موضوعات جالب تدریس

parham_shokoohi

عضو جدید
با یه دوستی صحبت می کردم می گفت یه استادی واسه پرورش خلاقیت به دانشجوهاش گفت یه دیوونه رو هر طور که می تونن تصویر کنن ؛ عکس،فیلم،ماکت و....
می خوام خواهش کنم هر کی از این موضوعات شنیده یا دیده یا سر کلاسش بوده بگه تا ازش بهره ببریم
آخه من تازه تدریس رو شروع کردم استفاده از تجربه دیگران برام مفیده............:)




..................................................................................................................................................................
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
با یه دوستی صحبت می کردم می گفت یه استادی واسه پرورش خلاقیت به دانشجوهاش گفت یه دیوونه رو هر طور که می تونن تصویر کنن ؛ عکس،فیلم،ماکت و....
می خوام خواهش کنم هر کی از این موضوعات شنیده یا دیده یا سر کلاسش بوده بگه تا ازش بهره ببریم
آخه من تازه تدریس رو شروع کردم استفاده از تجربه دیگران برام مفیده............:)




..................................................................................................................................................................
سر کلاس ما هم یه بار از این بحثا شد ولی چون موضوع پروژه نبود آخرش به نتیجه نرسیدیم
بد نیست یه سری به احساسات در معماری تو قسمت مقالات بزنی
 

parham_shokoohi

عضو جدید
سر کلاس ما هم یه بار از این بحثا شد ولی چون موضوع پروژه نبود آخرش به نتیجه نرسیدیم
بد نیست یه سری به احساسات در معماری تو قسمت مقالات بزنی


ممنون از نظرتون و باید عرض کنم به اونجا سر زدم و اون بخش تنها شامل یک موضوع میشه ممنون میشم شما یا دیگران هر کدوم هر موضوع دیگه ای که می دونه یا شنیده و دیده رو بگه منتظر نظراتتون هستم
;)
 

mandana-n

عضو جدید
استاد درک و بیان محیط ما اولین جلسه به ما گفت تصویری از یه خونه رو بکشید که نشون بده یه دیوونه توش زندگی می کنه. بچه ها هم یه چیزایی کشیدند ولی فقط همون یه جلسه بود.
 

raha

مدیر بازنشسته
با یه دوستی صحبت می کردم می گفت یه استادی واسه پرورش خلاقیت به دانشجوهاش گفت یه دیوونه رو هر طور که می تونن تصویر کنن ؛ عکس،فیلم،ماکت و....
می خوام خواهش کنم هر کی از این موضوعات شنیده یا دیده یا سر کلاسش بوده بگه تا ازش بهره ببریم
آخه من تازه تدریس رو شروع کردم استفاده از تجربه دیگران برام مفیده............:)




..................................................................................................................................................................

ما توی دانشگاهمون یه استاد داشتیم به نام مهندس ایروانیان... شاید بشناسیدشون... ایشون کلا موضوعاتی که هر ترم به بچه ها میدادن درجهت افزایش خلاقیت بچه هابود... من طرح 2 با ایشون داشتم... طرحی که به ما دادن اسمش Para Space بود که داستان یک دونده آفریقایی بود که مشعل المپیک رو حمل میکرد... فضایی که ما باید طراحی میکردیم وابسته به زمان بود ... تو این مدت که مشعل حمل میشد ...افرادی به صورت رندوم از نقاط مختلف جهان در فضایی منتظر بودند ودر عین حال مشغول جشن وشادی هم بودند.تا اون لحظه نهایی فرا برسه... البته داستانشو تایپ شده جلسه اول به ما دادن که خیلی هیجان انگیز نوشته شده بود... من لان داستان دقیقش خاطرم نیست... اما چیزی که بود همه اون جلسه سنگکوپ کردن... اما نهایتا اخرترم طرح ای خیلی خیلی حالبی که هیچ کدوم هم ذره ای به هم شبیه نبودن بسته به برداشت ذهنی هر کدوم از بچه ها طراحی شد... من خودم اون واقعه رو در فضای محازی طراحی کردم ... که توضیحش خیلی مفصله...کلی هم فسفر سوزوندم... اما عاقبت بهترین نتیحه رو گرفتم وشد یکی از بهترین خاطرات دانشجوییم...
یه طرح دیگه که ایشون داده بودن... این بود که یه مکعب رو در نظر بگیرند و داخل اون رو شروع به کندن کنند برای یک موزه... بعد با همون تکه هایی که از دل مکعب خارج شده... مبلمان اون فضا رو طراحی کنند... که تمرینی مشه واسه طراحی فضای داخلی... البته این طرح ما نبود ..زیاد در جریان کارش نبودم اما یه بار که کاره بچه ها شونو دیدم طرح های خیلی عجیب و جالبی داده بودن...
 

raha

مدیر بازنشسته
روزمره؛ پرواز را به خاطر بسپار...!

«... سال گذشته به انگلستان رفته بودم و به دانشگاهی که در آن درس خوانده بودم و چند دانشگاه دیگر سری زدم و با چند تن از آشنایان صحبت کردم. می گفتند که دیگر دیتیل کشیدن و کنستروکسیون و ... را در دانشکده معماری کنار گذاشته اند و تمام تلاششان این است که خلاقیت دانشجو را بالاببرند و Image Making را افزایش می دهند. حتی اگر دانشجو طرحی بدهد و هیچ محاسبی هم نتواند آن را اجرایی کند، مساله ای نیست. این دانشجو می تواند بعداً طرحی بدهد که قابل اجرا باشد.

ولی در دانشکده های ما توی سر دانشجویان می زنند که این چیزی را که کشیدی نمی توان ساخت. خوشبختانه اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که حداقل دانشجو در دوران دانشجویی باید بتواند پرواز کند...».

اینها بخشی از «مصاحبه جالب دکتر ماجدی :آموزش ما، همان آموزش سی یا چهل سال پیش است! دانشجو باید پرواز را بیاموزد!» است.


http://yousefi.persianblog.ir/1387/2/

به نظرتون اين مطلب تا چه حد درسته؟!!!!
من كه فكر ميكنم وضعيت معماري الان ما. با معماري اروپا قابل مقايسه نيست... ومن با اينكه خودم هميشه توي دانشگاه با اساتيد كانسپتچوال ميگرفتم و طرحام هم اغلب همينطور مفهومي بودن.... اما الان به اين نتيجه رسيدم كه كشور ما به يه معماري ساختاري و اصولي تو فضاهاي اصلي (مثل خونه. مدرسه. بيمارستانو...) نياز داره و لازمه كه حركتي تو اين زمينه صورت بگيره و با طراحي هايي كه فقط مفهوم و داستان جالبي دارن يا عنوانشون جذابه دردي از معماري اين كشور دوا نميشه.
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
با یه دوستی صحبت می کردم می گفت یه استادی واسه پرورش خلاقیت به دانشجوهاش گفت یه دیوونه رو هر طور که می تونن تصویر کنن ؛ عکس،فیلم،ماکت و....
می خوام خواهش کنم هر کی از این موضوعات شنیده یا دیده یا سر کلاسش بوده بگه تا ازش بهره ببریم
آخه من تازه تدریس رو شروع کردم استفاده از تجربه دیگران برام مفیده............:)




..................................................................................................................................................................
سلام
استاد ما جدیدا برای ترمهای پایین تر برا افزایش خلاقیتشون. سر کلاس فیلم پخش میکنه و ازشون میخواد که برداشتشون رو در قالب یه ترکیب حجمی بسازن یه جورایی شبیه کانسپت حجمی . فکر میکنم الان این شیوه تو دانشگاههای دیگه ای هم استفاده میشه.
اون تصور و برداشتشون رو به صورت یه ترکیب حجمی با متریالهایی که مفهوم رو میرسونن و همچنین رنگهای موثر ارائه میدن;)
 

ارشیتکت86

عضو جدید
آره ما هم تو درک وبیان از این کارا زیاد کردیم (به قول استاد دیونه بازی)علاوه بر اون ما تمرین های خوب زیادی داشتیم مثل رنگ کردن شعر وموسیقی ساختن خودمون باقند درک وبیان یکی از محله های تاریخی نوشتن گزارش 1روز در میدان شهر(فکر کنید 20تا دانشجو قلم وشاسی به دست تو شلوغ ترین میدون شهررفتار ادمارو مینویسن اون روز همه به چشم دیونه بهمون نگاه کردن) و. تحلیل فیلم های سینما 1 وچند فیلم ایرانی مثل یک تکه نان و....
اگه احتیاجه بیشتر بگم
 

m0nire

عضو جدید
کاربر ممتاز
توی درس درک و بیان محیط یک استاد از دانشجوها خواسته بود صدای محیط ضبط کنن و بعد توی کلاس پخش کنن و هرکس هرچی به ذهنش میرسه راجع به اون صدا بکشه(این استاد من نبود و نتیجه ی کارش رو ندیدم)
استاد خودم روی مباحث رنگ خیلی تاکید داشت و ازمون میخواست با آبرنگ خطوطی بکشیم که به نظر بیاد با ماژیک کار شده.
و همینطور ازمون خواست یه عکس معماری انتخاب کنیم.یه بخش از عکس رو جدا کنیم و باقیشو روی یک مقوا بچسبونیم و قسمتهای بریده شده که روی مقوا خالی بود رو خودمون مثل عکس رنگ کنیم.
و یک برنامه ی جالب دیگه هم کشیدن تداخل احجام با پرسپکتیوهای دو نقطه و سه نقطه بود که خیلی پرکر و جذاب از کار درمیومد و باید حدود 30تا40 تا حجم رو طوری میکشیدی م که هیچ کدوم با هم همسایه نباشن(حتما بخشیش داخل هم فرورفته باشه)و واسه پیچیده تر کردن کار میتونستیم دیوارها رو شیشه ای انتخاب کنیم که خطوط هیچ کدوم حذف نشن یا ترکیبی از دیوارهای شیشه ای و معمولی رو کار میکردیم.
 

art90

عضو جدید
سلام.من اين تاپيك رو دير ديدم.اكثر تمرين هايي كه ماتوي دانشگاه انجام ميديم، براي خلاقيته.مثلا يكي از تمرين هامون اينبود كه ماكت(تصويري هم ميتونست باشه) بسازيم كه يه حس يا مفهوم رو برسونه ..بچه ها خيلي كاراي جالبي كرده بودن الان زياد يادم نيست.مثلا يكي از بچه ها يه صفحه ي A4 رو طوسي كمرنگ كرده بود بعد وسطش ي مستطيل پاك كرده بود حس اسبابكشي رو نشون مي داد. يكي ديكه هم teabag رو با يخ انداخته بود توي ليوان(حس غير منتظره بودن) .بعد همين تمرين رو براي ساختمون بايد انجام ميداديم .يعني يه ماكت بايد درست مي كرديم كه حس ساختون رو بده.اكه حالت انتقاد هم داشت استاد خيلي حال ميكرد:Dيكي از تمرين هايي هم كه بايد انجام بديم .هر دو هفته يه با ر انجام ميديم.بهش مي گيم اسكيس ولي هيچ ربطي به ساختمون نداره.استاد يه موضوع مي ده ما بايد رو 50 در 70 تمرين كنيم مثلا موضوع هامون بوي كاغذ رنگي(يكي از بچه ها 5000 تومني كشيده بود ولي اكثر باد بادك)،چارچوب ،چارسو، سيبستان،.....
 

rana jon

عضو جدید
ostade ma behemon goft khaneye dost kojat ke male sohrab sepehrie ra neshon bedim va vasamoon mosighi mizasht va migoft eskis bez

ostade ma behemon goft khaneye dost kojat ke male sohrab sepehrie ra neshon bedim va vasamoon mosighi mizasht va migoft eskis bez

ostade ma behemon goft khaneye dost kojat ke male sohrab sepehrie ra neshon bedim va vasamoon mosighi mizasht va migoft eskis bezanid man ke kheili dost dashtam


..................................................................................................................................................................[/QUOTE]
 

mahshid shz

عضو جدید
من این بحث رو الان دیدم.
خودم یه استاد داشتم که بهمون گفت مقبره عزیزترین کسی که دارید رو طراحی کنید.
مهندس ایروانیان هم گفت کارخونه اسباب بازی طراحی کنید که بعد فهمیدیم یه جور کارخونه شبیه سازی انسان هست
یه بار هم خونه مسکونیمون رو تو سال 2500 طراحی کردیم
و یه هتل هم طرح زدیم توی مدار بین زمین و ماه

خودم هم به بچه ها گفتم برجی به ارتفاع صدمتر طراحی کنن که حکم قبرستان عمودی رو داشته باشه. جالبه که بعد از 3-4 ماه یه مسابقه با همین عنوان تو مکزیک برگزار شد و یکی از دانشجوها(البته با همکاری گروهشون) تونست جایزه دوم رو با همون طرح بگیره
 

memar_sh

عضو جدید
سلام
استاد ما جدیدا برای ترمهای پایین تر برا افزایش خلاقیتشون. سر کلاس فیلم پخش میکنه و ازشون میخواد که برداشتشون رو در قالب یه ترکیب حجمی بسازن یه جورایی شبیه کانسپت حجمی . فکر میکنم الان این شیوه تو دانشگاههای دیگه ای هم استفاده میشه.
اون تصور و برداشتشون رو به صورت یه ترکیب حجمی با متریالهایی که مفهوم رو میرسونن و همچنین رنگهای موثر ارائه میدن;)

خیلی جالب من الان که حدود چند سال فارغ تحصیل شدم اینکار انجام میدم
 
بالا