نازایی ودرمان آن

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]نازایی و درمان آن[/h]
اغلب نگرانی زوجهای جوان در ماههای اول پس از ازدواج ، مشکل حامله شدن همسر است.



اغلب نگرانی زوجهای جوان در ماههای اول پس از ازدواج ، مشکل حامله شدن همسر است. این موضوع در شهرستانها واماکنی که از نظر بافت فرهنگی واجتماعی ، سنتها وباورهای غلط هنوز در قشرهای پایین ومتوسط نفوذ دارند، مشکلات نازایی دو چندان می شود وافراد خانواده عروس وداماد وبستگان وحتی همسایه ها ، همگی از تازه عروس جویای وضع بارداری او هستند وبه طور خواسته وناخواسته آنها را دریک فشار روحی وجسمی شدید قرار می دهند.
نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند .حدود 40 درصد از علتهای نازایی مردها هستند. در نتیجه به تفکیک علل نازایی و ناباروری در مرد و زن اشاره می کنیم.
عوامل بروز ناباروری مردانه
1.دیابت
2.سابقه ضربه به بیضه ها یا چرخش بیضه ها، سابقه بلوغ زودرس یا دیررس
3. داروهای مورد استفاده در دوران زخمها یا پسویازیس
4. ترمیم فتق
5. مصرف الکل به مقدار زیاد
6. یضه نزول نکرده
7. مصرف دخانیات
8. تماس ناحیه های تناسلی با دماهای بالا
9. تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه
10. سابقه مصرف دی استیل بسترول توسط مادر در حین بارداری و سابقه ابتلا به اوریون حین بلوغ
11. وجود سابقه عفونت پروستات یا ناحیه تناسلی

راههای تشخیص ناباروری در مردان
علاوه بر دریافت اطالعات کامل وضعیت فرد باید معاینات خاصی روی بیمار انجام شود و سپس یک سری آزمایشهای تخصصی صورت گیرد که عبارتند از:
آزمایش منی چند گانه :حداقل دو نمونه در دو نوبت مختلف زمانی مختلف باید گرفته شود و از لحاظ فاکتورهای گوناگون مورد بررسی قرار گیرد که این نوع فاکتورها شامل حجم منی، قوام، تعداد اسپرمها و شکل و حرکت آنها می باشد
سونوگرافی: جهت تعیین واریکوسل و سایر عوارض ساختمانی بیضه.
سایر آزمایش ها : از این آزمایشات جهت تعیین علت اختلالات اسپرمها یا بیماریهای سیستم تناسلی مردانه استفاده می شود.


درمان ناباروری مردان
لاپاروسکوپی: لاپاروسکوپی یک روش موثر و بدون خطر در درمان یک نوع اختلال ناباروری در بالغین است.
کریپتورکیدسیم شایع ترین ناهنجاری دستگاه تناسلی می باشد که در بدو تولد در نوزادان مذکر قابل تشخیص است. تشخیص کریپتورکیدسیم، از طریق مشاهده میسر است.

دلایل نازایی زنان
1. تخمدان پلی کیستیک: شرایطی را فراهم می کند که فولیکولهای کوچک موجود در تخمدانها نمی توانند به فولیکولهای بالغ تبدیل شوندوبا عدم تعادل هورمونی والگوهای غیر قابل پیشگویی تخمک گذاری مشخص می شود.پریود های نامنظم ،رشد موهای زائدوآکنه وچاقی.
2. مشکلات تخمک گذاری: به شرایطی (معمولا هورمونال)اطلاق می شود که مانع از آزاد شدن تخمک بالغ توسط تخمدانهای زنان می شود.فقدان یا وجود عادات ماهیانه نامنظم و خونریزی های ماهیانه کم یا زیاد.
3. آندومتریوزیز: به شرایطی اطلاق می شود که در آن بافت پوشاننده مخاط رحم(بافت اندومتریال)در بیرون از حفره رحمی ومعمولا در حفره شکمی لگنی رشد می کند.بعضی زنان بدون علامتنددر حالی که دیگران دچار درد موقع عادت ماهیانه یا درد حین نزدیکی یا دردهای مبهم لگنی هستند.
4. لوله های رحمی مسدودشده: لوله های رحمی آسیب دیده یا مسدود شده ،ازرسیدن اسپرم به تخمک ویا از رسیدن تخمک بارور شده به داخل حفره رحمی جلوگیری می کنند.علل مهم انسداد لوله های رحمی شامل بیماری های التهابی لگن ،بیماری های انتقال یابنده از طریق روابط جنسی نظیر کلامیدیاواعمال جراحی عقیم کننده قبلی می باشند.

روشهای درمان نازایی در زنان
1. مشکل انسداد لوله های رحمی جراحی برای گشایش لوله ها، یا لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (ivf) می باشد.
2. درمان مشکلات تخمک گذاری داروهای باروری و لقاح مصنوعی از راههای درمان است.
3. برای تخمک های ضعیف بارداری به روش لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (ivf) با استفاده از تخم یا جنین اهدایی، یا فرزندخواندگی روشی برای درمان به کار میرود.
4. در درمان اندومتریوزیز از داروهای باروری همراه با تلقیح مصنوعی، جراحی برای برداشتن بافت غیرطبیعی یا گشودن لوله، تکنولوژی های نوین در درمان ناباروری استفاده می شود.
5. برای تخمک پلی کیستیک اصلاح روش زندگی (رژیم غذایی و ورزش) یا داروهای باروری و لقاح مصنوعی. راه درمان جدید سندروم تخمدانی پلی کیستیک استفاده از داروی دیابتی موسوم به متفورمین (گلوکوفاژ) است که امکان تخمک گذاری منظم را فراهم می کند.
 
بالا