موزه

آريائي

عضو جدید
درود:gol:
اين تاپيك اختصاص دارد به آثار تاريخي ايران عزيزمون در موزه هاي داخل و خارج كشور.
اميد به همكاري ميهن دوستان عزيز.
 

آريائي

عضو جدید
موزه

خب اينم از اوليش:
دوستان با توجه به اينكه تصاوير اسكن شده است، بابت كيفيت بد ان پوزش مرا بپذيريد. هدف معرفي مي باشد.




جام زرين كلاردشت با يك رديف نقش برجسته شير:
قدمت حدود 800سال پيش از ميلاد
محل نگهداري: تهران - موزه ايران باستان

منبع: كتاب كهن ديارنوشته بهنام محمد پناه جلد اول انتشارات سبزان
 

آريائي

عضو جدید
موزه




جام زرين حسنلو* بر روي بدنه اين جام معروف نقش هاي بسياري حك شده است كه احتمالا داستاني حماسي را روايت ميكند در رديف بالايي، ايزدي بالدار سوار بر گردونه اي كه يك گاو نر مي كشد، به سوي كاهني در حركت است كه جامي در دست دارد و در اين حال از دهان گاو رودي جاري است كه احتمالا نماد حيات و باروري محسوب مي شود.
در رديف پائيني و زير گردونه حيات، پهلواني در حال نبرد با موجودي نيمه انسان و نيمه اژدها است. از تصاوير قلم زني شده آن سوي جام مي توان به ايزد هاي شاخدار سوار بر ارابه، كاهناني كه در حال حمل قوچ هاي قرباني هستند، پهلواني كه گرز و كمان در دست دارد،مردي كه در حال رام كردن شير است و پدر و مادري كه در حال بازي با كودك خردسالشان هستند را اشاره كرد
قدمت بين 800 تا 1200 سال پيش از ميلاد مسيح
محل نگهداري: تهران- موزه ايران باستان

منبع:كتاب كهن ديار جلد اول ص 19
 

آريائي

عضو جدید
موزه

توضيح پست قبل
...........................................................
* حسنلو شهر مستحكمي بود كه در اوايل هزاره اول پيش از ميلاد و كمي پس از ورود آريائي ها به ايران، در جنوب درياچه اروميه ساخته شد. در ميان اين شهر كاخي وجود داشت كه در اثر حمله قوم ويرانگري (احتمالا اوراتورها و آشورياني كه آن زمان در شمال عراق و جنوب تركيه امروزي ساكن بودند) به آتش كشيده و ويران شد. در سال 1328 شمسي، باستان شناسان آمريكائي هنگام حفاري در خرابه هاي كاخ حسنلو، جام زرين را در حالي كشف كردند كه اسكلت سه مرد در اطراف آن به زمين افتاده بود. به نظر ميرسد اين مردان به هنگام بروز آتش سوزي در كاخ، قصد بيرون بردن جام را داشتند كه موفق نشده و همگي زير آوار جان سپرده اند.

منبع: كهن ديار
مجموعه آثارهاي ايران باستان در موزه هاي بزرگ جهان
جلد اول نويسنده بهنام محمد پناه ص 19
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز


دستبند طلایی مارلیک - موزه لوور

این دستبند زرین که از آلیاژی از طلا و نقره ساخته شده است، از آثار به دست آمده از تمدن مارلیک (در استان گیلان کنونی) است که اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. نقش این دستبند، شش سر شیر را نشان می دهد که به صورت متقارن در دو ردیف سه تایی قرار دارند. زمان ساخت این دستبند بین 3200 تا 3400 سال پیش تخمین زده می شود.
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز


تندیس چنگ نواز - موزه لوور

شکل بالا نیم تنه ی سفالین یک چنگ نواز را نشان می دهد. این اثر اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. این تندیس در شوش یافته شده و حدس زده می شود متعلق به دوره ی سلوکی یا اشکانیان، یعنی بین 300 سال پیش از میلاد تا 300 سال پس از میلاد باشد.
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز


این تندیس که به تندیس «خدا با یک دست طلایی» معروف است متعلق به آثار باستانی شهر شوش و ساخت هزاره ی دوم پیش از میلاد است. این تندیس به بلندی 17.5 س.م. و پهنای 5.5 س.م. اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود.
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز


جام طلا با نقش چهار غزال

این جام که در تپه ی مارلیک یافته شده، در هزاره ی نخست پیش از میلاد ساخته شده است.جنس این جام از طلا و بلندی آن 6.5 سانتی متر است و اکنون در موزه ی متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود.​
بر بدنه ی این جام چهار غزال (یا بز کوهی) نقش بسته است که به سوی چپ در حرکت هستند. در طراحی بدن غزالها به عضلات و موهای آنها نیز توجه شده. سر این غزال ها به همراه گوش و شاخ آنها به صورت جداگانه ساخته شده و سپس به وسیله ی لحیم کاری که در ایران بسیار رواج داشته به بدنه ی جام متصل شده است به طوری که سر ها به صورت برجسته خارج از سطح بدنه قرار می گیرد.​
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز


جام سفالین شهر سوخته - موزه ایران باستان

اولين تصاوير انيميشن جهان بر روي جامي سفالين متعلق به 5000 سال پيش در شهر سوخته در استان سيستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقي ايران كشف شد. در اين تصوير كه به عنوان اولين تصوير انيميشن جهان شناسايي شده است، طراح بزي را در حال حركت و پرش به سمت درختي براي جويدن برگ‌هايش به تصوير كشيده است.




 

آريائي

عضو جدید
موزه

با تشكر و كسب اجازه از نوش آفرين خانم:
این تندیس که به تندیس «خدا با یک دست طلایی» معروف است متعلق به آثار باستانی شهر شوش و ساخت هزاره ی دوم پیش از میلاد است. این تندیس به بلندی 17.5 س.م. و پهنای 5.5 س.م. اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود.
در ادامه توضيحات كامل دوست عزيزمون
مجسمه خداي ايلامي
جنس: مس و طلا
ارتفاع: 18 سانتي متر
قدمت: 1250 سال پيش از ميلاد
جام طلا با نقش چهار غزال
جام زرين مارليك
قدمت:800 تا 900 سال پيش از ميلاد مسيح

لطفا پوزش مرا پذيرا باشيد:gol:
 

yunesnazari

عضو جدید
کاربر ممتاز






عکس بالا یکی از کهن ترین مجموعه های شطرنج را نشان می دهد که در نیشابور کشف شده و متعلق به سده ی دوازدهم میلادی یعنی حدود نهصد سال پیش است. این مجموعه اکنون در موزه ی متروپولیتن نیویورک قرار دارد. بر اساس منابع ادبی و نیز آثار باستانی یافته شده ریشه ی شطرنج به سرزمین هند بازمی گردد. از سال 600 پس از میلاد رد پای شطرنج در ایران دیده می شود. فردوسی در شاهنامه ریشه ی اختراع شطرنج را سوگواری شهبانویی بیان می کند که یکی از پسرانش در جنگ با پسر دیگرش کشته شده است و مهره های شطرنج در دو سو تعبیری از لشکرهای این دو فرزند است. فردوسی همچنین نحوه ی معرفی بازی شطرنج به ایران را به این گونه شرح می دهد که فرمانروای هند این بازی را، به عنوان یک چالش و مبارزه طلبی، همراه با نماینده ی خود به دربار ایران می فرستد و میزان مالیات خود به ایران را مشروط بر کشف راز و نحوه ی این بازی در دربار ایران می کند.
عکس بالا یکی از کهن ترین و در عین حال کامل ترین مجموعه های شطرنج به جای مانده از دوران کهن است. مهره های به جا مانده از این مجموعه شامل هفده مهره ی فیروزه ای و پانزده مهره ی بنفش رنگ است. مهره ی شاه به صورت تخت شاهی بزرگی در میانه ی میدان نشان داده شده. مهره ی فرزان یا وزیر، که در شطرنج اروپایی ملکه است، به صورت تخت کوچکتری ساخته شده. مهره ی فیل دارای پایه ای دایروی و بخش بالایی آن مسطح است و دو برآمدگی که نشانه ی عاج های فیل است در جلوی آن دیده می شود. مهره ی اسب نیز دارای پایه ای دایروی است ولی در جلوی آن برآمدگی مثلث شکلی قرار دارد که صورت اسب را نشان می دهد. رخ، مهره ای با پایه ی مستطیل شکل است که در انتهای ردیف نشان داده شده است. پیاده نظام نیز به شکل مهره های کوچک گنبدی شکل با یک برآمدگی در بالای هر یک در ردیف جلو قرار دارند.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه هنرهای زیبای بوستون

موزه هنرهای زیبای بوستون

تصویر بالا برگی از قرآن از سده های یازده و دوازده میلادی در ایران است که بخشی از سوره ی بیستم قرآن را به خط کوفی نشان می دهد. نقطه های متن با طلا نوشته شده و همچنین کل متن با دوایری تزیین شده است. این قرآن داراری جلد قهوه ای رنگ چرمینی است.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه هنرهای زیبای بوستون

موزه هنرهای زیبای بوستون

تصویر زیر نیز برگی دیگر از قرآنی قدیمی تر را نشان می دهد که متعلق به سده ی دهم یا یازدهم میلادی است و در ایران کشف شده است. هر دو برگ اکنون در موزه ی هنرهای زیبای بوستون قرار دارند ولی در حال حاضر در معرض نمایش برای عموم نیستند.

 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه هنرهای زیبای بوستون

موزه هنرهای زیبای بوستون

پارچه ابریشمی دوره سلجوقی

این پارچه به ابعاد 72 در 84 سانتی متر بافت دوره ی سلجوقی (سده ی دوازدهم میلادی) است و اکنون در موزه ی هنرهای زیبای بوستون قرار دارد (در حال حاضر در نمایش عمومی نیست). این پازچه ی ابریمشی با زمینه ی کرم رنگ داراری نقش دایره هایی با دیواره ی آبی رنگ است. در این دیواره متنی به فارسی و به خط نسخ به این شرح نوشته شده:
«به زیبایی آراسته ی جشن وبه دلپذیری بیشه زارم
خورشید آراسته ام که در بهار نورسته در باغ نمایان است
و به همین دلیل برای همه نشانه ای هستم
که از کارگاه رنگرزی امیرک آمده ام»
در داخل هر دایره یک جفت پرنده رو در روی یکدیگر نقش شده اند که هر کدام جانوری را به عنوان شکار در چنگال دارند. میان دوایر با نقوش پرندگان و جانوران تزیین شده است
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

این کاسه ی نقره مربوط به اوایل دوره ی ساسانی (اواخر سده ی سوم – اوایل سده ی چهارم میلادی) است. این اثر دارای ابعاد 7.6 در 23.7 سانتی متر است و اکنون در موزه ی هنر سیسسیناتی قرار دارد.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
تندیسهای برنزی لرستان، هزاره ی نخست پیش از میلاد

تندیسهای برنزی لرستان، هزاره ی نخست پیش از میلاد

در این پست تعدادی از تندیسهای برنزی لرستان را مشاهده می کنید که اغلب ساخت آنها به 2800 تا 2400 سال پیش باز می گردد. آثار نشان داده شده در این پست به دو گروه تقسیم می شوند. گروه نخست که اغلب حفره ای در میان آنها مشاهده می شود، به صورت جفت ساخته شده اند و حفره ی میانی برای عبور میله ی فلز ی است که این دو جفت را به یکدیگر متصل کند. این آثار غالبا به عنوان بخشی از دهانه ی افسار اسب به کار می رفتند. شخصیت بعضی از آثار به صورت نیمه انسان (اسب بالدار با صورت انسان و موهایی که به صورت فرخورده در دو سوی صورت آویزان است. شاخ این موجودات حکایت از ماورایی بودن آنها دارد) هستند. گروه دوم شامل نگهدارنده های میله می شود که غالبا بلند و متقارن هستند. توصیحات بیشتر مربوط به این دسته را می توانید در پست های بعدی، که نمونه های بیشتری از این دسته بررسی می شوند، دنبال کنید.
.
.
گالری عناویان نیویورک
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آویزهای قوچ مانند دور کننده ی شیاطین، سده ی پنجم پیش از میلاد

آویزهای قوچ مانند دور کننده ی شیاطین، سده ی پنجم پیش از میلاد


آویز از جنس شیشه، اندازه: 2.2 سانتی متر

آویزهای شیشه ای که در رنگ ها و شکل های گوناگون در مناطق مختلف مدیترانه استفاده می شدندآ احتمالا در چند مرکز تولید شیشه در شهر باستانی کارتاژ، سوریه و ایران تولید می شدند. آویزهای نشان داده شده در هر دو شکل ساخت سده ی چهارم یا پنجم پیش از میلاد هستند و اکنون در موزه ی والترز بالتیمور قرار دارند. هر دو آویز به شکل قوچ طراحی شده اند که نماد باروری است. این آویزها کاربرد محافظتی داشته اند و برای دور کردن شیاطین و نیروهای منفی استفاده می شدند.

آویز از جنس شیشه، اندازه: 2.38 سانتی متر
 

آريائي

عضو جدید






عکس بالا یکی از کهن ترین مجموعه های شطرنج را نشان می دهد که در نیشابور کشف شده و متعلق به سده ی دوازدهم میلادی یعنی حدود نهصد سال پیش است. این مجموعه اکنون در موزه ی متروپولیتن نیویورک قرار دارد. بر اساس منابع ادبی و نیز آثار باستانی یافته شده ریشه ی شطرنج به سرزمین هند بازمی گردد. از سال 600 پس از میلاد رد پای شطرنج در ایران دیده می شود. فردوسی در شاهنامه ریشه ی اختراع شطرنج را سوگواری شهبانویی بیان می کند که یکی از پسرانش در جنگ با پسر دیگرش کشته شده است و مهره های شطرنج در دو سو تعبیری از لشکرهای این دو فرزند است. فردوسی همچنین نحوه ی معرفی بازی شطرنج به ایران را به این گونه شرح می دهد که فرمانروای هند این بازی را، به عنوان یک چالش و مبارزه طلبی، همراه با نماینده ی خود به دربار ایران می فرستد و میزان مالیات خود به ایران را مشروط بر کشف راز و نحوه ی این بازی در دربار ایران می کند.
عکس بالا یکی از کهن ترین و در عین حال کامل ترین مجموعه های شطرنج به جای مانده از دوران کهن است. مهره های به جا مانده از این مجموعه شامل هفده مهره ی فیروزه ای و پانزده مهره ی بنفش رنگ است. مهره ی شاه به صورت تخت شاهی بزرگی در میانه ی میدان نشان داده شده. مهره ی فرزان یا وزیر، که در شطرنج اروپایی ملکه است، به صورت تخت کوچکتری ساخته شده. مهره ی فیل دارای پایه ای دایروی و بخش بالایی آن مسطح است و دو برآمدگی که نشانه ی عاج های فیل است در جلوی آن دیده می شود. مهره ی اسب نیز دارای پایه ای دایروی است ولی در جلوی آن برآمدگی مثلث شکلی قرار دارد که صورت اسب را نشان می دهد. رخ، مهره ای با پایه ی مستطیل شکل است که در انتهای ردیف نشان داده شده است. پیاده نظام نیز به شکل مهره های کوچک گنبدی شکل با یک برآمدگی در بالای هر یک در ردیف جلو قرار دارند.

دوست عزيز درود
متاسفانه عكس برا من قابل مشاهده نمي باشد
اگه ممكنه دوباره عكس رو آپ كنين
سپاسگزارم:gol::gol:
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
تندیس گاوی که دو زانو نشسته و گلدانی را در دست دارد

تندیس گاوی که دو زانو نشسته و گلدانی را در دست دارد



این تندیس سیمین (نقره ای) متعلق به دوره ی نیا-ایلامی (Proto-Elamite) در جنوب باختری ایران است. این اثر بین 3900 تا 4100 سال پیش ساخته شده، بلندی آن 16.3 سانتی متر است و اکنون در موزه ی متروپولیتن نگهداری می شود.
نشان دادن حیوانات در حالت و فرم انسانی در دوره ی نیا-ایلامی معمول بوده همچنان که در این تندیس نیز گاوی را می بینیم که لباسی پارچه ای به تن دارد و دو زانو نشسته است. گردن پهن این تندیس به شانه ها و بازوانی انسان مانند منتهی می شود که در نهایت به سمی ختم می شود که گلدانی را نگه داشته است.

کاربرد اصلی این مجسمه مشخص نیست ولی لباسی که به همراه آن یافته شده این تئوری را محتمل می سازد که این تندیس عمدا به خاک سپرده شده است، شاید به عنوان بخشی از آیین یا جشنی.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی متروپولیتن نیویورک
ایران باستان, تاریخ, پیش از هخامنشی

http://raeeka.wordpress.com/


 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
تندیس طلایی متعلق به شهر شوش، ساخت 3400 سال پیش

تندیس طلایی متعلق به شهر شوش، ساخت 3400 سال پیش



این تندیس طلایی، به بلندی 75 سانتی متر و پهنای 34 سانتی متر، در هزار و چهارصد سال پیش از میلاد در دوره ی ایلامیان میانه در شهر شوش ساخته شده و اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. این شیء به همراه اشیاء دیگری که بیشترشان از مواد بسیار ارزشمندی ساخته شده بودند در نزدیکی نیایشگاه اینشوشیناک خدای بزرگ شهر یافته شد. با توجه به اینکه جنس تندیس طلاست و نیز با کنکاش در مدل لباس و فرم آرایش مو، می توان نتیجه گرفت که به احتمال بسیار زیاد این شخص شاه بوده.

این مجسمه لباس بلندی با آستین های بلند به تن دارد و بخش دامن لباس داری حاشیه است و نقاطی در آن کنده کاری شده و بخش بالای لباس نیز نقش رز مانندی دارد. در طراحیِ صورت دقت دوچندانی به کار رفته است. چشمان درشت در زیر ابروان بهم پیوسته ی پرپشت و ریشی که از روی گونه ها شروع می شود و به صورت موج دار تا سینه پایین می آید و در نهایت به صورت افقی آرایش شده است. این شخص دست راست خود را بالا برده است که نشانه ی نیایش است و با دست چپ خود بز کوچکی را به عنوان پیشکش حمل می کند
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثاری از دوره ی ساسانی در موزه ی والترز بالتیمور

آثاری از دوره ی ساسانی در موزه ی والترز بالتیمور


تصویر شاه و شهبانوی ساسانی بر روی ظرف نقره ای، بلندی: 5.2 س.م.، قطر: 23.3 س.م.، ساخت سده ی 6 و 7 میلادی
 

Similar threads

بالا