[موسیقی کلاسیک] - مشهورترین رقص باله های جهان

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز




~^~ دریـــــــــــــــــاچه قـــــــو~^~
کار مشترک سیامک ترکاشون و Sahar gh

_____________________________________________




دریاچه قو یکی از مشـــــــــهورترین و پرنمــــــــایش‌ترین باله‌های جهان است.






پتر.ایلیچ. چایکوفــــسکی اهنگساز نامدار روس نت این بالت را در1876 پس از سفر فرانسه خود وملاقات با :اهنگســـــازان بزرگی چون :ژرژ بیزه وژول ماسنه کامل کرد. در واقع روی این شاهـــــــکار هفت سال کار کرد.





اساس وایده این بالت را چایکوفسکی از افسانه های قوم ژرمن گرفته است. (افسانه های قومی -مثل امیر ارسلان ما ایرانی ها).
در افسانه امده است:شاهزاده زیگفرید sigfiried جشنی در کاخ سلطنتی می گیرد. تا دختری را برای همـــسری انتخاب کند. وقتی به دریاچه نگاه می کند -که در بیرون کاخ در جریان است-دسته ای قوی سفید می بیند.برای شکار انها می رود- صحنه غروب است-وشب دارد از راه می رسد. شاهزاده قبل از رها کردن تیر از چله کمان مشاهده می کند قوها بصورت دختران زیبایی در امدند-این قوها: شاهدخت:odette وهمراهانش هستند که توسط جادوی نامادری طلسم شده اند وشب ها به صورت اصــــــــلی بر می گردند و تا صبح وقت دارند.

زیگفرید عاشق اودت میشود.و....داستان ادامه می یابد با اتفاقات پی در پی . وبالاخره زیگفرید قوی زیبا-اودت -را ازطلسم نجات می دهد. چایکوفــــسکی با نبوغ خاص خود از دو مورد بسیار مهم والبته بسیار مشکل : تناسب وهماهـــــــنگی وهارمونی از همان ابتدای اورتور وپرلود اصوات :سازهای زهی-کوبه ای- بادی و حرکات بالرین ها در القای متن افسانه بکمک اوج وفراز ونشیب :در پویم سمفونی یا اپرت سیمفونی (شبیه کردم به اپرا و سیفونی همراه اوا ونمایش) خود بطرز استادانه ای بهره می برد.

هماهنگی ونواهای:ویولاها-ویولنها-باریتون ها-دف ها در اوج همراه با چرخش های بالرین ها چنان جلوه ای به صحنه می بخشند که تماشاگر کاملا خود را در متن افسانه می بیند. و یا نواهای حزین:فلوت وکلارینت ها در اورتور های بعد غم سنگـــــین طلسم اسارت را القا می کنند.







 

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز

قوی سیاهblack swan نام یک فیلم روان‌شناسانه محصول ۲۰۱۰آمریکابه کارگردانی دارن آرونوفسکیو نقش‌آفرینی ناتالی پورتمن و میلا کونیساست. این فیلم به دوره‌ای از زندگی یک بالرین می‌پردازد که در باله نیویورک تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته‌است.


اجرای باله دریاچه قو پوتر ایلیچ چایکوفسکی






تفسیر بر این شاهکار مفصل است. ولی ما بختصار محور های اصلی را اشاره کردیم.
در کارهای بعدی خود به دیگر اثار بزرگان خواهیم پرداخت.
:gol:
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا