مکانیک شکست سنگ Fracture Mechanics of Rock

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر همه مکانیک سنگیای عزیز

دوست دارم که در زمینه علم نوپای مکانیک شکست سنگ، به صورت تخصصی اینجا بحث کنیم.
سعی میکنم که مطالبی که میزارم ترجمه
کتاب fracture mechanics of rock باشه.

فعلا یه مقدمه ای درباره تاریخچه این علم و نحوه ورود آن به علم مکانیک سنگ عرض میکنم.

مطالبی که میزارم از پایان نامه ارشد خودم هست و نیازی به تایپ مجدد نیست. در آخر منابع مورد استفاده را خواهم گذاشت.
 
آخرین ویرایش:

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه

مقدمه

مکانیک شکست شاخه ­ای از علوم مهندسی است که به توصیف کمی تغییر شکل مواد از حالت بکر به حالت شکسته شده ناشی از گسترش ترک می­پردازد. بنیادی ترین شکل مکانیک شکست، برقراری ارتباط بین حداکثر تنشهای مجاز با ابعاد و محل قرار گیری ترک در جسمی که تحت بار گذاری خارجی قرار گرفته است، می­باشد. همچنین مکانیک شکست می­تواند نرخ رشد ترک در مواد، شرایط گسترش سریع و توقف ترکها را پیش بینی نماید[1].
در ابتدا از اصول مکانیک شکست برای پیش بینی شکستهای ناگهانی و فاجعه آمیز در سازه ­هایی که بوسیله مواد مصنوعی مانند فلزات ، پلاستیک و سرامیک ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفت. این اصول به طور موفقیت آمیزی برای پیش بینی پدیده ترک خوردگی در بتن مورد استفاده قرار گرفت و همچنین در ژئوفیزیک برای مطالعه حرکت گسلها در زلزله مورد مطالعه قرار گرفت [1].
مکانیزم شکست مواد ترد اهمیت زیادی بر عملکرد سازه ­ها دارد. شکستهای سریع و ناگهانی سازه­ های معدنی و عمرانی بزرگ مقیاس باعث کاهش ایمنی سازه ، تخریب مواد و حتی باعث توقف فعالیتهای معدنی و عمرانی می­شود. توانایی در شناسایی رفتار قبل از شکست توده سنگ باعث پیش بینی و یا دفع شکستهای احتمالی می­شود. مکانیک شکست سنگ برای این منظور مورد استفاده قرار می­گیرد. از مکانیک شکست سنگ تنها برای بهبود ایمنی استفاده نمی­شود بلکه برای بالا بردن عملکرد و اقتصادی شدن سازه ­های مهندسی به کار گرفته می­شود [2]

در زمینه مهندسی سنگ و مکانیک سنگ، به طور کلی در جاهایی که ترک در توده سنگ شروع به گسترش نماید مکانیک شکست کاربرد دارد. اطلاع از مکانیسم شکست سنگ ، ابزاری مناسب برای حل بسیاری از مسائل مکانیک سنگ و مکانیک شکست می­باشد. در زمینه مهندسی سنگ ، مکانیک شکست به طور مستقیم و یا به طور غیر مستقیم کاربردهایی دارد از جمله زمینه ­هایی که می­توان در مهندسی سنگ به آنها اشاره کرد فرایندها و فعالیتهایی همچون شکست هیدرولیکی ، حفر تونل و برش سنگ ، انفجار ، پایداری سطوح شیب دار ، طراحی پی سدها در برابر بارهای خارجی اعمالی و انبارهای زیرزمینی دفن زباله ­های هسته­ ای است که در تمام این فعالیتها اطلاع از رفتار شکست سنگها ضروری است [1] .



 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعریف مکانیک شکست سنگ

تعریف مکانیک شکست سنگ

تئوري مكانيك شكست براي اولين بار توسط گریفیث در سال 1920 وقتي كه مفهوم انرژي سطح مرتبط با گسترش ترك معرفي شد، ارائه شد. آیروین تئوري گريفيث را با معرفي كردن مفهوم فاكتور شدت تنش توسعه داد. مکانیک شکست، بررسی فرایند رشد ترک در یک قطعه تحت حوزه معین تنش می‌باشد. با فهم مکانیزم شکست در سنگ­ها می‌توان در طراحی سازه‌های سنگی با کنترل رشد ترک، کاربردهای فراوانی یافت. میزان مقاومت ماده در برابر جوانه‌زنی و پیشرفت ترک، چقرمگی شکست نامیده می‌شود و به عنوان مهم‌ترین پارامتر ترک در مکانیک شکست مورد استفاده قرار می‌گیرد. چقرمگی نرخ مصرف انرژی شکست مورد نیاز برای تشکیل سطوح جدید است. چقرمگی یک خاصیت ذاتی در ماده بوده که بوسیله ضریب شدت تنش اندازه­گیری می­شود. به علت وجود ترک، در نوک ترک تمرکز تنش ایجاد می­شود. بزرگی و اندازه این تنش بسیار بیشتر از تنش­های اعمالی است که به درجه تیزی نوک ترک بستگی دارد. هنگامی که شدت تنش در نوک ترک بزرگتر یا مساوی مقدار بحرانی ضریب شدت تنش که به آن ضریب شدت تنش بحرانی گفته می­شود برسد، شکست آغاز می­شود و تا زمانی که شدت تنش­های موضعی به کمتر از ضریب شدت تنش بحرانی برسد، ادامه پیدا خواهد کرد. برای مواد همسانگرد با سیستم بار­گذاری معلوم، هنگامی که ضریب شدت تنش به مقدار بحرانی برسد شکست آغاز می­شود. اما برای مواد ناهمسانگرد چقرمگی خاصیت یکنواختی برای ماده نبوده و به جهت گیری ترک­ها نسبت به صفحات لایه­بندی بستگی دارد‏[20].
به منظور تعیین مقدار چقرمگی شکست مواد آزمون­های ویژه‌ای بر روی نمونه‌های ترک­دار صورت می‌پذیرد. مطابق نظریه ايروين و دِويت ‏[21] مكانيك شكست شيوه­اي كمي است كه براساس تحليل تنش، بين مقاومت شكست در برابر بار وارده و هندسه ساختاري مولفه­ي ترك­دار ارتباط برقرار مي­كند. مكانيك شكست به خاطر اينكه گسترش ترك را بررسي مي­كند و در مورد مكانيزم شكست بينش مي­دهد اهميت دارد‏[20].
[20] Khan, K.h Al-Shayea N.,(1998),” Fracture toughness investigation of an indigenous limestone rock formation” , Faculty of the College of Graduate Studies King Fahd University of Petroleum & Minerals Dhahran, SAUDI ARABIA.
[21] Irwin, G.R., de Wit, R.,(1883),” A summary of fracture mechanics concepts”, J Test Eval;11(1). PP. 56–65.
 

mbm66

عضو جدید
سلام خیلی ممنون از تاپیکتون. از دو تا پست اول نمیدونم چرا نشد تشکر بزنم و ایکونش کار نکرد.
این پایان نامه شما رو کجا میشه پیدا کرد ازش به عنوان رفرنس استفاده کنیم برا تز؟
در مورد انرژی شکست و Gf هم توضیح میدید؟!
با چه نرم افزاری کار کردید؟ یودک؟!
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز
چشم، بزارید مطالبمو دوباره جمع کنم ایشالا بحث رو دوباره شروع میکنیم
 

سهند.ش

عضو جدید
سلام حسین جان
من هم پایان نامه ارشدم در زمینه مدل سازی گسترش ترک های ثانویه هستش کارهایی هم در این زمینه انجام دادم و خوشحالم که این موضوع رو در این جا به بحث گذاشتی
 

سهند.ش

عضو جدید
حسین موضوع پایان نامه شما دقیقا چی بوده؟ و از چه دانشگاهی فارق التحصیل شدی؟
 

mojtaba k

عضو جدید
بچه ها من هر کار میکنم نمیدونم چرا با مکانیک سنگ مشکل دارم بابا چطوری بخونمش
 

hirt

عضو جدید
بچه ها من هر کار میکنم نمیدونم چرا با مکانیک سنگ مشکل دارم بابا چطوری بخونمش

رمز موفقیت خودم رو بهت بگم: با کتاب وتوکوری شروع نکن، استارتت رو با جزوه شهریاری - اگه بهش دست رسی نداری با کتاب مکانیک سنگ خانلری - دانشگاه بوعلی شروع کن...
 

Similar threads

بالا