ناخنک، خفیف‌ترین عارضه چشمی نور مستقیم آفتاب

Nilpar

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک جراح و متخصص چشم پزشکی، ناخنک چشم را خفیف‌ترین عارضه اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب برشمرد و یادآورشد:
هنوز برای این عارضه چشمی علت مشخصی یافت نشده است؛ اما به نظر می‌رسد قرارگیری طولانی مدت در فضا‌های باز بدون استفاده از عینک آفتابی از علل مهم آن است.
دکتر مهدی حسینی تهرانی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی با بیان این که عینک آفتابی باید امواج مضر نور آفتاب (ماوراء بنفش) را جذب کند، اظهار داشت: امواج ماوراء بنفش با طول موج کمتر از 340 برای چشم مضر است.
مسئول برگزاری سمپوزیوم ناخنک در نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران، ناخنک را برگشت مثلثی شکل در فضای پلکی (از بینی به سمت قرنیه) عنوان کرد وافزود: احساس جسم خارجی در چشم، سوزش و قرمزی از علایم این بیماری به شمار می‌رود.
وی، با بیان این که نابینایی ناشی از ناخنک درمان‌پذیراست، گفت: ناخنک با نفوذ تدریجی برسطح خارجی مردمک، کم‌بینایی را سبب می‌شود همچنین آستیگماتیسم هم از عوارض دیگر ناخنک چشمی است.
این عضو هیئت علمی کنگره چشم‌پزشکی ایران، کشاورزان و کارگران ساختمانی را به علت حضور دایم و طولانی مدت در فضاهای باز (در معرض نور آفتاب) مستعد ابتلا به ناخنک چشمی برشمرد و یادآورشد: استفاده از عینک آفتابی برای این افراد و همه کسانی که در طول روز ساعت‌ها زیر نور مستقیم خورشید هستند، توصیه می‌شود.
این جراح و متخصص چشم پزشکی، با بیان این که در درمان جراحی این عارضه چشمی، نسج سالم، سلول‌های بنیادین و یا نسج ملتحمه دیگر جایگزین نسج ناخنک می‌شود، گفت: در موارد عودکننده آن از پیوند قرنیه استفاده می‌شود.
دکتر تهرانی، ناخنک را شایع‌ترین عارضه در چشم پس از کاتاراکت (آب مروارید) عنوان کرد و گفت :چنانچه بیمار به درستی برای درمان جراحی انتخاب نشود تا 60 درصد احتمال عود بیماری وجود دارد.
 
بالا