موزه و تاریخ ایران

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز

از مرگ محمدشاه تا موزه سینماتوگراف

موزه سینمای ایران که در سال 1381 راه اندازی شد در عمارتی سامان یافته است که برای خود داستانی دارد. تجریش که خوش آب و هوا ترین جای نزدیک تهران در دوره قاجار محسوب می شد گویا که کعبه آمال شاهان قاجار بوده است البته تا قبل از کشف اروپا توسط آنها.

لذا بسیاری از آنان و رجال و درباریان در آن منطقه برای خود عمارتهایی بنا کرده بودند اما داستان محمد شاه قاجار پدر ناصر الدین شاه داستان غمگینی است البته نه برای سینمای ایران. به دستور محمدشاه قاجار،درسال 1264 ق‌، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما هم زمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه تمام ماند و و ی در همان قصر نیمه تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی‌) از دنیا رفت‌. هم زمان با ساخت قصر محمدیه‌، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند. از جمله‌ حسین‌علی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد.
دوست‌علی‌خان اعتنای چندانی به باغ و ساختمان آن نکرد و با گذشت زمان ساختمان رو به خرابی گذاشت تا حدی که سنگ‌های مرمر آن کنده و به عمارت امیریه (مدرسه‌نظام‌) برده شد. بعد از آن مالکیت باغ چند بار دست به دست شد تاسرانجام محمدولی‌خان سپهسالار تنکابنی آن را از ورثه امین‌الملک خرید​

[h=2]عمارت گوش فیلی![/h]عمارت باغ فردوس در دو طبقه به سبک قاجاریه و معروف به گوش فیل بنا گذاشته شد. زمین‌های قسمت جنوبی و سراشیبی باغ نیز با سنگ چین‌هایی به صورت هفت قطعه مسطح و مطبق در آمد و روی هریک از قطعات‌، استخری با فواره‌های متعدد احداث شد. استخرها به گونه‌ای ساخته شده بودند که از فواصل دورتر، بزرگ‌تر به نظر می آمدند. سپس‌، دوست‌علی‌خان‌، پسر حسین‌علی‌خان‌، به همت معماران اصفهانی و یزدی‌، ساختمانی در قسمت جنوبی باغ برپا کرد و نام آن را رشک بهشت گذاشت‌. پلکان و بخش‌های دیگری از ساختمان از مرمر اعلای یزد و دیوارهای داخل اتاق با کاغذهای طلایی برجسته پوشانده شده بود.

اما دوست‌علی‌خان اعتنای چندانی به باغ و ساختمان آن نکرد و با گذشت زمان ساختمان رو به خرابی گذاشت تا حدی که سنگ‌های مرمر آن کنده و به عمارت امیریه (مدرسه‌نظام‌) برده شد. بعد از آن مالکیت باغ چند بار دست به دست شد تاسرانجام، در سال 1318 ق‌، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، محمدولی‌خان سپهسالار تنکابنی آن را از ورثه امین‌الملک خرید. سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخرهای مطبق‌، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سر دری با شکوه در مظهر قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس‌) ساخت‌. ولی به دلیل بدهی به تجارت‌خانه طومانیانس‌، باغ را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی‌ به دولت رضاخان واگذار کرد.

سرانجام‌، درسال 1316 ش‌، وزارت معارف (آموزش و پرورش‌) آن‌جا را خرید و ساختمان را مرمت و دبیرستان شاپور تجریش را در آن تأسیس کرد. درسال 1350 ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت‌ و به مرکز آموزش فیلمسازی تبدیل شد و در آخر با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری تهران، موزه سینما به عمارت باغ انتقال یافت.

[h=2]موزه سینما[/h]موزه سینما در تاریخ 28 شهریور 1381 افتتاح شد و به یکی از مراکز فرهنگی و هنری تهران تبدیل شد. این موزه در دو طبقه دایر شده است در طبقه همکف سه سالن را به خود اختصاص داده که شامل اتاق ارامنه، اتاق زیرگذر تاریخ و سالن سینما فردوس است.
به دلیل آنکه ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران نقش موثری را در بهره برداری از این هنر ایفا کردند و نخستین فیلم های سیاحتی ایران توسط ارامنه فیلمبرداری شده است اتاقی به این منظور راه اندازی شد. اتاق زیرگذر تاریخ نیز تجربه ای متفاوت برای بازدیدکنندگان است چرا که به نخستین تصویرسازی های ایرانیان برای روایت شاهنامه فردوسی و اسطوره های دینی می پردازد. در طبقه اول نیز، بازدیدکنندگان با چهار اتاق روبه رو می شوند. از جمله؛ اتاق خاص دفاع مقدس که در این اتاق، تصاویر فیلم های دفاع مقدس را می بینید.

در اتاق کودک و نوجوان بازدیدکنندگان می توانند تصاویر بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان و عروسک های فیلم های مورد اقبال سینمای ایران تماشا کنند. در اتاق سالن های سینما را بازدیدکنندگان با نخستین سالن های سینما، سینماداران و پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران آشنا می شوند و اتاق آخر که به اتاق دوبله و موسیقی معروف است تجهیزات و ابزار قدیمی صدابرداری و نخستین صفحات تولیدی موسیقی فیلم های ایران در آنجا به معرض نمایش گذاشته شده است و طبقه دوم که شامل سه تالار است از جمله تالار آبی که در این تالار، بازدید کنندگان با پیشینه بنای باغ فردوس، موزه سینما و پیدایش سینما در جهان و ایران آشنا می شوند.

بخش گردشگری تبیان

منبع:جام جم
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین موزه تاریخی ایران

دومین موزه تاریخی ایران


موزه آذربایجان بعد از موزه ملی تهران به عنوان دومین موزه تاریخی ایران شناخته می‌شود، موزه ای که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفته و آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در آن به نمایش گذاشته شده‌اند.
آندره گدار -باستان‌شناس فرانسوی- نقشه تنظیمی بنای موزه آذربایجان را تهیه کرده و اسماعیل دیباج -رئیس وقت اداره فرهنگ تبریز- آن را ترسیم کرده‌است. در سال‌های 1306 و 1307 خورشیدی، نمایشگاه سکه‌های تاریخی تبریز در کتابخانه تربیت برقرار شده بود.

در همین سال‌ها بود که طرح تأسیس موزه آذربایجان در این شهر مطرح گردید. در سال 1336 خورشیدی، 202 عدد اثر تاریخی متعلق به موزه ایران باستان به تبریز فرستاده شد تا در کتابخانه ملی این شهر به نمایش گذاشته شود.
بعدها نیز آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات این شهر نگهداری شده و به نمایش درمی‌آمدند. در اردی‌بهشت 1337 خورشیدی بنای موزه آذربایجان آغاز شد و این موزه به طور رسمی در سال 1341 خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

[h=2]تاریخ در سه طبقه[/h]موزه آذربایجان از 3 سالن به متراژ 800 متر مربع و سالن مخصوص نمایش سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران در طبقه اول تشکیل یافته‌است.
این موزه با جای دادن آثار تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد تا عصر معاصر در دل خود به نهادی زنده از تاریخ فرهنگ و هنر ایران در منطقه شمال غرب کشور، بدل گشت. در زمان حاضر ”ھ11هزار قطعه شی‌ء فرهنگی ثبت شده در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود که به دلیل کمبود جا و امکانات تنها 2300 قطعه از آنها در معرض دیده قرار دارد.

برخی از آثار این موزه حاصل حفاری‌های انجام شده در موشلان و حسنلو و قره تپه و خسروشاه و مارلیک و ... است که پیشینه برخی از آنها به 4000 سال پیش از میلاد می‌رسد.
در بخش مردم‌شناسی نحوه زندگی و شیوه معیشت و پوشاک و آداب و رسوم مردم گوشه و کنار کشور به نمایش گذاشته شده است. بخش مشروطیت شامل عکس‌ها و مدارک مربوط به انقلاب مشروطه همراه با آثاری از ستارخان و باقرخان (سرداران ملی ایران) است.
قدمت سنگ‌های معدنی «سرپانتین» که در جیرفت یافته شده‌اند نیز به دوران پیش از تاریخ می‌رسد؛ برروی این سنگ‌ها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون نقش بسته‌است​

[h=2]در موزه آذربایجان چه خبر است؟[/h]در طبقه همکف این موزه، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده‌اند که سفال‌های مربوط به تپه اسماعیل‌آباد با هفت هزار سال قدمت، از تاریخی‌ترین آثار این بخش به‌شمار می‌روند. قدمت سنگ‌های معدنی «سرپانتین» که در جیرفت یافته شده‌اند نیز به دوران پیش از تاریخ می‌رسد؛ برروی این سنگ‌ها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون نقش بسته‌است.

همچنین مجسمه الهه زن که در رستم‌آباد گیلان یافته شده، سه هزار سال قدمت دارد؛ این مجسمه ارزش زن را در دوران ایران باستان به تصویر کشیده‌است. ریتون‌های مربوط به دو تا سه هزار سال پیش نیز در این موزه نگهداری می‌شوند.
اجساد مرد و زنی که مربوط به سه هزار سال پیش هستند در سال 1378 خورشیدی و در پیرامون مسجد کبود یافت شده‌است. این اجساد از بقایای گورستان سه هزار ساله‌ای محسوب می‌شوند که برای بازدید عموم به موزه آذربایجان انتقال یافته‌اند. سنگ بسم‌الله اثر محمدعلی قوچانی نیز در انتهای سالن طبقه همکف قرار گرفته‌است. چهار قسمت از این سنگ پنج‌قسمتی قاب آن و یک قسمت باقی‌مانده نیز متن آن است.

[h=2]از خط تا هنر[/h]قدیمی‌ترین آثار طبقه اول موزه آذربایجان مربوط به سده چهارم هجری و شهر نیشابور است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به استفاده از خط کوفی، استفاده نقش‌های اسلیمی و استفاده از لعاب سفید در این آثار اشاره کرد. ظروف سفالی مربوط به دوره ایلخانان و قفل رمزی مربوط به سده ششم هجری نیز از دیگر آثار تاریخی این بخش محسوب می‌گردند.

در سالن سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران نیز قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب‌شده در ایران از دوره هخامنشیان تا دوره قاجاریان به نمایش درآمده‌اند. همچنین نمونه‌هایی از مهرهای تاریخی ایران در این بخش قرار گرفته‌اند.

[h=2]تندیس های سنگی[/h]مجسمه‌های ساخته‌شده توسط احد حسینی در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند. این مجسمه‌ها دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته -به خصوص سده بیستم- دارند.

بخش سنگ‌نگاره‌های تاریخی، جدیدترین بخش موزه آذربایجان است که در طبقه زیرزمین این موزه قرار گرفته است. در این بخش مجموعه‌ای از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده‌اند.

فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، همشهری
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سفر مجازی به موزه آستان قدس

سفر مجازی به موزه آستان قدس

[h=1]سفر مجازی به موزه آستان قدس

[/h]


اگر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار زیارت از موزه‌‌های آستان قدس رضوی هم بازدیدی داشته باشید. قدمت موزه‌‌های این مجموعه به سال 1324 ه.ش برمی‌گردد که نخستین موزه در صحن امام خمینی(ره) فعلی ساخته شد.

از آن سال تاکنون آستان قدس رضوی صاحب12 گنجینه موزه‌ای شده است که بازدید از آن می‌تواند جالب باشد که به اختصار تعدادی از این گنجینه ها را به شما معرفی می کنیم.
اولین موزه در آستان قدس رضوی در سال 1324 در ساختمانی به مساحت 1024 متر مربع در صحن امام خمینی (ره) بنا شد. این موزه به مدت 40 سال تنها موزه آستان قدس رضوی بود اما بعد از انقلاب موزه آستان قدس رضوی هم چندین بار دچار تغییر و دگرگونی شد. حالا اگر سری به این موزه بزنید می توانید این گنجینه ها را ببینید:

[h=2]گنجینه قرآن و نفایس[/h]اهمیت این گنجینه به صحف و قرآن‌‌‌های نفیس آن ازجمله قرآن‌‌‌های منسوب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امـام حسین(ع)، امـام سجاد(ع) وامـام رضا(ع) است. قرآن‌‌‌های این گنجینه به خط خطاطان مشهور جهان اسلام، با تذهیب و طرح‌‌‌های زیبا و ظریف و روی پوست آهو یا ورق‌‌‌های کم‌نظیر و ارزشمند نوشته شده است.

[h=2]گنجینه تخصصی فرش[/h]این مجموعه شامل 37 تخته قالی و قالیچه است که از میان نفیس‌‌‌ترین فرش‌‌‌های موجود در آستان قدس رضوی انتخاب شده است.

از آن جمله قالی هفت شهر عشق (که نمای هفت شهر مقدس مکه، مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد در آن بافته شده است) و قالی گلابتون (که در آن تار‌‌هایی از ابریشم با رشته نازک طلا یا نقره پیچیده شده است) را می‌توان نام برد.

[h=2]گنجینه هدایای مقام معظم رهبری[/h]طبقه همکف ساختمان موزه قرآن به مساحت 400 مترمربع فضای نمایشی، از سال 1373 به محل نمایش هدایای مقام معظم رهبری [هدیه ارزشمند مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس] اختصاص یافته است. اشیای این گنجینه شامل آثار هنری(تابلو‌‌های خط و تذهیب، نقاشی، فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب، معرق صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس)، انواع ظروف (چینی، کریستال، نقره...)، ماکت‌ها، مدال‌‌‌ها و... است که توسط شخصیت‌‌‌های ملی و خارجی به مقام معظم رهبری هدیه شده است.

[h=2]گنجینه سکه و مدال[/h]یکی از گنجینه‌‌‌های نفیس آستان قدس رضوی، مجموعه سکه‌‌‌ها و مدال‌‌‌های آن است که در حال حاضر برحسب ظرفیت مکان از بین صد‌‌ها سکه و مدال خزانه آستان قدس رضوی، تعداد 407 سکه از دوره‌‌‌های سلوکی، اشکانی، ساسانی، خلفای اموی، سامانی، آل‌بویه، خلفای عباسی، غزنوی، سلجوقی و صفویه به همراه 99 عدد مدال به نمایش گذاشته شده است. سکه‌‌‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) به تاریخ 202 و 203 هجری قمری از جمله سکه‌‌‌های بسیار نفیس این مجموعه است.

در گنجینه آبزیان 508قطعه از شگفت‌انگیزترین موجودات دریایی، توجه خیل عظیمی ‌از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند. این گنجینه شامل بخشی از 1282 قطعه صدف و حلزون دریایی است که توسط محمد سعید فۆاد وهبه از کشور سوریه به آستان قدس رضوی اهدا گردیده است​

[h=2]گنجینه آبزیان[/h]در گنجینه آبزیان 508قطعه از شگفت‌انگیزترین موجودات دریایی، توجه خیل عظیمی ‌از علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

این گنجینه شامل بخشی از 1282 قطعه صدف و حلزون دریایی است که توسط محمد سعید فۆاد وهبه از کشور سوریه به آستان قدس رضوی اهدا گردیده است. ماهی مومیایی شده «شیطان دریا» از جالب‌ترین موجودات به نمایش در آمده در این مجموعه به شمار می‌رود.

[h=2]گنجینه سلاح[/h]این گنجینه در تاریخ 8/4/1378 همزمان با میلاد مسعود پیامبراکرم (ص) و ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) در طبقه دوم موزه مرکزی واقع در ضلع شرقی صحن امام خمینی (ره) افتتاح گردید. این مجموعه شامل نمونه های از سلاح های سرد و گرم می باشند که برخی از آنها عبارتند از:
- تفنگ سر پر با دسته خاتم و کتیبه زرکوب «سرکار میر رستم خان تالپر» و «یا علی»
- تفنگ چهار لول با نشان زرکوب ساخت آلمان به طول 118 سانتیمتر
- انواع باروت دان های چوبی، چرمی، فلزی و عاج.
- تبرزینهای فولادی مزین به نقوش اسلیمی و ختائی قلم زنی شده و کتیبه «وقف امام رضا (ع)»

- عصاهای نیزه دار یکی با دسته سنگ یشم، زرکوب و مزین به نقوش گیاهی و کتیبه وقف «جناب علی بن موسی الرضا (ع) سنه 1258 ق.»

- کمانهای چوبی لاکی روغنی دارای کتیبه وقف و تاریخهای 1018 و 1114 ه. ق.
- کلاهخود، لباس رزم و ساعدبند فولادی و زرکوب دارای کتیبه آیه الکرسی و «عمل استاد حسن سنه 1217 ه. ق.» و سپری از پوست کرگدن با یک هلال و دوایر مینا کاری شده مربوط به دوره صفوی.
- پیراهن رزم مکتوب به آیات و طلسمات مربوط به دوره صفوی.
بد نیست بدانید که در سال گذشته بیش از 13 هزار اثر فرهنگی و تاریخی مانند تمبرهای تاریخی، پاکت نامه های مهر روز، سکه ها و اسکناس های تاریخی جذب گنجینه تمبر، ‌اسکناس و مسکوکات موزه آستان قدس رضوی شده است. در بین این اقلام تمبر،‌ آلبوم تمبر، پاکت مهر روز،‌ پاکت های نامه تمبر دار و بدون تمبر دوران قاجار و پهلوی، اسکناس هایی از ایران و سایر کشورها، مدال یادبود رزمندگان اسلام، مجموعه دست نوشته های جبهه، سکه های طلا،‌ نقره، و سرامیک، بلیت های بخت آزمایی دوره پهلوی، مجموعه کبریت و بلیت اتوبوس و مواردی از این دست به چشم می خورد که از طریق اهدا و خریداری به این گنجینه اضافه شده اند. مدال اهدایی سلطان قابوس (پادشاه عمان) به نظامی ایرانی هم از دیگر اقلام جالبی است که به تازگی به موزه اضافه شده است.

[h=2]بازدید مجازی[/h]موزه آستان قدس رضوی مدتی است که امکان بازدید مجازی از بخش های مختلف را در اختیار کاربران گذاشته است. کافیست روی لینک های زیر کلیک کنید تا بتوانید به گوشه و کنار این موزه سری بزنید.
موزه مرکزی: http://www.razavi.tv/virtual_pilgrimage/ivp_files/Mozeh_Hadaya1.html
موزه مردم شناسی: http://www.razavi.tv/virtual_pilgrimage/ivp_files/MardomShenasy_Khazyne.html

فراوری: الهام مرادی بخش گردشگری تبیان

برگرفته از: باشگاه خبرنگاران جوان، آستان قدس، همشهری
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه فارس

موزه فارس

عمارت را كریمخان زند برای پذیرایی از مهمانان و نمایندگان خارجی ساخته بود. بنایی با چهار شاه نشین و چهار اتاقك. عمارتی كه یك روز تنها بزرگان و شاهان در آن می توانستند حضور یابند امروز پذیرشگر انبوه مردمی است كه برای دیدن اشیای تاریخی از پشت شیشه ی این ویترین ها به عمارت كلاه فرنگی می آیند. آن عمارت امروز موزه ای است یادگار تاریخ گذشته شیراز. موزه پارس.
جایی که در آن قرآن های هفده من را می توانید ببیند كه روزی بالای دروازه قرآن قرار گرفته بود. بنایی با سقف مقرنس و نقاشی گل و برگ های سبز پیچك روی سقف. موزه پارس در سال 1315 در عمارت کلاه فرنگی شیراز که در باغ نظر قرار دارد تاسیس شد. این موزه در میانه بازار وکیل و ارگ کریم‌خانی و در واقع در عمارت کلاه فرنگی وکیل که آرامگاه کریم خان زند نیز در آن قرار دارد، تشکیل شده است.

در شاه نشین نخست از دو قرآن هفده من معروف دروازه قرآن كه شاه ابراهیم پسر شاهرخ تیموری در سال 832 ه.ق. و در سن دوازده سالگی به خط خود نوشته و چند قرآن كوچكتر كه آنها هم دست نویس هستند، نگهداری می شود. روی دیوار نیز پر از تابلو است. تصویری از سند ازدواج میرزا ابولقاسم و چند نقاشی «نقش زن» اثر صورتگر شیرازی. در شاهنشین دیگر قلمدان هایی است كار آقا صادق.

در كنار قلمدان ها چند جعبه آرایش است و روبرویش آینه هایی با بوم الوان زر افشان. روی بوم آینه ها و جعبه ها نقاشی شده. گویی زنان اشراف زندیه آرایش افزارشان را در این جعبه ها می گذاشتند. در همین شاهنشین آرامگاه كریمخان زند قرار دارد.
تعدادی از قرآن‌های تاریخی؛ به خطی منسوب به امیرالمۆمنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر (ص) و تابعین ایشان که در گذشته در مسجد عتیق شیراز نگهداری می‌شد در موزه نمایش داده می‌شود​


در این موزه اشیایی از دوران قبل و بعد از اسلام نگهداری می‌‌شود و اگر قرار باشد آنها را در رده بندی تاریخی جای دهید، آثار موجود به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می ‌شوند. از جمله آثار موجود در این موزه ظروف سفالی، مفرغی، کتب خطی، تابلو های نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف می‌باشد.

برخی از این اشیا عبارتند از :
قرآن‌هاى نفیس خطى: یکى از آنها به خط حضرت على (ع) است و به حرم مطهر شاه ‌چراغ هدیه شده بوده است. دیگرى قرآن‌هاى خطى مربوط به سال 754 قمری که ملکه تاش خاتون آنها را به شاه‌ چراغ هدیه کرده است. همچنین قرآن معروف به هفده منى دروازه قرآن به خط سلطان ابراهیم، نوه‌ شاهرخ تیموری نیز دیده مى ‌شود.

تعدادی از قرآن‌های تاریخی؛ به خطی منسوب به امیرالمۆمنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر (ص) و تابعین ایشان که در گذشته در مسجد عتیق شیراز نگهداری می‌شد در موزه نمایش داده می‌شود. در میان قرآن‌های این موزه می‌توان به دو قرآن منحصر به فرد اشاره کرد که در مخزن موزه نگهداری می‌شود. یکی از این قرآن‌ها خط عثمان خلیفه سوم است که چندین قطره خون وی، به هنگام قتلش روی آن ریخته شده است.

ظروف مربوط به دوره ‌هاى پیش از اسلام، سلجوقیان و صفویه و همچنین شمشیر شخصى کریمخان زند که دو بیت زیر بر آن نوشته شده است:
این تیغ که شیر فلکش نخجیر است شمشیر وکیل، آن شه کشورگیر استپیوسته کلید فتح دارد در دست آن دست که بر قبضه‌ى این شمشیر است​
قلیان مینا کارى فلزى؛ متعلق به کریمخان، اشیا متعلق به کریم خان زند از جمله شمشیر وی، تابلوی تصویر کریم خان زند، اشیا لاکی، کتب خطی، سکه های زندیه، قلمدان های دوره زندیه، قابهای آینه، از سایر اشیای این موزه شهر شیراز است.
تعدادی تابلوى نفیس، آثار و اشیا موزه از دورانهای مختلف تاریخی انتخاب شده‌اند. تابلوهایی از نقاشان بنام قرن دهم و یازدهم همراه با چند نقاشی از لطفعلی صورتگر نقاش قرن سیزدهم.

قباله ازدواج مستوفی‌ الممالک: قباله های ازدواج از قرون یازدهم و دوازدهم و تصاویری از کریم خان و لطفعلی خان زند نیز در این موزه به چشم می خورد که در میان آن‌ها می‌توان به قباله‌ای از ازدواج میرزا حسن مستوفی الممالک؛ یکی از رئیس الوزارهای مشهور تاریخ معاصر، اشاره کرد.

فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از همشهری، خبر پارسی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
موزه جهان نما - شیراز :

باغ جهان نما همچون سه باغ مشهور دیگر بعنی باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره ی آل مظفر و آل اینجو (قرن هشتم هجری قمری) یعنی قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده است.
ابن عربشاه مورخ دوره تیموری در عجایب المقدور آن را زینت الدنیا می نامد. باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز همچون سایر باغهای نامدار آن دوره مورد توجه وی واقع شده به طوری که
همانند آن در اطراف سمرقند که موطن او بوده باغی احداث و آنرا جهان نما نامیده است.

این باغ در دوره صفویه نیز آباد و قابل اهمیت بوده است. شاردن و تاورنیه جهانگردان فرانسوی که در دوره صفویه شیراز را دیده اند خیابان زیبایی را توضیف کرده اند که از تنگ الله اکبر تا پل بقعه میرعلی بن حمزه ع که محل
خیابان حافظ امروزی است ادامه داشته و در دو طرف آن باغهای زیبا و آبادی وجود داشت.

کریمخان زند در سال 1185 هجری قمری این باغ را که در زمینهای مقابل جعفرآباد و مصلی بود حصار کشید و عمارت کوشک را در وسط آن بساخت و در اطراف عمارت خیابان کشی های زیبا و درختکاری مفصلی بعمل آورد.
طرح و اسلوب این باغ را کریمخان نظیر باغ نظر در داخل، دارای چهار خیابان و اطراف جهار حوض دو بزرگ و دو کوچک ساخته است. در ضلع جنوبی بقایای آب نمایی به چشم می خورد که فواره آن هنوز پابرجاست.
این آب نما از جلوی ضلع جنوبی عمارت شروع می شود و به حوض جلوی بنایی که در دوره قاجار در انتهای ضلع جنوبی احداث گردیده منتهی می گردد و اخیراً مورد مرمت و باسازی قرار گرفته است.

باغ جهان نما در سال 1383 هجری شمسی توسط شهرداری شیراز و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس احیا و به دست مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر سید محمد خاتمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.













 
آخرین ویرایش:

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
ادامه ی تصاویر اشیا داخل باغ موزه جهان نما - شیراز :














 
آخرین ویرایش:
بالا