو یک دفعه خالی کنید.
اعدادی که من ارائه می کنم به عنوان پیش فرض هستند و این شخص شما هستید که باید با توجه به شرایط و وضعیت موجود، در جهت اطمینان بیشتر تصمیمات معقول اتخاذ کنید.
عملیات تخریب رو بایستی به آرامی تا تراز پی پیش ببرید. در حین پی کنی از وسط زمین موجود اقدام به پی کنی نموده و تا دو الی سه متر مانده به ساختمان مجاور پی کنی را پیش ببرید. به کد زیر پی که رسیدید با یافتن نقاط بهتر اقدام به ساپورت گذاری خواهیم نمود.
ترجیحاً در طول هر دو یا سه متر بایستی یک عدد ساپورت پشت دیوار همسایه قرارداده و آنرا تثبیت نمائید.
از استاد کار بخواهید که دیوار را به صورت دو متر در میان و در هر مقطع به طول یک متر تخریب نماید، هر چند این کار قدری سختی به همراه دارد اما برای جلوگیری از بروز هر نوع خسارت احتمالی لازم می باشد.
قبل از اقدام به تخریب، با قراردادن ساپورت چوبی موقت در پشت هر کدام از قسمت های 2 متری از دیوار ساختمان خودتان که تخریب نخواهید نمود، از پایداری سازه مجاور اطمینان حاصل کنید.
به آرامی پیش رفته و بعد از برداشت هر مقطع یک متری از دیوار اقدام به ساپورت گذاری اصلی که مقاومت لازم و کافی را داشته باشد، - ترجیحاً ساپورت فلزی – نمائید و نقطه گیرداری اتصال ساپورت به زمین را با بتن محکم و ثابت نمائید. در خصوص تعداد پشت بند های مورد نیاز دقت نمائید.
بعد از حصول اطمینان از استحکام ساپورت اصلی می توانید ساپورتهای موقت را برداشته و باقیمانده قسمت های دیوار را تخریب نمائید.
بعد از رسیدن به تراز پی ساختمان مجاور – در اینجا فرض می نمائیم که تراز فونداسیون شما چندین متر پائین تر از تراز فونداسیون ساختمان مجاور می باشد و همچنین مابین مطالب فوق متذکر شدم که دو الی سه متر مانده به دیوار همسایه گودبرداری را متوقف کنید – مشابه عملکرد فوق عمل نموده و هر دو یا سه متر در میان به عرض تقریبا نیم متر یا قدری بیشتر، ( تاحدی که فضای مورد نیاز برای انجام کار بدست آید )، به صورت عمود بر ساختمان مجاور خاکبرداری نمائید. با ساپورت گذاری مناسب در قسمت زیرین و مجاورت فونداسیون ساختمان مجاور و تثبیت خود ساپورت ها با بتن ریزی ( در صورت نیاز و تشخیص خود ) می توانید به آرامی اقدام به خاکبرداری باقی قسمتها نمائید.
با گذشت از این مرحله باید با حداکثر توان و به سرعت اقدام به آرماتوربندی و بتن ریزی فونداسیون نمائید. به همین منظور به مالک ساختمان دستور دهید در حین اجرای عملیات تخریب و پی کنی، اقدامات لازم جهت خم و برش آرماتورهای فونداسیون نماید.

سخن پایانی:
به نظرم اومد که با زدن یه مثال از بدترین و بحرانی ترین وضعیت های ممکنه و ارائه راهکار مناسب می تونم از ارائه توضیحات خسته کننده خودداری کنم. هر کس بتونه همچین شرایطی رو کنترل و مدیریت کنه، قریب به یقین از پس حالت های دیگه بر خواهد اومد. و البته باز هم تاکید می کنم که در اینجور مسائل تجربه حرف اول رو می زنه، پس تا جایی که امکانش هست به دنبال کسب تجربه عملی بوده و یا لااقل از تجربه پیشکسوتان فن بهره بگیرید.
ادامه بحث رو انشا الله بزودی می نویسم و خدمت دوستان ارائه می کنم.
موفق و موید باشید، در پناه حق
 
آخرین ویرایش:

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم (پست) پنجم:

قدم (پست) پنجم:

ب – زمین بکر که از یک یا چند طرف محیط به ساختمان های مجاور می باشد:
توضیحات کافی در مورد نحوه عملکرد در خصوص پی کنی و گودبرداری در مثالی که گذشت – با توجه به حساسیت بالا و شرایط ویژه مد نظر مثال فوق – ارائه شد و گمان نمی برم مساله ای قابل ذکر باشد که فراموش شده و احتمالا ایجاد مشکل نماید.

ج – زمین بکری که در مجاورت آن هیچگونه ساختمانی احداث نشده است:
تنها مساله قابل ذکر در این مورد نیز این می باشد که ناظر بایستی قبل از اقدام به پی کنی و آرماتورگذاری در این حالت، حتما نسبت به کنترل ابعاد و پیاده شده از نظر بر و کف، اقدام نماید. برای این منظور بهترین و ساده ترین روش کنترل نقاط پیاده شده با دو یا چند نقطه ثابت سهل الوصول ثابت می باشد. نقاطی از قبیل تراز کوچه مجاور – چنانچه موجود باشد -، تراز روی جدول گذاری موجود، مکانیابی نقاط بر اساس یک نقطه ثابت از نزدیک ترین ساختمان موجود در محل و . . .

در هر سه حالت فوق بایستی کد تراز پی کنی و ابعاد نقشه پیاده شده را از نظر هر گونه پیشروی احتمالی مورد بررسی قرار دهید و چنانچه با موردی برخورد نمودید با دادن تذکر نسبت به اصلاح ان برآمده که در اینصورت با حالت های ذیل روبرو خواهید شد.
حالت اول: ابعاد پیاده شده روی زمین کوچکتر از ابعاد نقشه می باشد.
در اینصورت دستور دهید تا نقاط چهارگوشه زمین و ابعاد داخلی و خارجی را اصلاح نمایند.
حالت دوم: ابعاد و اضلاع برابر نقشه می باشد اما در اجرای پی کنی شناژهای میانی و فونداسیون ها جابجایی صورت گرفته است.
اگر جابجایی در حد چند سانتیمتر باشد که قابل اغماض خواهد بود، اما چنانچه جابجایی به میزان 10سانت یا 20سانت و بیشتر رسید حتما بایستی پی کنی اصلاح شود که در این حالت شما می توانید اضافه پی کنی اشتباهی را با استفاده از قالب آجری و پر کردن پشت قالب با مصالح خاکی اصلاح کنید.
حالت سوم: ابعاد پی کنی بیش از نقشه می باشد و به اصطلاح ساختمان در مرحله پی دارای پیشروی است.
در این حالت بایستی با دادن تذکر از مالک بخواهید تا نسبت به اصلاحات لازمه اقدام نماید. اما نکته مهم اینجاست که پیشروی به کدام سمت می باشد.
اگر این پیشروی در داخل محدوده زمین ساختمان باشد، این اصلاح می تواند به جهت جلوگیری از اعمال هزینه های بیشتر در حد پیاده کردن صحیح آکس ستون ها، دیوارهای باربر و بطور کلی اعضای سازه ای بوده و فقط قدری اضافه بتن ریزی در فضای پی کنی شده اضافی وجود خواهد داشت و یا اینکه با استفاده از قالب بندی مناسب آنرا اصلاح خواهند نمود.
اما چنانچه این پیشروی در جهت ساختمانهای مجاور و یا کوچه باشد حتما بایستی حد فاصل مرزی محدوده زمین موجود را با استفاده از قالب بندی صحیح یا هر روش ممکن دیگر رعایت نمایند.
در این حالت چنانچه مالک به تذکرات شما جامه عمل پوشاند که مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در صورت تمرد از تذکرات و دستورات، موضوع را بایستی سریعاً طی نامه ای به شهرداری مربوطه، تحت عنوان گزارش تخلف حادثه، گزارش نموده درخواست توقف عملیات ساختمانی و اصلاح موارد تخلف نمائید.
 

kia112

عضو جدید
مهندس شهریارعزیزسلام وخسته نباشید:gol:
منم خیلی کم وقت میکنم وکم هم میام اینجاوتنها اندکی ازتاپیکهارومیخونم ولی تاپیک شمابهتربودوهمش رومطالعه کردم راستش من الان 5-6سالیه توکارنظارت#اجرا#پیمانکاری و...هستم وحقیقتاًنظارت برسازه هایی که مالکین آنهااشخاص هستن جزومشکلترین آنهاست وامان امان امان ازدست استادکارها:wallbash:که هرچی میکشیم ازدست اوناس ومتاسفانه مالک هم فقط حرف اونا روملاک میدونه وپشت سرماهم هرچی صلاح بدونن انجام میدن :w13:واسه همین میگم کارهای شخصی سخته..ولی گزارشکارهای کتبی هم خیلی کمک خوبیه واسه ماها وتاحدودی مفریست برای عواقب ناشی ازکار....کاش بیشترفرصت داشتم تامثل شمابتونیم به مهندسین عزیزراهنمایی بیشتربدیم ...:w27: راستی امروزازکسی تشکرنکردم ولی الان میخواستم تشکرکنم دیدم چیزی معلوم نیس ونمیشه :sweatdrop: انشاا... بعداً
 

kia112

عضو جدید
ممنون از مطالب كه گذاشتي خيلي خيلي جالب بود اميدوارم ادامه داشته باشه
يه سوال داشتم ميخواستم بدونم اگه يه كارگر سر ساختمون بميره مقصر كيه؟
درموردحوادث رخداده توی کارمهندس ناظرتازمانی مسئول است که گزارش کارهاروبه مراجع ذیصلاح نداده باشه ودراین گزارشهااعلام خلاف بودن یا عدم رعایت ایمنی درکاررو نداده باشه...چون مهندس فقط ناظره وامکان اعمال زوربرمالک جهت اجرای قانون رانداردبهمین خاطرتنهابایدتخطیهارومانندعدم ایمنی درکارکتبا اعلام نمایددراین صورت مسئولیت ازوی ساقط میشودامادرغیراینصورت هرگونه حادثه ناشی ازکارگریبان مهندس ناظر روهم خواهدگرفت:w27:
 

kia112

عضو جدید
راستی یادم رفت هرکارگاهی بایدبیمه باشدودرصورت اعلام بیمه نمودن کارگاه ازسوی ناظروعدم اجراازسوی مالک عواقب آن به عهده مالک خواهدبود
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندس شهریارعزیزسلام وخسته نباشید:gol:
منم خیلی کم وقت میکنم وکم هم میام اینجاوتنها اندکی ازتاپیکهارومیخونم ولی تاپیک شمابهتربودوهمش رومطالعه کردم راستش من الان 5-6سالیه توکارنظارت#اجرا#پیمانکاری و...هستم وحقیقتاًنظارت برسازه هایی که مالکین آنهااشخاص هستن جزومشکلترین آنهاست وامان امان امان ازدست استادکارها:wallbash:که هرچی میکشیم ازدست اوناس ومتاسفانه مالک هم فقط حرف اونا روملاک میدونه وپشت سرماهم هرچی صلاح بدونن انجام میدن :w13:واسه همین میگم کارهای شخصی سخته..ولی گزارشکارهای کتبی هم خیلی کمک خوبیه واسه ماها وتاحدودی مفریست برای عواقب ناشی ازکار....کاش بیشترفرصت داشتم تامثل شمابتونیم به مهندسین عزیزراهنمایی بیشتربدیم ...:w27: راستی امروزازکسی تشکرنکردم ولی الان میخواستم تشکرکنم دیدم چیزی معلوم نیس ونمیشه :sweatdrop: انشاا... بعداً
به، چه عجب ما بالاخره یه نفر رو پیدا کردیم که از درد دلمون خبری داشته باشه.
مهندس جان ممنونم ازتون. واقعیت بود هر چه که گفتید.
خدا شاهده این چند وقته که ادامه آموزش ها رو به حالت تعلیق در آوردم بخاطر فشارهای روحی و روانی بوده که از طرف بعضی مالک ها بهم وارد شده. اصلا نمی خوام بهش فکر کنم چه برسه به اینکه بنویسم.
ولی یواش یواش دوباره شروع خواهم کرد.
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
درد دل.... (قسمت اول)

درد دل.... (قسمت اول)

سلام خدمت همگی
راستشو بخواین اومدم یکم درد دل کنم
من این تاپیک رو با ذوق و شوق شروع کردم و مستمر پیگیر مطالبش بودم، حقیقتش یه چند وقتیه علاوه بر اینکه فشار کاریم زیاد شده، با مالک یکی از ساختمونهایی که الان در حال ساخته به مشکل بر خوردم.
قضیه اینجوری شد که سقف اولش رو می خواست کار کنه. سقفم از نوع تیرچه بلوک با بلوک های یونولیتی بود.
یه چند روزی بود نرفته بودم سر ساختمونش، چون ساختمونش تو حومه شهر بود و مشکل مسیرم به اونجاها می خورد. یه روز که رفتم به کار سر بزنم، دیدم یه مقدار تیرچه دپو کردن کنار ساختمون.
یه توضیح بدم: دهنه هامون هفت متری و سه متری بودند. خود طرفم تو یه شهر دیگه درجه دار نیروی انتظامیه. کارش رو سپرده بود به یه استادکار قالتاق، از اونایی که ولش کنی خدا رو هم بندگی نمی کنه.
کار ساختمونم تعطیل بود.
دیدم تیرچه 4.5 متری آوردن پای کار، اونم خیلی خیلی ضعیف، دوتا آرماتور نمره 10 پائین و یه نمره 10 هم بالا، تعجب کردم، آخه این چه کاریه.
با طرف تماس گرفتم و ازش توضیح خواستم. گفت من نمی دونم و پیمانکارم اونا رو تهیه کرده و ...
گفتم اولا متراژ تیرچه هات با دهنه ها نمی خونن، دوما هم خیلی خیلی ضعیف هستند. استادکارتم اینجا نیست که باهاش حرف بزنم. باهاش تماس بگیر و بهش بگو اینها رو از هر کجا آورده برگردونه همونجا، تیرچه مطابق نقشه و مشخصات بیاره و قبل از اینکه منتقلشون بکنه روی سقف حتما به من اطلاع بدین تا بیام و کنترلشون کنم.
می دونید که، برای دهنه 7 متر ما حداقل سه تا آرماتور نمره 16 پائین و یه نمره 14 بالا نیاز داریم. آرماتور های زیگزاگی رو هم (محاسباتیش نمره 12 که) نمره 6 دوبله میندازند.
گفت باشه صحبت می کنم و قطع کردیم.
نیم ساعت نگذشته بود که زنگ زد بهم و کاملا گستاخانه چشماشو بست و دهن مبارک رو باز کرد. یه بند داشت بد و بیراه می گفت و به منم اصلا اجازه نمی داد حرف بزنم.
تو منو به اینجام رسوندی، به من گیر دادی، اصلا من تو رو نمی خوام، می رم به نظام می گم یه مهندس دیگه برام معرفی کنن و کلی حرفای دیگه.
دیدم نمی ذاره جوابشو بدم، گفتم هر کاری دلت می خواد بکن و قطع کردم.
بعد یه ربع دیدم یه شماره ناشناس زنگ می زنه، جواب دادم دیدم پیمانکارشه: مهندس ببخشید، طرف هیچی حالیش نیست، اشتباه شده، من اونا رو عوض می کنم و ... .
دردسرتون ندم، کارهایی که باید انجام می داد رو بهش گوشزد کردم و مکالمه تمام شد، مالک ساختمونم هی زنگ می زد که جوابی بهش نمی دادم. بعد از دو سه ساعت یه شماره ناشناس دیگه تماس گرفت و جواب که دادم دیدم خودشه. باز دوباره کلی داد و بیداد کرد. آخر داد زدن هاش گفت زن و بچه من دارن تو یه جایی مثل لونه موش زندگی می کنن و ...
به اینجا که رسید حرفش رو قطع کردم و گفتم ببین، داری خونه درست می کنی که بری یه عمر توش زندگی کنی، اگه فردا روز زن و بچتو ببری زیر همین سقف و خدای نکرده یه زلزله ای بیاد، این سقف خراب بشه رو سرتون کی باید جوابگو باشه؟
گفت نمی دونم
گفتم اگه 50 سال دیگه هم این اتفاق بیافته این منم که باید جوابگو باشم.
دیدم بازم نمی فهمه، قطع کردم.
--------- بدون توجه به اراجیفی که بهم گفته بود، به کار نظارتم ادامه دادم و انصافا هم کاری نکردم که اذیت بشه.
امثال اینجور آدما، متاسفانه خیلی زیادن، و اگر کاری هم می کنن و یا حرفی می زنن همه از روی نا آگاهی و نداشتن اطلاعات کافیه، و یا تحت تاثیر ضعف بنیه مالیه، تا حالا نشده به کسی گیر بی خود بدم.
و اینم با وجود اینکه دل خوشی ازش نداشتم، از این قاعده مستثناء نبود.
البته این مدت فقط با استادکارش در ارتباط بودم، و طرف دیگه از خجالتش با من تماس نمی گرفت.
لابلای حرفای استاد کارش شنیدم که قصد دارن یه طبقه اضافه کار کنن.
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای این کار از ابتدا ستون ها طراحی شده بود یا باز هم قراره با پارتی بازی و ریش گرو گذاشتن این کار انجام بشه؟!

خوشبختانه پیش بینی های لازم تو بخش طراحی شده بود
یعنی طرف از همن اول همین قصد رو داشته و به اطلاع طراحش رسونده
دو سه روز آینده قسمت بعدیشم می ذارم، الان توضیح بدم جور در نمیاد
ممنون بخاطر توجهتون:gol:
 

mahrokh_civil

عضو جدید
سلام خدمت همگی

راستشو بخواین اومدم یکم درد دل کنم
من این تاپیک رو با ذوق و شوق شروع کردم و مستمر پیگیر مطالبش بودم، حقیقتش یه چند وقتیه علاوه بر اینکه فشار کاریم زیاد شده، با مالک یکی از ساختمونهایی که الان در حال ساخته به مشکل بر خوردم.
قضیه اینجوری شد که سقف اولش رو می خواست کار کنه. سقفم از نوع تیرچه بلوک با بلوک های یونولیتی بود.
یه چند روزی بود نرفته بودم سر ساختمونش، چون ساختمونش تو حومه شهر بود و مشکل مسیرم به اونجاها می خورد. یه روز که رفتم به کار سر بزنم، دیدم یه مقدار تیرچه دپو کردن کنار ساختمون.
یه توضیح بدم: دهنه هامون هفت متری و سه متری بودند. خود طرفم تو یه شهر دیگه درجه دار نیروی انتظامیه. کارش رو سپرده بود به یه استادکار قالتاق، از اونایی که ولش کنی خدا رو هم بندگی نمی کنه.
کار ساختمونم تعطیل بود.
دیدم تیرچه 4.5 متری آوردن پای کار، اونم خیلی خیلی ضعیف، دوتا آرماتور نمره 10 پائین و یه نمره 10 هم بالا، تعجب کردم، آخه این چه کاریه.
با طرف تماس گرفتم و ازش توضیح خواستم. گفت من نمی دونم و پیمانکارم اونا رو تهیه کرده و ...
گفتم اولا متراژ تیرچه هات با دهنه ها نمی خونن، دوما هم خیلی خیلی ضعیف هستند. استادکارتم اینجا نیست که باهاش حرف بزنم. باهاش تماس بگیر و بهش بگو اینها رو از هر کجا آورده برگردونه همونجا، تیرچه مطابق نقشه و مشخصات بیاره و قبل از اینکه منتقلشون بکنه روی سقف حتما به من اطلاع بدین تا بیام و کنترلشون کنم.
می دونید که، برای دهنه 7 متر ما حداقل سه تا آرماتور نمره 16 پائین و یه نمره 14 بالا نیاز داریم. آرماتور های زیگزاگی رو هم (محاسباتیش نمره 12 که) نمره 6 دوبله میندازند.
گفت باشه صحبت می کنم و قطع کردیم.
نیم ساعت نگذشته بود که زنگ زد بهم و کاملا گستاخانه چشماشو بست و دهن مبارک رو باز کرد. یه بند داشت بد و بیراه می گفت و به منم اصلا اجازه نمی داد حرف بزنم.
تو منو به اینجام رسوندی، به من گیر دادی، اصلا من تو رو نمی خوام، می رم به نظام می گم یه مهندس دیگه برام معرفی کنن و کلی حرفای دیگه.
دیدم نمی ذاره جوابشو بدم، گفتم هر کاری دلت می خواد بکن و قطع کردم.
بعد یه ربع دیدم یه شماره ناشناس زنگ می زنه، جواب دادم دیدم پیمانکارشه: مهندس ببخشید، طرف هیچی حالیش نیست، اشتباه شده، من اونا رو عوض می کنم و ... .
دردسرتون ندم، کارهایی که باید انجام می داد رو بهش گوشزد کردم و مکالمه تمام شد، مالک ساختمونم هی زنگ می زد که جوابی بهش نمی دادم. بعد از دو سه ساعت یه شماره ناشناس دیگه تماس گرفت و جواب که دادم دیدم خودشه. باز دوباره کلی داد و بیداد کرد. آخر داد زدن هاش گفت زن و بچه من دارن تو یه جایی مثل لونه موش زندگی می کنن و ...
به اینجا که رسید حرفش رو قطع کردم و گفتم ببین، داری خونه درست می کنی که بری یه عمر توش زندگی کنی، اگه فردا روز زن و بچتو ببری زیر همین سقف و خدای نکرده یه زلزله ای بیاد، این سقف خراب بشه رو سرتون کی باید جوابگو باشه؟
گفت نمی دونم
گفتم اگه 50 سال دیگه هم این اتفاق بیافته این منم که باید جوابگو باشم.
دیدم بازم نمی فهمه، قطع کردم.
--------- بدون توجه به اراجیفی که بهم گفته بود، به کار نظارتم ادامه دادم و انصافا هم کاری نکردم که اذیت بشه.
امثال اینجور آدما، متاسفانه خیلی زیادن، و اگر کاری هم می کنن و یا حرفی می زنن همه از روی نا آگاهی و نداشتن اطلاعات کافیه، و یا تحت تاثیر ضعف بنیه مالیه، تا حالا نشده به کسی گیر بی خود بدم.
و اینم با وجود اینکه دل خوشی ازش نداشتم، از این قاعده مستثناء نبود.
البته این مدت فقط با استادکارش در ارتباط بودم، و طرف دیگه از خجالتش با من تماس نمی گرفت.
لابلای حرفای استاد کارش شنیدم که قصد دارن یه طبقه اضافه کار کنن.


شهریار به نظرت یه زن چطور می تونست با این جور آدمی برخورد کنه؟
وقتی شما با اون تجربه و ... به زحمت باهاتون راه میان(هرچند اونا باید حرف شما رو بخونن)
وای با حال یه خانوم......... نه که بخوام علیه توانایی های زن صحبت کنم( پوزش از فمینیست ها و مهندس های زن) اما چه بخواهی و چه نخواهی اینجا ایرانه و تازه قشر روبروت هم استاد و دانشگاهی نیست، اگه بخواهی یه لیسانس معمولی داشته باشی ،سر و کارت با همین پیمانکاراس و.........
آقای مهندس با توجه به تجربتنون راهنمایی کنید:gol:
 

shahri_376

عضو جدید
سلام همكاران گرامي
با پوزش از ماموران محترم نيروي انتظامي ،به اطلاع برسونم كه من هم دقيقا مشكل شما رو با مالك ساختمان دارم ايشون فكر مي كرد چون يك درجه داره مي تونه هر كاري انجام بده .زنگ زد و هر چي دلش خواست گفت حتي رفت نظام مهندسي شكايت كرد ...
و من براي خودم متاسف شدم كه چرا وارد اين حرفه شدم و چرا براي يك عده دلسوزي كردم بعد از اين ماجرا با خودم گفتم :بي خود به خودت سخت نگير و تصميم گرفتم هر وقت كه مالك از انجام كار امتناع كرد بلا فاصله كتبا به مراجع ذيصلاح اطلاع بدم و خودم رو به درد سر نندازم.شما چطور فكر مي كنيد.
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه (درد دل)...

ادامه (درد دل)...

لابلای حرفای استاد کارش شنیدم که قصد دارن یه طبقه اضافه کار کنن.
بله... گذشت و گذشت تا اینکه سقف اخر رو هم مطابق با نقشه و مشخصات کار کردن و من هم فرم شماره 3 از سری فرم های پنج مرحله ای رو رد کردم و دادم به ناظر عالیه.
به دلیل ناراحتی های موجود و اینکه هیچ ارتباطی با فرد مذکور نداشتم، دیگه صلاح نمی دیدم به کار نظارتم ادامه بدم
تصمیم گرفته بودم که به محض اینکه ببینم می خوان طبقه بعدیش رو شروع کنن کنن خلافی بدم و از خودم سلب مسئولیت کنم.
چند روزی بیشتر نبود که بتن سقف آخر رو ریخته بودن که برای تسلیم گزارش خلافی در خصوص تغییر کد ارتفاعی طبقات به شهرداری منطقه مربوطه مراجعه کردم.
گزارش رو نوشتم و آخرشم یکی دو خطی اضافه کردم که:
«ضمنا با توجه به شواهد و قرائن موجود در محل، در خصوص تعبیه آرماتور های انتظار ستون ها، بعد از سقف دوم که مطابق با نقشه و مشخصات همان سقف آخر می باشد و همچنین، بر اساس گفته های مالک، علی الظاهر ایشان قصد اجرای یک طبقه اضافی را دارند و ...»
گزارش رو رد کردم و به هر طریق به اطلاع مالک هم رسوندم و زمانی مشخص شد و مامور بسیار بسیار بسیار محترم شهرداری هم تشریف برده بودند سر ساختمان و گزارش بنده رو تائید کرده بودند.
البته هنوز هیچ گونه اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود.
خلاصه کلام اینکه دو سه هفته ای گذشت و یک روز که برای انجام کاری از اون منطقه رد می شدم، گفتم بذار یه نگاهی هم به ساختمون بندازم
از دور نگاه کردم و دیدم که بله... قالب ستون ها رو بستن، حالا یا بتن ریزی شده بود، یا می خواستن بکنن، نمی دونم، ولی کار انجام شده بود.
فرداش یه نامه سلب مسئولیت نوشتم برای شهرداری محترم منطقه و بردم تسلیم حضرات آقایون کردم و بعد از کلی دنگ و فنگ و انجام امورات اداری، بالاخره به ما گفتن که این نامه رو می فرستیم به واحد کنترل نظارت شهرداری
(توضیحا بنده اولین بارم بود که می خواستم از کار سلب مسئولیت کنم و در واقع تجربه اولم تو این زمینه محسوب می شد)
گفتم خوب چجوری پی گیری کنیم این قضیه رو، شما اطلاع می دین یا اینکه خودم باید برم دنبالش
(ولی خودمونیم، عجب جکی گفتما)
گفتند که سه چهار روز دیگه از واحد کنترل نظارت پیگیری کنید ببنید نتیجه بررسی ها چی شده.
ما هم گفتیم باشه و از طرفی هم خیالمون راحت شد که شر این آدم نا اهل از سرما کم شد.
(ادامه دارد...)
 
آخرین ویرایش:

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خدمت همه دوستان
این تاپیک رو با شوق و ذوق خاصی شروع کردم، اما بدلیل مشکلات و مسائل عمدتا حاشیه ای از دل و دماق نوشتن افتادم
با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کردم در راه نظارت ساختمان هایی که ازشون تا به حال گفتم، یا نگفتم
خستگی مفرط، کمبود وقت و تمرکز و آمادگی ذهن برای نوشتن و ...
اما خوب، هر چه بوده گذشته، ما کسی رو نداشتیم که یادمون بده و وقتی به مشکلی بر می خوریم ازش کمک بگیریم
الان مدتیه که بازم به سرم زده بنویسم
می خوام اگر خدا بخواد مطالب رو کامل کنم
اما این آدم بی ذوق (سابق) برای نوشتن به همیاری بچه ها نیاز داره تا دوباره اون اشتیاق رو بدست بیاره
لذا دو مورد رو از دوستان خواستارم
اول اینکه کسانی که مایل به ادامه ارائه مطالب هستند لطف کنند و سری به پروفایل بنده بزنند با نظراتشون بنده رو مورد یاری بدند
دوم هم اینکه از مدیر محترم هم خواهش می کنم که پست های اضافی این تاپیک رو حذف کنه تا مطالب به صورت منسجم در اختیار دوستان قرار بگیره
ممنون و سپاسگذار
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام خدمت همه دوستان
این تاپیک رو با شوق و ذوق خاصی شروع کردم، اما بدلیل مشکلات و مسائل عمدتا حاشیه ای از دل و دماق نوشتن افتادم
با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کردم در راه نظارت ساختمان هایی که ازشون تا به حال گفتم، یا نگفتم
خستگی مفرط، کمبود وقت و تمرکز و آمادگی ذهن برای نوشتن و ...
اما خوب، هر چه بوده گذشته، ما کسی رو نداشتیم که یادمون بده و وقتی به مشکلی بر می خوریم ازش کمک بگیریم
الان مدتیه که بازم به سرم زده بنویسم
می خوام اگر خدا بخواد مطالب رو کامل کنم
اما این آدم بی ذوق (سابق) برای نوشتن به همیاری بچه ها نیاز داره تا دوباره اون اشتیاق رو بدست بیاره
لذا دو مورد رو از دوستان خواستارم
اول اینکه کسانی که مایل به ادامه ارائه مطالب هستند لطف کنند و سری به پروفایل بنده بزنند با نظراتشون بنده رو مورد یاری بدند
دوم هم اینکه از مدیر محترم هم خواهش می کنم که پست های اضافی این تاپیک رو حذف کنه تا مطالب به صورت منسجم در اختیار دوستان قرار بگیره
ممنون و سپاسگذار
سلام جناب مهندس
خدمت شما عرض کنم که چون این تاپیک خیلی واسه خودم مفید بوده و البته میدونم برا بقیه دوستانی که تازه اول راهند خیلی مفیده
قبل از اینکه شما شروع کنید از مدیران باشگاه خواستم یه تالار برا مهندسین ناظر و محاسب درست کنیم
بالاخره یه روز همین بچه هایی که الان دانشجو هستند مهندس میشن
و شاید مثل شما حس مسئولیت و آموزگاری درشون شکوفا بشه و بخوان کمکی به جامعه علمی بکنند
پس
اولا از شما به خاطر زحماتتون تشکر میکنم هم از اینکه مجددا قصد شروع نوشتن کردید
و از بقیه با تجربه ها هم خواهشم اینه که تجربیات ارزشمندشون رو برا ما بی تجربه ها بگن،مثل شما
 

tanama

عضو جدید
سلام !!

چی شد؟؟؟؟ چرا دیگه خبری از پست جدید نیست؟؟

من تازه با این تایپیک آشنا شدم و خیلی خیلی لذت بردم

لطفا این جریان رو قطع نکنید و این راه رو ادامه بدید تا کسانی مثل من بتونن از آگاهی و دانش شما بهره مند بشن

منتظرم! :)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S وظایف ناظرین نظام مهندسی 0
1 [ مراحل گزارش نویسی مهندسین ناظر ] نظام مهندسی 2

Similar threads

بالا