مکعب آبی؛ استادیومی برای ورزش های آبی

مکعب آبی؛ استادیومی برای ورزش های آبی​
استادیوم ورزش‌های آبی پکن که برای المپیک ۲۰۰۸ آماده شد، معماری شگفت‌انگیزی دارد و به خاطر همین معماری متفاوت مکعب آبی لقب گرفته است.
در جولای ۲۰۰۳ شرکت معماری آروپ (ARUP) و شرکت مهندسین سازه چین و موسسه طراحی CSCEC Shenzhen جایزه مسابقه بین المللی طراحی مرکز ملی ورزشهای آبی المپیک ۲۰۰۸ پکن را از آن خود کردند.


مشخصات عمومی پروژه:
*هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار
*ابعاد ساختمان: ۱۷۷*۱۷۷*۳۱ متر
*مساحت پروژه: ۷۰ هزار متر مربع
*ظرفیت: ۱۷ هزار تماشاچی
*۵ استخر برگزاری مسابقه


طراحی رستورانی در خارج از حجم حبابی شکل باعث شده تا این مکعب آب بعد از مسابقات المپیک پکن نیز به عنوان یکی از مناطق تفریحی شهر پکن مورد استفاده قرار گیرد، همچنین طراحی مکعب آب در چهار محور اصلی یعنی اقتصادی بودن، مسائل اجتماعی، محیطی و منابع طبیعی قدم برداشته است.

ایده اولیه طرح که از کف های صابون می باشد از Weaire و Phelan استادان فیزیک، که سعی بر مطالعه چیدمان حباب های کف صابون در یک نظم بی انتها را داشته اند گرفته شده است.



این مطالعه در سال ۱۹۹۳ و برای پاسخ به سوال کلوین در اواخر قرن ۱۸ مبنی بر نظم حاکم بر چیدمان کف های صابون بوده است.طراحی سازه ای مکعب آب بر اساس الگوی پیشنهادی این دو دانشمند پایه ریزی شده است، مسئله اصلی این بود که این اشکال نامنظم چگونه در یک ساختار منظم همانند یک مکعب جای خواهند گرفت و یک سطح صاف و هموار را به وجود خواهد آورد.
ساختار پیشنهادی آنها از ترکیب ۸ حباب جداگانه با ۲ شکل متفاوت بود، به عنوان ساده تر تمامی حباب ها از دو حباب اولیه ساخته شده است که با دوران و چرخش، یک دسته ۸ تایی را بوجود می آورد. این دو حباب اولیه شامل یک ۱۲ وجهی و یک ۱۴ وجهی می باشد، این ۱۲ وجهی از سطوح پنج ضلعی تشکیل شده و ۱۴ وجهی ها از سطوح شش ضلعی.
در کل با قرار گرفتن ۶ تا از ۱۲ وجهی ها و ۲ عدد از ۱۴ وجهی ها به یک مدول خواهیم رسید که با تکرار آن می توان به مکعبی با سطوح صاف و هندسه ای منظم دست یافت.


شکل گیری و طراحی سازه:
به طور خلاصه مشخصات عمومی سازه عبارتند از:
*ابعاد کلی طرح: ۱۷۷*۱۷۷*۳۱ متر
*ضخامت دیوارها: ۳.۶ متر (از جنس سازه های فضا کار)
*ضخامت سقف: ۷.۲ متر (از جنس سازه های فضا کار)
*فولاد مصرفی: ۶۵۰۰ تن
*طراحی برای ۲۲ هزار تیر سازه ای برای ۱۹۰ حالت مختلف بارگذاری
*۱۲ هزار گره خرپایی (پیوند)
*تعریف بار گذاری برای یک میلیون سطح مختلف


قابل ذکر است که شرکت auto desk برای نیاز این پروژه دستور section را در نرم افزار CAD خود طراحی کرد. این دستور قابلیت ترسیم برش از احجام سه بعدی را به ما می دهد.
شکل گیری این نوع سازه فضاکار در سه بخش تعریف شده است:
۱٫قاب سطح بیرونی
۲٫قاب سطح خارجی
۳٫ساختار حبابی میانی که در حد فاصل دو قاب ذکر شده قرار می گیرد.
در کل سازه میانی و قاب های به کار رفته همان ترکیب حباب ها هستند، ولی به دلیل اینکه در جداره های بیرونی و درونی به شکل سطح مسطح طراحی شده اند. در طراحی سازه نیز به سه بخش جدا تقسیم شده اند.


طراحی سازه مکعب آب
مسئله مهم در طراحی سازه مکعب آب، تغییر اندازه ها بر اثر انقباض و انبساط زیاد، به دلیل طول دهانه ها و ابعاد زیاد ساختمان و سازه بوده است. و دیگر اینکه سازه بسیار مقاوم بنا قادر به حفظ شکل خود بر اثر وزن زیاد خود سازه باشد.
روکش مکعب ها:
پوشش ETFE انتخاب شد تا هم به سازه های فضاکار روح بخشد و هم شکل و ظاهر آن را هر چه بیشتر به حباب ها و مکعب های آب شبیه کند.
تک تک حباب ها در پوششی از ETFE قرار می گیرند، سپس هوا به صورت یکباره در محل در داخل آن پمپاژ می شود، این عمل برای هر ۱۰ سال یک بار تکرار می شود.
یکی از نواقص بزرگ این نوع پوشش های ETFE احتراق پذیر بودن آنها استکه در هنگام آتش سوزی خود را جمع می کنند.


روکش مکعب ها
اتیل تترا فلوئور اتیلن (ETFE) که فلوئور پلیمری با ویژگیهای کششی مناسب است، برای کاربرد در این پروژه، راه حل خوبی است. به علاوه، مقاوم و سبک وزن است (وزنی معادل یک درصد همان ابعاد شیشه دارد) و شفافیتی بالا برای عبور اشعه مـاوراءبنـفش دارد؛ETFE در مقـابل نور خـورشید فـرسایش نمی یابد و خاصیت عایقی بهتری نسبت به شیشه داراست. همچنین قابل بازیافت بوده و نیز مقاومتی معادل چهارصد برابر وزن خود دارد.
گرچه در برابر ایجاد سوراخهای سطحی حساس است، اما به سادگی با استفاده از نوارهای ETFE می توان آن را تعمـیر نمود.
ادامه در :http://ccop.ir/ViewText.aspx?Id=2479&مکعب-آبی؛-استادیومی-برای-ورزش-های-آبی
 

Similar threads

بالا